На цьому уроці потрібно таке обладнання: казковий герой "Незнайко", ілюстрації казок з різною кількістю героїв, набірне полотно, цифрова каса, роздатковий матеріал, геометричні фігури. Форми роботи на уроці: утворення числової послідовності, лічба предметів, порядкова лічба, повторення складу чисел "Ялинка", робота з геометричним матеріалом, розв'язування цікавих віршованих задач і логічного завдання "Хто найкмітливіший", дві фізкультхвилинки.
УРОК МАТЕМАТИКИ
У 1 КЛАСІ
Вчитель початкових класів
ліцею № 25
Немировська Т. С.
Тема.Додавання і віднімання. Знаки «+», «-«.
Мета. За допомогою практичних вправ розкрити зміст дії додавання і дії віднімання. Навчити дітей складати, читати, записувати і розв’язувати приклади на додавання і віднімання. Ознайомити зі знаками «+», «-«. Розвивати кмітливість, пильність. Виховувати почуття взаємодопомоги.
Обладнання. Ілюстрації казок,казковий герой, набірне полотно, геометричніфігури,цифрова каса, роздатковий матеріал, цікаві задачі.
Хід уроку
1. Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок!
Будем гарно працювати,
Свою пильність розвивати.
2. Повторення вивченого матеріалу.
-Сьогодні до нас на урок завітав Незнайко. Він просить нас допомогти виконати деякі завдання:
1. Утворення числової послідовності.
На набірному полотні виставлені цифри 2, 1, 4, 3, 5.
-Відновіть правильний порядок ( 1, 2, 3, 4, 5).
2. Порядкова лічба.
На набірному полотні виставлені геометричні фігури ( квадрат, трикутник, прямокутник, круг, п’ятикутник).
-Полічіть фігури зліва направо. Який квадрат, трикутник…?
-Полічіть справа наліво. Що змінилося? (Порядок при лічбі).
3. Лічба предметів.
На дошці виставлені ілюстрації казок («Червона Шапочка», «Вовк і семеро козенят», «Білосніжка і сім гномів»). Позначити кількість героїв карткою з цифрою.
-Назвіть сусідів числа 4 (3 і 5). Наступне числа 1 (2). Попереднє числа 5 (4).
4.Гра «Ялинка»
-Хто швидше прикрасить математичні ялинки, які приніс нам Незнайко?
-Запишіть відповідні цифри. (1, 2, 3; 1, 2, 3)
5 4
4 ? 3 ?
3 ? 2 ?
2 ? 1 ?
Прикрашаючи ялинку, учні повторюють склад числа із двох менших.
5. Фізкультхвилинка.
Руки вгору підніміть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці?
Хором скажемо усі. (10)
2. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні на уроці ми навчимося складати, читати, записувати і розв’язувати приклади на віднімання і додавання. Познайомимось зі знаками «+» і «-«. І навчимо цьому Незнайка.
3. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з демонстраційним матеріалом на дошці.
а) збираємо яблука у кошик:
1+1=2
-Скільки яблук було спочатку? (1)
-Скільки поклали? (1)
-Стало більше чи менше? (більше)
-Отже складаємо приклад на додавання. Дія додавання позначається знаком «+». Читає приклад вчитель , а потім кілька учнів.
б) виймаємо яблука з кошика:
2-1=1
-Скільки яблук було? (2)
-Скільки загубили? (1)
-Стало більше чи менше? (менше)
-Отже складаємо приклад на віднімання. Дія віднімання позначається знаком «-«. Читає приклад вчитель, а потім кілька учнів.
2. Фізкультхвилинка.
Всі хутесенько вставайте,
До роботи приступайте.
Є у нас важлива справа-
Будемо робити вправи.
Нумо, ручки піднімайте,
Хутко ними помахайте.
За голівки закладіть,
Голівками покрутіть.
Поскачіть на ніжках,
І присядем трішки.
3. Робота з наочністю на партах.
Діти під керівництвом вчителя викладають геометричний матеріал і складають приклади на додавання і віднімання.
4. Первинне закріплення. Робота з підручником (c. 38, завд. 1).
-Розгляньте малюнки і поясніть чим вони відрізняються ( на першому малюнку котик приносить кубик, а на другому забирає ).
-Який приклад можна скласти за першим малюнком? Читають декілька учнів в різних варіантах (до трьох додати один дорівнює чотири або три додати один буде чотири).
3+1=4
-Який приклад можна скласти за другим малюнком? Читають декілька учнів в різних варіантах ( від чотирьох відняти один дорівнює три або чотири відняти один буде три).
4-1=3
5. Розвиток математичних знань. Робота в зошиті (с. 19).
а) завд. 1.
-Які дії відбуваються на малюнках (по черзі)? (на першому малюнку пташка прилетіла, а на другому падають яблука)
-Які приклади складемо? (3+1=4, 4-3=1)
б) завд. 2.
-Що відбувається на малюнках (по черзі)? (на першому малюнку гуска відлетіла, а на другому прийшов котик)
-Яке слово відповідає кожному малюнку? ( першому- відняти, а другому- додати)
в) завд. 3.
-Спробуйте самостійно скласти приклад за малюнком.
1+1=2
-Поясніть чому? (курчатко прийшло)
г) завд. 4.
Розв’яжіть приклад самостійно.
3-1=2
6. Цікаві вправи.
1. Математика у віршах.
1) Каже мати-квочка:
-У мене 1 дочка
Та 2 синочки.
Скільки діточок у квочки? (3)
2) 5 яблунь у саду росте,
1 з них уже цвіте,
А скільки ще не розцвіли?
Ну, як би ви відповіли.(4)
2.Логічне завдання.
На набірному полотні виставлено картки.
-Незнайко нам приніс гру «Хто найкмітливіший?»
-Він склав трикутник із фігурок.
-Переставте три фігурки так, щоб трикутник перевернувся «догори ногами».
( З верхнього ряда дві крайні фігурки переставити у третій ряд на ті самі місця, а з нижнього ряду фігурку перемістити наверх, поставити над верхнім рядком.)
7. Підсумок уроку.
-Що сьогодні на уроці ви навчилися робити?
-З якими новими математичними знаками познайомились? Що вони означають?
-Що сподобалось на уроці?
-Як ви думаєте, Незнайці все зрозуміло, йому сподобалось на уроці? Запросимо його знову до нас у гості?