УРОК "Джерело вивчення історії його життя і трагічної долі «Щоденник». Національні та загальнолюдські проблеми."

Про матеріал
Мета (формувати компетентності): - предметні: уміти аналізувати щоденникові записи, знати основні віхи з життєпису автора та історії України, розуміти проблеми, порушені в «Щоденнику»; - ключові: вміти логічно висловлювати свої думки; - інформаційні: формувати навички самостійної роботи з текстами записів; - загальнокультурні: свідоме ставлення до моральності національних та загальнокультурних проблем.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Конспект

залікового уроку з української літератури

на тему «ДЖЕРЕЛО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ЙОГО ЖИТТЯ І ТРАГІЧНОЇ ДОБИ – «ЩОДЕННИК». ПРАВДА ПРО УКРАЇНСЬКИЙ НАРОД, ЙОГО ІСТОРІЮ КРІЗЬ ПРИЗМУ АВТОРСЬКОГО БАЧЕННЯ Й ОЦІНКИ. НАЦІОНАЛЬНІ ТА ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКІ ПРОБЛЕМИ, ПОЄДНАННЯ ОСОБИСТІСНОГО, ВИРАЖАЛЬНОГО НАЧАЛА З ПУБЛІЦИСТИКОЮ»,

проведеного в 11 класі Борисівського ліцею «Плужненської сільської ради»

студенткою-практиканткою групи МФіл-52У

факультету початкової освіти та філології

зі спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і  література)

Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

ХЕЛЕНЮК АНАСТАСІЄЮ ВАЛЕРІЇВНОЮ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата: 09.02

Тема: Джерело вивчення історії його життя і трагічної долі «Щоденник». Національні та загальнолюдські проблеми. Правда про український народ, його історію крізь призму авторського бачення й оцінки. Національні та загальнолюдські проблеми, поєднання особистісного, виражального начала  з публіцистикою.

Мета (формувати компетентності):

  • предметні: уміти аналізувати щоденникові записи, знати основні віхи з життєпису автора та історії України, розуміти проблеми, порушені в «Щоденнику»;
  • ключові: вміти логічно висловлювати свої думки;
  • інформаційні: формувати навички самостійної роботи з текстами записів;
  • загальнокультурні: свідоме ставлення до моральності національних та загальнокультурних проблем.

Обладнання: портрет О. ГІ. Довженка; текст «Щоденника», словник літературознавчих термінів, мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок.

ХІД УРОКУ

Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм

О.Довженко

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування учнів.

Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»

Слово вчителя. Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе нам веселка, яка має сім кольорів.

Оберіть колір, що подобається вам саме зараз.

     Якщо ви обрали зелений або блакитний колір, то ви готові до розв'язання серйозних задач та проблем.

     Якщо ви сьогодні обрали червоний – ви насторожені, але готові до «перетворення».

     Якщо ваш вибір впав на синій та фіолетовий, то це свідчить про те, що на уроці ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати.

     Вибір жовтого та оранжевого кольору свідчить про те, що ви готові до активної роботи.

Я не випадково обрала веселку символом настрою, адже вона така ж яскрава, як і ваші мрії.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання

Літературний диктант за змістом кіноповісті «Україна в огні»

Про кого сказано?

     «Вона не була звичайною дівчиною. Вона була красива і чепурна... Бувало, після роботи, вечорами, вона, як птиця, ну так же багато співала коло хати на все село, так голосно і так прекрасно, як, мабуть, і не снилося ні одній припудреній артистці з орденами». (Олеся)

     «Цей темний неук не раз ошарашував навіть свого старого вовка-батька одчайдушною своєю рішучістю і брутальною винахідливістю в розправах з ворогами імперії». (Людвіга Крауза)

     «Уночі вони знову впали з поїзда на ходу. Вони бігли довго по полю, потім байраками, долинами до лісу. За ними гналися. Вони падали, біжачи, й знову бігли. По них стріляли. Вибившись з сил, вони стали й підняли руки вгору». (Олеся й Христя)

Кому належать слова?

     «Яка б ти не була, я вернусь до тебе. Хай ти будеш чорна, і хвора, і понівечена ворогом, хай посивієш ти від горя і сліз, і побіліє твоя коса, ... ти зостанешся для мене прекрасною, як і зараз, прекрасна ти» (Василеві Кравчині).

     «А, посіпаки! Потяглися, щоб вам добра не було! — закричав раптом...» (старий Демид Запорожець).

     «Мости, тату, зірвані, плавати не вмієм...» (синам Купріяна Хуторного).

