Урок "Доля жінки-матері у поемі "Наймичка" Тараса Григоровича Шевченка"

Про матеріал

Тема: Доля жінки-матері у поемі «Наймичка»

Тараса Григоровича Шевченка

Мета: ознайомити учнів з ідейно-тематичним змістом поеми "Наймичка", показати жертовну любов жінки-матері до своєї дитини; розвивати вміння коментувати зміст твору, грамотно висловлювати і виважено доводити власну думку, вміння здійснювати само- і взаємооцінювання; виховувати доброту, милосердя, співчуття до знедолених, почуття відповідальності за власні вчинки.

Перегляд файлу

Тема:   Доля жінки-матері у поемі «Наймичка»

                                           Тараса Григоровича Шевченка

Мета: ознайомити учнів з ідейно-тематичним змістом поеми «Наймичка»; показати жертовну любов жінки-матері до своєї дитини; розвивати вміння коментувати зміст твору, грамотно висловлювати й виважено доводити власну думку, вміння здійснювати само-  і взаємооцінювання; виховувати доброту, милосердя, співчуття до знедолених, почуття відповідальності за власні вчинки.

 

Хід уроку

 

                                   Такого полум’яного культу материнства, такого

                                            апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти,

                              мабуть, у жодного з поетів світу. Нещасний в

                             особистому житті, Т.Г. Шевченко найвищу й

                                   найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері...

М.Рильський

 

Вислови, надруковані на аркушах:

  1. «Наймичка» - поема-притча про любов згармонізовану, здатну світити за будь-яких обставин.

Євген Сверстюк

 

  1. Образ матері, мов ікона святої мучениці, зостався до смерті в душі Тараса чистим і ясним. Від неї впало золоте сяйво не на одну жіночу постать в поетових творах.

Богдан Лепкий

 

  1. Поема «Наймичка» належить до найбільших тріумфів правдивої штуки й мусить вважатися найкращим доказом великої геніальності Шевченка

Іван Франко

 

  1. Поема «Наймичка є геніальним надбанням вселюдської культури

Еміль Дюран

 

  1. Ми не знаємо нічого простішого і в той час же поетичнішого від його «Наймички».

О.Плєщєєв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організація навчальної діяльності

1. Привітання.

2. Психологічний тренінг

Слово вчителя

  • Давайте налаштуємось на позитивну роботу. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними та уважними. А девіз нашого уроку такий:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

3. «Асоціативний кущ»

Слово вчителя

  • Кожна людина щаслива тоді, коли в її житті є люди, яким можна довіряти, які підтримають у тяжку хвилину. Скажіть, будь ласка, а хто для вас є найдорожчим у житті?

 

 

 

 

 

 

                               

 

 

 

 

 

 

  • Більшість з вас написали слово «мама». Так, найдорожчою в світі для всіх нас є мама. Адже з першої миті життя над нами схиляється обличчя матері. Любов матері всеохоплююча, безкорислива, вона любить усім серцем, не задумуючись над тим, як ми за це віддячуємо їй. Усім своїм життям і працею мама утверджує у своїй дитині риси людяності і добра.

(картини мати + дитина і музика на слайдах)

 

        Дорогим і святим це слово було і для Т.Г.Шевченка. Він завжди захоплювався красою жінки, уболівав за її долю, мріяв бачити щасливою. А це бажання було за тих часів майже нездійсненним! Поет згадує свою матір, яку дуже рано «нужда та праця» поклали в могилу, свою няньку – сестру Катерину, яка практично довіку залишалася в кріпачках, сусідку Оксану, що підтримувала його у тяжкі хвилини ( згадайте вірш «Мені тринадцятий минало...»), але сама стала жертвою розпусника. Тому так багато в Шевченка творів про жінок, і зображує він їх і в романтичному стилі, і в реалістичному, і в символічно узагальненому.

       Таким чином, однією з центральних тем у творчості Т.Шевченка є трагічна доля жінки в тогочасному кріпосницькому суспільстві. Саме цій темі поет присвятив цілу низку творів в усі періоди своєї творчості. Поеми «Слепая», «Сова», «Наймичка», «Катерина», «Відьма» та ін.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя

  • Діти! Подивіться на дошку і, використовуючи опорні слова, спробуйте сформулювати тему нашого сьогоднішнього уроку

(жінка, доля, матір, «Наймичка»).

Запишемо її в зошити.

Отже, мета нашого уроку - ...

Поміркуйте над епіграфом і скажіть, чого ви сподіваєтесь від уроку. Можете скористатись фразами:

  1. Від цього уроку я очікую...
  2. На уроці я сподіваюся...

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Психологічна підготовка школярів.

     Учні прослуховують запис пісні «Така її доля» на слова Т.Г.Шевченка.

  • Запитання до учнів:
  • Про що йдеться у пісні «Така її доля»?
  • Що пов’язує пісню і тему уроку? (спільна тема: трагічна доля дівчини, жінки у тогочасному суспільстві).

Отже, сьогодні на уроці спробуємо осмислити трагічну долю жінки-матері у кріпацькому суспільстві на прикладі образу Ганни з поеми «Наймичка», її жертовну любов до сина. Я сподіваюсь на вашу підтримку і допомогу, не бійтеся висловлювати свої думки.

Нагадаймо коротко, як розгорталися події поеми.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Завдання для учнів: за ілюстраціями знайти відповідні місця в поемі і зачитати. Дотримуючись виразності.

Слово вчителя.

Молодці! Справилися із завданням (оцінки активним учням).

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя

Важкі соціальні умови, в яких проживали жінки того кріпосного періоду, не сприяли зображенню щасливого материнства. Жінка у творах Шевченка – нещасна, безправна, пригнічена...

Жінка-покритка була типовим явищем у тогочасній Україні. Жертвою зрадливогго кохання стала й Ганна з поеми «Наймичка». Написана «Наймичка» у 1860 році. Цей твір присвячений трагічній долі жінки-покритки на Україні. Через кілька років після написання «Катерини» Тарас Григорович знову повертається до цієї теми, але висловлює її вже в іншому емоційному ключі. Крім «Наймички», написано поему «Марія» (1861), вірш «Сон» («На панщині пшеницю жала») (1858). Тому ідейно-тематичним спрямуванням поеми стає зображення долі жінки-матері в жорстокому світі, яку трагічні обставини змушують жертвувати собою, своїм щастям і життям заради життя і щастя дитини.

Давайте розглянемо долю цієї жінки. Зміст твору ви опрацювали вдома. Простежимо, як же розвиваються події в поемі.

  1. «Ротаційні трійки» (змінювані)

Завдання: визначити тему та ідею.

 

Тема – зображення важкої долі кріпачки, яка змушена все життя приховувати своє материнство.

 

      Ідея – осуд соціальних умов, в яких проживала жінка-покритка та розуміння того, що мати- найсвятіше. Що є у кожної людини.

 

Слово вчителя. Отже, правильно ви сказали, що головним тематичним спрямуванням поеми стає зображення долі жінки-матері в жорстокому світі, яку трагічні обставини змушують жертвувати собою. Своїм щастям і життям заради життя і щастя дитини. Тяжко карається наймичка, бо її син називає мамою іншу жінку.

  1. Фронтальна бесіда за змістом поеми,  дослідження композиції):
  • Як ви думаєте, чому Шевченко назвав поему»Наймичка», а не «Мати-наймичка» чи «Мати»?

(Ганна зробилася наймичкою уже після того, як стала мамою. Шевченко свідомо слово «мати» не виніс у заголовок).

  • Коли відбуваються події, зображені у поемі?
  • Яку будову має поема? ( пролог і 8 частин)
  • Про що автор розповідає у пролозі?
  • Чому Ганна опинилася серед поля з дитиною?
  • Що вирішила жінка?
  • Чому вирішила підкинути дитину?
  • До чого переходить автор у першій частині?

( після напруженого вступу автор переходить на спокійну розповідь про життя на хуторі багатої сім’ї).

- Яке місце в композиції твору посідає цей епізод? (Зав'язка)

- Сформулюйте її  (Знайомство з молодицею, з Трохимом і Настею).

- Що послужило зав'язкою твору?

( Ганна підкидає сина)

  • Чим пояснити байдужість її до оплати, коли вона наймалася на роботу?
  • Знайдіть цитату, якуа підкреслює радість жінки від можливості бачити сина щодня?
  • Чим пояснити те, що Ганна намагається переробити багато роботи в сім’ї селян?
  • Із чим у вас асоціюється слово «наймичка»?

(Нещасна, знедолена, бідна, не має грошей, житла, працьовита, працює за гроші).

  • Чи була Ганна у родині лише наймичкою? Чому?
  • Чому життя Ганни двобічне?

( Зовнішнє благополуччя не може принести справжнього щастя. Становище фальшиве)

  • Чому наймичка не могла зізнатися Маркові, що вона його мати? Коли відбувається перше напруження сюжету?
  • (Пропозиція стати весільною матір’ю)
  • Чому Ганна відмовляється?
  • Коли композиція твору набуває найбільшого напруження?
  • Де кульмінація твору?
  • У чому майстерність Шевченка?
  • ( Природно і майстерно передав глибину почуттів)
  • Якою є розв’язка твору?
  • (Смерть Ганни, Марко зомлів)
  • У чому особливість композиції?
  • ( У творі майже відсутні ліричні відступи, звернення автора до героїв).
  • Продовжте речення «На мене незабутнє враження справив епізод...»
  • (Кожен учень висловлює свою думку).
  • Слово вчителя.
  • Переважна більшість з вас назвали епізод зізнання Ганни синові. Перегляньмо його разом

(Перегляд фрагменту фільму).

  • Що відчувала Ганна після того, як зізналася Маркові в своєму материнстві?
  1. Характеристика образу Ганни.

-Якими рисами наділив Шевченко Ганну?

(Учні називають риси характеру Ганни(працьовитість, любов до дитини, набожність, повага до старших, сила волі, безкорисливість).

  • Робота з текстом.

Дібрати цитати, що підкреслюють названі риси характеру.

  • Робота в групах.

