Вч. математики Уличненська СЗШ І-ІІІступенів Гаврилів Наталія Миронівна
Додавання та віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками.
Мета: Формувати в учнів навички виконання віднімання та додавання дробів з однаковими знаменниками; розвивати обчислювальні навички, кмітливість, старанність.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Вчитель. Діти на попередніх уроках ми з вами знайомилися з поняттям дробу, вчилися додавати й віднімати дроби з однаковими знаменниками. А зараз ми перебуваємо у казковій країні Знань. У цій країні є міста з дивними назвами: Українська мова, Історія, Образотворче мистецтво та інші малі міста.
Серед них і місто Математика. Тут ви буваєте часто. У цьому місті є широкі просторі вулиці з незвичними назвами, казкові будинки, храми, величезні загадкові замки. Наприклад: найвеличніший стародавній храм, у якому ви часто буваєте називається Таблиця Множення.
У місті Математика є дуже довга вулиця – вулиця Натуральних чисел. Не давно ми з вами потрапили на вулицю Звичайних дробів. Тут дуже дивні чоловічки двох видів: в одних голова більша за тулуб, а в інших навпаки. Що ж це за дивні люди. Так. ви подружилися з ними і тепер сміливо заходите в кожний будинок вулиці Дробових чисел. Зараз ми завітаємо до будинку під вивіскою “Додавання та віднімання звичайних дробів”. Будинок прикрашений гаслами на яких золотими літерами написано: “Природа розмовляє мовою математики”. Сформулюйте і ви правило додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками словесно і мовою математики.
(Учні формулюють правило і записують його на дошці мовою математики)
Учитель. Ось ми бачимо на даху іншого будинку “Усна лічба”. Заглянемо в будинок і виконаємо усно такі вправи:
6) ;
7) 8) 9)
10) 11) 12)
Учитель. Молодці. Рухаючись дальше переходимо в інший будинок – ігровий. Нас запрошують пограти в гру “Ланцюжок”. На першу парту кожного ряду я кладу аркуш паперу, на якому написано вправи на додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками. Кожен учень виконує лише одну вправу. Записавши результат, передає аркуш іншому, поки аркуш не дойде до останнього учня, яки й передає його вчителю. Який ряд І той і виграв.
Завдання:
;
.
IV. Рівняння
Необхідно розв’язати рівняння:
Один учень з кожного ряду розв’язуватиме рівняння на дошці. Решта учнів виконуватимуть те саме завдання, що і їх представник, і матимуть можливість доповнювати, виправляти його. Який ряд перший виконає завдання той і переможе.
V. Цікава задача
Учитель. Перед нами будиночок з вивіскою “Цікава задача”.
При вході стоїть чоловік і перевіряє всіх на уважність. Щоб розв’язати задачу слід дуже уважно слухати її умову. Якщо учень неуважний, то він не зрозуміє умову задачі, а отже не розв’яже її. Ось умова задачі. Слухайте уважно!
Ішов Кіндрат у Ленінград, а на зустріч йому 12 хлоп’ят. У кожного в руках кошик, у кожному кошику кицька, у кожної кицьки – 4 кошенята, у кожного кошеняти в зубах по одному мишеняті. І задумався Кіндрат: “Скільки кошенят і мишенят хлоп’ята несуть у Ленінград”.
(Учні відповідають. Якщо ніхто не розв’яже задачу то вчитель відповідає: “Ох, і невдаха, цей Кіндрат. Він один ішов у Ленінград, а хлоп’ята йшли на зустріч йому”)
Далі у будинку нам пропонують розв’язати задачу з життя нашого району.
Задача.
У цьому році в Дрогобицькому районі найвищий урожай буряків одержали працівники підприємства ім. Шевченка. Вони зібрали по 416 ц з гектара, в підприємстві “Батьківщина” - від цієї кількості, а по району від того що зібрано в с. Улично. яка врожайність буряків на підприємстві “Батьківщина” і по району?
VI. Відвідування магазину.
Зайдемо до магазину. Тут продаються картки з вправами трьох видів: найдорожчі, середні і дешеві. Кожен учень купуючи їх зважає на свої можливості. Ці картки не прості, в чарівні. Розв’язавши вправи написані на них учень одержує валюту тобто знання. Після чого він може купити дорожчу картку, а отже одержати ще більше знань.
Розв’язати рівняння
.
У саду росло 72 дерева, з них становили яблуні. Скільки яблунь росло в саду?
У гаражі стоїть 63 машини, з них становлять легкові. Скільки легкових машин стоїть у гаражі.
VII. Самостійна робота.
Заключним етапом уроку є будинок “Самостійна робота” Купивши картки в магазині переходимо до цього будиночку де ви працюватимете над їхнім виконанням.
Математика знання великі нам дає,
Там і звичайні дроби є.
На перший погляд, не важкі були
Та не кожному дались вони
Якщо диню треба нам ділить
То без них ніяк не обійтись
А ще як яблуко одне ділить
То з дробами також нам дружить.
Для цього дроби є у нас,
Щоб дружний був наш 5 клас.
1