Урок ___ Літературне читання Клас: 2
Тема. І знов засипле все зима. Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»
Мета: продовжувати знайомити учнів із поезією Л.Костенко; розкрити красу поетичного зображення зими-чарівниці у віршах «Баба Віхола» і «Пряля» Л. Костенко; розвивати навички виразного, свідомого читання віршових творів; вчити аналізувати прочитані твори; формувати соціальну та інформаційну компетентність , уміння помічати образність висловів, збагачувати ними мовлення дітей; виховувати любов до художнього слова, естетичні смаки , бережне ставлення до природи .
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-дослідження
Методико – дидактичне забезпечення уроку: презентація « І знов засипле все зима», мультимедійний проектор, відеоролік виступу хору дівчаток з піснею «Пряля», аудіозапис В. Вівальді «Пори року.Зима», «Вальс сніжинок», фотопортрет Ліни Костенко; зимові пейзажі (фотоілюстрації, репродукції картин художників) , підручник для 2 класу Літературне читання / В. Науменко – К.: Генеза, 2012.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Слайд №2 «Настрій до уроку»
Учитель:
Стали, діти, підтягнулись,
Одне одному всміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти,
Сіли всі рівненько, будем працювати.
IІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
Слайд №3
У ч и т е л ь . Цікаво, які чарівні предмети містяться сьогодні в чарівній скриньці? Які завдання маємо виконати? Але, щоб відкрити її, треба виконати вправи для сухняного ротика.
Слайд №4
Слайд №5- 15
• На рукавичці: З якого твору? Яка пора року змальована у ньому? Куди мене відніс хлопчик?Для чого?
• На ведмежаткові: З якого вірша? Яким оригінальним словом поет мене назвав?Що я просив? Який художній прийом використано у вірші?
• На суничках: 3 якого ми твору? Хто нас умив? Якими нас зобразив автор? Який художній прийом застосував поет?
• На білому коні : З якого вірша? Хто автор? Які картини зумів змалювати поет за допомогою лише одного слова білий? Чому вірш називається білим?
• На білочці: З якого я вірша?Хто мене придумав? Якою мене змалювала поетеса? Прочитай рядки вірша, які це підтверджують? Який художній прийом використала авторка?
ІІІ. Мовна розминка.
1. Робота над чистомовкою
Слайд №16 «Чистомовка »
Ма-ма-ма – прийшла до нас зима.
Ло-ло-ло – кучугури намело.
Ем-ем-ем – саночки візьмем.
Дем-дем-дем – на гірку підем.
Ам-ам-ам – ой, весело нам!
- Які радощі несе зима (канікули, зимові розваги, красиву зимову природу) + Слайд №18 «Зимові розваги»
Слайд №19 «Скоромовка»
Ген стрибають на морозі
Три ворони на дорозі.
- Кар – кар - кар!
За скоринкою погнались,
На все горло розкричались:
- Кар – кар - кар!
Слайд №20 «Пташка»
- Діти, чого бояться пташки: холоду чи голоду? (Голоду)
- Як ми можемо їм допомогти? (Повісити годівнички)
Слайд№21
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма
Здогадались? Я - … (Зима).
4. Гра «Відгадай предмет за ознаками»
Слайд № 22 «Ознаки зими»
Білий, пухнастий, м’який - … (сніг).
Холодна, люта, морозна - … (зима).
Злий, тріскучий, лютий - … (мороз).
IV. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
- За вікном – чарівна красуня зима. Краса зимової природи надихала поетів. За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передають зимові образи.
- Багато таких віршів написала українська поетеса Ліна Костенко. Вірші поетеси, у яких вона розповіла про зиму-чарівницю, розглянемо на сьогоднішньому уроці.
V. Опрацювання нового матеріалу
1. Колективна робота. Слайд №23-25
Народилась Ліна Василівна Костенко 19 березня 1930 року в містечку Ржищеві на Київщині в учительській сім’ї.
З 6 років жила в Києві. Тут ще зовсім дівчатком застала її війна, яка залишила глибокий слід у дитячій душі.
Писати вірші почала з дитинства, друкуватись – з 16 років.
Після війни закінчила середню школу, якийсь час навчалася у Київському педагогічному інституті, а в 1952 році вступила до Московського літературного інституту імені Максима Горького.
П’ятнадцять років її не визнавали як поетесу. Ліна Василівна відсвяткувала свій 80-річний ювілей і продовжує творити і далі.
За збірку поезій «Неповторність» письменниці було присуджено Державну премію ім. Т. Г. Шевченка. А для дітей вона видала збірку «Бузиновий цар», «Соловейко застудився». Поетеса часто звертається до теми дитинства, змальовує красу природи.
2. Робота над віршем «Баба Віхола»
1) Словникова робота. Слайд№26
У ч и т е л ь . Чи траплялося вам слово віхола?
Віхола: заметіль, завірюха, хуртовина, метелиця, хуга, завія, сніговій, сніжниця, хуговій, юга.
Чимало слів називають одне і те ж явище! Ліна Костенко вибрала з-поміж них слово віхола.
Слайд №27
-А що ж означає слово вештались?
Вештатись — ходити сюди-туди, в різних напрямках, блукати, бродити де-небудь.
У вірші зустрінуться слова решето, ситечко — це господарські речі, якими просівають борошно. (Демонстрація малюнка).
2) Виразне читання напам'ять вірша «Баба Віхола» учителем під музичний супровід. Слайд №28 (13 кликов)
- Хто його головна героїня? (Баба Віхола або Зима)
- Чи сподобався вам вірш?
3) Читання слів. Слайд№29
сива
просію
вешталась
стукала
решето
біле
метальна
ситечко
4) Повторне читання вірша дітьми. Слайд№30
Гра «Бджілка»
Напівголосне читання учнями тексту, кожен у своєму темпі.
- На чому приїхала баба Віхола?
Гра «Диктор телебачення»
- Що баба Віхола робила в селі?
Гра «Сніжинка»
Читає той учень, на парту якого впала сніжинка.
- Що просила баба Віхола у людей?
5) Осмислення поезії як мистецького словесного шедевру. Бесіда з учнями.
— Чи можна сказати, що вірш «Баба Віхола» це поетична казка, а сама віхола - казковий персонаж? Чому?
— Прочитайте слова Віхоли. Яке це «біле борошно» вона просіває? (сніг, завірюха, хуртовина, заметіль, снігопад)
— Поясніть вислів «сині пальчики - мерзне житечко» (ще не випав сніг);
— Отже, поетеса змалювала казкову чарівницю Віхолу, яка дбайливо виконує свої обов'язки. Для чого їй мітла? Яка вона в неї? Чому «метільна»?
— Які кольори використала Ліна Костенко?
Відшукайте у вірші слова — ознаки таких предметів: Віхола — ... (сива), борошно — ... (біле), пальчики — ... (сині).
6) Виставка. Слайд№31-32
У ч и т е л ь . Отже, кольори сивий, білий, синій — кольори зими. Відшукаймо їх на малюнках, фотографіях та репродукціях картин художників.
Робота з виставкою «Зимові пейзажі» (на дошці).
Фізкультхвилинка. Слайд №33
- Давайте допоможемо бабці Віхолі вкрити землю снігом. (Діти під пісню «Вальс Сніжинок» виконують рухи з сніжинками у руках)
- На землю падають сніжинки. Як гарно падає сніг! Уявіть, що ви теж маленька, легенька сніжинка. Покружляйте вільно, легко. Нахиліться за вітерцем в один бік, в інший. Згадайте, як легко дихається на вулиці у морозяну пору. Вдихніть на повні груди. Сідайте.
Простежте за польотом сніжинок. Кого нагадують вони під час свого уповільненого лету? Народ наш часто порівнює сніжинок з метеликами, пушинками, білими мухами.
(Летять, кружляють, танцюють, спускаються, пурхають, в’ються).
Артикуляційна гімнастика
- А тепер підготуємося до читання. Виконуємо вправи:
• цокання язичком;
• «маятник» (рухи язичком у ротику);
• як дзижчить комарик;
• надуваємо щоки;
• п’ємо чай із блюдця;
• подули на кульбабку.
7) Хвилинка літературознавчої пропедевтики.
Бесіда.
— Прочитайте ще раз поезію «Баба Віхола» в особах.
— Якими словами Ліна Костенко її закінчує?
— Прочитайте початок вірша.
— Отже, поетеса повторює ті самі слова: ними починає вірш, ними й закінчує. Обрамлює, ніби кільцем! Справді, такий прийом називають поетичним кільцем. Такою ж чудовою є поезія Ліни Костенко «Пряля». І в ній теж змальовано зиму. Вона вкриває землю сніговою ковдрою. Наче справжня майстриня, працює — творить снігове покривало. Вона — пряля, що напряла сувої полотна...
3. Робота з текстом.
Робота над віршем «Пряля».
Слайд №34
1) Слухання пісні у виконанні дитячого хору «Пряля»
- Хто така пряля? Що означає це слово? (Відповіді дітей) Слайд №35
2) Виразне читання вірша напам'ять учнями.
- Про яку прялю йде мова? (зима). Слайд №36
Слайд№ 37
Гра «Рибки»
3) Вибіркове читання. Вправа «Нишпорки»
- Що відбувається, коли в прялі рветься нитка? («А вона пряде…»).
- Що пряля вже встигла зробити?
- Чи зупинить свою роботу пряля –зима?
4. Дослідницька робота учнів. Робота у групах. Слайд №38
1 група. Відшукайте у вірші слово, що повторюється. Для чого поетеса використала засіб повторення слів?
2 група. Доведіть, користуючись текстами вірша «Баба Віхола» та «Пряля», що природа в обох віршах олюднена.
3 група. Які людські якості мають тварини, зображені поетесою в інших, відомих нам, її віршах?
VІ. Робота над текстом Івана Нечуй-Левицького «Надворі пішов сніг»с.83
VІІ. Підбиття підсумків уроку
1. Розв'язування кросворда. Слайд №40
1. Баба Віхола турбується про ... (житечко).
2. У казці Прялі рветься ... (нитка).
3. Чого вже встигла напрясти Пряля ... (Хуртовин).
4. Баба Віхола попросила ... (решета).
У ч и т е л ь . Доповніть ключовим словом кросворда твердження: Ліна Костенко переконує своїх читачів, що природа — це ... істота (жива).
Слайд №41
— Розкажіть, як треба поводитись серед природи. Використовуйте у своєму мовленні вислови поетеси.
- Чому ж навчили нас вірші Л.Костенко ?
• Любити природу;
• не шкодити природі;
• допомагати тваринам;
• бути такими добрими та турботливими, як баба Віхола та пряля та вітер-сніговій.
С. 82-83 виразно читати вірші
А - Створити казку (усно) про Віхолу та Прялю. - Читаючи загадкову книгу природи, людина збагачує себе духовно, вчиться правильно, мудро господарювати. Сподіваюся, діти, що і ви будете бачити красу природи не тільки очима, а й серцем. На уроці лунала чудова музика відомих композиторів Фредеріка Шопена та Антоніо Вівальді. Маю надію, що вона у поєднанні з красивою поезією Ліни Костенко залишить у ваших серцях неповторний слід.
Методичний кабінет КЗШ І-ІІІ ступенів №55
Урок - дослідження з літературного читання з мультимедійною підтримкою
«І знов засипле все зима.
Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»
Підготувала вчитель початкових класів вищої категорії
Старікова Н.А.
м. Кривий Ріг
2014-2015н.р.