Історія України 5 клас
Тема. Джерела, які зберігають пам'ять про історію княжої Русі - України
Мета: познайомити учнів з джерелами про найвідоміших князів Русі – України, з діяльністю перших князів; з’ясувати причини прийняття християнства князем Володимиром; розвивати вміння розповідати за текстом про історичного діяча або історичну подію, виокремлювати в тексті головне й другорядне, розв’язувати хронологічні задачі; виховувати в учнів повагу до історії власного народу.
Поняття: дружина, дитинець, кочівники, християнство
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Ситуація успіху: «Подивимося один одному в очі, посміхнемося, побажаємо успіху і почнемо урок».
ІІ . Актуалізація знань учнів
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
У ч и т е л ь. Всі ви знаєте легенду про заснування Києва. А через декілька століть в 882 році владу в Києві захопив князь Олег( слайд), який прибув з півночі, з Новгорода. Він проголосив, що віднині Київ буде « матір’ю городів руських», тобто столицею нової держави – Київської Русі. З собою він привіз малолітнього Ігоря з князівського роду Рюриковичів. Від його імені правив Олег 30 років. Після Олегової смерті в 912 році повновладним київським князем став Ігор(слайд), потім його дружина Ольга і син Святослав (слайд) .
Повідомлення учня про княгиню Ольгу (слайд)
Працюємо з текстом підручника. Читання вголос с.
Гра « Хто швидше та більше» - Хто швидше та більше складе запитань до тексту зі словами Хто? Що? Де? Коли? Як? Чому?
Формуємо хронологічні уміння. Розв’язання хронологічних задач.( Робота біля дошки, двоє учнів) Накресліть лінію часу, позначте вказані дати та розв’яжіть хронологічну задачу:
1.Князь Володимир почав правити в києві у 980 році, а помер в 1115 році. Скільки років він володарював у Києві? Визначити, яке це століття.
2. Відомо , що в 945 році княгиня Ольга жорстоко помстилася древлянам за вбивство свого чоловіка. Скільки років назад відбулася ця подія? Яке це століття?
Учитель. З кожним роком могутнішала Київська держава. Особливої величі вона досягла за часів правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
Повідомлення учня про прийняття Володимиром християнства (слайд)
Працюємо з текстом підручника . Читання мовчки с. ., опрацювання ілюстрацій.
Виберіть з тексту 8-10 слів – іменників, прикметників, дієслів, доречних у розповіді про Володимира Великого. Усно скласти розповідь з цими словами.
Робота з картою. Вивчити шлях Володимира Великого до Візантії. Показати на карті міста Київ, Царгород. Херсонес.
V. Узагальнення і систематизація знань учнів
1.Вправа «Співвідношення». Дібрати до імен князів їхні прізвиська.
1.Володимир |
А) Мудрий |
2.Ольга |
Б) Віщий |
3.Ярослав |
В) Мудра |
4.Святослав |
Г) Хоробрий |
5.Олег |
Д) Великий |
2. Бесіда. Чому князя Володимира прозвали Великим, а Ярослава - Мудрим?
VІ. Підсумки уроку
«Рефлексія» Хто з князів більше сподобався (або не сподобався) ? Чому?
VІІ. Домашнє завдання Читати, переповідати параграф, дати відповіді на запитання до нього. Зробити ілюстрацію до параграфу.