1
ДРОБИ І МУЗИКА
Інтегрований урок
6 клас
Мета.
Навчальна: показати учням одне з прикладних застосувань конкретної теми програми, а саме – дробів; в незвичній і цікавій формі закріпити знання учнів в діях над дробами з різними знаменниками.
Розвивальна: розширити світогляд, пізнавальні інтереси, як, зокрема, до подальшого вивчення математики, так і до мистецтва; показати точки зору видатних людей про важливу роль математики в розвитку музики як сфери інтелектуальної діяльності людини.
Виховна: виховувати почуття прекрасного, любов до української народної пісенної скарбниці, інтерес до творчості сучасних композиторів на тлі нерозривного зв'язку математики і музики.
Обладнання: магнітна дошка, набір “Долі і дроби”, навчальна таблиця з музичними фрагментами, камертон, метроном, акустична гітара, музичний синтезатор “Ямаха”, мультимедійна дошка, відеопроектор.
Методичні рекомендації. На урок в якості гостів, крім вчителів, запрошуються учні 7 класу, які ще досить близькі до навчальних програм 6 класу, а також за віком. Для створення проблемної ситуації, учні не повинні знати про задум, бо суттєвим для досягнення мети уроку є фактор несподіванки. Урок проводять два вчителі: математики і музики. Все потрібне обладнання попередньо зосереджене на вчительському столі і біля класної дошки, але до пори закрите від очей учнів, а демонструється на відповідних етапах уроку. Учитель музики на початку уроку займає місце серед інших вчителів.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Учитель математики вітається з класом і гостями. Пропонує зайняти свої місця. Учням 6 класу для запису в щоденники диктується одночасно із записом на дошці домашнє завдання.
В зошити записується дата, вид заняття. Тема уроку ще не оголошується.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Фронтальне опитування.
(учитель музики виходить і сідає біля прихованого синтезатора)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Діти, щоб здогадатися , запишіть тему сьогоднішнього уроку: “Дроби і музика”. [слайд 1]
Саме так, діти, урок у нас буде незвичайним. Адже сьогодні ви довідаєтесь про те, на скільки тісно пов'язані між собою такі, на перший погляд, далекі предмети, як
математика і музика, і саме та математика, яку ви вже вивчили.
І для початку я прочитаю декілька рядків, що належать видатним людям, котрі жили в різні часи, але мали дуже схожі точки зору.
Музика є радість душі, яка обчислює, сама того не усвідомлюючи [XVII]. Г. Лейбніц
У музиці чимало подібного до алгебри [XVIII]. Новаліс
Чиста математика в її сучасному розвитку може претендувати на те, що вона найоригінальніший витвір людського генія. Другим претендентом є музика [XVIII ].
А. Уайтхед
Музика може бути описаною як математика почуттів, а матемaтика як музика розуму.
[XIX] Дж.Сільвестр
Людина є дріб. Чисельник це — порівняно з іншими — достоїнства людини; знаменник
непідвладне людині, але кожний може зменшити свій знаменник—свою думку про себе,
і цим зменшенням наблизитися до довершеності [XIX ]. Л. М. Толстой
Кого не манить ні краса, ні мистецтво, хто живе вбогим духовним життям, той нічого не
дасть математиці [1927 ]. М. О. Зарицький
Гра в шахи є начебто насвистування математичних мелодій. [XX]. Г. Харді
Тим, хто не знає математики, важко збагнути справжню, глибоку красу природи. [1965]. Р. анР.
Р. Фейнман
Думаю, вас уже зацікавило вже, де ж ті невидимі ниточки, що пов’язують мистецтво і математику. Отже, зараз спробуємо їх побачити.
Створення проблемної ситуації.
Що це таке, діти? ( на екрані з'являється таблиця з нотною фразою). [слайд 2]
А що це? ( на стіл боком, струнами до дітей, ставиться гітара).
А тепер уважно придивіться, де ж тут захована математика?
Не видно? Гаразд. Тоді спробуємо почути. Уважно послухайте , а потім відповісте на мої питання.
Рік новий по планеті крокує,
І секундная стрілка по колу біжить
Й новорічні секунди рахує.
Діти, скажіть, чим відрізняються 1-й та 2-й тексти? (проза, вірш)
А тепер скажіть, що є спільного між 2-м та 3-м фрагментами? (ритм)
І вірші, і музика обов'язково мають ритм! Пишучи музику, композитор завжди дотримується певного ритму, а допомагає йому в цьому спеціальний прилад – метроном. Ось він. Що ж він показує? Він відбиває долі секунди, а спеціальна мітка показує кількість ударів за хвилину. Бо кожна мелодія ділиться на такти, які мають певну тривалість.
Та щоб ви краще це уявили, скористаємось уже відомим вам набором “Долі і дроби”.
Перед вами круг. [слайд 3]
Нехай це буде 1 такт, а його тривалість – 2 секунди.
Тоді оце – ½ такту, тобто скільки секунд? ( одна) [слайд 4]
А 2/4 такту ? ( теж одна секунда) [слайд 5]
А також 4/8 [слайд 6] , і 16/32 тощо.
Але коли додавати різні долі одного й того ж такту, можна отримувати різні ритми, а потім – і мелодії.
Наприклад, послухайте, як звучить ритм 2/4 (лунає запис ритму, а потім – перші куплети пісень “Від Києва до Лубен” та “Подоляночка”; діти підспівують).
А тепер я до 2/4 прикріплю ще 1/3. [слайд 7]
Бачите? Обчисліть, скільки це? Вірно, 5/6.
А як тепер це зазвучить? (лунає новий ритм) Почули різницю? Саме так, додаючи різні долі одного такту, поки не вийде потрібний ритм, музиканти і створюють різні мелодії. І в музиці це називається словом “аранжування”.
А зараз скажіть, який з дробів більший: 3/4 чи 6/8?
Вірно, вони рівні. В обох випадках це становить який проміжок часу? Подумали.
Так, півтори секунди. [слайд 8] Але ці півтори секунди набираються як сума різних долей секунди, а тому мелодії сильно відрізняються. І зараз Микола Якимович покаже вам це на добре відомих з уроків музики прикладах.
Розмір ¾. (вчитель математики складає з деталей набору фігуру [слайд 9],
а вчитель музики награє спочатку “Реве та стогне Дніпр широкий” , а потім “Вишиванку”; діти підспівують)
А тепер – розмір 6/8. [слайд 10] (пропонується “Пісня про вчительку” та
“Чом ти не прийшов”; діти підспівують).
Гарно співаєте. Правда ж, ви і не думали, що скрізь тут дроби? Так де ж вони тут? (вчитель знову повертається до нот і гітари)
А ось вони, це – нотні знаки. Саме такими значками музиканти вже багато століть позначають дроби, тобто долі секунди. Але вони обходяться без чисельників та знаменників, бо всі нотні знаки – дроби з чисельником 1, а щоб легше впізнати долю секунди, але при цьому обійтися без знаменників [слайд 11], 1 с позначають ○ , ½ с - ● , ¼ с - , 1/8 с - ♪ і т.д. А щоб впізнати, який звук у кожної ноти, їх розміщують, як на поличках, на нотному стані.
Наприклад, отак звучить нота “ля”(учитель математики ставить ящик камертона отвором на зошит і ударяє молоточком по камертону; звук чути, але слабо). А створив я її спеціальним інструментом – камертоном. А тепер я зроблю те саме , але ось так ( тепер ящик камертона повернутий до класу, лунає сильний звук). Діти, ви почули різницю? В чому ж тут справа? Секрет підсилення звуку – в резонаторному ящику, який підсилює звук, бо розміри його розраховані спеціально для цього. Знову – математика. І резонаторний ящик є у кожного музичного інструмента, і ця гітара – один з прикладів. Трішки пізніше Микола Якимович розповість вам про неї.
До речі, діти, саме камертонами з нотою “ля” користуються для настройки музичних інструментів. Коли у рояля або скрипки настроєна точно нота “ля”, решту струн натягують так, щоб решта звукоряду не порушувалася. А розміщують ноту “ля” на нотному стані ось тут.
Діти, а які ноти ви ще знаєте? (діти називають нотний ряд) Так от, щоб, наприклад, зіграти якусь мелодію на гітарі, виконавець повинен знати, яку струну і в якому місці притиснути до грифа і отримати потрібні ноти. Тому дроби заховані і ось тут, бо , якщо ви помітили, гриф не просто поділений на частини; ці частини ще й не рівні між собою
Скажіть, дітки, а чому дорівнює дріб 4/4 ? Так, одиниці. І зараз ми почуємо, як такий
розмір ( доповнює ¾ до 1) звучить в піснях. [слайд 12]
Пісні, яку ви зараз почуєте, понад 50 років. Я знаю це, бо перейшовши до 2 класу, у 1968 році почав відвідувати заняття шкільного хору. Цю пісню вже тоді співали старшокласниці (лунає “Наша школьная страна”; потім – “Їхав козак містом”; діти підспівують. Після цього учитель музики стисло розповідає про особливості будови гітари і гри на ній, запрошує бажаючих навчитися грі на гітарі на заняття гуртка)
А зараз проведемо невелику музичну вікторину. Всі уривки, що ви почуєте, мають розмір 4/4 і добре вам відомі, бо всі вони зараз у всіх, як то кажуть, на слуху. Вам же треба буде за декількома акордами їх відгадати.(проводиться вікторина; добірка мелодій, що лунає, може бути різною в залежності від уподобань музиканта, що її складав)
Заключна частина.
Діти! Люди світу розмовляють сотнями мов і тисячами діалектів.
Але всім, хто вивчає математику, зрозуміло, що означає речення (a+b)c=ac+bc .
І всім, хто вивчає музику, зрозуміло, що означає музична фраза
[слайд 13]
Тобто і мова математики, і мова музики – інтернаціональні! Для них не існує кордонів і не потрібні словники. І тому найрозумніші люди, як ви пам'ятаєте з початку уроку, ставили математику і музику в один ряд як найвищі надбання людського генію.
На завершення ми пропонуємо вам прекрасну пісню, аранжування якої таке ж багате, як і музична культура народу країни, про яку ця пісня складена. (лунає повний варіант пісні Т. Петриненка “Україна”)
V.Підсумок уроку.
Отже , діти, сьогодні ви наочно переконалися, як тісно переплелися дві, на перший погляд, такі далекі сфери людської діяльності, як математика і музика. Когось цей урок, сподіваюсь, спонукає до глибшого вивчення математики. У когось, можливо, виникне бажання навчитися грі на якомусь музичному інструменті. І одне, й інше буде добре. Але майте на увазі, що , навчаючись ще тільки в 6-му класі, ви не можете навіть уявити , як глибоко проникає математика в усі галузі людської діяльності. Не даремно математику називають мовою всіх наук. То ж вивчайте її, в майбутньому ця наука вам обов'язково знадобиться.
Дякую всім за увагу. На все добре.