Тема: Доля жінки-матері у поемі «Наймичка»
Тараса Григоровича Шевченка
Мета: ознайомити учнів з ідейно-тематичним змістом поеми "Наймичка", показати жертовну любов жінки-матері до своєї дитини; розвивати вміння коментувати зміст твору, грамотно висловлювати і виважено доводити власну думку, вміння здійснювати само- і взаємооцінювання; виховувати доброту, милосердя, співчуття до знедолених, почуття відповідальності за власні вчинки.
Тема: Доля жінки-матері у поемі «Наймичка»
Тараса Григоровича Шевченка
Мета: ознайомити учнів з ідейно-тематичним змістом поеми «Наймичка»; показати жертовну любов жінки-матері до своєї дитини; розвивати вміння коментувати зміст твору, грамотно висловлювати й виважено доводити власну думку, вміння здійснювати само- і взаємооцінювання; виховувати доброту, милосердя, співчуття до знедолених, почуття відповідальності за власні вчинки.
Хід уроку
Такого полум’яного культу материнства, такого
апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти,
мабуть, у жодного з поетів світу. Нещасний в
особистому житті, Т.Г. Шевченко найвищу й
найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері...
М.Рильський
Вислови, надруковані на аркушах:
Євген Сверстюк
Богдан Лепкий
Іван Франко
Еміль Дюран
О.Плєщєєв
І. Організація навчальної діяльності
1. Привітання.
2. Психологічний тренінг
Слово вчителя
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
3. «Асоціативний кущ»
Слово вчителя
(картини мати + дитина і музика на слайдах)
Дорогим і святим це слово було і для Т.Г.Шевченка. Він завжди захоплювався красою жінки, уболівав за її долю, мріяв бачити щасливою. А це бажання було за тих часів майже нездійсненним! Поет згадує свою матір, яку дуже рано «нужда та праця» поклали в могилу, свою няньку – сестру Катерину, яка практично довіку залишалася в кріпачках, сусідку Оксану, що підтримувала його у тяжкі хвилини ( згадайте вірш «Мені тринадцятий минало...»), але сама стала жертвою розпусника. Тому так багато в Шевченка творів про жінок, і зображує він їх і в романтичному стилі, і в реалістичному, і в символічно узагальненому.
Таким чином, однією з центральних тем у творчості Т.Шевченка є трагічна доля жінки в тогочасному кріпосницькому суспільстві. Саме цій темі поет присвятив цілу низку творів в усі періоди своєї творчості. Поеми «Слепая», «Сова», «Наймичка», «Катерина», «Відьма» та ін.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя
(жінка, доля, матір, «Наймичка»).
Запишемо її в зошити.
Отже, мета нашого уроку - ...
Поміркуйте над епіграфом і скажіть, чого ви сподіваєтесь від уроку. Можете скористатись фразами:
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Учні прослуховують запис пісні «Така її доля» на слова Т.Г.Шевченка.
Отже, сьогодні на уроці спробуємо осмислити трагічну долю жінки-матері у кріпацькому суспільстві на прикладі образу Ганни з поеми «Наймичка», її жертовну любов до сина. Я сподіваюсь на вашу підтримку і допомогу, не бійтеся висловлювати свої думки.
Нагадаймо коротко, як розгорталися події поеми.
Завдання для учнів: за ілюстраціями знайти відповідні місця в поемі і зачитати. Дотримуючись виразності.
Слово вчителя.
Молодці! Справилися із завданням (оцінки активним учням).
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Важкі соціальні умови, в яких проживали жінки того кріпосного періоду, не сприяли зображенню щасливого материнства. Жінка у творах Шевченка – нещасна, безправна, пригнічена...
Жінка-покритка була типовим явищем у тогочасній Україні. Жертвою зрадливогго кохання стала й Ганна з поеми «Наймичка». Написана «Наймичка» у 1860 році. Цей твір присвячений трагічній долі жінки-покритки на Україні. Через кілька років після написання «Катерини» Тарас Григорович знову повертається до цієї теми, але висловлює її вже в іншому емоційному ключі. Крім «Наймички», написано поему «Марія» (1861), вірш «Сон» («На панщині пшеницю жала») (1858). Тому ідейно-тематичним спрямуванням поеми стає зображення долі жінки-матері в жорстокому світі, яку трагічні обставини змушують жертвувати собою, своїм щастям і життям заради життя і щастя дитини.
