Урок з географії на тему: «Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення». 8 клас

Про матеріал

План-конспект проведення уроку з курсу географії«Україна у світі: природа, населення»на тему: «Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення.Зайнятість населення.Проблеми зайнятості населення» .За чинною програмою з географії.Використані різні форми навчальної діяльності учнів для комплексного засвоєння знань із теми та закріплення через використання диференційованих завдань, постановки та розв'язання проблемного запитання уроку.

Перегляд файлу

Відділ освіти, молоді та спорту Долинської райдержадміністрації

Комунальний заклад «Долинська ЗШ І-ІІІ ступенів №4 Долинської районної ради»

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з курсу географії  «Україна у світі: природа, населення»   

на тему: «Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення.

Зайнятість населення.

Проблеми зайнятості населення».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Долинська, 2018

Тема уроку : Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення.

  Завдання уроку:

Знаннєвий компонент

Сформувати в учнів поняття про зайнятість населення  та познайомити з проблемами зайнятості в Україні та світі,шляхами вирішення проблем зайнятості населення.  Познайомити учнів з поняттями «трудові ресурс», «економічно активне населення» та безробіттям, як соціальною проблемою; розглянути поняття: «безробіття», «робоча сила», «зайняті», «безробітні»; види безробіття і способом  розрахунку рівня безробіття.  

Діяльнісний компонент

Сприяти розвитку в учнів вміння застосовувати отримані знання, аналізувати і узагальнювати отриману інформацію;
працювати з інформацією – вибирати потрібне та поєднувати в єдине смислове значення,

Ціннісний компонент

Розвивати мотивацію в учнів у вивченні нового матеріалу за допомогою інформаційних технологій, розвивати аналітичні здібності шляхом розв’язання запропонованих ситуацій.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Партнерський урок.

Обладнання: підручник, комп’ютер, презентація «Трудові ресурси», відеофільм.

 

                                                         Хід уроку:

Організаційний момент.

I. Мотивація навчальної діяльності

 

Людина – найбільше багатство кожної країни, вона є творцем матеріальних і духовних благ суспільства. Від кількості людей, які працюють, їх таланту, освіти, професіоналізму залежить процвітання держави. Характерними рисами більшості населення України є працьовитість, відповідальність, активність і дисциплінованість. Це свідчить про їх якісну сторону.

Чи погоджуєтесь ви з переглянутим матеріалом? Доведіть свою думку.

Перегляд відеоролика

https://www.youtube.com/watch?v=s339Iwvg5m4

 

 ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Завдання:  Назвіть процеси, які характеризують демографічну ситуацію в Україні.

(Відповіді  учнів: народжуваність, смертність, природний рух, відтворення, депопуляція, міграція).

Завдання: «Віднови логічні ланцюги»

Тип зайнятості, міські, працюють у промисловості та сфері послуг, тип поселень, працюють у сільському господарстві, міста, сільські, села

(Відновлений порядок:

Тип поселень – міські – тип зайнятості – працюють у промисловості та сфері послуг – міста.

Тип поселень – сільські – тип зайнятості – працюють у сільському господарстві – села).

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Сучасна ситуація на ринку праці

Нова ситуація на ринку праці України, коли в більшості ре­гіонів людей, що шукають роботу, набагато більше, ніж вільних робочих місць, стає причиною конкуренції між працівниками. Ро­ботодавець тепер має велику можливість вибору і висуває більш високі вимоги до працівників: до їхніх знань, умінь, дисципліни та організованості. Все більше з’являється робочих місць у малих підприємствах, де вже недостатньо бути простим виконавцем, а необхідно вміти самостійно приймати рішення.

Крім того, умови життя і вимоги до працівників так швидко змінюються, що раз здобута освіта вже не може забезпечити конкурентоспроможність на ринку праці на все подальше жит­тя. Тому сучасний працівник повинен здобувати нові знання і вміння, тобто займатися самоосвітою.

Чим більше видів діяльності освоїла людина, тим упевненіше, «стійкіше» вона почуває себе на ринку праці.

  1. Поняття та склад трудових ресурсів

 

Трудові ресурси – частина населення  країни, яка володіє необхідними 

фізичними   і   духовними   здібностями,   загальноосвітніми   і   професійними 

знаннями для роботи  в господарстві.  До них відносять людей працездатного 

віку  (крім   інвалідів),   підлітків   і   пенсіонерів,   які   працюють.   Кількість 

працездатного населення залежить від його чисельності, вікового і статевого 

складу  (чим  більше  жінок, дітей  і  людей  похилого  віку,  тим  нижча  питома 

працездатного        населення),    чисельності    працюючих       підлітків   і  осіб 

пенсійного віку, межами працездатного    віку, встановленого  в даній  країні.

 

У світі загальноприйнятими віковими  обмеженнями для працездатного віку 

є  15   і  65  років.   У  більшості    країн   діти  до   16   років  належать     до 

непрацездатних. 

 

      ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ ПОРІВНЯННЯ

 

       Верхня  межа  працездатного  віку  в  деяких  країнах  для 

чоловіків/жінок    роках):  Польща       65-60;  США-  65-65;  Канада       65-65, Швеція – 67-67; Норвегія – 67-67; Фінляндія -68-68.

Особливості пенсійної реформи в Україні

3. Характеристика економічно активного населення України. Соціально – професійна структура населення.

Робота з підручником

стр.188  Аналіз таблиці «Показники зайнятості населення».

Стр. 189 Аналіз карти «Трудові ресурси України»

Завдання:   Проаналізуйте та дайте відповідь на запитання:

Які області мають найбільшу кількість та найменшу кількість трудових ресурсів?

4. Географія трудових ресурсів України.

Робота  з підручником. Опрацювати  П. 51 п. 3

Завдання: Що таке демографічне навантаження? Чи залежить економічний розвиток держави від  демографічного навантаження?

 

*Інформаційна сторінка. МОДЕЛІ РИНКУ ПРАЦІ

      Японська  модель  базується  на  так  званому  «довічному  наймі»,  який 

гарантує  зайнятість  працівників  до  пенсійного  віку.  Ця  система  передбачає 

підвищення розмірів матеріальних благ(зарплати, премій, соціальних виплат) 

у залежності від віку. Вона прищеплює робітникам творче ставлення до праці 

і  забезпечує  високу  якість  роботи.  Працівник  довічного  найму  не  підлягає  звільненню.  Вся  проблема  вирішується  шляхом  скорочення  робочого  часу 

або  відкриттям  нових  робочих  місць,  переміщенням  персоналу.  Система 

поширюється лише на постійний персонал фірми.

 

      Модель   США   передбачає   децентралізацію   ринку   робочої   сили.      У 

кожному штаті є свої закони про зайнятість,  про  допомогу безробітнім, свої 

фонди  страхування.  Коли  відбувається  спад  в  економіці  або  в  зв’язку    з 

нерентабельністю   практикують   звільнення      працівників.   Кожного   року 

працівники підписують колективний договір з адміністрацією  в яких рівень 

зарплати  та її підвищення  пов’язані  з рівнем і зростанням продуктивності 

праці.  Але  системою  договору  охоплено  тільки  25%  працівників,  а  решта 

зайнята    на  основі  контрактів,  укладених  на  тривалий  час.  У  контрактах 

зарплата залежить від складності роботи.

 

      Шведська  модель  базується      на  активній  політиці  держави  і  фірм  у 

вирішенні  проблем  зайнятості  населення  і  будується  на  таких  економічних 

засадах:  обмежувальна  фіскальна  політика  (це  управління  економікою  при 

допомозі податків і урядових вкладень); здійснення політики «солідарності» 

у  заробітній  платі,  що  забезпечує  рівновагу  зарплати  за  однакову  працю, 

незалежно  від    фінансового  становища  підприємства;  здійснення  активної 

політики на ринку робочої сили; реалізація селективного економічного росту, 

який  полягає  в  державній  підтримці  секторів  з  низькими  економічними 

показниками, але необхідними для суспільства. 

 

      ● Яка модель ринку праці  діє в Україні ?

5. Проблеми зайнятості населення.

     У світі багато професій. І коли ти виростеш, вибереш одну із них. Обереш саме ту, яку вважатимеш найкращою. В результаті діяльності ти будеш задовольняти особисті та суспільні потреби.

       А тепер уяви собі, що тебе, розфасовника морозива фабрики «Діда Мороза», звільнили з роботи, тому що фабрика взимку не працюватиме – немає попиту на морозиво. Ти пішов на біржу праці, щоб знайти інше місце роботи. На жаль черга тих, хто шукає роботу, виявилася чималою. В ній були селяни, що зазвичай узимку приїздили до міста в пошуках роботи, випускники інститутів і технікумів, які обирали перше місце роботи, програмісти високої кваліфікації, тому що їх не влаштовували умови праці або рівень заробітної плати на попередньому місці роботи. Траплялись навіть представники професій, у яких сьогодні майже відпала необхідність.

Що ж таке безробіття?

Безробіття - ситуація в економіці, за якої люди, які можуть і бажають працювати, перебувають у пошуку відповідних робочих місць.
 

Давайте подумаємо, які проблеми в суспільстві і в економіці країни тягне за собою безробіття?

1)Безробітний людина нічого не виробляє, тому безробіття перешкоджає зростанню добробуту країни.
2) Товариство змушене шукати кошти для порятунку безробітних від голодної смерті, виділяючи для цього державні гроші, які завжди обмежені.

3) Зростання безробіття скорочує попит на товари на ринку, ускладнює збут товарів і сприяє скороченню робочих місць.
4) Безробіття загострює політичну ситуацію в країні.
5) Зростання безробіття веде до зростання кількості злочинів.

Чи є позитивні риси безробіття?

Учні вимовляють свої думки.
Робоча сила - громадяни в працездатному віці, які мають роботу (зайняті), та громадяни, які не можуть знайти роботу (безробітні).
Зайняті - це люди, які мають місце праці у суспільному виробництві.
          Людина, що працює неповний день або неповний тиждень вважається неповно або частково зайнятим і включається до числа зайнятих.

До зайнятим відносяться також люди, що не працюють у зв'язку з відпусткою, хворобою і страйком, стихійними лихами.
Безробітні - це люди, які не мають роботи, активно її шукають, але не знайшли роботу з якої-небудь причини.
У категорію "не включаються в чисельність робочої сили" • діти до 16 років; • пенсіонери та інваліди; що знаходяться в психіатричних лікарнях;  домогосподарки;  бродяги;  люди, які шукали роботу, але зневірені її знайти і припинили пошук роботи.

Основним показником, що вимірює безробіття, є рівень безробіття.
Рівень безробіття являє собою відношення чисельності безробітних до загальної чисельності робочої сили (сумі кількості зайнятих і безробітних), виражене у відсотках:
 u = U / L * 100% = U / (E + U) * 100%,де
u - рівень безробіття;
U-загальна чисельність безробітних;
L - загальна чисельність робочої сили;
E - загальна чисельність зайнятих.
                                                Види безробіття

 

 
                    Фрикційне                    Структурне              Циклічне

Особливості зайнятості населення Долинського району.

Виступ працівника РЦЗ.

ІV. Підсумок. Учні підводять підсумок вивченого матеріалу.

 

V. Закріплення вивченого  матеріалу.
 1. Закріплення вивченого (бесіда за запитаннями):

1. Що таке безробіття?
2. Кого відносять до категорії «робоча сила»?
3. Хто такі: зайняті та безробітні?
4. Кого не включають в робочу силу?
5. Як розраховується рівень безробіття?
6. З чим пов'язана фрикційна безробіття?
7. З чим пов'язана структурна безробіття?
8. З чим пов'язана циклічне безробіття?
9. З чим пов'язана сезонна безробіття?

2. Використовуючи теоретичні відомості і схему «Склад трудових ресурсів», визначте, під які категорії підпада­ють ці верстви населення:

1. Валентина Миколаївна після виходу на пенсію стала підро­бляти черговою в студентському гуртожитку.

2. В Андрія вища технічна освіта, і він шукає роботу за спеці­альністю.

3. Оленка навчається в 10 класі середньої школи.

4. Тетяна Іванівна працює у видавництві навчальної літератури.

5. У грудні Даринці виповниться 4 роки.

6. Миколай Сергійович працював усе життя на шкідливому хімічному виробництві, і в 53 роки він пенсіонер.

АБО

За  інтернетресурсами (life.pravda.com.ua/society/2009/08/28/25602/; zno.ua/.../yaki-profesiji-sogodni-najbilsh-populyarni-v-ukraj) знайдіть інформацію про 20 найперспективніших професій наступного десятиліття. Уявіть собі, що ви очолюєте приватне підприємство. Які ви­моги до працівника ви поставите.

 

ІV. Підсумок

5. Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання:

1.Опрацювати у підручнику параграфи 50,51.

2.* Підготувати буктрейлер з вивченої теми.

3.** Підготувати відповіді на проблемні запитання:

Запропонуйте шляхи подолання безробіття

Запропонуйте шляхи збільшення економічно активного населення.

Використані інтернетресурси:

https://www.schoollife.org.ua/tema-trudovi-resursy;

metodportal.com/node/27229;

school.home-task.com/trudovi-resursi-j-zajnyatist-naselennya/;

5fan.ru/wievjob.php?id=57865;

https://www.youtube.com/watch?v=s339Iwvg5m4.

docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
11476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку