Урок "Дж.Олдрідж. "Останній дюйм". Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання".

Про матеріал
Урок з підприємницьким тлом сприяє формуванню підприємницької компетентності серед школярів.
Перегляд файлу

Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.

Цільова група

  • учні 7 класу

Тривалість:

  • 45 хв.

Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом  Дж. Олдріджа; розвивати навички переказу оповідання, виразного читання, усного зв’язного мовлення, словесного малювання, уміння визначати ключові епізоди, формулювати основну думку твору, висловлювати міркування з приводу даної проблеми; виховувати повагу до старших, прагнення порозумітися з ними.

  • Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

  • основні події із життя Дж.Олдріджа;
  • зміст твору.

розуміє

  • складний шлях до порозуміння батька з сином.

вміє

  • оцінювати вчинки головних героїв
  • визначати ключові епізоди
  • формулювати основну думку твору
  • висловлювати власну думку щодо порушених проблем у творі.

може

  • відстоювати власну точку зору, переконувати, надавати факти й аргументи, слухати й враховувати думку іншого;
  • виявляти самостійність, ініціативу;
  • працювати індивідуально, в групі, колективно.

 

Методи і техніки:

  • метод випереджального навчання;
  • робота в групах;
  • дослідницька робота;
  • проблемні питання;
  • між предметні зв’язки;
  • метод «Незакінчене речення».

Обладнання:

  • портрет Дж.Олдріджа;
  • мультимедійна презентація;
  • тексти повісті «Останній дюйм»;
  • епізоди з кінофільму «Останній дюйм». Росія, 1958 р., Режисери Н. Курихін,Т. Вульфович
  • епіграфи до уроку: «…Або все почнеться, або остаточно урветься…»;«На це варто витратити час».(Дж. Олдрідж).

 

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Словникова робота

Додаток 2.  Дослідницька робота «Унікальні особливості Червоного моря»;

Додаток 3   Дослідницька робота   «Підводний світ Червоного моря»;

Додаток 4.  Кадри з кінофільму «Останній дюйм». Росія, 1958 р. Режисери Н. Курихін, Т. Вульфович;

Додаток 5. Метод «Незакінчене речення».

 

Хід уроку

  1. Вступна частина
    1.     Привітайтеся з учнями. Зверніть увагу учнів на те, що проблема взаємин дорослих і дітей існувала в усі часи. Людям різного віку складно зрозуміти один одного. Живучи в колі рідних і близьких людей ми часто не замислюємося над тим, яку відповідальність несемо за їхню долю. І лише в критичних ситуаціях людина усвідомлює як важливо вчасно зрозуміти, в чому саме полягає ця відповідальність. Один із художніх творів англійського письменника Джеймса Олдріджа саме і присвячений такій делікатній грані людського спілкування, як стосунки батьків і дітей.
    2.                   Запитайте в учнів, як  побудувати здорові родинні стосунки, чому виникає непорозуміння, відчуження між рідними людьми, як допомогти людям, переобтяженим нескінченними турботами, усвідомити важливість психологічного контексту стосунків, душевного стану – свого і найближчих.
    3.                   Повідомте учням, що про це все вони дізнаються на  уроці.
    4.                   Запропонуйте учням записати тему уроку та повідомте  мету.
    5.                   Нагадайте учням про випереджальні завдання дослідницького характеру.

 

  1. Основна частина
    1. Запитайте в учнів, що їм відомо про письменника, про його літературну діяльність, про його захоплення.
    2. Зверніть увагу учнів на слова, поняття, які були їм незрозумілі, з’ясуйте їх  лексичне значення.
    3. Запропонуйте учням об’єднатися в три групи (географів, біологів, психологів). Попросіть, щоб кожна група зайняла місце за окремими столами. Кожна група обирає лідера, який керує роботою групи.
    4. Нагадайте учням першої групи завдання про унікальні особливості Червоного моря, учням другої групи про казковий підводний світ Червоного моря, учням третьої групи про зміст твору «Останній дюйм».
    5. Дайте можливість учням презентувати свої повідомлення в межах 3-4 хвилини.
    6.  Зверніть увагу учнів, яке було ставлення батьків до Деві, як ставиться батько до Деві під час польоту, чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи підготував усе необхідне для нього.
    7. Нагадайте учням, щоб усні відповіді підтверджували цитатами з тексту.
    8. Запропонуйте учням переглянути епізод з фільму: самотній хлопчик на березі моря. Дайте учням завдання, щоб знайшли цитати з тексту до переглянутого кадру і запитайте про стан душі хлопчика.
    9. Запропонуйте учням розповісти про те, що сталося з Беном під час зйомки і як змінюється ставлення батька до сина під час польоту.
    10. Запропонуйте учням переглянути епізод з фільму, звернувши увагу на вираз обличчя батька і сина: «Бен і Деві в літаку після приземлення».

 

  1. Підсумкова частина
    1.  Підсумуйте разом з учнями, що в екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті -  вчинок, який допоміг їм врятуватися, подарувати життя, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох.
    2.  З’ясуйте, чому новела має таку назву. Запитайте, що означає слово «дюйм» та яке відношення має одиниця міри довжини до назви твору.
    3.  Зверніть увагу учнів на епіграфи уроку, вислухайте їхню думку.
    4. Запропонуйте учням закінчити речення
  •  Мої поради  Бену…
  • Я раджу Деві ….
    1. Підсумуйте сказане про сьогоднішнє складне життя  батьків та проблеми в сім’ях. Побажайте повного взаєморозуміння з батьками та справжньої духовної близькості.
    2. Подякуйте учням за працю учнів на уроці. Оцініть їхню роботу. Домашнім завданням може бути характеристика головних героїв, підібравши цитатний матеріал.  

Додаток 1

Словникова робота

Фут – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48 см.

Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер здебільшого у морській справі, рівна 1852 метрам.

Хамсин – сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пустелі.

Авантюра – ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і приречена на провал.

 

Додаток 2

Дослідницька робота.

1 група – географів «Унікальні особливості Червоного моря»: повідомлення, презентація.

   Червоне море – це найтепліше і найближче  до Європи тропічне море. Воно заповнює собою вузьку, майже прямолінійну тріщину між Середземним морем і Індійським океаном. Зліва – Африка, справа – Аравійський півострів. Проте знаходячись між двома водними стихіями, Червоне море має свої унікальні особливості. По-перше – це найсолоніше море у світі. Величина солоності осягає 41,5 проміле. Тоді як в сусідньому Середземному – показник коливається від 36 до 39 проміле. Це пояснюється вельми просто. Адже поряд – найбільша пустеля світу – Сахара. Тому надходження прісних вод дуже невелике. Зате випаровування з його поверхні величезне: за рік випаровується шар води завтовшки три з половиною метри.

    По-друге, Червоне море найтепліше на Землі (середня температура в лютому в північній частині +23С, в серпні +27С). І це водне поєднання солоності з чистотою і теплотою є оптимальним середовищем для розвитку коралів. Ще одне з чудес Червоного моря – його відпливи і припливи. Під час відпливу можна спостерігати  вражаюче видовище. Там, де ще недавно  до самого горизонту тягнулася підводна морська гладінь, раптом виявляєш піщані лисини, а вода ледь досягає колін. Червоне море живе в режимі півдобових припливів, і перепад рівнів його дзеркала досягає в бухтах 1,5 – 1,6 метри – майже людського зросту. Не можна не пригадати із цього приводу старозавітну легенду про вихід євреїв з Єгипту, коли Мойсей, виконуючи Божу волю, простягнув руку над водою і примусив хвилі розступитися.

 

Додаток 3

Дослідницька робота

 2 група – біологів «Підводний світ Червоного моря»: повідомлення , презентація.

   Дюгонь  звичайний - дивна неповоротка тварина досить значних розмірів: його довжина може сягати трьох метрів , а вага чотирьохсот кілограмів. Нешкідливий вегетаріанець – харчується водоростями.  Але найголовніше – самка годує дитинча у вертикальному положенні. Звідси і виникає ілюзія, ніби дюгонь стоїть на поверхні води. Мешкає ж ця дивовижна тварина тільки в одному місці на земній кулі – в Червоному морі.

   Разом з таким дивним створінням, як дюгонь, в його надрах мешкає більше чотирьохсот видів риб. Причому понад 20 відсотків ніде, окрім як тут, не зустрічаються. Чого коштують одні тільки назви: риби – ангели, риби – клоуни, султанки! Ніби потрапляєш в казкову країну! А доповнене химерними підводними садами, фантастичними замками – коралами, це відчуття стає реальністю. https://www.youtube.com/watch?v=ogVTuLl4rIM

  Є тут і свій імператор: риба – наполеон. У просторіччі – губан. Правда, коронували його не через силу і потужність (хоча в довжину він досягає двох метрів), а за характерний виступ на голові. За бажанням в нім можна вгадати схожість з легендарним трикутним капелюхом французького завойовника. Риба – наполеон віддає перевагу верхньому ярусу моря, вона якби з висоти свого положення спостерігає за своїми підданими. https://www.youtube.com/watch?v=RWDWOdBChiU

А ось і мурена злобно протискається своїм довгим, позбавленим луски тілом ближче до рифів. Втім, злість її досить таки удавана. Страх, зазвичай викликає те, що безперервно відкривається і закривається паща цієї рибини.

  Створюється таке враження, немов вона приміряється, я к би вас зручніше заковтнути. Але нічого не поробиш…просто риба так дихає. Насправді це вельми сором’язлива істота, що віддає превагу самоті світського життя. І тому турбувати її не рекомендується. Той, хто нехтує попередженням може сильно поплатитися – зуби мурени дуже гострі, та ще при цьому заломлені всередину. https://www.youtube.com/watch?v=sTSQtOv_mLI

   Ще одне підтвердження тому, які незвичайні деколи бувають творіння матінки природи – мойсеєва камбала. Маленька рибка, здатна сама протистояти акулі! Уявіть собі боксера якнайлегшої ваги, яка в першому ж раунді спокійно нокаутує, скажімо, Майкла Тайсона. Вражає? У Ізраїлі в лабораторії «Еллат» цю рибку помістили в басейн з акулою. І коли грізний хижак, роззявивши пащу, був вже готовий проковтнути здобич, трапилося несподіване: паща не захотіла закриватися. Просто рибка виділила якусь молоко подіну речовину, яка паралізувала щелепи акули.

  До речі про акул – їх в Червоному морі велика кількість. З 500 видів акул 44 помічено в Червоному морі. Близько десяти з них дуже поширені в північній частині моря. Про цих тварюк, що наполовину складаються з щелеп, написані тисячі книг, зняті сотні кінофільмів, їх поведінку вивчають десятки вчених мужів. Акули Червоного моря – типові представники свого численного сімейства. Зустріч з ними не обіцяє нічого хорошого. Акули бачать світ у чорно-білому зображення. Погано чують, але мають тонкий нюх та бокову лінію, яка дає змогу акулі на відстані 300 метрів почути велику рибину. Зуби акули мають форму трикутника і розташовані у 5 – 6 рядів, а інколи в 15 рядів. За 10 років акула може зносити 24 тисячі зубів, які ростуть зі шкіри на відміну від зубів більшості хребетних у яких вони приростають до кістки. Сила тиснення щелеп акули сягає 18 тонн.

    Акула – хижак і атакує все, що їй здається здобиччю: рибу, черепах, морських птахів, братів - акул. Так, у шлунку великої китової акули було знайдено цілого коня в іншій – голову та частину тулуба крокодила, трьох птахів та пачку тютюну. До речі, китова акула – справжній велет і мрія кожного дайвера. Це найбільша із сучасних риб. Ця акула живе на поверхні в пошуках планктону та рачків. Уявіть собі, що повз вас пропливає риба завдовжки 13 метрів!!! Жах! Але, попри колосальні розміри, китова акула не є небезпечною, ця миролюбива та привітна акула, яка залюбки підпускає до себе пірнальників. Втім потрібно сказати , що останнім часом багато дослідників доводять, що акули зовсім не агресивні. Просто їх не треба провокувати. Наприклад, якщо ви раптом опинилися в місця їх можливого проживання, не кидайтеся навтіки, не бийте по воді руками і нога і взагалі уникайте дій, які роблять вас схожими на поранену здобич. Якщо ви помітили хижака здалеку, спокійно пливіть собі. Не варто від нього тікати – все одно наздожене. Набагато краще і правильніше розвернутися до акули  і продемонструвати свій спокій і дружній настрій. Ну і зовсім вже не варто годувати цих тварин. Це все-одно, що разом з кормом пропонувати себе як десерт.

https://www.youtube.com/watch?v=yVMYSjA1bRU

 

Додаток 4

Кадри з кінофільму «Останній дюйм». Росія, 1958 р. Режисери Н. Курихін, Т. Вульфович

 

Додаток 5

Метод «Незакінчене речення» (письмово)

  • Мої поради  Бену…
  • Я раджу Деві ….

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
1112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку