УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ «МОЯ РОДИНА. ШАНУЙ СВОЇХ БАТЬКІВ (ЗАПОВІДЬ 5 «ШАНУЙ БАТЬКА СВОГО ТА МАТІР СВОЮ…»)» ЗА НОВЕЛАМИ В. СУХОМЛИНСЬКОГО

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життям і діяльністю видатного вченого-педагога, письменника; посилаючись на тексти, розкрити взаємини у родині, які мають бути засновані на народній моралі; довести, що егоїзм і неповага до батьків руйнують сім’ю, мир і злагоду між людьми; розвивати вміння виразно читати, робити висновки з прочитаного, виховувати любов, повагу, милосердя до рідних.
Перегляд файлу

1

 

КЗО «Спеціальна школа "ШАНС" ДОР

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок. Українська література і Біблійна історія та християнська етика в  6-А класі

УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ

«МОЯ РОДИНА. ШАНУЙ СВОЇХ БАТЬКІВ (ЗАПОВІДЬ 5 «ШАНУЙ БАТЬКА СВОГО ТА МАТІР СВОЮ…»)»

ЗА НОВЕЛАМИ В. СУХОМЛИНСЬКОГО

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

Пономаренко Н.В.

 

 

 

 

 

 

м. Дніпро

Тема: «Моя родина. Шануй своїх батьків (заповідь 5 « Шануй батька свого та матір свою…») за новелами В.Сухомлинського

 

Мета: ознайомити учнів  із життям і діяльністю видатного вченого-педагога, письменника; посилаючись на тексти, розкрити взаємини у родині, які мають бути засновані на народній моралі; довести, що егоїзм і неповага до батьків руйнують сім’ю, мир і злагоду між людьми;   розвивати вміння виразно читати, робити висновки з прочитаного, виховувати любов, повагу, милосердя до рідних.

 

Корекційна мета: активізація і поповнення словникового запасу учнів, розвиток діалогічного та монологічного мовлення, слухового та зорового сприймання, дрібної моторики; корекція уваги, пам’яті, мислення, усного зв’язного мовлення ; виховання самостійності в роботі, вміння працювати в групі, охайності, акуратності.

 

Обладнання: тексти творів, портрет В. Сухомлинського, малюнки до творів, комп’ютер, слайди.

 

Не можна жити і дня без

тривоги за рідну людину.

В.Сухомлинський

 

Велична, благословенна

                                                                     любов матері

У. Самчук

Хід уроку

 

  1. Підготовчий етап. Нервово-психічна підготовка. Логопедична хвилинка.

а) організаційний момент;

б) Дидактична гра «Розсипані прислів’я». Група «Фольклористи»

Мати однією рукою б’є,   а другою гладить.

На сонці тепло, а біля матері добре.

Мамина лайка – то байка.

У кого є ненька, у того голівка чистенька.

Дитина плаче, а матері боляче.

Нема того краму, щоб купити тата й маму.

У кого рідна ненька, у того сорочка біленька.

У дитини заболить пальчик, а в матері серце.

Хто матір забуває, того Бог карає.

 

  1. Основна частина.

а) Слово вчителя.

Останнім часом ми відчуваємо дефіцит людяності, добра, милосердя. Старше покоління б’є тривогу за майбутнє нашої держави. Тому ми знову повертаємось до джерел людської мудрості та християнських заповідей.

  Педагогічна скарбниця Сухомлинського – це те цілюще джерело людської мудрості, добра, любові. Він автор багатьох статей, для  дітей написав близько 1200 оповідань та казок.

  Зверніть увагу на портрет письменника, виставку його творів. Високе чоло, глибокий проникливий погляд розумних очей.

 Група «Біографи». Міні – проєкт «Учителю, перед ім’ям твоїм».

  В.Сухомлинський – видатний український педагог, кандидат педагогічних наук, заслужений учитель України. Народився 28 вересня 1918 року в с. Василівка Кіровоградської  області. Батьки були селянами, працювали в колгоспі. У Василя було два брати і сестра, всі стали вчителями. Василь гарно навчався у школі, був круглим відмінником. Після закінчення школи вступив до педагогічного інституту, став учителем української мови і літератури, був директором Павлиської середньої школи. Нагороджений орденами і медалями. Педагог любив повторювати: «Людина народжується на світ не для того,  щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.»

 

Пригадайте, які оповідання вивчали в попередніх класах?

Чого нас навчають ці твори?

 

Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати проблему взаємин у родині. Предметом нашого дослідження будуть оповідання Сухомлинського.

 

  1. Читання тексту «Народження добра».

 

Словникова робота: свекруха - мати чоловіка для невістки; невістка – дружина сина для його батьків, братів, сестер.

 

  1. Бесіда за змістом.

 

Яке враження справила на вас новела?

Як ставилась невістка до свекрухи?

Який наказ дала дружина своєму чоловікові? Знайдіть у тексті це місце і зачитайте.

Визначте тему та головну думку твору.

Чому син виконав наказ своєї дружини?

Чому материнське серце ожило? Доведіть це текстом.

Чому син заридав? Що він зрозумів? Які Божі заповіді порушив син?

Фізкультхвилинка

   Народна мудрість говорить: шануй батька та неньку і буде тобі крізь гладенько. Біблія нас вчить шанувати своїх батьків: шануй батька свого та матір свою, щоб довгими були твої дні на землі. А шоста заповідь нагадує нам: не убий.

   Майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей на горі Сінай , були вирізьблені слова:              «Шануй батька свого і матір свою, щоб добре було тобі та щоб довголітнім ти був на землі». 

   Що значить шанувати?  Шанувати - це значить любити батьків, бути вдячними, турбуватися про них, допомагати в усьому, ділити з ними їх скорботи і труднощі.

  А я згадую слова В. Сухомлинського: Три біди є у людини: смерть, старість  і погані діти.  Старість - невідворотна, смерть - невблаганна. Перед цими нещастями не можна зачинити двері     свого дому. А від поганих дітей дім можна вберегти, як від вогню. І    це залежить не тільки від батьків, а й від дітей.                                                                                           Впевнена, що ви хороші, люблячі діти, але хочу в цьому переконатися.

 

  Яке слово є ключовим на сьогоднішньому уроці?

 

Завдання.

Доберіть до слова мама ніжні і красиві слова.

Гра «Мікрофон». Хвилинка красивих слів.

 

Гімнастика для очей.

 

То яка ж вона, ваша мама?

Мила, добра, ніжна, люба, мудра, чарівна, терпляча, щедра, розумна, прекрасна, весела, любляча, лагідна, ласкава, віддана, вірна, безкорислива, всепрощаюча.

Я заздрю  вашим мамам, бо такі слова могли дібрати тільки люблячі діти.

Пальчикова гімнастика (вранці сонечко зійшло…)

Про маму можна говорити вічно, але там, де бракує слів, говорить душа, музика, пісня.

Пісня про маму.

 

Наступне завдання «Словесне лото».

Якою може бути любов матері? (велична, віддана, невичерпна, палка, вірна, всепрощаюча)

 

До якого висновку ми прийшли, дослідивши новелу «Народження добра»?

  • мама – найрідніша людина;
  • шануй батька свого і матір свою;
  • велична благословенна любов матері.

 

  1. Розповіді дітей за малюнками, фотографіями. Група «Художники»

 

Відгадайте загадку: кого називають двічі мамою?

 

Сприймання на слух оповідання «Про Ніну і бабусю».

 

Як думаєте, що мати відповіла доньці? Чи виконала її прохання?

 

Хочете дізнатися, як закінчив оповідання В.Сухомлинський.

Як розумієте вислів: «Будь справжньою людиною»?

Яка основна думка оповідання? (терпимість)

 

Дослідивши оповідання, який висновок ми зробимо?

Які риси характеру треба виховувати в собі?

 

В.Сухомлинський казав: Не можна сміятися над старістю і старими людьми, про старість треба говорити тільки з повагою. Три речі є у світі, з яких не можна сміятися: любов до Вітчизни, справжня любов до жінки і старість.

 

3. Закріплення вивченого.

 

Підведемо підсумок і розв’яжемо проблему, яку ставили на початку уроку.

Якими мають бути взаємини у родині?

Міні – проєкт «Взаємини у родині». Виготовлена ромашка з пелюстками.

  • дружними, милосердними, люблячими, турботливими, терпимими, доброзичливими.

Мама, мамочка, матуся, ненька, ненечка, нянечка, няня. Мамина молитва з дна моря підіймає.

Робота з комп’ютером. Пісня « Мамина молитва». Перегляд слайдів.

 

До якого ж висновку ми прийшли, дослідивши новели?

 

  1. Біблія нас вчить шанувати батьків.
  2. Старість – це мудрість, її треба поважати.
  3. Не можна жити і дня без тривоги за рідну людину.
  4. Велична благословенна любов матері.

 

  1. Домашнє завдання.

Написати листа Ніні; за бажанням – скласти план до новели «Народження добра».

  1. Побажання учням.

 

doc
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку