Тема Двокрапка у безсполучниковому складному реченні
Мета:
навчальна –
вчити учнів правильно ставити розділові знаки в безсполучниковому складному реченні, зокрема двокрапку, й обґрунтовувати їх, правильно інтонувати безсполучникові складні речення;
розвивальна –
розвивати самостійне творче мислення, культуру мовлення, точність слововживання;
виховна –
виховувати повагу до культурної спадщини українського народу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця, книга О. Воропая «Звичаї українського народу», фразеологічний словник, опорна таблиця.
Епіграф:
Людям давно відома одна чудова, перевірена життям істина:
Тільки велика мета породжує велику енергію.
Є. Брошкевич
Хід уроку
Учитель пропонує звернути увагу на епіграф до уроку.
Вправа «Мікрофон»
Як ви розумієте цей вислів?
Яка мета у вас?
Що потрібно робити задля її досягнення?
Отже, сьогодні на уроці,спираючись на ваші знання, уміння, досвід, ми будемо працювати над темою «Двокрапка у складному безсполучниковому реченні». Кожен із нас повинен поставити завдання на сьогоднішній урок. А в кінці ви скажете, чи виконали їх.
Робота з епіграфом
Зробити повний синтаксичний аналіз речення. Пояснити смислові зв’язки між його частинами. Зробити висновок про те, у якому випадку в безсполучниковому складному реченні ставиться двокрапка.
Висновок
Коли друга частина безсполучникового складного речення пояснює, розкриває зміст першої частини (від першої частини до другої можна поставити запитання а що?, а як?, а який? , а перед нею поставити сполучник що), то тоді між ними ставиться двокрапка.
Робота біля дошки
Записати речення, визначити смислові зв’язки, зробити висновок про вживання двокрапки.
Висновок
Якщо друга причина вказує на причину того, про що говориться в першій (до неї можна поставити питання чому?, а перед нею поставити сполучник бо) або друга частина доповнює першу (до неї можна поставити питання і що побачив?), то між двома частинами безсполучникового складного речення ставиться двокрапка.
Робот з текстом
На кожній парті картка з текстом. Переписати текст у зошити, вказати безсполучникові речення, пояснити розділові знаки, перебудувавши складні безсполучникові речення у складні сполучникові.
На другий день після Андрія Первозваного святкували колись пророка Наума. Батьки відводили дітей до школи саме на це свято: до цього часу закінчувалися всі сільськогосподарські роботи. Наум – покровитель розуму, знань і доброчинства. Селяни були переконані: Наум наведе на ум. Вранці мати варила кашу в горщику, діти відносили її в школу і там з’їдали. З того часу їх називають «однокашниками».
Назвіть усі випадки, коли у безсполучниковому складному реченні ставиться двокрапка.
Робота зі словником
Доберіть синоніми до слова «однокашники» (однокласники, однолітки)
Користуючись фразеологічним словником, випишіть фразеологізми зі словом «каша», поясніть їх.
Дати березової каші – бити різкою.
Варити кашу – вдаватися до чогось сумнівного, вартого осуду.
Заварити кашу – затіяти неприємну справу, сваритися.
Каші не звариш – не можна порозумітися.
Багато каші з’їсти – мати великий досвід у чомусь.
Творча робота
Складіть за поданими схемами речення, використовуючи названі фразеологізми:
Оцініть свої знання з теми, давши відповідь «так» або «ні» на запропоновані питання.
Запитання |
Відповідь |
Безсполучниковим складним називається таке речення, у якому частини з’єднані змішаним зв’язком. |
|
Безсполучникові складні речення можуть складатися як з однорідних, так і з неоднорідних частин. |
|
У безсполучникових складних реченнях між їх частинами завжди ставиться кома. |
|
У безсполучникових складних реченнях не може ставитися крапка з комою. |
|
Двокрапка у безсполучниковому складному реченні може ставитися тоді, коли друге речення вказує на причину того, про що говориться в першому реченні. |
|
Безсполучникове складне речення, у якому ставиться двокрапка, є синонімічним до складносурядного речення. |
|
Самооцінювання
Зверніться до опорної таблиці та перевірте якість виконаної роботи.
Опорна таблиця
Розділові знаки |
, ; |
: |
Смислові відношення |
Однозначність, послідовність |
Причина, пояснення, доповнення |
Інтонація |
Переліку |
Пояснювальна |
Сполучники, які можна підставити. |
І(й), а (і), та |
Бо, тому що, а саме |
Синонімічні сполучникові складні речення |
Складносурядні речення з єднальними сполучниками |
Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними, обставинними причини. |
Виконайте вправу 5 с. 137-138 , вправу 7 с. 139 підручника https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2019.pdf