Тема. Докладний переказ тексту «Петрик , собака й кошеня»
( За Василем Сухомлинським )
Мета. Вчити дітей передавати зміст зв’язного тексту з усіма деталями;
розвивати логічне мислення, пам'ять, мовлення, збагачувати
словниковий запас учнів; виховувати почуття обов’язку,
розуміння необхідності допомагати тваринам.
Обладнання: текст переказу, прислів я.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Вид уроку:урок формування комунікативних умінь і навичок.
Хід уроку
I.Організаційний момент уроку
Всі почули ви дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався?
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Чия відвага, того й перемога.
III. Повідомлення теми уроку
( Детальний переказ – це такий переказ, в якому передаються всі моменти, які можуть запам’ятатись. У викладі зберігаються специфічні вирази, конструкції, звороти, зміст тексту. Такий переказ збагачує мовлення новими словами та зворотами, зміцнює пам'ять, виробляє навички послідовного викладу.)
IV. Робота над темою уроку
Петрик, собака й кошеня
Маленький Петрик ішов із садочка.
Бачить, біжить назустріч чорний кудлатий собака.
Хлопчик злякався, хотів тікати. Та раптом до його ніг притулилося кошеня. Воно втекло від собака і просить у Петрика захисту. Підняло голову до хлопчика і жалібно нявчить.
Петрикові стало соромно. Він узяв кошеня на руки і рішуче пішов собаці назустріч. Собака зупинився, злякано подивився на Петрика й сховався в кущах ( За Василем Сухомлинським )
а) Змістовий аналіз
- Кого зустрів Петрик?
- Чому хлопчик спершу хотів тікати?
- Яким був собака?
- Чому Петрик не тікав?
- Яким у вашій уяві постає кошеня?
- Чому хлопчикові стало соромно?
- Як він захистив кошеня?
- Чому собака злякався Петрика?
- Як по-іншому можна назвати оповідання?
б) Мовний аналіз тексту
- Доберіть синоніми до поданих слів (запис на дошці)
Раптом, зненацька, … Маленьке, …
Притулилося, … Рішуче, …
Ми писали, ми трудились,
наші руки вже стомились.
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти,
Руки тільки раз тряхнемо
І писати знов почнемо
Відпочивши дружно враз,
Приступив до праці клас.
в) Структурний аналіз тексту
- Прочитайте пункти плану і пронумеруйте їх у тій послідовності, у якій будете переказувати текст.
( Слова записані на дошці. Вчитель творчо підходить до повторення їх правопису.)
( Індивідуальна допомога слабшим учням )
( Самоперевірка, зачитування переказів 2-4учнями )
V. Підсумок уроку
- Наш урок підійшов до завершення.
- Що нового дізналися, чого навчилися ?
VI. Домашнє завдання
Переказати текст вдома своїм батькам.
Література
1.Державний стандарт початкової загальної освіти.
2.Програми для середньої загальноосвітньої школи
3.Українська мова. Підручник для 3 класу з
4.Андзьошина Н.М.Навчаємося словотворчості./Неля Михайлівна Андзьошина. – Х.: «Основа», 2008. – 19, 31,57с.
5.Бурім В.Л.Граматична веселочка.Збірник нестандартних матеріалів./ Валентина Леонідівна Бурім. – Х.: «Основа», 2006. – 22, 35 с.
6.Вашуленко М.С. У світі рідного слова./Микола Самійлович Вашуленко. –
К.:Видавничий дім «Освіта», 2014. – 1 - 64с.
7.Дівакова І.І. Уроки української мови./Іванна Іванівна Дівавкова. – Т.:Видавничий дім «Мальва – ОСА», 2002. – 16, 39, 50 с.
8.Каніщенко А.П. Уроки розвитку зв'язного мовлення в початкових класах./ Антоніна Пантелеймонівна Каніщенко. – К.: «Рута», 2000. – 113с.
9.Кидисюк Н.П. Збірник переказів з української мови./ Ніна Петрівна Кидисюк. – Х.: «Ранок», 2008. – 75,79 с.
10.Клочко Н.В. Вчимося складати твори./Наталія Володимирівна Клочко. – Х.: «Основа», 2007. – 19, 21с.
11.Колесниченко В.І. Розвиток зв'язного мовлення ./Валентина Іванівна Колесніченко. – Х.: «Основа», 2007. – 14, 17, 31 с.
12.Коченгіна М.В. Готуємось до уроків розвитку зв'язного мовлення./ Маріанна Вікторівна Коченгіна. – Х.: «Ранок», 2008. – 135с.
13.Красоткіна Н.Г.Вчимося писати твори./ Надія Григорівна Красоткіна. – К.: «Інтерпрес ЛТД», 1999. – 10,39,44 с.
14.Маркотенко Т.С.Збірник диктантів з української мови./Тамара Савеліївна Маркотенко. – К.: «Освіта»,1997. – 91с.
15.Романюк Н.З. Орієнтовні розробки уроків розвитку зв'язного мовлення у 3 класі./Наталія Зеновіївна Романюк. – Т.: «Мальва – ОСА», 2000. – 20,24, 31, 53,63 с.
16.Форощук О.О.Українська мова для початкових класів. Українська мова для початкових класів.Навчальний посібник./Олександр Олександрович Форощук. – К.: «Видавництво А.С.К.», 2004. – 366, 367с.