Давайте розглянемо долю цієї жінки. Зміст твору ви опрацювали вдома. Простежимо, як же розвиваються події в поемі.
Завдання: визначити тему та ідею.
Тема – зображення важкої долі кріпачки, яка змушена все життя приховувати своє материнство.
Ідея – осуд соціальних умов, в яких проживала жінка-покритка та розуміння того, що мати- найсвятіше. Що є у кожної людини.
Слово вчителя. Отже, правильно ви сказали, що головним тематичним спрямуванням поеми стає зображення долі жінки-матері в жорстокому світі, яку трагічні обставини змушують жертвувати собою. Своїм щастям і життям заради життя і щастя дитини. Тяжко карається наймичка, бо її син називає мамою іншу жінку.
(Ганна зробилася наймичкою уже після того, як стала мамою. Шевченко свідомо слово «мати» не виніс у заголовок).
( після напруженого вступу автор переходить на спокійну розповідь про життя на хуторі багатої сім’ї).
- Яке місце в композиції твору посідає цей епізод? (Зав'язка)
- Сформулюйте її (Знайомство з молодицею, з Трохимом і Настею).
- Що послужило зав'язкою твору?
( Ганна підкидає сина)
(Нещасна, знедолена, бідна, не має грошей, житла, працьовита, працює за гроші).
( Зовнішнє благополуччя не може принести справжнього щастя. Становище фальшиве)
(Перегляд фрагменту фільму).
-Якими рисами наділив Шевченко Ганну?
(Учні називають риси характеру Ганни(працьовитість, любов до дитини, набожність, повага до старших, сила волі, безкорисливість).
Дібрати цитати, що підкреслюють названі риси характеру.
І група – набожність, безкорисливість, працьовитість.
ІІ група - сила волі, повага до старших, любов до дитини.
7.Слово вчителя.
(Монолог від першої особи).
Кохайтеся, чорноброві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі люде,
Роблять лихо з вами.
Москаль любить жартуючи,
Жартуючи кине,
Піде в свою Московщину,
А дівчина гине...
Пробігли мої молоді роки. Уже й життя заходить за обрій. Кохання до москаля обернулось злою долею.Вигнана з дому на рукках із сином, я довго блукала полем, жебракувала. У тривожних снах поверталася до неньки та батькка. Скільки лиха, пересудів їм довелося пережити.
Важко спокутуючи гріх, усе життя працюю наймичкою в господі свогго сина. І ніхто не бачить тих сліз, не чує того стогону, коли щовечора свою долю нещасну проклинаю.
Марку! Єдиний мій сину, єдина втіхо на цій грішній землі. Чи відчуваєш ти краєчком серця мій біль?
Уже й нездужаю, щось і сили покидають те вистраждане тіло і душу. А син і не знає, що я – його мати.
Марку! Подивися,
Подивися ти на мене:
Бач, як я змарніла?
Я не Ганна, не наймичка,
Я...
Прости мене! Я караюсь
Весь вік в чужій хаті...
Прости мене, мій синочку!
Я... я твоя мати.
8. Робота в групах.
І група – скласти стисле висловлювання за схемою:
ІІ група – скласти інформаційне гроно щодо характеристики Ганни, довести міркування цитатами з твору.
Катерина Ганна
Спільне
Обмін інформаціями між групами.
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
Бесіда
VІ. Підведення підсумків уроку.
«Мені здається, що такі твори, як «Наймичка», навчають нас...»
( Найголовніше в житті – це мати. Вона дає життя, в цьому її покликання і святість. Інакше бути не може, доки існує цей світ.)
VІІ. Домашнє завдання
Написати твір на тему «Якби Ганна зізналася малому Маркові...»
Слово вчителя
Завершу словами Івана Франка: «... любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє віддати своє життя для довгої жертви на користь своєї дитини».
Ми шукали вищу мудрість життя у діях і вчинках героїв поеми. Можливо, у когось після уроку залишилось більше питань, ніж відповідей. Але у вас попереду – життя. І дай, Боже, щоб вам пощастило, щоб ви не оступились на життєвій стежині. Бажаю вам здоров’я, любові, добра, щирості у стосунках.
1