Конспект уроку з української літератури в 10 класі.
ТЕМА. Драма Лесі Українки про період Великої Руїни «Бояриня»
МЕТА. Познайомити учнів з історією написання драми « Бояриня»,яка була заборонена в тоталітарні часи. Поглибити вивчене про драматичну поему та її особливості, розкрити сюжет та композицію, основний конфлікт, проблематику твору. Формувати комунікативно-мовленнєві, правові, інформаційні, пізнавальні, естетичні, особистісні компетентності. Розвивати критичне мислення учнів. Виховувати старшокласників у дусі любові до рідного краю, патріотизм,сміливість, бажання служити своєму народові.
ЦІЛІ УРОКУ. Учні повинні знати: зміст драми «Бояриня», історію її написання, сюжет та композицію твору, проблематику та основний конфлікт драми, а також визначення, що таке драматична поема.
Учні повинні вміти: Аналізувати поему, персонажі, визначати тему та ідею твору, основну його думку, знаходити художні засоби, виразно читати, працювати з текстом, дискутувати.
Обладнання. Ілюстрації до твору, козацькі пісні на диску, портрет Л.Українки.
ТИП УРОКІВ. Уроки-диспути.
ХІД УРОКІВ
ЕПІГРАФ. На історичних перекатах
В часи чиєїсь маячні
Люди
Завжди
На барикадах,
Згають про це, чи ні.
Ліна Костенко
І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.
1. Складання асоціативного грона до поняття «Велика Руїна».
2. Виступ групи істориків, яка розповідає про це період (за матеріалами слід звертатися до таких джерел: « Історія України-Русі» Миколи Аркаса,» Богдан Хмельницький» І.Крипякевича, « Очерки истории украинского народа» М Грушевського.)
3. Ведення учнями щоденника подвійних нотаток. (учні ведуть цей щоденник під час виступу істориків) (формування комунікативно-мовленнєвих, особистісних, правових компетентностей – уміння самостійно працювати з додатковою літературою, висловлювати свої думки, аналізувати, робити узагальнення, критично мислити)
Епізод, який мене вразив найбільше |
Коментування цього епізоду |
|
|
4.Отож, ви пригадали з історії, прочитали з додаткової літератури про період «Великої Руїни», познайомилися із подіями, які відбувалися в ті часи. Саме про цей період Леся Українка і написала драму «Бояриня» - складний, з глибоким підтекстом твір. Сама назва твору свідчить, що головною героїнею твору є Оксана, а слово «бояриня» підкреслює і статус України в Москві, і жах далекої й незрозумілої чужини, і повну безправність не простолюдинки, а навіть дружини високопоставленої особи. Я мова у Отож сьогодні ми з вами маємо через твір Лесі Українки розглянути призму особистого життя Степана й Оксани, ми маємо пам’ятати історію нашого народу, важкий для нього період «Велику Руїну», про який ідеться мова у творі, щоб не повторювалися страшні сторінки історії, щоб ми були свідомими громадянами нашої держави, справжніми патріотами.
Сьогоднішній урок ми з вами проведемо у формі диспуту, розкриваючи кілька проблемних ситуацій. Під час диспуту ми маємо довести, що духовно повноцінне, здорове життя людини не можливе без волі і без служіння Батьківщині.
Клас ділиться на три групи. Кожна група отримала завдання.
1 група – характеризує тих героїв, хто залишився на Україні: старого Перебійного і його дружину,Івана, дівчат-братчиць, козака-гостя.
2 група – дає характеристику образу Оксани.
3 група –характеризує образи Степана, його матері, сестри і їхнього оточення.
Крім того є ще група літературознавців.
ІІ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
А). Група літературознавців розкриває сюжет драми, визначає тему, ідею твору,
основний конфлікт та проблематику твору.
Б). Перша група працює над питаннями, які лежать у них на парті.
-- Хто такий Олекса Перебійний? Чому він і його син по-різному ставляться до Переяславської ради і до клятви, даної російському цареві?
-- Чим вас приваблює Іван?
-- Чому Іван та Олекса Перебійний по-різному ставились до Степана?
Чи заперечували вони це одруження?
-- У яких ситуаціях поетеса показує дівчат-братчиць свідомими борцями?
-- Чи схвалили б Перебійні втечу Оксани і Степана з Москви, якби вони вирішили втекти, чи прийняв би їх Перебійний?
-- Хто такий Яхненко? Яка небезпека чекала на нього в Москві?
В), Друга група працює на питаннями, які лежать у них на партах?
-- Яку моральну й суспільно-політичну орієнтацію винесла Оксана ізьсвоєї Батьківщини?
-- Чим зачарував романтичну дівочу душу Степан?
-- Що найбільше гнітило Оксану на чужині і що викликало найбільші розчарування?
-- Як розуміти примирливе ставлення героїні до наближення власної смерті і водночас переконаність у необхідності жити Степанові?
-- Як ви розумієте Оксанині слова: « татари там…татари й тут…»?
-- Чи тільки ностальгія привела молоду жінку до загибелі, чи відгомін українських подій теж не минув для неї безслідно?
-- Чому Оксана відмовляється від поїздки на Україну? Чи відчувала вона свою провину перед Вітчизною? У чому трагедія Оксани?
Г). Третя група працює над питаннями.
-- Що ви знаєте про родину Степанового батька:
-- За що він одержав боярство,як ставився до нього?
-- Чому Степанів батько бажав йому шлюбу з українкою?
-- Як ставився Степан до свого високого титулу? Чому? Як жилося йому в Москві до зустрічі з Оксаною?
-- Чому Степан пізніше «повертав присягу» Оксані? Чи можна це назвати благородством?
-- Чи міг Степан допомогти Україні більше, ніж допомагав?
-- Чий Образ сильніший: Оксани чи Степана? Чому?
-- У чому трагедія Степанової матері?
естетичних, правових, читацьких компетентностей – вміння спілкуватися, аналізувати, вести дискусію, порівнювати, висловлюватися правильно, чітко, слухати своїх товаришів, узагальнювати).
Ведеться « Щоденник подвійних нотаток». Аргументують свої виступи доказами, інсценуванням уривків.
Перше практичне завдання. Спробуйте дати відповідь, як ви сприймаєте назву драматичної поеми?
Друге практичне завдання. Доведіть, що «Бояриня» - драматична поема.
ІІІ. Усвідомлення, узагальнення і систематизація знань (уміння узагальнювати, робити висновки, сприймати емоційно текст, вибирати головне)
3.Узагальнення спостережень і висновків у зв’язку з темою диспуту.
Висвітливши наведені питання на основі різнобічного аналізу тексту, ми можемо зробити висновок: хворобливий стан головної героїні зумовлений її невільництвом як жінки, як людини і як національно свідомої особистості: образ Оксани ідейно споріднений з іншими характерними для Лесі українки героями, які не мислять жити без волі, не можуть жити з рабами. Це і безіменний поет з «Давньої казки», Мавка з «Лісової пісні», Антей з «Оргії». У творі немає ніяких проявів зневаги до росіян як нації. Гнів поетеси спрямований на ту Москву, що душила державницькі настрої в Україні, перетворила її в свою колонію, де «просвітку нікому не дають московські посіпаки». Леся Українка ніколи не дозволяла собі спускатися до примітивних крайнощів у зображенні міжнаціональних взаємин, але їй було огидним підлабузницьке, запобігливе декларування «родинних» почуттів до старшого брата з боку українських діячів, які були надміру компромісно настроєні.
Я думаю, що ми довели на нашому диспуті, що духовно повноцінне,
здорове життя людини неможливе без волі і без служіння Батьківщині.
IV. Мікрофон
Яку крамолу побачила в «Боярині» комуністична влада?
V. Рефлексія
1. Оцініть результати уроку
2. Чи досягли ми цілей, поставлених на уроці?
3. Що вам сподобалося, а що ні?
4. Чи отримали ви очікуване?
5. про що б хотіли ще дізнатися?
VI. Оцінювання в групах
VII. Домашнє завдання.
1 групі – аналізувати проблематику та образи твору, виписати цитати до образів Оксани і Степана.
2 група – написати твір на тему « Моє ставлення до героїв драми «Бояриня»