Урок доследження з літературного читання "І знов засипле все зима. Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»

Про матеріал
Продовжувати знайомити учнів із поезією Л.Костенко; розкрити красу поетичного зображення зими-чарівниці у віршах «Баба Віхола» і «Пряля» Л. Костенко; розвивати навички виразного, свідомого читання віршових творів; вчити аналізувати прочитані твори; формувати соціальну та інформаційну компетентність , уміння помічати образність висловів, збагачувати ними мовлення дітей; виховувати любов до художнього слова, естетичні смаки , бережне ставлення до природи .
Перегляд файлу

 Урок ___ Літературне читання                          Клас: 2

Тема. І знов засипле все зима. Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»

Мета: продовжувати знайомити учнів із поезією Л.Костенко; розкрити красу поетичного зображення зими-чарівниці у віршах «Баба Віхола» і «Пряля» Л. Костенко; розвивати навички виразного, свідомого читання віршових творів; вчити аналізувати прочитані твори; формувати соціальну та інформаційну компетентність , уміння помічати образність висловів, збагачувати ними мовлення дітей; виховувати любов до художнього слова, естетичні смаки , бережне ставлення до природи .

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-дослідження

Методико – дидактичне забезпечення уроку: презентація « І знов засипле все зима», мультимедійний проектор,   відеоролік  виступу хору дівчаток з піснею «Пряля», аудіозапис  В. Вівальді «Пори року.Зима», «Вальс сніжинок», фотопортрет Ліни Костенко; зимові пейзажі (фотоілюстрації, репродукції картин художників) , підручник  для 2 класу Літературне читання /  В. Науменко – К.: Генеза, 2012.

 

                         Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слайд №2   «Настрій до уроку»

Учитель:

Стали, діти, підтягнулись,

Одне одному всміхнулись.

На урок старання не забудьте взяти,

Сіли всі рівненько, будем працювати.

 

IІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.

Слайд №3

  1. Гра «Чарівна скринька».

У ч и т е л ь . Цікаво, які чарівні предмети містяться сьогодні в чарівній скриньці? Які завдання маємо виконати? Але, щоб відкрити її,  треба виконати вправи для сухняного ротика.

Слайд №4

  1. Вправи для слухняного ротика. Складові таблиці.
  • Ось відкрилася наша скринька. (Учні по черзі зі скриньки дістають яскраво намальовані та виразні  рукавичку, ведмежатко, сунички, білого коня, білочку, на яких із зворотного боку написані завдання):

Слайд №5- 15

  На рукавичці: З якого твору? Яка пора року змальована у ньому? Куди мене відніс хлопчик?Для чого?

  На ведмежаткові: З якого вірша? Яким оригінальним словом поет мене назвав?Що я просив? Який художній прийом використано у вірші?

На  суничках: 3 якого ми твору?  Хто нас умив? Якими нас зобразив автор? Який художній прийом застосував поет?

На  білому коні :  З якого вірша? Хто автор? Які картини зумів змалювати поет за допомогою лише одного слова білий? Чому вірш називається білим?

На білочці: З якого я вірша?Хто мене придумав? Якою мене змалювала поетеса? Прочитай рядки вірша, які це підтверджують? Який художній прийом використала авторка?

 

ІІІ. Мовна розминка.

1. Робота над чистомовкою

 

Слайд №16 «Чистомовка »

  •                 Діти, чистомовки нам допоможуть дізнатися про яку пору року ми будемо вести розмову.

 

Ма-ма-ма – прийшла до нас зима.

Ло-ло-ло – кучугури намело.

Ем-ем-ем – саночки візьмем.

Дем-дем-дем – на гірку підем.

Ам-ам-ам – ой, весело нам!

 

  •                 Так про яку пору року піде мова? (Зима) + Слайд №17 «Зима»

 

- Які радощі несе зима (канікули, зимові розваги, красиву зимову природу) + Слайд №18  «Зимові розваги»

 

  1. Робота над скоромовкою.

Слайд №19 «Скоромовка»

Ген стрибають на морозі

Три ворони на дорозі.

- Кар – кар - кар!

За скоринкою погнались,

На все горло розкричались:

- Кар – кар - кар!

 

Слайд №20 «Пташка»

 

- Діти, чого бояться пташки: холоду чи голоду? (Голоду)

- Як ми можемо їм допомогти? (Повісити годівнички)

 

  1. Читання і відгадування загадки.

Слайд№21

Стало біло навкруги –

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма

Здогадались? Я - …  (Зима).

 4. Гра «Відгадай предмет за ознаками»

 

Слайд № 22 «Ознаки зими»

Білий, пухнастий, м’який - …  (сніг).

Холодна, люта, морозна - …   (зима).

Злий, тріскучий, лютий  - … (мороз).

 

 IV. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

- За вікном – чарівна красуня зима. Краса зимової природи надихала поетів. За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передають зимові образи.

- Багато таких віршів написала українська поетеса Ліна Костенко.  Вірші поетеси, у яких вона розповіла про зиму-чарівницю, розглянемо на сьогоднішньому уроці. 

 

V. Опрацювання нового матеріалу

1. Колективна робота. Слайд №23-25

  • Демонстрація портрета поетеси.
  • Розповідь учнів про Ліну Костенко 
  • Що вам відомо про Ліну Костенко?

 

Народилась Ліна Василівна  Костенко 19 березня 1930 року в містечку Ржищеві на Київщині в учительській сім’ї.

 

 З 6 років жила в Києві. Тут ще зовсім дівчатком застала її війна, яка залишила глибокий слід у дитячій душі.

 

 Писати вірші почала з дитинства, друкуватись – з 16 років.

 

 Після війни закінчила середню школу, якийсь час навчалася у Київському педагогічному інституті, а в 1952 році вступила до Московського літературного інституту імені  Максима Горького.

 

П’ятнадцять років її не визнавали як поетесу. Ліна Василівна відсвяткувала свій 80-річний ювілей і продовжує творити і далі.

 

За збірку поезій «Неповторність» письменниці було присуджено Державну премію ім. Т. Г. Шевченка. А для дітей вона видала збірку «Бузиновий цар», «Соловейко застудився». Поетеса часто звертається до теми дитинства, змальовує красу природи.

 

2. Робота над віршем «Баба Віхола»

 1) Словникова робота. Слайд№26

 

У ч и т е л ь . Чи траплялося вам слово віхола?

 

  •                 Яке явище природи ним позначають? Так, зими в Україні дуже часто бувають із заметілями, коли мете сильний вітер із снігом. На заметіль ще кажуть: віхола. Зверніть увагу: це слово має багато мовних родичів — слів, які різняться між собою відтінками значень.

 

Віхола: заметіль, завірюха, хуртовина, метелиця, хуга, завія, сніговій, сніжниця, хуговій, юга.

 

Чимало слів називають одне і те ж явище! Ліна Костенко вибрала з-поміж них слово віхола.

 Слайд №27

-А що ж означає слово вештались?

 

Вештатись — ходити сюди-туди, в різних напрямках, блукати, бродити де-небудь.

 

У вірші зустрінуться слова решето, ситечко — це господарські речі, якими просівають борошно. (Демонстрація малюнка).

 

2) Виразне читання напам'ять вірша «Баба Віхола» учителем під музичний супровід. Слайд №28 (13 кликов)

- Хто його головна героїня? (Баба Віхола або Зима)

- Чи сподобався вам вірш?

3) Читання слів. Слайд№29


сива

просію

вешталась

стукала

решето

біле

метальна

ситечко


4)  Повторне читання вірша дітьми.  Слайд№30 

Гра «Бджілка»

Напівголосне читання учнями тексту, кожен у своєму темпі.

-    На чому приїхала баба Віхола?

Гра «Диктор телебачення»

- Що баба Віхола робила в селі?

Гра «Сніжинка»

Читає той учень, на парту якого впала сніжинка.

- Що просила баба Віхола у людей?

5)  Осмислення поезії як мистецького словесного шедевру. Бесіда з учнями.

— Чи можна сказати, що вірш «Баба Віхола» це поетична казка, а сама віхола -  казковий персонаж? Чому?

— Прочитайте слова Віхоли.  Яке це «біле борошно» вона просіває? (сніг, завірюха, хуртовина, заметіль, снігопад)

— Поясніть вислів «сині пальчики - мерзне житечко» (ще не випав сніг);

  •   Чому так важливо вкрити все снігом? Коли не буде мерзнути житечко? А що є для землі, озимої, рослин – сніг? (тепло, тепле укривало, килим)

— Отже, поетеса змалювала казкову чарівницю Віхолу, яка дбайливо виконує свої обов'язки. Для чого їй мітла? Яка вона в неї? Чому «метільна»?

— Які кольори використала Ліна Костенко?

 

Відшукайте у вірші слова — ознаки таких предметів: Віхола — ... (сива), борошно — ... (біле), пальчики — ... (сині).

 

6) Виставка. Слайд№31-32

У ч и т е л ь . Отже, кольори сивий, білий, синій — кольори зими. Відшукаймо їх на малюнках, фотографіях та репродукціях картин художників.

Робота з виставкою «Зимові пейзажі» (на дошці).

  Фізкультхвилинка. Слайд №33

- Давайте допоможемо бабці Віхолі вкрити землю снігом. (Діти під  пісню  «Вальс Сніжинок»     виконують рухи з сніжинками у руках)   

  - На землю падають сніжинки. Як гарно падає сніг!  Уявіть, що ви теж маленька, легенька сніжинка. Покружляйте вільно, легко. Нахиліться за вітерцем в один бік, в інший. Згадайте, як легко дихається на вулиці у морозяну пору. Вдихніть на повні груди. Сідайте.

        Простежте за польотом сніжинок. Кого нагадують вони під час свого уповільненого лету? Народ наш часто порівнює сніжинок з метеликами, пушинками, білими мухами.

  • Доберіть слова-назви дій для характеристики руху сніжинок у повітрі.

  (Летять, кружляють, танцюють, спускаються, пурхають, в’ються).

Артикуляційна гімнастика

- А тепер підготуємося до читання. Виконуємо вправи:

 цокання язичком;

 «маятник» (рухи язичком у ротику);

 як дзижчить комарик;

 надуваємо щоки;

 п’ємо чай із блюдця;

 подули на кульбабку.

7)  Хвилинка літературознавчої пропедевтики.

Бесіда.

— Прочитайте ще раз поезію «Баба Віхола» в особах.

— Якими словами Ліна Костенко її закінчує?

— Прочитайте початок вірша.

— Отже, поетеса повторює ті самі слова: ними починає вірш, ними й закінчує. Обрамлює, ніби кільцем! Справді, такий прийом називають поетичним кільцем. Такою ж чудовою є поезія Ліни Костенко «Пряля». І в ній теж змальовано зиму. Вона вкриває землю сніговою ковдрою. Наче справжня майстриня, працює — творить снігове покривало. Вона — пряля, що напряла сувої полотна...

 

3. Робота з текстом.

Робота над віршем «Пряля».

Слайд №34

  • Щоб відповісти на питання: «Хто розсипає сніжинки?» послухаймо  вірш  «Пряля» у виконанні дитячого хору дівчаток.

 

1) Слухання  пісні у виконанні дитячого хору «Пряля»

-          Хто така пряля? Що означає це слово? (Відповіді дітей) Слайд №35

2) Виразне читання вірша напам'ять учнями.

- Про яку прялю йде мова? (зима). Слайд №36

        Слайд№ 37

Гра «Рибки»

3) Вибіркове читання. Вправа «Нишпорки»

- Що відбувається, коли в прялі рветься нитка? («А вона пряде…»).

-         Що пряля вже встигла зробити?

- Чи зупинить свою роботу пряля –зима?

4.  Дослідницька робота учнів. Робота у групах. Слайд №38

 

1 група. Відшукайте у вірші слово, що повторюється. Для чого поетеса використала засіб повторення слів?

 

2 група. Доведіть, користуючись текстами вірша «Баба Віхола» та «Пряля», що природа в обох віршах олюднена.

 

3 група. Які людські якості мають  тварини, зображені поетесою в інших, відомих нам, її віршах?

 

VІ. Робота над текстом  Івана Нечуй-Левицького «Надворі пішов сніг»с.83

  1. Читання уривка підготовленою дитиною.Слайд№39
  2. Усне аудіювання прослуханого тексту.
  • Про яке явище ідеться у тексті?
  • За допомогою якого порівняння письменник описав дії вітру?
  • Чому саме такий прийом обрав автор?
  • У якому вірші Ліни Костенко снігопад найбільше подібний до зображеного в тексті?

VІІ. Підбиття підсумків уроку

 

1. Розв'язування кросворда. Слайд №40

 

1. Баба Віхола турбується про ... (житечко).

 

2. У казці Прялі рветься ... (нитка).

 

3. Чого вже встигла напрясти Пряля ... (Хуртовин).

 

4. Баба Віхола попросила ... (решета).

 

У ч и т е л ь . Доповніть ключовим словом кросворда твердження: Ліна Костенко переконує своїх читачів, що природа — це ... істота (жива).

 

  1. Прийом  «Мікрофон»

Слайд №41

 

— Розкажіть, як треба поводитись серед природи. Використовуйте у своєму мовленні вислови поетеси.

- Чому ж навчили нас вірші Л.Костенко  ?

 Любити природу;

 не шкодити природі;

 допомагати тваринам;

 бути такими добрими та турботливими, як баба Віхола та пряля та вітер-сніговій.

 

  1.  Домашнє завдання Слайд №42

 

  С. 82-83 виразно читати вірші

А - Створити казку (усно) про Віхолу та Прялю.                                      - Читаючи загадкову книгу природи, людина збагачує себе духовно, вчиться правильно, мудро господарювати. Сподіваюся, діти, що і ви будете бачити красу природи не тільки очима, а й серцем. На уроці лунала чудова музика відомих   композиторів  Фредеріка Шопена та Антоніо Вівальді.  Маю надію, що вона у поєднанні з красивою поезією Ліни Костенко залишить у ваших серцях неповторний слід.                                                                                                                                                                                                                 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний кабінет КЗШ І-ІІІ ступенів №55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок - дослідження з  літературного читання  з мультимедійною підтримкою

«І знов засипле все зима.

Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»

 

                                                 

               Підготувала вчитель              початкових класів                                                         вищої категорії

                                           Старікова Н.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 м. Кривий Ріг

                                            2014-2015н.р.                                                                                                                                                                                                                                                                  

docx
Додано
18 січня 2020
Переглядів
968
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку