Мета. Уточнити й закріпити уявлення учнів про дружбу й товаришування; формувати в учнів знання й уміння, необхідні для толерантного вирішення конфліктних ситуацій; вчити працювати в групах, в парах, знаходити спільні рішення; виховувати почуття поваги до товаришів, готовність бути з ними ввічливими, доброзичливими, уважними, не ображати і не кривдити.
За роботою на уроці спостерігала Добра Фея. Під час уроку було використано музикотерапію, ігротерапію.Були проведені розгадування кросворду, робота в групах, гра "Дешифрувальник", робота над прислів'ями. підсумком уроку стала інтерактивна вправа "Незакінчене речення". Наприкінці уроку Добра Фея бажає дітям всього найкращого та дружніх стосунків.
У котспекті уроку також вказано слайди презентації.
Відділ освіти Бердянського РМК
Перший урок
у 2 класі на тему:
«Дружба»
Підготувала:
Рунчева В. Г.
2012 – 2013 н. р.
Тема. Дружба.
Мета. Уточнити й закріпити уявлення учнів про дружбу й товаришування; формувати в учнів знання й уміння, необхідні для толерантного вирішення конфліктних ситуацій; вчити працювати в групах, в парах, знаходити спільні рішення; виховувати почуття поваги до товаришів, готовність бути з ними ввічливими, доброзичливими, уважними, не ображати і не кривдити.
Обладнання. Мультимедійна дошка, комп’ютер, магнітні дошки, ілюстрації до українських народних казок «Лисичка та Журавель», «Рукавичка», текст казки «Лисичка та журавель», індивідуальний роздавальний матеріал.
Література. «Початкова школа» №4 2010, Н.О.Уколова «Практика виховання у початковій школі» Х.: Вид гр. «Основа», 2004р., А. В. Лихва «Система виховання у початковій школі». Х.: Вид. гр.. «Основа». 2010.
І. Організація дітей до уроку.
Перша мотивація.
Після теплого літечка ви веселі і щасливі знов переступили поріг рідної школи. Багато цікавого чекає вас попереду. Але для того, щоб все у нас виходило добре, нам потрібно пам’ятати постійно про дуже важливу річ.
Про що йде мова ми дізнаємося. Якщо розгадаємо кросворд.
Слайд№1
Завжди роби людям … .
Слайд № 2
Слайд № 3
Тим, що маєш … .
Слайд № 4
Слайд №5
При неохідності подай товаришеві … .
Слайд № 6
Слайд №7
- Для близьких своїх сил не … .
Слайд № 8
Слайд № 9
Вдячний добрим людям … .
Слайд № 10
Слайд №11
- Захищай завжди … .
Слайд № 12
- Прочитайте виділене слово.
ІІ. Оголошення теми уроку.
-Сьогодні на уроці ми будемо говорити про саме про дружбу, бо без дружби і навчання в школі буде не в радість. А для того, щоб веселіше працювалось, давайте пригадаємо та виконаємо пісню про дружбу, яку ми вивчали у першому класі.
(Діти виконують пісню «Справжній друг». Музика Б. Савел’єва, слова
М. Пляцковського.)
Дружба віддана не зламається,
Не розклеїться від дощів і хуг.
Друг в біді не лишить,
Щирим словом втішить –
Отакий він незрадливий,
справжній друг! (Двічі)
Ми посваримось – і помиримось,
«Нерозлийвода» - скажуть всі навкруг.
Вдень чи ніч негожу
Друг мені поможе, -
Отакий він незрадливий,
Справжній друг! (Двічі)
Друг завжди мене прийде виручить,
Він не жде подяк і не жде послуг.
Будь – комусь в пригоді
В будь – якій негоді –
Отакий він незрадливий,
Справжній друг! (Двічі)
Слайд № 13
( Діти під музику виконують «Пісню про дружбу».
Слайд № 14
ІІІ. Основна частина
1. Друга мотивація.
- Про дружбу складено багато влучних висловів. Один з них ми зараз спробуємо скласти .
Слайд № 15
Робота в парах.
Слайд № 16
Гра «Дешифрувальник»
?
І пара: жидрути №1;
ІІ пара: васпра №2;
ІІІ пара: легнека №3;
IV пара: тижидру №4;
V пара: батре №5;
VI пара: тивмі №7.
Діти під музику виконують завдання. ( 2 хв. )
(Дружити справа нелегка,
але дружити треба вміти.)
2. Розповідь вчителя.
- Отже ми поговоримо про те, якими мають бути стосунки в колективі. Усі ми такі різні, не схожі між собою, але разом ми – клас! А це – колектив. А щоб цей колектив був дружний, треба, щоб кожен хлопчик і кожна дівчинка хотіли цього. Тож будемо вчитися дружити. Щоб весело жилося в школі, треба, щоб в класі був лад.
- Що ж таке лад?
(Це коли всі дружно роблять якусь справу, усі підтримують одне одного.)
- Як досягти ладу в колективі?
- Що означає дружити?
- Як вирозумієте це поняття?
3. Слухання вірша Оксани Сенатович.
«Що це значить не дружити?»
Що це значить не дружити,
Жити так, одинаком?
Не дружити – це ходити
Не дверима, а вікном.
Це без друга, без подружки
На перерві у кутку
розправлятись самотужки
З апельсином нашвидку.
Це дивитись наче в книжку,
набік з видом кам’яним.
А насправді тишком – нишком
Роздавати штурхани.
В школі вчитись й не дружити -
Це, повірте, все одно,
Що, заплющившись, сидіти
і дивитись у вікно.
- Що означає не дружити ?
ІV Міркування про друга. Третя мотивація.
Слайд № 17
4. Робота в групах
- Спробуйте скласти правила дружби.
а) Складання правил дружби учнями.
б) Презентація результатів роботи в групах.
4. Зачитування правил дружби зі слайду:
Слайд № 18
Слайд №19
Поміркуй!
?
5. Робота над віршем Г. Бойка «У лісі».
а) Читання вірша Г.Бойка «У лісі» вчителем.
Лиш сонечко літнє
Забарвило схід,
Загін піонерський
Пішов у похід.
Сьогодні повинні
Юннати
Колекцію листя зібрати.
До лісу, до лісу
Їм стелиться путь.
В загоні два друга Івасі,-
Обидва у п’ятому класі.
І в лісі удвох ті Івасі були.
Далеко – далеко
Вже хлопці зайшли.
Та раптом хрустіння почули -
Щось ніби – то сіре майнуло.
Івась, як побачив
Із криком «Вовки!»-
Він друга залишив,
а сам навтіки.
Побіг і спіткнувся
І впав у ярок,
І лоба набив
Об дубовий пеньок.
Лежить наш Івась
І зітхає,
Аж чує: товариш гукає.
За хвилю товариша ніжна рука
Уже доторкнудась
До лоба дружка.
Він рану Івасю бинтом пов’язав
І щиро отак
Боягуза спитав:
- Ти, певно, прийняв
З переляку
За сірого вовка собаку ?
Як вовка боїшся, то дома сиди.
Як вовка боїшся, то в ліс не ходи.
Хто друга в біді залишає,
той сам у біду потрапляє.
б) Бесіда за прослуханим віршем.
- Що зробив Івась?
- Кого з героїв твору можна назвати другом ?
- Як завершується вірш?
Слайд № 20
Запам’ятай!
Хто друга в біді залишає, той сам у біду потрапляє.
- Ніколи не залишайте друзів у біді.
6. Бесіда за ілюстраціями до українських народних казок.
Слайд № 21
- До якої казки ця ілюстрація?
-Що можна сказати про дружбу Лисички та Журавля?
Слайд № 22
- Що ви можете сказати про поведінку цих казкових героїв?
- Як повинні ставитися друзі одне до одного?
- А як би ви вчинили, будучи на місці цих казкових героїв ?
7. Скарбничка народної мудрості.
- Так, звичайно, дружба допомагає у багатьох ситуаціях. Народ завжди шанував цю чесноту в людських стосунках. Тому не дивно, що про дружбу та друзів є багато прислів’їв та приказок. Продовжимо роботу. Але тепер ви будете працювати самостійно.
Слайд № 23
Увага! Попрацюй самостійно.
Утвори прислів’я
Прислів’я
Сварка до добра не будеш.
Бійкою правий не доводить.
Дружба міцніша а той, хто правду каже.
Не той друг, хто медом маже, від кам’яних стін.
Людина без друзів, що дерево без коріння.
( В разі необхідності вчитель дозволяє продовжити цю ж роботу в парах)
- Порівняй, коли працювати було легше: самостіно, в парах, у групах ?
8. Обговорення конфліктних ситуацій.
Хіба це клас ?
Ситуація 1
Нема ні миру, ні любові –
Розтанули і зникли вмить.
Розбив Віталік носа Вові.
І той заплаканий стоїть.
Забруднили зошит Галі,
Брутальне слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі…
Хтось Колі ручку поламав.
Скубнули Таню за косичку,
Вона ображена мовчить.
З книжками скинули поличку…
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата бються
І лайки чути повсякчас,
Де над бідою всі сміються… .
Скажіть мені, хіба це клас ?
(Діти висловлюють свої міркування з приводу описанного у вірші).
Ситуація 2
-Послухайте ще один вірш і скажіть, чому ж славко залишився один?
Утрьох
Славкові,
Що з квартири сорок,
Велосипед купили вчора.
Він зразу
В двір його потяг,
Прудкого та дзвінкого,
Все хизувався ним,
Та нас
Не підпускав до нього.
Просив Юрко:
- Ну дай хоч раз
Проїду метрів двісті! –
А він Юркові:
-Ач який!
Свого купи та їзди.
І я просив.
Та він:
-Моє!-
І нам кататись не дає…
Ну й що? Нехай!
А ми зате
Утрьох в кіно ходили, утрьох
У нашому дворі
Співали
Скільки сили, а потім
Грали у квача, аж поки
Вечір не почавсь.
А що Славко?
Він сам – один
Сидів з велосипедом
І вже кататись не хотів.
Отак йому і треба!
Хай трошечки
Позаздрить –
Хай виправиться
завтра!
А. Костецький
ІV Підсумок уроку
1/Вправа «Незакінчене речення».
І_______ _ ______ __ ________ ___ … .
Слайд № 35
2. Інтерактивна вправа « розмова по телефону».
Слайд № 36
Запам’ятай!
З хорошим товаришем легше в біді, веселіше в радощах.
Будь завжди ввічливим з товаришем, завжди ділись з ним всім необхідним, виручай, коли це потрібно.
Слайд № 37
Успіхів, друзі мої!
Щасти завжди й у всьому!
Справжніх і вірних вам друзів!
1