Урок "Двокрапка у безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Протягом поданого уроку учні зможуть удосконалювати вміння ставити розділові знаки в безсполучниковому складному реченні, а зокрема тире; вчитися правильно інтонувати та конструювати речення. Представлені на уроці вправи нададуть можливість розвивати в учнів уміння і навички аналізувати, зіставляти, порівнювати мовні явища, розвивати культуру мовлення, логічне мислення, точність слововживання.
Перегляд файлу

Тема Двокрапка у безсполучниковому складному реченні

Мета:

навчальна –

вчити учнів правильно ставити розділові знаки в  безсполучниковому складному реченні, зокрема двокрапку, й обґрунтовувати їх, правильно інтонувати безсполучникові складні речення;

розвивальна –

розвивати самостійне творче мислення, культуру мовлення, точність слововживання;

виховна –

виховувати повагу до культурної спадщини українського народу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця, книга О. Воропая «Звичаї українського народу», фразеологічний словник, опорна таблиця.

Епіграф:

Людям давно відома одна чудова, перевірена життям істина:

Тільки велика мета породжує велику енергію.

Є. Брошкевич

Хід уроку

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Етап орієнтації. Мотивація навчальної діяльності.

 Учитель пропонує звернути увагу на епіграф до уроку.

Вправа «Мікрофон»

D:\таня\АТЕСТАЦІЯ\45dd7-d0b7d0bdd0b0d0ba-d0b2d0bed0bfd180d0bed181d0b0.jpg Як ви розумієте цей вислів?

Яка мета у вас?

Що потрібно робити задля її досягнення?

  Отже, сьогодні на уроці,спираючись на ваші знання, уміння, досвід, ми будемо працювати над темою «Двокрапка у складному безсполучниковому реченні». Кожен із нас повинен поставити завдання на сьогоднішній урок. А в кінці ви скажете, чи виконали їх.

  1. Етап організації виконання плану діяльності

 

Робота з епіграфом

  Зробити повний синтаксичний аналіз речення. Пояснити смислові зв’язки між його частинами. Зробити висновок про те, у якому випадку в безсполучниковому складному реченні ставиться двокрапка.

Висновок

 Коли друга частина безсполучникового складного речення пояснює, розкриває зміст першої частини (від першої частини до другої можна поставити запитання а що?, а як?, а який? , а перед нею поставити сполучник що), то тоді між ними ставиться двокрапка.

Робота біля дошки

 Записати речення, визначити смислові зв’язки, зробити висновок про вживання двокрапки.

  1. У ніч на Андрія хлопці не бояться бешкетувати: люди їх за це не карають. (Причина. Можна поставити питання чому?)
  2. Гляне дівчина у вікно: дерева, обсипані інеєм і обліплені снігом, стоять нерухомо, над кожною хатою стовпом в’ється дим. (Доповнення. Можна поставити питання і що побачить?)

Висновок

 Якщо друга причина вказує на причину того, про що говориться в першій (до неї можна поставити питання чому?, а перед нею поставити сполучник бо) або друга частина доповнює першу (до неї можна поставити питання і що побачив?), то між двома частинами безсполучникового складного речення ставиться двокрапка.

Робот з текстом

  На кожній парті картка з текстом. Переписати текст у зошити, вказати безсполучникові речення, пояснити розділові знаки, перебудувавши складні безсполучникові речення у складні сполучникові.

  На другий день після Андрія Первозваного святкували колись пророка Наума. Батьки відводили дітей до школи саме на це свято: до цього часу закінчувалися всі сільськогосподарські роботи. Наум – покровитель розуму, знань і доброчинства. Селяни були переконані: Наум наведе на ум. Вранці мати варила кашу в горщику, діти відносили її в школу і там з’їдали. З того часу їх називають «однокашниками».

D:\таня\АТЕСТАЦІЯ\1483090213_20131015104414.jpg Назвіть усі випадки, коли у безсполучниковому складному реченні ставиться двокрапка.

Робота зі словником

 Доберіть синоніми до слова «однокашники» (однокласники, однолітки)

Користуючись фразеологічним словником, випишіть фразеологізми зі словом «каша», поясніть їх.

Дати березової каші – бити різкою.

Варити кашу – вдаватися до чогось сумнівного, вартого осуду.

Заварити кашу – затіяти неприємну справу, сваритися.

Каші не звариш – не можна порозумітися.

Багато каші з’їсти – мати великий досвід у чомусь.

Творча робота

 Складіть за поданими схемами речення, використовуючи названі фразеологізми:

  1. [  ] : [причина].
  2. [  ] : [ пояснення ].
  3. [  ] : [ доповнення ].
  1. Рефлексія – осмислення.

 Оцініть свої знання з теми, давши відповідь «так» або «ні» на запропоновані питання.

Запитання

Відповідь

Безсполучниковим складним називається таке речення, у якому частини з’єднані змішаним зв’язком.

 

Безсполучникові складні речення можуть складатися як з однорідних, так і з неоднорідних частин.

 

У безсполучникових складних реченнях між їх частинами завжди ставиться кома.

 

У безсполучникових складних реченнях не може ставитися крапка з комою.

 

Двокрапка у безсполучниковому складному реченні може ставитися тоді, коли друге речення вказує на причину того, про що говориться в першому реченні.

 

Безсполучникове складне речення, у якому ставиться двокрапка, є синонімічним до складносурядного речення.

 

 

Самооцінювання

Зверніться до опорної таблиці та перевірте якість виконаної роботи.

Опорна таблиця

Розділові знаки

,  ;

:

Смислові відношення

Однозначність, послідовність

Причина, пояснення, доповнення

Інтонація

Переліку

Пояснювальна

Сполучники, які можна підставити.

І(й), а (і),  та

Бо, тому що, а саме

Синонімічні сполучникові складні речення

Складносурядні речення з єднальними сполучниками

Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними, обставинними причини.

 

  1. Контрольно-оцінювальний етап.
  • Оцініть свою роботу на уроці.
  • Оцініть знання з теми
  • Чи виконали ви завдання, які ставили перед собою?
  • Що не зрозуміли?
  1. Домашнє завдання

  Виконайте вправу 5 с. 137-138 , вправу 7 с. 139 підручника https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2019.pdf

 

 

docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
1413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку