ТЕМА . ВСТУП
Автори: Бочко Ілона Іванівна, вчитель географії ліцею № 17, м. Хмельницький, Бочко Марія Іванівна, вчитель географії СЗОШ № 12, м. Хмельницький
Предмет: Географія.
Клас: 7
Тривалість уроку: 45хв.
Тип уроку: урок- дослідження.
Вид уроку: урок застосування знань та умінь.
Технологія уроку: технологія формування творчої особистості, технологія критичного мислення, ігрова технологія, технологія групової роботи, дослідницька технологія, ІКТ.
Мета: розширити та поглибити знання про співвідношення суходолу та Світового океану; формувати вміння й навички використання знань у нестандартній ситуації; сприяти формуванню вмінь, приймати рішення й робити вибір.
Задачі: називати суттєві ознаки понять «материк», «континент», «частина світу»; доводити практичне значення вивчення курсу материків та океанів; оцінити співвідношення суходолу та Світового океану на основі аналізу різних джерел інформації: карт, ілюстрацій, тексту підручника.
Обладнання: глобус невеликого розміру; набір атрибутів гри «Кошик сюрпризів»: кокосовий горіх, грецький горіх, пакетик кави, пакетик гвоздики, іграшки( слон, акула, зонтик, верблюд тощо ), маленький барабан, рукавичка, панама, сонячні окуляри, пляшечка води тощо. Дидактичні матеріали додаток А, Б, В,.Г, Д.
Рекомендації до підготовки і проведення уроку: оформіть аудиторію для проведення досліджень, напередодні розставте столи для роботи у групах, розмістить роздруковані дидактичні матеріали, що містяться у додатках А – Д. Підготуйте глобус для гри « Земля для мене…».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.
Вправа «Настрій»:
Заплющіть очі, покладіть свою долоню на долоню сусіда і побажайте один одному гарного настрою, удачі, відмінних оцінок!
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності, повідомлення теми, мети уроку.
Гра « Земля для мене - це...»
Наголосіть, що ми жителі планети Земля спробуємо зробити крок до пізнання законів природи та подивитися на планету по- іншому.
Продемонструйте глобус - модель земної кулі. Підкресліть, що Земля, незважаючи на величину, розмістилася на долонях.
Запропонуйте школярам продовжити фразу «Земля для мене - це...», передавайте модель земної кулі від школяра до школяра.
Вислухайте відповіді та підведіть здобувачів освіти до висновку, що це єдина планета, на якій можливе життя на материках та островах. Земля- вразлива планета та надзвичайно значима для життя кожного з нас. Повідомте тему, мету уроку та запропонуйте записати її в зошит.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Запропонуйте учням послухати та обговорити ситуацію.
Рольова гра «Підслухана розмова»
Павло: Я не боюся відправитися в подорож, бо добре знаю українську мову. Можу мандрувати спокійно по Європі.
Сашко: Мені взагалі немає чого боятися, бо, крім української, я добре володію англійською, тому планую подорожувати по США.
Матвій: А я знаю третю мову – географічну, з нею не заблукаєш, бо це мова карти.
Обговоріть з учнями такі питання:
Що, на вашу думку, є важливим під час подорожі?
Що вам відомо про географічну мову?
Чи можете ви навести власні приклади, коли географічна мова допомогла вам у життєвій ситуації?
Підведіть школярів до висновку про роль карти в житті людини. Подякуйте здобувачам освіти.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
4.1. Робота в дослідницькій лабораторії «Перша спроба».
Прийом «ДО і ПІСЛЯ ».
Роздайте кожному школяреві таблицю «ДО та ПІСЛЯ». Попросіть уважно прочитати завдання .
Завдання 1. Розгляньте фізичну карту (форзац1) підручника та заповніть таблицю «ДО та ПІСЛЯ» . Для цього прочитайте твердження і поставите знак «+», якщо погоджуєтеся або знак
«- », якщо не погоджуєтеся у стовпчику «ДО». Наголосіть, що на завдання дається 2 хвилини і ще одна хвилина для обговорення. Надайте можливість оголосити вибір та прокоментувати його.
Завдання 2. Доведіть за допомогою підручника та інших джерел правильні відповіді. Для цього прочитайте ще раз твердження і поставте знак «+», якщо погоджуєтеся або знак «- » ,якщо не погоджуєтеся у стовпчику «ПІСЛЯ» (Додаток А)
4.2 Прийом «Кмітливе читання».
Запропонуйте учням шаблон для складання кластеру « Ознаки класифікації материків» для заповнення кластеру на основі різних джерел інформації. Акцентуйте увагу школярів, що для виконання завдання їм знадобяться раніше отримані знання, фізична карта атласу, мал. 1 «Співвідношення площ материків Землі» та текст «Таємниці шести материків» у підручнику. Попередьте учнів, що ці знання допоможуть виконати цікаві завдання на уроці. ( Додаток Б).
4.3 Прийом «Орієнтир передбачення».
Наголосіть, що важливо вміти працювати з логічними ланцюжками. Підкресліть, що існує твердження, що в природі все пов'язано. Хай здобувачі освіти проведуть дослідження з метою розкриття таємниці материка та складуть логічний ланцюжок за зразком, що пояснює головну особливість материка. Спробуйте продовжити ланцюжок можливих наслідків. Надайте можливість обговорити результати усім охочим. ( Додаток В).
4.4 Прийом «Скарбниця відкриттів».
Скажіть школярам, що вони можуть покращити свої досягнення, тому що вміють ставити мету та визначати головне. Запропонуйте учням попрацювати із «завданнями - відкриттями ». (Додаток Г)
Обговоріть з учнями такі питання.
Що, на вашу думку, є важливим при створенні запропонованої класифікації?
Як ви оцінюєте внесок австралійських та новозеландських науковців у відкритті нового континенту ?
Висловіть вашу думку з приводу виділення континенту Афроєвразія?
Хай висловлюються всі охочі, уточніть і доповніть внесені пропозиції, систематизуйте висловлювання. Підведіть учнів до висновку, що такі класифікації мають право на існування.
4.5 Прийом «Експерт»
Об’єднайте здобувачів освіти в групи. Запропонуйте виступити в ролі експертів. Наголосіть, що наступний крок до успіху – це завдання, що складається з двох частин: необхідно встановити наслідки взаємодії, другий крок - встановити причини взаємодії між Світовим океаном, атмосферою та суходолом. ( можна дати завдання по варіантах).(Додаток Д)
4.6 Робота творчої лабораторії «Здивую всіх».
Прийом «Кошик сюрпризів»
Повідомте здобувачам освіти, що кожен материк унікальний. Є материки, що мають спільні риси. Хай учні спробують впізнати предмети, які пов’язані з материком на дотик, слух, запах, смак, зоровий зв’язок Наголосіть на правилах гри. За допомогою органів чуття визначити предмет та пояснити, з яким материком або материками він пов'язаний.
V. Підсумок уроку. Рефлексія «ДЯКУЮ за…» (Додаток Е)
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний §
ДОДАТОК А
ТАБЛИЦЯ «ДО ТА ПІСЛЯ»
Завдання 1 . Розгляньте фізичну карту (форзац1) підручника та заповніть таблицю «ДО та ПІСЛЯ» .Для цього прочитайте твердження і поставте знак «+», якщо погоджуєтеся або знак «-», якщо не погоджуєтеся в стовпчику «ДО»
ДО |
Твердження |
ПІСЛЯ |
|
Материк- це суходіл з морями та протоками. |
|
|
Материк- це суходіл, піднятий над водою, береги якого занурені у воду . |
|
|
Материк– це дуже масивна і простора ділянка суші, яка з кожного боку омивається океаном. |
|
|
Континент– це велика ділянка суші, яка може омиватися водою не з усіх боків. |
|
|
Українці ототожнюють поняття «материк» і «континент». |
|
|
«Материк» та «континент» - історичні поняття . |
|
ДОДАТОК Б
ШАБЛОН ДЛЯ СКЛАДАННЯ КЛАСТЕРУ
ДОДАТОК В
ШАБЛОН ДЛЯ ПОБУДОВИ ЛОГІЧНОГО ЛАНЦЮЖКА
ДОДАТОК Г
МАТЕРИКИ, КОНТИНЕНТИ ТА ЧАСТИНИ СВІТУ
У школах різних країн світу викладають різні схеми розподілу суходолу. Якби три школярки атестувались у Китаї, Індії або в англомовних країнах, то мали би відповідати, що континентів 7: Європа, Азія, 2 Америки, Африка, Австралія та Антарктида.
В Україні, як і в інших країнах Східної Європи, Польщі та Японії, здобувачі освіти дізнаються про 6 материків, об'єднуючи Європу та Азію в Євразію.
Латиноамериканські, грецькі, італійські, португальські та іспанські школярі також вивчають 6 материків, тільки розподіл інший: Америка, Європа, Азія, Африка, Австралія та Антарктида.
В деяких системах фігурує континент навіть Афроєвразія. А дехто з науковців не враховує Антарктиду, бо ця ділянка суходолу не заселена.
Крім того, австралійські та новозеландські учені заявили про відкриття нового континенту, який вони назвали Зеландія (Zealandia). 98 % території передбачуваного континенту перебуває під водою. На думку вчених, Нова Зеландія і Нова Каледонія - не ізольовані ланцюги островів, а частини невідомого досі, прихованого континенту.
ДОДАТОК Д
ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА ВЗАЄМОДІЇ МІЖ СВІТОВИМ ОКЕАНОМ, АТМОСФЕРОЮ ТА СУХОДОЛОМ
Варіант І. Встановлено, що Світовий океан, атмосфера та суходіл взаємодіють. Сьогодні ви, досвідчені експерти, здатні встановити наслідки такої взаємодії.
Продовжте речення:
1. Води Світового океану є глобальним сховищем сонячної енергії, отже …
2. У нічний час поверхня материків дуже швидко вистигає, в той час як вода океанів зберігає денне тепло, отже....
3. Взимку поверхня материків швидко вистигає, а вода океанів зберігає літне тепло, отже…
4.Води Світового океану взаємодіють з повітрям атмосфери, отже …
Варіант ІІ. Встановлено, що Світовий океан, атмосфера та суходіл взаємодіють. Сьогодні ви, досвідчені експерти, здатні встановити причини такої взаємодії.
Продовжте речення.
1.Світовий океан по різному впливає на узбережжя та центральні частини материків, тому що..
2. Світовий океан перерозподіляє тепло, вологу, тому що…
3. Світовий океан взаємодіє з літосферою та змінює конфігурацію берегової зони, тому що…
4. Води Світового океану взаємодіють з повітрям атмосфери, тому що…
ДОДАТОК Е
ШАБЛОН РЕФЛЕКСІЯ