Тема : Другорядні члени речення. Культура мовлення.
Епіграф уроку: Нехай добро завертає у кожен дім і сіє своє золоте зерно.
1. Завдання-гіпотеза.
— Доведіть або спростуйте тезу: «Слово другорядний означає: не основний, менш важливий. Отже, другорядні члени речення менш важливі для вираження думок».
2. Мовний експеримент.
— Спробуйте розповісти про свій ранок, вживаючи речення, що складаються лише з головних членів. Який висновок можна зробити про роль другорядних членів у мовленні?
3.Слово вчителя : «Впіймай фразеологізм» : Сьогодні я буду шукати ахіллесову п’яту у ваших знаннях, а ви намагайтеся бути на коні і не бити байдики. Дехто, а знаємо хто, обіцяє, що не буде точити баляндраси, красуні не будуть бісики пускати. Можливо, коли щось не буде вдаватися, я буду пекти раків, але я впевнена, що, все, що ви почуєте, не буде як сніг на голову. Назвати фразеологізми, які ви почули – що вони означають?
На попередньому уроці ми розглядали нове в правописі з теми «Велика літера в написанні власних назв». Прошу перевірити свої знання, виконавши завдання. сканувавши к’юаркод .
4.Розминка « Так – ні»
1.Словосполучення і речення вивчає такий розділ науки про мову, як Синтаксис - Так
2.Словосполучення складається із рівноправних слів, а не з головного і залежного – НІ
3.Речення є засобом вираження думки – Так
4. Граматична основа складається з підмета і означення – НІ
5.Другорядні члени речення – це додаток, означення, обставина - ТАК
6.Членами речення не виступають сполучники, прийменники, частки – ТАК
7.Обставина – це головний член речення, що вказує на предмет і відповідає на запитання – хто? Що? – Ні
8.Означення – це другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета і відповідає на питання Який,яка..?- ТАК
9.Додаток-це самостійна частина мови, що вказує на ознаку дії і відповідає на запитання як? Де? – НІ
10.Прикладка- це різновид означення, яка вказує на додаткову ознаку – ТАК
11.Додатки бувають тільки прямі - НІ
12.Другорядні члени речення поширють головні – ТАК
Повернімося до епіграфу нашого уроку!
5.Записані на дошці слова переписати в зошит, поставити наголос : черговИй, вітчИм, сантимЕтр, добУток-, заробІток, каталОг, оптОий, руслО, піцЕрія, видАння, кулінАрія,псевдонІм
6. «Говоримо правильно»
Неправильно |
правильно |
Попередити хворобу |
Запобігти хворобі |
Вірна відповідь |
Правильна відповідь |
На протязі років |
Протягом року |
Моя автобіографія |
Біографія ( плеоназм- надлишковість слів) |
Більша половина |
Більшість |
Кожного року |
Щороку ( як пишемо) |
Влучний вираз |
Влучний вислів |
Довга перерва |
Тривала перерва |
У даному випадку |
У цьому випадку |
7.Записуємо речення на дошці. Підкреслюємо члени речення.
Вишиванкою називали вишиту сорочку. З давніх-давен вважали, що сорочка-вишиванка захищає нас від всілякого лиха, наділяє нас цілющою силою рідної землі. Оберегом у давнину був і дівочий вінок. Він мав захищати дівчат від лихого ока і недуг. У оберіг-вінок заплітали 12 квіток і різнокольорові стрічки. І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, і рушник вишиваний на щастя, на долю дала.
8.Орфографічний практикум . Вправа з ключем.Записати іменники і 3 колонки, поставивши їх в О.В. . в 1- з подвоєнням ; в 2- без подвоєння; 3- з апострофом.
Кров, снасть, нехворощ, емаль, подорож, сміливість, поросль),верф, вживаність, знервованість, ожеледь, майстерність, знать, Об(річка), старанність, пам’ять, мати.
З других букв записаних іменників прочитаєте закінчення вислову В.Сухомлинського … «ТРЕБА ВІДЧУВАТИ ТРИ РЕЧІ : МОЖНА, НЕМОЖНА І ТРЕБА»
Емаллю |
Снастю |
Кров’ю |
Подорожжю |
Нехворощю |
Верф’ю |
Ожеледдю |
Сміливістю |
Об’ю |
Знаттю |
Порослю |
Матір’ю |
Пам’яттю |
Вживаністю |
|
|
Знервованістю |
|
|
Майстерністю |
|
|
старанністю |
|
9.Перевірити свої знання ви повинні пройшовши тестування, відсканувавши кю’ар код.