ТЕМА: Додавання і віднімання десяткових дробів.
МЕТА: Узагальнити і систематизувати відомості про десяткові дроби, зокрема про додавання і віднімання десяткових дробів, закріпити вміння і навички застосування цих дій до розв'язування задач, розвивати логічне мислення та уяву, виховувати культуру математичних записів, такі моральні якості, як уміння прийти на допомогу тим, хто знаходиться в біді, доброзичливість.
ТИП УРОКУ: Узагальнення і систематизація знань.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
На уроці ми будемо узагальнювати і систематизувати знання, вміння та навички, які стосуються додавання і віднімання десяткових дробів.
Для цього здійснимо мандрівку в казку «Снігова королева». Сподіваюсь ви добре знаєте головних героїв казки - Кая і Герду.
Скажіть, що трапилося з Каєм? (серце хлопчика перетворилося на лід його забрала у свій палац Снігова королева.)
А Герда вирішила відшукати Кая. Для цього, за правилами нашого уроку, їй потрібно розв’язати значну КІЛЬКІСТЬ задач. І ми їй у цьому допоможемо.
ІІ. ПЕРШИЙ ЕТАП МАНДРІВКИ
На своєму шляху Герда зустріла бабусю, якій вона дуже сподобалась, тому бабуся вирішила залишити дівчинку в себе. Для цього вона завела Герду в будинок і замкнула двері на ключ. Щоб вибратися з будинку, дівчинці потрібно розв’язати чайнворд: «Допоможемо їй це зробити».
ЗАПИТАННЯ:
1. Найменше натуральне число (один)
2. Прийоми найменування та позначення чисел (нумерація)
3. Англійська одиниця довжини, яка дорівнює 91 см. (ярд)
4. Компонент дії додавання. (доданок)
5. Прямокутник у якого всі сторони рівні. (квадрат)
ІІІ. ДРУГИЙ ЕТАП МАНДРІВКИ
Впоравшись із завданням, Герда вирушила далі. У дорозі вона зустріла галку, якій розповіла свою історію. Галка знала принца Кая і пообіцяла дівчинці влаштувати з ним зустріч, якщо Герда правильно прочитає числа: 0,1804 1,804 18,04 180,4 1804.
Чи зумієте ви і це зробити? А чим знаменний 1804 рік?
- Це рік заснування першої в Україні гімназії у місті Новгороді Сіверському.
IV. ТРЕТІЙ ЕТАП МАНДРІВКИ
Дівчинка зустрілася з принцом, але це був не її Кай. Герда розплакалася, але принц її заспокоїв і сказав: «Якщо ти в порожні клітинки запропонованих прикладів запишеш такі цифри, щоб утворився правильний вираз, то отримаєш карету і вирушиш у дорогу». Для цього Герді потрібно пригадати, як додаються та віднімаються десяткові дроби, визначити, яку дію слід виконати над числами і замість зірочок записати цифри. Зробіть це і ви.
ПРИКЛАДИ: 41,5*3 5*,386
2*,37* 26,*5*
*9,*94 *1,2*4
V. ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
Сучасні знаки ,«+» та «-» стали загальновживаними, починаючи з 17 ст.
Уперше ці знаки з'явилися в праці німецького математика Відмана (1489) зважають, що спочатку знак «-» використовували для позначення недостачі, збитку в торгівлі, а знак «+» для позначення прибутку.
У різних народів знаки додавання і віднімання спочатку мали неоднакову форму. Так, у стародавніх єгиптян знак «+» нагадував зображення двох ніг, що рухаються вперед, а знак «-» був схожий на зображення двох ніг, що рухаються назад.
VІ. ЧЕТВЕРТИЙ ЕТАП МАНДРІВКИ
Тільки-но Герда заїхала в темний ліс, як на неї напали розбійники. Маленька розбійниця пообіцяла відпустити її, якщо дівчинка порівняє числові вирази:
а) 13,2+18,04 і 48,36-17,04
6) 6,57-14,64 і 15,3+3,72
Порівняйте ці вирази і ви.
VII. П’ЯТИЙ ЕТАП МАНДРІВКИ
Далі Герді допомагав подорожувати олень. Вони дісталися до Лапландії та зупинилися в хатинці лапландки на відпочинок. Разом із ними відпочинимо і ми, розставивши правильно коми:
32+1,8=5 3+108=4,08 0,42+17=2,12
7,36-336=4 63-27=60,3 57-4=1,7
VIII. ШОСТИЙ ЕТАП МАНДРІВКИ
Після цього лапландка попросила Герду розв'язати такі рівняння:
а) 4,923+х+9,01=53,129
б) 35,28-2,453-у=26,19
Герда виконала її прохання і сказала, що коренями рівняння будуть числа 39,196 та 6,638. Чи не помилилася вона?
ІХ. СЬОМИЙ ЕТАП МАНДРІВКИ
Виконавши завдання, Герда та олень рушили далі і натрапили на фінку яка жила в тих самих місцях, що й Снігова королева. Жінка погодилася допомогти їм у пошуках палацу за умови, що вони розв’яжуть задачу.
ЗАДАЧА: Швидкість човна проти течії річки дорівнює 9,5 км/год, швидкість течії - 1,6 км/год. Обчисліть швидкість човна в стоячій воді і за течією річки.
Давайте і ми разом з Гердою розв’яжемо запропоновану задачу. Герда, як і ви правильно розв'язала задачу і дійшла до палацу, в якому жив Кай. І в цьому, як ви бачили, їй допомогли знання з математики.
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (підготуватись до контрольної роботи).