Урок про традиційні та нові джерела географічної інформації. Містить перелік мережевих сервісів, котрі можна використовувати у подальшому на уроках географії.
Мета:
· актуалізувати та розширити знання про джерела географічної інформації; скласти загальні уявлення про підходи до класифікації карт; формувати практичні вміння розрізняти та порівнювати різні види карт, сприяти опануванню основ картографічної грамотності;
· виховувати уважність, самостійність, працелюбність, повагу один до одного.
Обладнання: підручники, атласи, глобус, фізична карта світу, географічні енциклопедії та довідники, журнали, комп'ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть наводити приклади джерел інформації; називати різні види карт; порівнювати карти за масштабом та просторовим охопленням, розрізняти карти за змістом в атласах, вказувати інтерактивні карти, котрими вони користуються.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Практичність теорії»
Відомості про материки та океани людство накопичувало не одну тисячу років. Про багатьох видатних мандрівників та дослідників, що поповнювали скарбницю географічних знань, ви дізналися в 6 класі. Зі сміливими та відважними людьми, що рухалися вглиб материків або просторами океанів, долаючи численні перешкоди, вам ще випаде нагода познайомитися під час вивчення наступних тем.
Зараз, щоб відвідати навіть віддалені куточки земної кулі, зовсім не обов’язково вирушати в тривалу подорож. Піднятися на найвищі вершини, пропливти глибинами океану, побачити виверження вулкана і навіть стати свідками цунамі вам допоможуть різноманітні джерела географічних знань. Особливо важливим джерелом географічної інформації з давніх часів й нині залишаються географічні карти, котрі сьогодні отримують дещо інший вигляд. Однак, джерел географічної інформації, як і різних карт дуже багато. Для того щоб знайти та проаналізувати необхідну інформацію, потрібно навчитися правильно відбирати джерела та працювати з ними.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Прийом «Бліцопитування»
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Джерела географічних знань (Розповідь учителя з елементами діалогу)
Усі джерела географічної інформації поділяються на первинні та вторинні.
Первинні джерела пов’язані з дослідженнями об’єктів безпосередньо на місцевості.
Так, наприклад, під час подорожей ви можете самостійно складати опис території, фотографувати, спостерігати, запитувати та занотовувати.
Проте дослідження материків та океанів насамперед вимагає умінь працювати зі вторинними джерелами — такими, що добуті та впорядковані іншими дослідниками.
Робота в парах
Завдання. Розподіліть відомі вам джерела географічних знань на дві групи: традиційні та сучасні.
Робота в парах (пошук визначення ГІС у мережі Інтернет)
Серед сучасних джерел географічної інформації великого значення набувають геоінформаційні системи (ГІС) — сучасні комп’ютерні технології для картографування й аналізу об’єктів реального світу, явищ та подій, які відбуваються або прогнозуються. Геоінформаційні системи найприродніше відображують просторові дані. Дані в геоінформаційних системах зберігаються у вигляді набору тематичних шарів, які об’єднані на основі їх географічного положення. Цю технологію застосовують практично у всіх сферах людської діяльності — чи то аналізу таких глобальних проблем, як перенаселення, забруднення території, скорочення лісових угідь, природні катастрофи, чи то розв’язування окремих задач, таких як пошук найкращого маршруту між пунктами, підбір оптимального розташування нового офісу, пошук будинку за адресою, прокладання трубопроводу на місцевості, різноманітні муніципальні задачі.
Прийом «Процитуй»
Учні знаходять відповідний текст у підручнику та зачитують його:
І ряд. Як розрізняються карти за масштабом?
II ряд. Як розрізняють види умовних знаків?
IIІ варіант. На які групи розподіляються карти за змістом?
Ознайомлення з корисними посиланнями
Висновок 1. У наші часи джерел географічної інформації дуже багато, тому потрібно навчитися обирати такі, що відповідають конкретним завданням.
Прийом «Евристична бесіда»
Учитель демонструє деякі інтерактивні карти та проводить опитування учнів
Запитання
Яку інформацію ви можете отримати із запропонованих карт?
Як вони різняться за масштабом?
У чому зручність таких карт?
Розповідь учителя про сервіси Google Maps та Google Street View
Прийом «Віртуальна мандрівка»
Учитель пропонує учням самостійно знайти в мережі Інтернет фото територій знайомих місць та продемонструвати їх іншим. Учні аналізують знайдені фото та називають місця де вони зроблені.
Висновок 2. Для того щоб виконувати певні географічні завдання та орієнтуватись у величезному розмаїтті карт будь-яких видів, типів і змісту, необхідно знати призначення та головні особливості різних видів карт.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота в групах
Прийом «Картографічний практикум»
Завдання. Розгляньте добірки карт в атласі, підручнику, стінні карти та визначте, до яких видів карт за охопленням території, масштабом та змістом вони належать.
Прийом «Творча лабораторія»
Уявіть, що ви з батьками зібралися в мандрівку до іншої країни. Складіть перелік джерел географічних знань, які ви опрацюєте перед мандрівкою, та тих, що візьмете із собою. Поясніть свою відповідь.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Завантажити на свій смартфон безкоштовну програму Google Street View для створення фото 360 у своєму населеному пункті та прив′язки фото до карти.