Дати уявлення про існування повітря,його роль для живих організмів; ознайомити із властивостями повітря, з поняттям «вітер»,вчити досліджувати повітря; розвивати мислення, спостережливість; виховувати бажання бути здоровим, піклуватися про чистоту повітря та здійснювати прогулянки на свіжому повітрі.
Урок: природознавство 1 клас
Урок-дослідження
Тема. Як побачити повітря? Значення повітря для живої природи. Демонстрація властивостей повітря.
Мета. Дати уявлення про існування повітря,його роль для живих організмів; ознайомити із властивостями повітря, з поняттям «вітер»,вчити досліджувати повітря; розвивати мислення, спостережливість; виховувати бажання бути здоровим, піклуватися про чистоту повітря та здійснювати прогулянки на свіжому повітрі.
Обладнання: мультимедійне обладнання, обладнання для дослідів ( клаптики паперу, склянки з водою, трубочки, грунт, поліетиленові мішечки, м’яч, мильні бульбахи).
Хід уроку
І. Організаційний момент
Продзвенів шкільний дзвінок –
починається урок.
Доброго ранку, доброго дня!
Хай посміхаються діти щодня!
Кожному дому щастя бажаємо,
Маку — цвітіння, житу — врожаю,
Небові — миру, голубу — неба.
Кожній дитині — усього, що треба.
Барометр настрою.
- Сядьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі. Дихання рівне й спокійне.
Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі.
А тепер уявіть, що ви – квітка, а ваші долоньки – бутони. Наша квіточка повільно
розкривається... і стає такою гарною квіткою. Який настрій викликає у вас ця квітка?
— Подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.
ІІ.1. Фенологічні спостереження за погодою
-До якого уроку ми приготувалися?
-Яка пора року зараз? Місяць? День тижня?
Діти, погляньте у вікно. Яке небо сьогодні? Визначимо стан неба (ясно, похмуро, хмарно)виставляю на стенді
- Який вітер? (легкий, помірний, сильний,тихо)
- Чи були опади?туман?
2. Повторення вивченого на минулому уроці
Загадки
Всі його люблять, всі його чекають,
А хто подивиться — кожен скривиться. (сонце)
Він і гріє, і пече,
І, як зайчик грається.
Схочеш взять його – втече
І мерщій сховається. (сонячний промінчик)
Сонце – це світло, Сонце – тепло,
Сонце – усього життя джерело („ Пісне Знайка”)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, ви хочете зробити справжні відкриття? Тоді на деякий час нам доведеться стати дослідниками. Дослідники – дуже уважні і спостережливі.
Готові стати дослідниками?
Уявіть. що ви потрапили на планету сонячноі краіни і там є лабораторіі досдідження.
Завдання для справжніх дослідників – відгадати загадку.
ІV. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Отже тема нашого уроку:
Вправа „Дешифрувальники”
1,2,3,4,5,6,7 – повітря
Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йде мова.
Воно таке велике,
Що займає цілий світ,
Воно таке маленьке,
Що в найменшу щілинку зайде. (Повітря)
Як побачити повітря? Значення повітря для живої природи.
-А чи потрібно нам вивчати повітря? ( Щоб бути розумними. Знати як ним користуватися)
Сьогодні ми проведемо дослідження повітря і визначимо, чи потрібне воно для життя тваринам і рослинам. Дізнаємося , чи впливає воно на здоров’я людей.
V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу
1. Ознайомлення з визначенням
Спершу ми дізнаємося, що значить слово «повітря»?
Пові́тря — природна суміш газів, з яких складається повітряна оболонка планети.
Повторити правило. (Повторити пошепки)
Над Землею знаходиться безмежний повітряний океан. Кожний день, кожну годину, хвилину самі цього не помічаючи, ми „купаємося” в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини „купаються” в ньому. Повітря є повсюди: на вулиці, у кімнаті, в землі, у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.
2. Знайомство з властивостями повітря.
Практична робота
- Знайомитися з властивостями повітря ми будемо в лабораторії Пустунчика
- Як же дізнатися, що повітря дійсно існує? Що повітря не пусте місце?
Нам допоможе наш підручник.
Проведемо такі досліди :
Дослід 1. Махни зошитом, книжкою або аркушем паперу перед обличчям. Що відчуваєш ?
Рух повітря. - Ми відчули дотик , що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря.
Висновок: повітря існує.
Дослід 2. - А я візьму клаптики паперу. Змахну зошитом над долоньками.
Що сталося? (клаптики злетіли з долоньки)
-Чому? Та тому що я зошитом сколихнув повітря. А повітря , в свою чергу, папірці, і вони злетіли.
Висновок: повітря рухається, переміщується в просторі. Рух повітря – вітер.
Вчитель:
- Повітря рухається навіть тоді, коли ми його не помічаємо. У повсякденному житті нам не доводиться думати про небо, повітря. Ми просто забуваємо про них. І лише під час бігу чи їзди, а також вітру чи бурі ми відчуваємо опір нашому рухові. Це ще більше доводить існування повітря.
Дослід 3.
Візьмемо трубочку і склянку з водою. Подуємо в трубочку. Повітря підіймається бульбашками на поверхню води.
Висновок: повітря є в організмі людини
Повітря легше за воду
Речі наповнені повітрям не тонуть.
Пригадайте свій відпочинок влітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.
Дослід 3. Де існує повітря?
У склянку з водою поклади грунт землі
Що ти бачиш? На стінках склянки з’являються бульбашки. Отже, повітря є в грунті
Висновок: повітря існує всюди — і в предметах неживої природи, і в предметах, зроблених людиною, і в самих живих організмах.
Дослід 4.
Візьми поліетиленовий мішечок і почни його скручувати з боку отвору.
Що ти спостерігаєш? Утворилася повітряна «подушечка»
Подивіться, він пустий?
(Скручує мішечок з боку отвору). -Ні, він має всередині повітря. Всередині утворилася повітряна «подушечка».
Висновок: повітря існує всюди
-Чому ми не бачимо повітря?
(воно прозоре)
Висновок : повітря прозоре, не має кольору й запаху, рухається.
Ми з вами переконалися, що повітря є всюди.
Всюди повітря – у ґрунті, воді і рослині,
Є воно в кожній малій і дорослій людині.
Ми, як на дні океану, живем, повсякчас
Тисне своєю вагою повітря на нас.
Не відчуваєм тягар ми, на щастя, оцей,
Адже повітряний тиск в організмі людей
Завжди такий же, як зовнішній тиск в атмосфері,
То ж у повітряний простір відчинимо двері.
Атмосфера - це газова оболонка Землі /від грецького "атмос” -пара/. Вона простягається від поверхні Землі до 20000 км і поступово переходить в міжпланетний простір.
Усі планети сонячної системи мають газові оболонки, які звуть атмосферами. Кожну планету, ніби ковдра, огортає своя атмосфера, а сила тяжіння утримує її ,як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет системи має атмосферу, придатну до життя
Слухайте, слухайте, це вже давно не секрет:
Газові ковдри вкривають всі вісім планет.
Ковдри оці захисні атмосферами звати,
Є і в Землі атмосфера своя шарувата,
Тисячі в ній кілометрів – ото товщина!
І обертається разом з Землею вона.
Ще атмосферу повітряним звуть океаном,
Матінку Землю вона захищає старанно.
Над Землею знаходиться безмежний повітряний океан. Повітря є повсюди: на вулиці, у кімнаті, в землі, у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.
Нашу Землю оточує товстий шар повітря, який називається атмосферою. Атмосфера складається з декількох шарів, розташованих один над одним, ніби поверхи будинку. Люди та інші живі організми живуть на «нижньому» поверсі, де найбільше кисню.
2. Чому небо блакитне?
Товстий шар чистого повітря добре пропускає сонячні промені. Освітлений Сонцем, він здається блакитним. Тому безхмарне небо – блакитне.
3.Робота з підручником
Відгадування загадки в підручнику
Прочитати текст.
-Чому ми не бачимо повітря?
(Повітря прозоре, не має кольору й запаху)
Правило.
Фізкультхвилинка Повітря нам потрібне всім:
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаємо –
все ж повітря споживаємо.
Комашка по землі повзе –
І та повітрям дихає.
Вітер крила обертає молодого вітряка
І вітрила надуває величезного човна,
А щоб повітря чистим було,
Потрібно, щоб дерев росло багато
1. Відчуй аромат троянди
(Уявіть троянду у себе на долоні. Вдихаємо повітря - видихаємо «А»)
2. Паперовий кораблик
Дмухаємо на кораблик, щоб він поплив.
3. Паровозик
Піднімаючи руки роблять глибокий вдих і на видих промовляють «чух».
4. Задмухування свічки
Діти уявляють, що задмухують свічку.
5. Вітер
Діти роблять «легенький вітерець» - легенько дмухають, «сильний» - сильніше дмухають і «бурю» - дмухають ще сильніше. Після цього обов’язково передихають – «декілька хвилин вітру немає».
Як же повітря огортає землю і для чого воно потрібне прошу переглянути.
Дослід 5. Закрийте пальчиками ніс і спробуйте не дихати. Скільки часу ви могли обійтися без повітря?
Висновок: живі істоти не можуть існувати без повітря.
Усе живе дихає повітрям і повітря має бути чистим.
Поради лікаря:
Коли ми дихаємо - до організму потрапляє кисень, який потрібен для роботи і росту організму.
Тому:
- більше гуляйте на свіжому повітрі;
- Провітрюйте класну кімнату.
Забруднене повітря викликає втому, допомагає мікробам розмножуватися.
- Від чого повітря стає брудним і шкідливим?( пил,дим від цигарок,від вогнищ,вихлопи від авто,їдкий чорний дим з фабрик та заводів, сморід від сміттєзвалищ, виверження вулканів.)
Коли повітря забруднене,ним важко дихати,ми відчуваємо також неприємні запахи,це шкідливо.
Як очистити повітря?
Садити квіти і дерева, ставити очисні фільтри на підприємствах, стоянки і бензоколонки відносять як можна далі від житлових будинків
Фізкультхвилинка
Подивись, мій милий друг,
Що знаходиться навкруг?
Небо ясно - голубе,
Сонце світить золоте,
Місяць з зірочками сяє,
Вітер з квіточками грає,
Хмарка в небі пропливає.
Вода прозора мов сльоза,
Повітря чисте і трава,
Комахи, звірі і птахи
Людина і погода –
Усе це навкруги….( природа).
VІ. Закріплення нового матеріалу
Ви впевнилися, що повітря постійно рухається. Переміщення повітря в природі називається вітром. Вітер приносить до нас дощі, охолоджує нас у спеку. Його силу люди здавна навчилися використовувати собі на користь.
Які корисні справи робить вітер?
3. І плоди з насінням вітер також переносить. Він переселяє їх на нові місця, де для нових рослин більше сонця та поживних речовин.
VІІ. Підсумок уроку
Гра «Так чи ні?»
Діти плещуть у долоні, якщо твердження правильне.
— Повітря є всюди. (Так)
— Повітря білого кольору. (Ні)
— Вітер — це рух повітря. (Так)
— Рослинам повітря потрібне?
— Брудне повітря корисне.(Ні)
— Повітря не має запаху.(Так)
— Приміщення потрібно провітрювати.(так)
— З дослідів ми побачили, що нас оточує повітря, але ми його не помічаємо, адже воно невидиме. Повітря — газоподібне тіло, що заповнює всі проміжки, тріщинки і щілини в предметах. Повітря міститься не лише в твердих тілах, але й у воді.
— Які властивості повітря вам відомі? (Повітря прозоре, безбарвне, не має запаху, погано проводить тепло, добре пропускає сонячне проміння, гірше передає звук, ніж дерево.)