Тема. Два світи героїв у драмі - феєрії Лесі Українки „Лісова пісня"...
Мета: розкривати ідейний зміст твору, поглиблювати вивчене про образи персонажів; розкрити роль їхнього життя та їхніх вчинків; розвивати навики аналізу характеристики персонажів, збагачувати усне мовлення, виховувати естетичні почуття та повагу один до одного, любов і бережливе ставлення до природи.
Епіграф „Природа та її життя прекрасні, але людина стала окремо, пішла своїм шляхом, утворила свої закони і свій світ - нудний убогий безкрилий..."
Микола Зеров
Хід уроку
1) Грає фонограма із опери „Лісова пісня" (сопілка)
* Діти, я думаю ви здогадались чому саме цей музичний інструмент зібрав нас на урок... Але щоб ви остаточно переконались я дам вам ще одну підказку.
2) Напам'ять опис лісу із прологу читає учениця.
Вчитель. Ось ми і перенеслись у Лесин ліс з його героями з їхнім життям... „Лісова пісня" - казка про же, про той чарівний і казковий світ, про ший розповідав дядько Лев. Але водночас це і висока трагедія філософського звучання, що утверджує великі і вічні істини та дає відповідь на багато питань допитливим.
- Які питання розкривала Леся Українка на вашу думку? І чи зможемо ми знайти на них відповідь, в ході аналізу двох світів, навічно поєднаних не лише у цьому творі? (У чому сенс людського життя, якою мусить бути справжня любов, як треба за неї боротись?)
3) Отож, не гаймо часу. До роботи. Записуємо дату, класна робота, тема.
- Епіграф та його тлумачення
4) Але перш ніж ми перейдемо до наступного етапу нас чекає їда одна зустріч. (Сценка: Мавка, Лісовик, Лукаш)
5) Ось і відбулась наша зустріч із лісовими героями, які ліс вважають своїм домом, своїм життям. На фоні чарівного пейзажу діють представники двох світів, тож давайте назвемо, що це за світи і запишемо їх представників.
Щоб заповнити таблицю слід виконати завдання:
1.Записати назву світу іменником
2. Запишіть представників
3. Запишіть епітети, що характеризували б влучно кожен з них
(Залишіть місце, можливо під час нашої роботи протягом уроку ви доповните її новими епітетами)
6) Зрозуміти суть, значення і роль кожного з героїв ми зможемо, довідавшись більш детально тлумачення міфічних істот з наукової літератури та легенд і вірувань народних. У цьому нам допоможуть етнографи.
М. Рильський зауважив: «Я не наважусь назвати іншого письменника, який би з такою відповідальністю ставився до своєї праці як Леся Українка". Тому і імена наші персонажі мають продумані і влучно підібрані і зрозуміти це нам допоможуть витлумачивши нам інформацію про героїв, з якими ми зустрілись в лісі на початку уроку.
7) Характеристика образу Мавки
(розповідь про кохання Лесі Українки та Сергія Мержинського)
8) Які мрії втілила Леся Українка в образі Мавки?
(Мавка уособлює мрію поетеси про людину майбутнього, цілісну, пристрасну, з глибокими, щирими почуттями, здатна на самопожертву, юса живе гармонійним життям з природою, у злагодженості з собою; це символ усього чистого в людині, що прагне волі повсякчас)
9 Лукаш (людина) + кохає Мавку (уособлення природи)
Отже, Лукаш і Мавка - це образи, які створюють єдину композицію, це думка Лесі Українки про сильні і слабкі сторони. Але закохані люди становлять єдине ціле і доповнюють одне одного.
10) Характеристика дядька Лева
11) Характеристика Матері і Килини (обидві осуджували гру на сопілці)
Мати думала лише про багатство, а Килина - хитра, жорстока, лінива... Вони убогі духовно.
Чи могли б бути щасливі Килина і Лукаш? Чому?
Висновки
- То в яких взаємостосунках у драмі світ людини і природи? (Вони прагнуть поєднання і гармонії). Перша Леся Українка виступила, благаю*ш „Не руш природи, бо будеш покараний"
- То що вбиває в людині гармонію?
- У чому цінність людського життя?
- Яким повинно бути справжнє кохання?
Домашнє завдання:
1. Вивчити монолог Мавки.
2. Написати твір – міркування на тему « Чому цей твір І. Денисюк назвав „Пісня пісень" української драматургії».
Мавка |
Лукаш |
Волелюбна , здатна на самопожертву, добра, щира , вразлива |
Ніжна натура, обдарований, двоїстий, зрадливий, невпевнений |