І група – набожність, безкорисливість, працьовитість.

ІІ група  - сила волі, повага до старших, любов до дитини.

  1. Бесіда
  • Як сам Шевченко ставиться до Ганни?
  • Чи засуджує він її? Чому ви так думаєте?
  • У чому величність її образу? ( Ганна спроможна переступити пекельний біль, приймає дійсність і фізично продовжує добро (рятує, плекає, виховує сина).
  1. «Займи позицію»
  • По-різному називають вчинки Ганни. Одні – подвигом матері, інші – спокутою за гріх. Яку з думок ви підтримуєте? Висловіть свою точку зору.
  • Які норми порушила Ганна?
  • (Звичаєві моральні норми, тому всі відвернулися від неї).
  • Чи змогла б Ганна виховати свого сина в сучасній Україні?

7.Слово вчителя.

  • Я думаю, що настав час зустрітися з Ганною. Послухаємо її крик душі, болі і тривоги.

(Монолог від першої особи).

Кохайтеся, чорноброві,

Та не з москалями,

Бо москалі – чужі люде,

Роблять лихо з вами.

Москаль любить жартуючи,

Жартуючи кине,

Піде в свою Московщину,

А дівчина гине...

Пробігли мої молоді роки. Уже й життя заходить за обрій. Кохання до москаля обернулось злою долею.Вигнана з дому на рукках із сином, я довго блукала полем, жебракувала. У тривожних снах поверталася до неньки та батькка. Скільки лиха, пересудів їм довелося пережити.

Важко спокутуючи гріх, усе життя працюю наймичкою в господі свогго сина. І ніхто не бачить тих сліз, не чує того стогону, коли щовечора свою долю нещасну проклинаю.

Марку! Єдиний мій сину, єдина втіхо на цій грішній землі. Чи відчуваєш ти краєчком серця мій біль?

Уже й нездужаю, щось і сили покидають те вистраждане тіло і душу. А син і не знає, що я – його мати.

Марку! Подивися,

Подивися ти на мене:

Бач, як я змарніла?

Я не Ганна, не наймичка,

Я...

Прости мене! Я караюсь

Весь вік в чужій хаті...

Прости мене, мій синочку!

Я... я твоя мати.

8. Робота в групах.

І група – скласти стисле висловлювання за схемою:

  ІІ група – скласти інформаційне гроно щодо характеристики Ганни, довести міркування цитатами з твору.

  • Зіставте героїню поеми «Наймичка» Ганну із Катериною з поеми «Катерина». Що спільного в їхньому становищі і в чому відмінність їхніх натур? Скласти кола Вена.

             Катерина        Ганна

 

        

                           Спільне

 

Обмін інформаціями між групами.

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

Бесіда

  1. Як ви думаєте, чи простив Марко матері?
  2. Чи актуальний твір Шевченка сьогодні?
  3. Слово вчителя.
  4. У родині Шевченко бачив силу, святість. Бо хіба лише мати бере участь у творенні людського життя. Звичайно, й батько. Вони обоє покликали дитину до життя і однаково відповідальні перед богом і людьми за своє дитя.
  5. Ви, діти, не робіть помилок, а згадуйте наймичку, яка зробила все, тільки б її Марко жив. А зараз... заплющіть очі і уявіть собі своїх батьків, відчуйте їхнє тепло на відстані. А коли прийдете додому, поцілуйте руку матері, загляньте у батькові очі, роздивіться, чи є вже срібло у волоссі, чи з’явилися нові зморшки. Поважайте своїх батьків і дякуйте їм за все.

VІ. Підведення підсумків уроку.

  1. Оцінювання учнів з коментарем.
  2.  Метод «Мікрофон».
  3. А зараз підведемо підсумки уроку. Продовжте речення:

«Мені здається, що такі твори, як «Наймичка», навчають нас...»

  1. Рефлексія
  • Чим духовно збагатив вас сьогоднішній урок?
  • Які моральні цінності візьмете з собою в дорогу?
  • Як ви розумієте епіграф до уроку?

( Найголовніше в житті – це мати. Вона дає життя, в цьому її покликання і святість. Інакше бути не може, доки існує цей світ.)

  1. Заключне слово вчителя.
  2. Таким чином, зображення моральної чистоти і духовної сили матері-покритки становить пафос «Наймички». Серед усіх людських чеснот є одна, неперевершена у своєму благородстві – уміння жертвувати собою. Найвища самопожертва в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, а й всю себе, кожну часточку своєї сердечної теплоти.

VІІ. Домашнє завдання

Написати твір на тему «Якби Ганна зізналася малому Маркові...»

Слово вчителя

Завершу словами Івана Франка: «... любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє віддати своє життя для довгої жертви на користь своєї дитини».

Ми шукали вищу мудрість життя у діях і вчинках героїв поеми. Можливо, у когось після уроку залишилось більше питань, ніж відповідей. Але у вас попереду – життя. І дай, Боже, щоб вам пощастило, щоб ви не оступились на життєвій стежині. Бажаю вам здоров’я, любові, добра, щирості у стосунках.

 

1

 

doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
4631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку