Урок "Дроби і музика"

Про матеріал
Архів містить розробку і медіа супровід уроку, підготовленого і проведеного мною разом з учителем музики. Не потребує довготривалої підготовки, цікавий для учнів даної вікової категорії
Перегляд файлу

1

ДРОБИ І МУЗИКА

    Інтегрований урок

6 клас

Мета.

Навчальна: показати учням одне з прикладних застосувань конкретної теми програми, а саме – дробів; в незвичній і цікавій формі закріпити знання учнів в діях над дробами з різними знаменниками.

Розвивальна:  розширити світогляд, пізнавальні інтереси, як, зокрема, до подальшого вивчення математики, так і до мистецтва; показати точки зору видатних людей про важливу роль математики в розвитку музики як сфери інтелектуальної діяльності людини.

Виховна: виховувати почуття прекрасного, любов до української народної пісенної  скарбниці, інтерес до творчості сучасних композиторів на тлі нерозривного зв'язку математики і музики.

Обладнання: магнітна дошка, набір “Долі і дроби”, навчальна таблиця з музичними фрагментами, камертон, метроном, акустична гітара, музичний синтезатор “Ямаха”, мультимедійна дошка, відеопроектор.

Методичні рекомендації. На урок в якості гостів, крім вчителів, запрошуються учні 7 класу, які ще досить близькі до навчальних програм 6 класу, а також за віком. Для створення проблемної ситуації, учні не повинні знати про задум, бо суттєвим для досягнення мети уроку є фактор несподіванки. Урок проводять два вчителі: математики і музики. Все потрібне обладнання попередньо зосереджене на вчительському столі і біля класної дошки, але до пори закрите від очей учнів, а демонструється на відповідних етапах уроку. Учитель музики на початку уроку займає місце серед інших вчителів.

 

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

Учитель математики вітається з класом і гостями. Пропонує  зайняти свої місця. Учням 6 класу для запису в щоденники диктується одночасно із записом на дошці домашнє завдання.   

      В зошити записується дата, вид заняття. Тема уроку ще не оголошується.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 Фронтальне опитування.

  1. На які 2 групи можна поділити всі натуральні числа?
  2. Число 76 кратне 19. Як сказати це іншими словами?
  3. Які ознаки подільності ви знаєте?
  4. Що слід зробити, щоб додати 5/18 і 7/12 ?
  5. Як знайти спільний знаменник?
  6. Основна властивість дробу?
  7. Чому не можна ділити на “0” ?
  8. За якої умови дріб нескоротний?

(учитель музики виходить і сідає біля прихованого синтезатора)

  1.   Несподіване запитання: Що тут робить учитель музики?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Діти, щоб здогадатися , запишіть тему сьогоднішнього уроку: “Дроби і музика”. [слайд 1]

Саме так, діти, урок у нас буде незвичайним. Адже сьогодні ви довідаєтесь про те, на скільки тісно пов'язані між собою такі, на перший погляд, далекі предмети, як

математика і музика, і саме та математика, яку ви вже вивчили.

І для початку я прочитаю декілька рядків, що належать видатним людям, котрі жили в різні часи, але мали дуже схожі точки зору.

 

Музика є радість душі, яка обчислює, сама того не усвідомлюючи [XVII]. Г. Лейбніц                                                                               

 

У музиці чимало подібного до алгебри [XVIII].                                                   Новаліс

 

Чиста математика в її сучасному розвитку може претендувати на те, що вона найоригінальніший витвір людського генія. Другим претендентом є музика [XVIII ].

                                                                                                                              А. Уайтхед                                                

Музика може бути описаною як математи­ка почуттів, а матемaтика як музика розуму.

[XIX]                                                                                                               Дж.Сільвестр

 

Людина є дріб. Чисельник це — порівняно з ін­шими — достоїнства людини;  знаменник

  •    це оцінка людиною самої себе. Збільшення свого чисельника — своїх достоїнств —

непідвладне лю­дині, але кожний може зменшити свій знамен­ник—свою думку про себе,

 і цим зменшенням наблизитися до довершеності [XIX ].                        Л. М. Толстой

 

Кого не манить ні краса, ні мистецтво, хто живе вбогим духовним життям, той нічого не

 дасть математи­ці [1927 ].                                                                          М. О. Зарицький

 

Гра в шахи є начебто насвистування математичних мелодій. [XX].                   Г. Харді                                                                                         

 

Тим, хто не знає математики, важко збагнути справжню, глибоку красу природи. [1965].                                                      Р. анР.    

Р. Фейнман 

 

Думаю, вас уже зацікавило вже, де ж ті невидимі ниточки, що пов’язують мистецтво і математику. Отже, зараз спробуємо їх побачити.

 

Створення проблемної ситуації.

Що це таке, діти? ( на екрані з'являється таблиця з нотною  фразою).    [слайд 2]

https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_large/public/images/shutterstock_520839007.jpg?itok=OupRI0bL   

 

 

 

 

А що це? ( на стіл боком, струнами до дітей, ставиться гітара).

А тепер уважно придивіться, де ж тут захована математика?

 

Не видно? Гаразд. Тоді спробуємо почути. Уважно послухайте , а потім відповісте на мої питання.

  • Щоб знайти невідомий від'ємник, треба від зменшуваного відняти різницю.
  • У цю ніч чарівну білий сніг хай лежить,

Рік новий по планеті крокує,

І секундная стрілка по колу біжить

Й новорічні секунди рахує.

  • (Лунають декілька акордов вальсу)

Діти, скажіть, чим відрізняються 1-й та 2-й тексти? (проза, вірш)

А тепер скажіть, що є спільного між 2-м та 3-м фрагментами? (ритм)

І вірші, і музика обов'язково мають ритм! Пишучи музику, композитор завжди дотримується певного ритму, а допомагає йому в цьому спеціальний прилад – метроном. Ось він. Що ж він показує?  Він відбиває долі секунди, а спеціальна мітка показує кількість ударів за хвилину. Бо кожна мелодія ділиться на такти, які мають певну тривалість.

Та щоб ви краще це уявили, скористаємось уже відомим вам набором “Долі і дроби”.

 

 Перед вами круг.    [слайд 3]                                                               

 

 

 Нехай це буде 1 такт, а його тривалість –  2 секунди.

Тоді оце             ½ такту, тобто скільки секунд? ( одна)  [слайд 4]

 

 

А 2/4 такту        ? ( теж одна секунда)   [слайд 5]

 

 

А  також  4/8                [слайд 6] , і  16/32 тощо.

 

Але коли додавати різні долі одного й того ж такту, можна отримувати різні ритми, а потім – і мелодії.

Наприклад, послухайте, як звучить ритм 2/4 (лунає запис ритму, а потім – перші куплети пісень “Від Києва до Лубен” та “Подоляночка”; діти підспівують).

 

А тепер я до 2/4 прикріплю ще 1/3.   [слайд 7]

 

 

Бачите? Обчисліть, скільки це? Вірно, 5/6.

 

А як тепер це зазвучить? (лунає новий ритм) Почули різницю? Саме так, додаючи різні долі одного такту, поки не вийде потрібний ритм, музиканти  і створюють  різні мелодії. І в музиці це називається словом “аранжування”.

А зараз скажіть, який з дробів більший: 3/4  чи 6/8?

Вірно, вони рівні. В обох випадках це становить який проміжок часу? Подумали.

Так, півтори секунди. [слайд 8]  Але ці півтори секунди набираються   як сума  різних долей секунди, а тому мелодії сильно відрізняються. І зараз Микола Якимович покаже вам це на добре відомих з уроків музики прикладах.

Розмір ¾.               (вчитель математики складає з деталей набору фігуру [слайд 9],  

 

 

а вчитель музики награє спочатку “Реве та стогне Дніпр широкий” , а потім “Вишиванку”; діти підспівують)

 

А тепер – розмір 6/8.        [слайд 10] (пропонується “Пісня про вчительку” та

 

“Чом ти не прийшов”; діти підспівують).

Гарно співаєте. Правда ж, ви і не думали, що скрізь тут дроби? Так де ж вони тут? (вчитель знову повертається до нот і гітари)

А ось вони, це – нотні знаки. Саме такими значками музиканти вже багато століть позначають дроби, тобто долі секунди. Але вони обходяться без чисельників та знаменників, бо всі нотні знаки – дроби з чисельником 1, а щоб легше впізнати долю секунди, але при цьому обійтися без знаменників [слайд 11],  1 с позначають   ○ , ½ с  -   ● , ¼ с  -   https://st.depositphotos.com/1932643/1847/v/950/depositphotos_18474351-stock-illustration-musical-notes-and-signs.jpg , 1/8 с - і т.д. А щоб впізнати, який звук у кожної ноти, їх розміщують, як на поличках, на нотному стані. 

  Наприклад, отак звучить нота “ля”(учитель математики ставить ящик камертона отвором на зошит і ударяє молоточком по камертону; звук чути, але слабо). А створив я її спеціальним інструментом – камертоном. А тепер я зроблю те саме , але ось так ( тепер ящик камертона повернутий до класу, лунає сильний звук). Діти, ви почули різницю? В чому ж тут справа? Секрет підсилення звуку – в резонаторному ящику, який підсилює звук, бо розміри його розраховані спеціально для цього. Знову – математика. І резонаторний ящик є у кожного музичного інструмента, і ця гітара – один з прикладів. Трішки пізніше Микола Якимович розповість вам про неї.

  До речі, діти, саме камертонами з нотою “ля” користуються для настройки музичних інструментів. Коли у рояля або скрипки настроєна точно нота “ля”, решту струн натягують так, щоб решта звукоряду не порушувалася. А розміщують ноту “ля” на нотному стані ось тут.

 Діти, а які ноти ви ще знаєте? (діти називають нотний ряд) Так от, щоб, наприклад, зіграти якусь мелодію на гітарі, виконавець повинен знати, яку струну і в якому місці притиснути до грифа і отримати потрібні ноти. Тому дроби заховані і ось тут, бо , якщо ви помітили, гриф не просто поділений на частини; ці частини ще й не рівні між собою

 Скажіть, дітки, а чому дорівнює дріб 4/4 ? Так, одиниці. І зараз ми почуємо, як такий

розмір ( доповнює ¾ до 1)        звучить в піснях. [слайд 12]

 

 

Пісні, яку ви зараз почуєте, понад 50 років. Я знаю це, бо перейшовши до 2 класу, у 1968 році почав відвідувати заняття шкільного хору. Цю пісню вже тоді співали старшокласниці (лунає “Наша школьная страна”; потім – “Їхав козак містом”; діти підспівують.  Після цього учитель музики стисло розповідає  про особливості будови гітари і гри на ній, запрошує бажаючих навчитися грі на гітарі на  заняття гуртка)

А зараз проведемо невелику музичну вікторину. Всі уривки, що ви почуєте, мають розмір 4/4 і добре вам відомі, бо всі вони зараз у всіх, як то кажуть, на слуху. Вам же треба буде за декількома акордами їх відгадати.(проводиться вікторина;  добірка мелодій, що лунає, може бути різною в залежності від уподобань музиканта, що її складав)

Заключна частина.

Діти! Люди світу розмовляють сотнями мов і тисячами діалектів.

Але всім, хто вивчає математику, зрозуміло, що означає речення  (a+b)c=ac+bc .

І всім, хто вивчає музику, зрозуміло, що означає музична фраза

https://www.obekti.bg/sites/default/files/styles/article_large/public/images/shutterstock_520839007.jpg?itok=OupRI0bL

 

[слайд 13]

 

 

Тобто і мова математики, і мова музики – інтернаціональні! Для них не існує кордонів і не потрібні словники. І тому найрозумніші люди, як ви пам'ятаєте з початку уроку, ставили математику і музику в один ряд як найвищі надбання людського генію.

 На завершення ми пропонуємо вам прекрасну пісню, аранжування якої таке ж багате, як і музична культура народу країни, про яку ця пісня складена. (лунає повний варіант пісні  Т. Петриненка “Україна”)

 

 V.Підсумок уроку.

Отже , діти, сьогодні ви наочно переконалися, як тісно переплелися дві, на перший погляд, такі далекі сфери людської діяльності, як математика і музика. Когось цей урок, сподіваюсь, спонукає до глибшого вивчення математики. У когось, можливо, виникне бажання навчитися грі на якомусь музичному інструменті. І одне, й інше буде добре. Але майте на увазі, що , навчаючись ще тільки в 6-му класі, ви   не можете навіть уявити , як глибоко проникає математика в усі галузі людської діяльності. Не даремно математику називають мовою всіх наук. То ж вивчайте її, в майбутньому ця наука вам обов'язково знадобиться.

Дякую всім за увагу. На все добре.

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ДРОБИ І МУЗИКААВРАХОВ СЕРГІЙ МИТРОФАНОВИЧвчитель фізики і математики. ПОЗДНЯКОВ МИКОЛА ЯКИМОВИЧвчитель музики. Червонозабійницька ЗОШ І-ІІІ ст.с. Червоне Криворізького району

Номер слайду 2

Номер слайду 3

12 с

Номер слайду 4

1/21 с

Номер слайду 5

2/41 с

Номер слайду 6

1 с4/8

Номер слайду 7

2/4 + 1/3+

Номер слайду 8

5/61⅔ с

Номер слайду 9

3/41½ с

Номер слайду 10

6/81½ с

Номер слайду 11

цілаполо-винначвертьвосьма16-та32-га

Номер слайду 12

4/42 с

Номер слайду 13

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Антонюк Володимир Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
18 жовтня 2019
Переглядів
1991
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку