Тема. Драма-феєрія „Лісова пісня”. Фольклорно міфологічна основа
Мета: розкрити зміст драматичного твору, звернути увагу на жанрову специфіку, особливості композиції твору; формувати в учнів вміння творчо працювати над проблемою, поставленою самим автором, і критично оцінити її;; виховувати в учнів гуманістичні ідеали, любов до природи і бережне ставлення до неї.
Обладнання: текст твору „Лісова пісня”.
Тип уроку: урок-дослідження.
І. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда з учнями.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Лекція вчителя.
Сеpед всієї літеpатуpної спадщини Лесі Укpаїнки яскpавою зіpкою виділяється її чудова дpама-феєpія "Лісова пісня", яка є визначним набутком укpаїнської і світової дpаматуpгії, яка не схожа на жодну іншу п'єсу поетеси. В ній втілилася любов поетеси до pідної Волині, її pоздуми пpо невмиpущість духовної кpаси, пpо сенс людського життя.
Ідейно-естетичне спpямування п'єси "Лісова пісня" - мpія пpо вільне й пpиpодне життя, утвеpдження людської гідності, пpотидія усьому потвоpному.
1). Основна проблема „Лісової пісні”.
В основі „Лісової пісні” лежить проблема за вільне, творче, гармонійне, духовно багате життя. Створена в 1911 році, напередодні нового революційного підйому, драма-феєрія утверджувала високі гуманістичні ідеали, поетизувала незгасаючу людську мрію про щастя.
2). Причини і обставини, що спричинили появу „Лісової пісні”.
Історія написання п’єси нарозривно пов’язана з так званим грузинським періодом життя поетеси (1908-1913). Під впливом розлуки з рідним краєм Леся Українка, не маючи змоги через хворобу відвідати дорогу її серцю Волинь, згадала свої ліси і „затужила за ними”. Саме ця туга, за словами самої поетеси, і була справжнім імпульсом до створення „Лісової пісні”. П’єсу написано в небачено короткі строки – за дванадцять днів липня 1911 року.
3). Прототипи реальних образів у драмі-феєрії були, безумовно, волинські селяни, подібні тому ж Левові Скулинському, розповіді якого письменниця ще з дитинства слухала в с. Немічному.
4). Головними джерелами, з яких письменниця черпала матеріал для своєї драми, були реальне життя і його своєрідне відображення в усній народній творчості.
5). Сюжет і композиція „Лісової пісні”.
В основі сюжету драми Лесі Українки лежить гострий соціально-психологічний конфлікт: мрія і дійсність, невідповідність дійсності поетичній мрії героя. Поетеса прагнула показати зіткнення багато обдарованої художньої натури з людською обмеженістю і бездуховністю. Конфлікт розкривається через взаємодію реальних і казкових образів, своєрідне переплетення життя природи з життям людини.
Зовнішньою композиційною особливістю драми є відсутність поділу акту на яви. Весь твір складається з пролога і трьох дій. Пролог являє собою самостійну драматичну сцену, прямо не зв’язану з розвитком сюжету. Він вводить читача у світ природи, знайомить із фантастичними істотами, які заселяють волинські хащі та лісове озеро. У пролозі окреслюється недобре, вороже ставлення „водяного роду” до людини.
6). Соціальний конфлікт п’єси.
Заради збільшення господарських статків своєї родини мати нехтує сильними взаємними почуттями двох молодих сердець, намагається будь-якою ціною розлучити закоханих.
2.Теорія літератури.
1). Драматична поема – переважно невелика за розміром віршована п’єса, в якій зливаються драматичне й ліричне розкриття теми, виклад матеріалу відзначається лаконізмом, відсутні широкий фон подій і зовнішня інтрига, а вся увага зосереджена на розкритті ідейного конфлікту між основними противниками в момент його найбільшого загострення.
2). Особливості драматичної поеми:
а). в основі поеми- ідейний конфлікт між її героями;
б). тяжіння до філософських узагальнень, поетичної умовності, символіки, міфологічності;
в). ліричність, емоційність, навіяні поетичними прологами, посвятами, ремарками, монологами;
г). вірш твору – білий п’ятистопний ямб, який дає змогу передати високий стиль поеми;
д). афористичне завершення деяких сцен.
3). Феєрія – театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, в якій з метою вразити глядача використовуються різноманітні сценічні ефекти.
4). Драма-феєрія – п’єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.
5). Особливості драми-феєрії:
* фантастично-казковий сюжет;
* дійові особи: міфічні або фантастичні істоти;
* відбуваються надзвичайні історії;
* театральний ефект з безліччю театральних трюків.
1. Запитання до учнів.
2.Слово вчителя.
Визначенням „драми-феєрії” Леся Українка була незадоволена, але й „драма-казка” не звучало. Ні перша, ні друга назва не передавали суті твору.
Її драма суттєво відрізнялась від західноєвропейський феєрій, які розраховані на видовища з театральними трюками. „Лісова пісня” – це новий жанр драми, який створила Леся Українка.
Можливо, поетеса випередила свій і наш час, заглянула в майбутнє, де буде існувати гармонія людського буття й природи. Тоді драма набуде нового звучання і не буде вже ні драмою-казкою, ні драмою-феєрією, а драмою-піснею чи філософською драматичною поемою, або ж матиме якесь інше жанрове визначення.
А поки що вона залишатиметься драмою-мрією. „Лісова пісня” – це погляд у майбутнє, це сплав лірики і драми, де гармонійно поєднались реальність із міфами та казками, простота стилю і глибина думка.
3. Словникова робота.
Переписати в зошит тлумачення слів:
Ізвор – дике місце в горах
Облада – володіння
Кінва – металевий кухоль, маленьке відерце
Спір – прибавка врожаю
Габа – кайма
Берегова габа – береговий виступ
Літавиця – міфічна жіноча істота, яка спокушає чоловіка
Пущик – птах (різновид сов)
Гойно – щиро, розкішно
4.Робота з текстом твору.
Запитання до учнів.
1). Хто є учасниками прологу?
2). Які дії п’єси видаються вам найпоетичнішими?
3). Якими ви уявляєте собі „Того, що греблю рве”, Лісовика, Водяника?
4). Які цінності для міфічних персонажів найголоаніші? (Воля, краса, яскраве розкішне вбрання, порядок у лісі й на озері).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Запитання до учнів.
1). Визначте теми „Лісової пісні”. (Оспівування поетесою духовного багатства рідного народу, його великих творчих можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасного.)
2). Яка ідея твору? (Утвердження краси вільного незалежного духу, кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя.)
3). Чого навчає нас твір Лесі Українки? (Любити природу, пізнавати її закони, по-хазяйськи ставитися до її багатств. У п’єсі природа постає як джерело творчості й натхнення. Показано також, як мистецтво облагароджує людину.)
4). В чому особливості композиції твору? (Складається з прологу і трьох частин; природа – повноправна дійова особа п’єси.)
V. Підсумок уроку і оцінювання роботи учнів.
Отже в "Лісовій пісні" звучить мотив сенсу людського життя, який полягає в кpасі душі. Дpама-феєpія актуальна і в наш час. Вона будить у нас людину, вселяє віpу в те, що пpавда, кpаса, благоpодство здобудуть пеpемогу над усім лукавим, потвоpним, нелюдським... Хочеться, щоб цей твір не лише збагатив кожного духовно, а й спонукав замислитися над людськими цінностями і сенсом власного життя.
VІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до характеристики образів „Лісової пісні”.