Урок математики у 1 класі.
Досліджуємо склад числа 7.
Мета: формувати поняття про склад числа 7; учити подавати число 7 у вигляді суми двох доданків; формувати уявлення про сутність додавання та віднімання; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення; виховувати старанність, товариськість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пролунав уже дзвінок,
Час почати наш урок!
Дружно будем працювати –
Математику вивчати!
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
2.1. Весела лічба
До сірої чаплі на урок
Прилетіло 6 сорок.
А із них лише три сороки
Приготували уроки.
Скільки ледарів-сорок
Прилетіло на урок?
2.2. Лічба предметів від 1 до 7; від 7 до 1
2.3. Математичний диктант
— Запишіть число, наступне до числа 2; 4; 6.
— Запишіть число, попереднє до числа 3; 5; 7.
— Запишіть «сусідів» числа 6.
(Один учень працює біля дошки).
2.4. Гра «Засели будиночки»
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Ми вже знаємо, що число 7 у багатьох народів вважається щасливим. Говорять: «Я від щастя на сьомому небі». А ще у веселки 7 кольорів (пригадуємо кольори); музику записують за допомогою 7 нот, у тижні 7 днів; числу 7 приписують магічну силу. Сьогодні ми дізнаємось таємницю числа 7. Це склад числа 7.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
4.1. Дослідження складу числа 7. Робота в парах.
— Викладіть 7 кружечків. Переміщуючи кружки зліва направо, дослідіть склад числа 7. «Заселіть» будиночок. Складіть рівності на додавання.
4.2. Складання виразів на додавання на основі складу числа 7. Робота в групах.
(Зразок набору кісточок – підручник, с.31, завдання 3).
Група отримує набір кісточок доміно. Потрібно з’ясувати, які кісточки доміно показують склад числа 7 та скласти відповідні вирази.
4.3. Складання виразів на основі знання складу числа, використовуючи схематичне зображення (с. 31, завдання 4).
Розгляньмо перший відрізок: ліворуч 1 поділка (червоний відрізок), праворуч – 6 (зелений відрізок). Числа 1 і 6 становлять число 7. Ці відрізки об’єднали. Складаємо рівність: 6+1=7. Записуємо її. Тепер запишемо об’єднання відрізків справа наліво. Складаємо рівність: 6+1=7. Записуємо її. Усього 7 поділок. Вилучимо червоний відрізок. Вилучити означає відняти. Складаємо рівність: 7-1=6. Записуємо її. Тепер вилучаємо зелений відрізок. Складаємо рівність: 7-6=1. Записуємо її…
4.4. Фізкультхвилинка.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
4. 1. Закріплення вміння розв’язувати приклади, використовуючи числовий промінь.
4.1.1. Додавання та віднімання числа 1. Самостійна робота (с. 31, завдання 5).
Що означає «додати 1»; «відняти 1»? Обчисліть значення виразів, користуючись числовим променем.
4.1.2. Робота в зошиті (с. 28, завдання 1, 2)
4.2. Складання прикладів на додавання за предметними малюнками (робота в групах).
4.3. «Коли ми так говоримо?»
✵ Семеро одного не чекають.
✵ Сім раз відміряй, а один раз відріж.
✵ На сьомому небі від щастя.
✵ Сім верст до небес.
✵ Сьома вода на киселі.
4.4. У світі цікавого
— А чи відомо вам, що в сонечка 7 чорних крапок на червоних крильцях? Цікаво, що народжуються ці жучки без крапок. Новонароджене сонечко сидить нерухомо на місці. Поступово одна за іншою починають з’являтися чорні крапки.
Якщо такого жучка змусити рухатися, він поповзе. І крапок у нього на спині буде всього стільки, скільки встигло з’явитися до того, як жучок почав повзати. Тому ми можемо зустріти сонечко з 3; 4; 5 крапками.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Про що дізналися на уроці?
— З яких чисел складається число 7?
— Де у житті ви можете використати здобуті на уроці знання?