Урок-дослідження «Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті»

Про матеріал

Урок передбачає проведення дослідження як елементу творчої діяльності учнів. Дослідження здійснюється безпосередньо на уроці і передбачає групову форму його проведення. Організує дослідження вчитель разом з ініціативною групою (2-3 учні), яка отримує випереджальне завдання до цього уроку.

На уроці поєднуються активна та інтерактивна моделі навчання, використовуються методи і прийоми технології продуктивного навчання, розвитку критичного мислення, інформаційні технології.

Враховуючи специфіку уроку, учні під керівництвом вчителя знайомляться з дослідницькими методами: збір інформації (пошук різної інформації, з різних джерел), її аналіз (розширення поінформованості про використання корисних копалин), синтез інформації (ущільнення, відбір найважливішої, найцікавішої, узагальнення), порівняння.

Учні, працюючи в групах, використовують різні джерела географічної інформації для поглиблення знань, а також набувають досвіду дослідництва, виховують особисті риси (цікавість, наполегливість, креативність), проявляють організаторські та творчі здібності під час сприйняття, аналізу та порівняння текстової, фото- та відеоінформації при використанні засобів масової комунікації, підвищуючи тим самим особисту медіаграмотність.

Важливе місце на уроці відводиться роботі з картографічним матеріалом, оскільки уміння працювати з різними за змістом картами є одним з найважливіших показників якості підготовки учнів під час вивчення географії материків та океанів. Це робота з картами атласу, електронними, контурними. Крім картографічної грамотності на уроці формуються й інші важливі компетентності: інформаційна, комунікативна, загальнокультурна.

Результати роботи дослідницьких груп на уроці подаються у вигляді повідомлень та презентацій про використання продуктів переробки корисних копалин людиною.

Перегляд файлу

8 клас

 

Тема уроку: Проблеми використання мінеральних ресурсів.

                      Дослідження «Використання продуктів переробки корисних

                      копалин у побуті»

 

 

Мета уроку: поглибити, розширити та конкретизувати знання учнями особливостей використання продуктів переробки корисних копалин та їх значення у сучасному житті та побуті людини.

 

Завдання:

  • дослідити основні напрямки використання паливних, рудних та нерудних корисних копалин;
  • розвивати пізнавальну активність та дослідницькі навички учнів, уміння аналізувати та узагальнювати інформацію, працювати з картами, медіа-засобами;
  • розвивати  логічне та критичне мислення, уяву та творчі здібності учнів;
  • виховувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення географії, формувати емоційно-ціннісне ставлення до оточуючого світу.

 

Очікувані результати для учнів:

  • називати види корисних копалин, продукти переробки яких найчастіше використовує у побуті людина;
  • наводити приклади використання мінеральних ресурсів;
  • пояснювати причини їх унікальних властивостей;
  • характеризувати корисні копалини за зовнішніми ознаками;
  • розуміти із якої сировини виготовляють різноманітні продукти, що оточують людину;
  • презентувати результати досліджень.

 

 

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок

 

Форма уроку: урок-дослідження

 

 

Обладнання: фізична карта України, контурні карти, науково-популярна література, енциклопедії, інструктивні картки, компютерні презентації, компютери, мультимедійна дошка.

 

 

 

 

 

 

Структура уроку

І Організаційно-мотиваційний етап……………………………………….4 хв.

  • Організація і мотивація …….…………………………………………2 хв.
  • Інструктаж дослідницьких груп…………………..…………………..2 хв.

ІІ Навчально-дослідницький етап………………………………………….35 хв.

  • Дослідження продуктів переробки корисних копалин з використанням мережі Інтернет, карт та друкованих джерел інформації
  • Оформлення та презентація результатів дослідження.

ІІІ Підсумковий етап………………………………………………………6 хв.

  • Підведення підсумків……………………………….…………………4 хв.
  • Інструктаж до виконання домашнього завдання…………………….2 хв.

 

 

Хід уроку

 

 І    Організаційно-мотиваційний етап

     1. Вступне слово вчителя.

         Ми продовжуємо вивчати особливості природи нашої країни. Величезні багатства твердої камяної оболонки Землі – літосфери, людина використовувала завжди. Спочатку люди користувалися тим, що знаходили на поверхні землі, не підозрюючи, які скарби ховаються глибше. Але в міру розвитку цивілізації підземні комори відчинили для них свої двері. Людство навчилося знаходити і добувати потрібні матеріали навіть у дуже важкодоступних місцях, винайшовши для цього величезну кількість механізмів та способів.

           Корисні копалини з волі людини перетворилися в найрізноманітніші необхідні речі, які забезпечують безпеку, обігрівають, перевозять, годують. Вони необхідні в сучасному світі всюди. Що це за речі? Як часто ми їх використовуємо? Чи знаємо їх взагалі? Ось на такі запитання ми знайдемо відповіді на сьогоднішньому уроці.

 

      2. Вступне слово членів ініціативної групи.

           В даний час відомо близько 250 видів корисних копалин. Вони поділяються на:

  • Горючі;
  • Рудні;
  • Нерудні

І всі вони перетворюються працею людини на необхідні нам всім речі. Чи знаєте ви, що прозорі кристали гірської породи бариту використовуються в оптичних приладах?

        Але мінеральні запаси надр не безмежні. Тому правильне використання природних багатств – головний шлях до збереження навколишнього середовища.

 

        3. Інструктивна інформація вчителя.

*   Будь-яке дослідження починається зі збору інформації. Чим більше різної

інформації про обєкт ви знайдете, тим точнішим буде дослідження.

* Інформацію з різних джерел необхідно проаналізувати, критично порівняти.

* Несистематизована інформація перетворюється на хаос, тому її синтезують        (ущільнюють) до короткого всебічного опису обєкту.

* Таким чином, аналіз і синтез є головними методами теоретичних досліджень.

* А тепер ознайомимося з інструктивною карткою для проведення дослідження.

 

Інструктивна картка

 

       1. Відібрати корисні копалини, продукти переробки яких людина використовує

           найчастіше (з паливних, рудних, нерудних)

       2. Скласти список продуктів переробки, зазначивши напрям використання

       3. Знайти розташування родовищ корисних копалин на карті України, позначити на

           контурній карті

       4. Оголосити (презентувати) результат проведених досліджень

 

 

ІІ Навчально-дослідницький етап

     1. Проведення дослідження  

 

Діяльність учнів

Діяльність вчителя

  • Робота в групах по дослідженню корисних копалин та продуктів їх переробки з використанням мережі Інтернет, карт та друкованих джерел інформації
  • Індивідуальна робота з картами
  • Обмін інформацією та використання її для підготовки повідомлень
  • Підготовка презентації (доповіді, виступу з використанням підготовленої групою електронної презентації чи без презентації)
  • Координація роботи груп
  • Забезпечення використання учнями інформації з різних джерел (не тільки мережі Інтернет)
  • Консультування окремих груп за змістом інструктивної картки
  • Створення умов для творчого застосування результатів досліджень
  • Моніторинг дослідницької діяльності кожного учня та класу в цілому

 

     2. Презентація результатів дослідження.

       1. Перша група відібрала для презентації продукти переробки нафти та нафтопродуктів.

 Приклад. Людина використовує величезну кількість продуктів переробки НАФТИ:

 - моторне паливо;

 - лаки;

 - парафін;

 - мазут;

 - мило;

 - ароматичні вуглеводи;

 - свічки;

 - вазелін;

 - синтетичні миючі засоби.

         Виробництво синтетичних мийних засобів базується на дешевій сировинній базі, точніше – на продуктах переробки нафти й газу. Вони зазвичай не утворюють у воді солей кальцію і магнію.

         Тому багато які з синтетичних мийних засобів однаково добре миють як у мякій, так  і у твердій воді. Деякі засоби придатні для прання навіть у морській воді.

          Синтетичні мийні засоби діють не лише в гарячій воді, як це відбувається з господарським милом, але й у воді з порівняно низькими температурами, що важливо для прання тканин зі штучних волокон.

        

http://images.detik.com/content/2010/11/15/763/sabun-ts-dpn.jpg?w=300&q=90

 

 

      2. Друга група відібрала для презентації продукти переробки корисної копалини осадового органічного походження – КРЕЙДИ.

Приклад. На дні давніх морів, що вкривали територію України, жили водорості, маленькі тваринки. Вони вмирали і падали на дно. Поступово там накопичувався товстий шар уламків мушлів і скелетів цих тварин. Згодом вони перетворилися на крейду.

       Крейда потрібна не тільки для того щоб писати, а й для виготовлення вапна, цементу, скла, гуми.

 

 

фото стеклянного изделия                       фото цемента в мешках

 

 

      3. Третя група відібрала для презентації продукти, вироблені з нерудних корисних копалин: гіпсу, мармуру, графіту, глини, піску, граніту.

      4. Четверта група дослідників презентувала використання рудних корисних копалин для виплавки металів (використання металевих виробів у житті та побуті)

 

ІІІ Підсумковий етап

 

 

     1. Підведення підсумків   Вчитель дякує всім дослідницьким групам, пропонує висловитися учням, відмітивши роботу найактивніших дослідників.

    Прийом «Закінчити речення»:

Цей урок познайомив мене…

Урок-дослідження навчив мене…

 

2. Інструктаж до виконання домашнього завдання

       Ми познайомилися з найвідомішими корисними копалинами України.  А для того, щоб ми мали змогу про них дізнатися, попрацювало багато людей різних професій: геологи, геоморфологи. Зясуйте, що вивчають і що шукають геологи?  Що є предметом вивчення геоморфологів?

       Повторіть також зміст навчального матеріалу теми для успішного написання письмової підсумкової роботи.

 

 

 

 

Методичний аналіз уроку

 

        Урок-дослідження «Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті» проводиться під час вивчення теми 1 «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси» розділу ІІІ «Природні умови і ресурси України» курсу «Географія. Україна у світі: природа, населення» (8 клас).

        За програмою (Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6 – 9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013), укладеною відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти, на вивчення теми відводиться 8 годин. Урок-дослідження проводиться після вивчення особливостей рельєфу території України, тектонічної та геологічної будови, корисних копалин і має на меті поглиблення, розширення та конкретизацію навчального матеріалу теми шляхом проведення навчального дослідження та детальнішого ознайомлення   з використанням корисних копалин людиною.

. 

Місце уроку у вивченні теми «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси».

Урок 1. Форми земної поверхні. Карта «Фізична поверхня».

Урок 2. Геологічна історія Землі. Геологічні ери. Геологічна будова.

Урок 3. Основні тектонічні структури. Катра «Тектонічна будова». Звязок

             рельєфу з тектонічними структурами.

             Практична робота 4 (початок)   

Урок 4. Формування рельєфу. Типи рельєфу за походженням.

              Практична робота 4 (продовження)

Урок 5. Корисні копалини України, їх класифікація, закономірності

              поширення. Практична робота 4. Встановлення за картами звязків

              між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та

              корисними копалинами України (закінчення). 

Урок 6. Паливні, рудні та нерудні корисні копалини. Мінеральні води та

             грязі.

Урок 7. Проблеми використання мінеральних ресурсів.

             Дослідження. «Використання продуктів переробки корисних

             копалин у побуті»

Урок 8. Урок узагальнення та контролю теми.

 

Специфіка уроку.

       Урок передбачає проведення дослідження як елементу творчої діяльності учнів. Дослідження здійснюється безпосередньо на уроці і передбачає групову форму його проведення. Організує дослідження вчитель разом з ініціативною групою (2-3 учні), яка отримує випереджальне завдання до цього уроку.      

       Завдання ініціативної групи:

  • підготовка інформації, необхідної для дослідження:

-     забезпечення учнів необхідною для роботи літературою (у співпраці з шкільною  бібліотекою).

Завдання вчителя:

  • підготовка інструктивних  карток для роботи дослідницьких груп (кількісний склад груп може бути різним: від 2-х до 7 учнів).

        На уроці поєднуються активна та інтерактивна моделі навчання, використовуються методи і прийоми технології продуктивного навчання, розвитку критичного мислення, інформаційні технології.

       Враховуючи специфіку уроку, учні під керівництвом вчителя знайомляться з дослідницькими методами: збір інформації (пошук різної інформації, з різних джерел), її аналіз (розширення поінформованості про використання корисних копалин), синтез інформації (ущільнення, відбір найважливішої, найцікавішої, узагальнення), порівняння.              

        Учні, працюючи в групах, використовують різні джерела географічної інформації для поглиблення знань, а також набувають досвіду дослідництва, виховують особисті риси (цікавість, наполегливість, креативність), проявляють організаторські та творчі здібності під час сприйняття, аналізу та порівняння текстової, фото- та відеоінформації при використанні засобів масової комунікації, підвищуючи тим самим особисту медіаграмотність.

       Важливе місце на уроці відводиться роботі з картографічним матеріалом, оскільки уміння працювати з різними за змістом картами є одним з найважливіших показників якості підготовки учнів під час вивчення географії материків та океанів. Це робота з картами атласу, електронними, контурними. Крім картографічної грамотності на уроці формуються й інші важливі компетентності: інформаційна, комунікативна, загальнокультурна.

       Результати роботи дослідницьких груп на уроці подаються у вигляді повідомлень та презентацій про використання продуктів переробки корисних копалин людиною.

       Навчально-методичне забезпечення уроку:

  • Презентація;
  • Інформаційні картки;
  • Інтернет-ресурси.

 

 

Список літератури

1. Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти і газу. Львів. –

     «Львівська політехніка», 2002.

2. Булава Л.М. Фізична географія України. «АН ГРО плюс», 2008.

3. Енциклопедія. – Геологія, 2010.

4. Масляк П.О., Шищенко П.Г. Географія України. К.:Зодіак-ЕКО, 2004.

5. Сиротенко А.Й., Чернов Б.О., Плахута В.Я. Географія України. К.:

    Освіта, 1998.

6. Шаблій О.І. Соціально-економічна географія України. Львів: Світ,1994

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Заверуха Леся
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Максимова Ольга Григорівна
    Цікавий ї корисний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 травня 2018
Переглядів
14813
Оцінка розробки
3.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку