виявити особливості клімату Північної Америки в залежності від кліматотвірних чинників у порівнянні з Південною Америкою. Виявити закономірності зміни кліматичних поясів у Північній Америці. Вивчити характерні типи клімату різних кліматичних областей в межах тропічного, субтропічного та помірного поясів. Дати уявлення про несприятливі погодні явища на материку: торнадо та гіпотези про їх утворення. Закріпити вміння учнів визначати типи клімату за кліматичними діаграмами.
Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв'язки та єдність компонентів природи. Навчати учнів логічно мислити, обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння.
УРОК ДОСЛІДЖЕННЯ «КЛІМАТ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ»
Тема уроку: Клімат Північної Америки
Мета уроку:
Освітня: виявити особливості клімату Північної Америки в залежності від кліматотвірних чинників у порівнянні з Південною Америкою. Виявити закономірності зміни кліматичних поясів у Північній Америці. Вивчити характерні типи клімату різних кліматичних областей в межах тропічного, субтропічного та помірного поясів. Дати уявлення про несприятливі погодні явища на материку: торнадо та гіпотези про їх утворення. Закріпити вміння учнів визначати типи клімату за кліматичними діаграмами.
Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Навчати учнів логічно мислити, обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння.
Розвиваюча: розвивати у школярів вміння застосовувати знання про загальні географічні закономірності природи Землі для характеристики особливостей їх регіонального прояву.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:
• фізична та кліматична карти Північної Америки;
• карта кліматичних поясів світу;
• атласи школярів;
Хід уроку
Зміст матеріалу уроку
І. Організація класу
ІІ. Перевірка засвоєння попереднього матеріалу:
Питання для усного обговорення: (Фронтальне опитування)
1. Які риси географічного положення Північної Америки впливають на формування її природи?
2. Назвіть та покажіть на карті основні тектонічні структури Північної Америки.
3. Чому відрізняється рельєф західної, центральної та східної частин Північної Америки?
4. Який вплив мало давнє зледеніння на рельєф материка?
5. Поясність закономірності розміщення родовищ корисних копалин у Північній Америці у зв’язку з будовою земної кори.
Б. Перевірка знання географічної номенклатури на контурній карті
Порядок демонстрації вчителем об'єктів :
1. Великі рівнині.
2. Гори Аппалачі.
3. Півострів Лабрадор.
4. Алеутські острови.
5. Карибське море.
6. Великі Антильські острови.
7. Центральні рівнини.
8. Півострів Флорида.
9. Мексиканське нагір’я.
10. Лаврентійська височина.
11. Скелясті гори.
12. Острів Ньюфаундленд.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Формування клімату материка. (Евристична бесіда, робота з презентацією ppt «Клімат Північної Америки», кліматичною картою Північної Америки)
• Які особливості фізико-географічного положення Південної Америки найбільш впливають на формування її клімату? Порівняйте з Африкою.
– постійні вітри помірних широт
-вплив північно-східного пасату з Атлантичного океану
-північно-східні вітри
- мусони.
• Пригадайте причини формування мусонів та поясніть їх вплив на клімат східного узбережжя Північної Америки.
• Які теплі та холодні течії біля узбережжях Північної Америки впливають на клімат узбереж? Прослідкуйте їх вплив за кліматичною картою.
• Поміркуйте, клімат Північної чи Південної Америки є більш різноманітним. Поясніть чому.
2. Кліматичні пояси та області. (Евристична бесіда, робота з презентацією ppt «Клімат Північної Америки», картою кліматичних поясів світу)
У зв’язку із значною протяжністю з півночі та південь Північна Америка розміщена у всіх кліматичних поясах північної півкулі, окрім екваторіального.
• За картою «Кліматичні пояси та області Північної Америки» визначте, в яких кліматичних поясах лежить Північна Америка. Які пояси займають найбільші території?
• Які з кліматичних поясів є основними, які перехідними.
• Які типи повітряних мас панують в межах різних кліматичних поясів Північної Америки?
• Користуючись кліматичною картою Північної Америки поясніть причини формування різних типів клімату в межах помірного кліматичного поясу.
Субтропічний кліматичний пояс також має три області. В західній частині поясу сформувалася середземноморська область з вологою й теплою (+8°С) зимою та сухим й спекотним (+24°С) літом. На сході – мусонна область, побідна до аналогічної області помірного поясу, лише із вищими температурами повітря. В центрі материка – континентальна область. Опадів протягом року випадає мало (300-500 мм), річні амплітуди температур великі.
• Порівняйте мусонні та континентальні області помірного та субтропічного кліматичних поясів.
У тропічному поясі виділяють дві області. На сході під впливом волого північно-східного пасату виникла морська область з рівномірно великим зволоженням протягом року. Температура повітря тут рідко опускається нижче +20°С. Річна кількість опадів перевищує 1500 мм. На півострові Каліфорнія під впливом холодної течії сформувалася континентальна кліматична область. Опадів тут буває мало. Річні та добові перепади температур значні.
• Поясніть, чому у помірному поясі морська область формується на заході материка, а у тропічному – на сході.
Невелика площа на крайньому півдні материка заходить в субекваторіальний пояс.
Кліматичні умови на більшій частині Північної Америки сприятливі для вирощування різноманітних сільськогосподарських культур: в помірному поясі — пшениці, кукурудзи; у субтропічному — рису, бавовнику, цитрусових; у тропічному — кави, цукрової тростини, бананів. У тропічному поясі збирають по два, а іноді й по три врожаї на рік.
«Впізнай картинку»
Встановіть відповідність
1. 2. 3. 4.
• З ХХ ст. щоб зручніше було обмінюватися інформацією про урагани, найсильнішим тропічним циклонам метеорологи дають імена: циклонам північної півкулі – жіночі, а південної півкулі – чоловічі. “Урожайним” на тропічні циклони був 2005 р. Одним із найжорстокіших ураганів того року, що обрушився на узбережжя Мексиканської затоки, була “Катрина”. Люди з узбережжя були евакуйовані у безпечні місця. Та, незважаючи на застережливі заходи, руйнування і жертви серед населення були дуже великі.
• Найактивнішим у Північній Америці є вулкан Ісалько у Сан-Сальвадорі. Його висота – 1885м. Близько 200р. він діє безперервно. Виверження повторюються кожні 2-10 хвилин. Цей вулкан служить маяком для моряків.
• Найбільше снігу в світі випадає на Алясці на перевалі Томсона – 14-15м щорічно.
Хвилинка релаксації.
V. Підведення підсумків уроку.
Висновки (Підбиття підсумків уроку вчителем)
1. Рівнинність території сприяє проникненню вглиб материка різних за властивостями повітряних мас.
2. Кордильєри є перепоною для проникнення на рівнинну територію материка вологих повітряних мас з Тихого океану, Аппалачі – мусонних вітрів з Атлантичного океану.
3. Північна Америка витягнута з півночі на південь на багато тисяч кілометрів, тому лежить в усіх кліматичних поясах північної півкулі, крім екваторіального.
4. Під впливом близькості морів та океанів, а також особливостей розміщення різних форм рельєфу, в межах одного кліматичного поясу формуються неоднаковий температурний режим, різна кількість опадів та сезонність їх розподілу. Тому в помірному, субтропічному та тропічному кліматичних поясах виділяють кліматичні області.
Запитання та завдання для усного контролю знань:
1. Які райони Північної Америки отримують найбільшу кількість сонячної енергії, а які – найменшу? Чому?
2. Які повітряні маси формують клімат Північної Америки і які вітри їх переміщують?
3. Який вплив на циркуляцію повітряних мас здійснюють великі форми рельєфу?
4. В яких районах Північної Америки існує загроза появи тропічних циклонів?
5. Поясніть причини формування кліматичних областей в межах одного кліматичного поясу?
VІ. Домашнє завдання. Читати п.39 Описати кліматичну діаграму с.184
Скласти на вибір: Чайнворд, Сенкан, Кросворд.