ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
Нестандартний урок з математики у 5 класі
Тема. Додавання і віднімання натуральних чисел.
Мета: узагальнити знання і вміння учнів з вивченої теми. Заохотити учнів до вивчення математики. Виховувати любов до звичаїв українського народу.
Тип уроку: узагальнюючий.
Обладнання: різні види намист, малюнки дукатів, намист; картки з індивідуальним завданням.
Оголошується тема та завдання уроку.
1. Фронтальне опитування. Учні за правильну відповідь ставлять собі 1 бал до аркуша самоконтролю. Учитель зараховує по закінченні уроку і виставляє оцінку за урок (якщо учень і відповідав усно, і працював письмово).
Завдання на картках для індивідуальної роботи
1) (981 + 204)+ 496.
1) 921 + 1024 + 79.
(300+ х)-24 =568.
1) (701 + 124)+ 299.
3. Розв'язати рівняння:
273-(х-54)=136.
IV варіант
1) 831 + (1052 + 69).
III. Узагальнення знань учнів з вивченої теми з елементами українських звичаїв
Учитель. Ми закінчили вивчення теми «Додавання і віднімання натуральних чисел».
А сьогодні підбиваємо підсумок вивченого і пов'яжемо свій урок зі звичаями та обрядами українського народу. Тому уважно працюйте над завданнями, капітани будуть, як завжди, моїми помічниками у фіксуванні кожної відповіді.
Дізнаємося дещо про українське намисто, яке полюбляють носити українки - дівчатка, жінки, навіть бабусі.
Учні розв'язують рівняння біля дошки і по групах, знаходяться за допомогою коду відповідне слово.
Код: М (32), Н (22), У (7), 3 (8), К (5), Д (10), Р (41), А (55), У (50), І (40), Ю (31), Ч (20), П (25).
(х+15) =17+8,
х+15 = 25,
х = 10;
24 +x= 31,
x=7;
45-y = 40,
y=5
у-35 = 20,
у = 55;
x+12 = 56-24,
x+12 = 32,
x= 20;
x-15 = 25,
х= 40.
Діти, які розв'язують рівняння біля дошки, знаходять букву з коренем рівняння, записують біля отриманої відповіді букву, сідають на місце і продовжують працювати за партою.
Учитель. Ми отримали слово «дукачі». Дукачі — це золоті монети, що звалися дукатами. Колись в Україні дівчата носили справжні золоті австрійські дукати, а пізніше були в ужитку й російські золоті рублі.
Показую малюнки з золотими дукатами.
Давно це було в Україні. За звичаєм народу, хрещений батько дарував золотий дукач своїй похресниці у першу річницю життя. Нині матеріальний стан населення не дозволяє підтримувати цей звичай, але я вірю, що коли Ви станете дорослі, то будете дарувати своїм дітям і похресникам дукачі.
Повторимо закони додавання і віднімання мовою алгебри.
(Учні коментують кожний закон.)
Знайдіть суму, різницю, вибираючи найзручніший спосіб, і ви дізнаєтесь ще про один вид намиста.
Код: А (1 593), О (7), А (250), С (4), Д (1457), X (2), Н (1 021), И (2 025), Б (949), Р (1 548), К (689), Т (2 457), М (149), У (100).
1) (457 + 705) + 295 = (705 + 295) + 457 = 1 457;
2) 385 + 548 + 615 = (385 + 615) + 548 = 1 548;
Над цим завданням учні працюють самостійно і до дошки виходить той чи інший учень, який отримав відповідь найшвидше і знайшов букву з кодом відповіді. Учень записує розв'язок, відповідь, букву. Зараховується відповідь лише тоді, коли використовує закон додавання.
Учитель. Дробинка — це намисто виплетене у вигляді стрічки з дрібних кольорових намистинок — «пацьорок», здебільшого на шовковій основі. Орнамент «дробинкової» мережі завжди геометричний, як і всі, майже, візерунки на вишиті західноукраїнських земель.
Дробинки й сьогодні носять дівчата на шиї, а також із захопленням виготовляють собі браслети з орнаментом — «дробинка».
Учитель ділить клас на шість груп. Кожна група отримує завдання: заповнити відповідний стовпчик таблиці.
Яка група швидше виконає, представник тієї записує відповіді в пусті клітинки.
Задача |
а |
б |
в |
г |
Д |
е |
Власна швидкість човна |
16 |
19 |
17 |
|
|
17 |
Швидкість течії |
2 |
|
|
4 |
2 |
1 |
Швидкість човна за течією |
|
21 |
|
|
27 |
18 |
Швидкість човна проти течії |
|
|
14 |
18 |
|
|
Код: X (35); К (18), У (10), Р (2), Н (32), А (17), Е (26), Л (23), О (14), Р (25), И (16), И (28), О (24).
Учитель. За козацьких часів були поширені справжні коралі, а в дочок козацької старшини та шляхти не бракувало й перлів. Тож дарма, що, згадуючи ті часи, збідніле тепер населення України каже: «Були коралі та пішли далі, були перли, та ся стерли!»
А на Закарпатті, діти, наші земляки-українці роблять сьогодні чудове намисто не з коралів і перлів, а з дерева та зерняток. Показую учням різні намиста закарпатців. А тепер запам'ятайте, дівчата: дівчаткам без намиста не можна ходити. Існує повір'я, що намисто оберігає дівчину від застуди, від зглазу, а тому завжди треба мати бодай один разочок намиста на шиї.
Проведемо математичну естафету. (Діти 5—6 клас дуже полюбляють грати, а тому я часто проводжу математичні естафети). Учням на кожен ряд пропоную приклади на 5—6 дій, дій стільки, скільки учнів має найдовший ряд. Учні одноразово відкривають аркуш де написані приклади і перші парти виконують одну дію, передають далі і т. д. Останній учень виконує і виходить до дошки, записує відповідь.
В-1, 3, 5
(2045: 5 + 867)- 1117 + 2789:4
В—2, 4, 6
(742-4 - 1579) : 3 + 1259-699
В-1 |
В—2 |
В-3 |
В—4 |
В—5 |
В-6 |
|
|
737 |
|
|
|
Переможці — це ті, які найшвидше отримали правильний результат. Під час проведення естафети у класі панує тиша, бо тоді команда, яка порушує тишу втрачає право продовжувати гру.
Учні ряду, який найшвидше виконує приклад, піднімаються і відповідають на теоретичні питання із контрольних запитань. Якщо учень відповідає правильно — отримує 11 балів, якщо відповідає неправильно, то оцінку не отримує. Аркуші з прикладами збираю, і перевіряю, на наступному уроці аналізую допущені учнями помилки. Така робота допомагає організувати, щоб учні більше працювали вдома самостійно, щоб їм менше допомагали батьки та калькулятори, бо на естафеті тоді такі учні, яким хтось або щось допомагає, отримують поразку.
Враховую всі правильні відповіді на контрольні запитання, правильно розв'язані завдання, плюси капітанів, оголошую оцінки. їх за урок може бути 12 або й більше. Питаю в учнів, що нового вони дізналися? Чи сподобалися намиста українців, наші звичаї?