     «То була наша внутрішня справа. А зараз Батьківщина гине, Україна!» (Лаврін Запорожець).

III. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя. Прочитайте епіграф до нашого уроку. Як ви розумієте цей вислів?

Слово вчителя. Так, він належав своєму народу. У найтяжчі моменти завжди був поруч. Друга світова війна…Письменник проситься на фронт, працює воєнним кореспондентом.

Саме у цей період починає писати «Щоденник», про який сьогодні піде мова. Це джерело вивчення життя О. Довженка, доби, у якій жив і творив.

     Який він, Довженко?

     Що його турбувало?

     За що боліло серце справжнього сина України?

На всі ці питання проллє світло «Щоденник».

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя. Свій «Щоденник» О.П. Довженко розпочав вести під час війни. З його сторінок перед нами постає справжній митець, патріот. Як відомо, щоденники належать до епістолярного типу творів. І за життя письменників вони, як правило, не публікуються.

Слово «езотеричний» означає той, що містить внутрішній, глибинний або таємний, прихований зміст:

О. Галич виділяє такі ознаки щоденника: відсутність єдиного сюжету, спільного ідейного змісту, розрізненість, різностильовість записів. Норма цього жанру — уривчастість оповіді, наявність якоїсь недомовленості. Особливістю Довженкового «Щоденника» є те, що в цій глибоко особистій речі ми не знаходимо розповіді про власне життя. Тут — роздуми про долю різного народу, про те, як допомогти йому в трагічний час, як застерегти від помилок.

Уперше «Щоденник» опубліковано у 1962 році в «Литературной газете» та журналі «Дніпро». Безперечно, це були записи з вилученням тих текстів, які цензура вважала занадто гострими чи необ’єктивними. «Щоденник» вийшов під спільною обкладинкою «Україна в огні».

Сто п’ятдесят папок Довженкового архіву відкрили лише у 2013 р. Та частина «Щоденників», яка писана в повоєнний час, не менш трагічна, ніж «Щоденник» воєнний.

Чимало записів письменника лягло в основу творів «Україна в огні», «Зачарована Десна», «Поема про море», «Ніч перед боєм», «Повість полум’яних літ».

«Щоденник» засвідчив світоглядну кризу Довженка, пошук виходу з неї і віднайдення його.

Зі сторінок «Щоденника» перед нами постає людина, яка бачила далеко й глибоко. Часто погляди митця розбігалися з офіційною точкою зору. Він засуджував тоталітарну систему, яка виховувала кар’єристів і підлабузників, людей підозрілих і недовірливих, що відмовлялися мислити самостійно. Жити в такій атмосфері творчій, мислячій людині було важко.

Багато розповідей про героїзм народу в роки війни. Автор пише про героїчні вчинки всього народу: від дітей до старих дідів.

Митець роздумував над причинами масового зрадництва.

У «Щоденнику» майстерно поєднано авторське начало з публіцистикою.

Теорія літератури:

Публіцистичність — це сукупність ознак творів, у яких порушено актуальні світоглядні, політичні, духовні природоохоронні, етико-соціальні проблеми сучасності. Невід’ємними ознаками публіцистичності є: пафос, чітка авторська позиція; поєднання абстрактно-логічного й конкретно-образного мислення; злиття емоційного начала з раціональним; науковість прагнення всебічно осмислити явища; художня декларативність, полемічність з уявними опонентами, документальна точність факту й художня образність, метафоричність стилю, апеляція до образів-символів, вплив на громадську думку; лірико-публіцистичний висновок; філософський, етико-моральний, людинознавчий зміст. Публіцистичність є ознакою художніх творів, написаних під час війни або за складних політичних обставин (наприклад, у момент проголошення незалежності України) чи всенародної небезпеки й горя (наприклад у рік вибуху на ЧАЕС) на дуже важливі й животрепетні теми. До публіцистичних належать оповідання Довженка «Мати», «На колючому дроті», «Перемога», кіноповісті «Україна в огні» й «Повість полум’яних літ».

Головна тема «Щоденника» — Україна.

Мотив Довженкової філософії представлений у таких аспектах:

  1. Україна гине, її майже нема.
  2. Кожен крок відступу буде оплачений великою кров’ю.
  3. Порятунок українського народу в добрі і милосерді.
  4. Український народ позбавлений історії.
  5. Роздуми О. П. Довженка про мистецтво.

Розкриття групами учнів аспекти мотивів Довженкової філософії.

Доповнення вчителя: У «Щоденнику» є запис, який стосується національної самокритики. Народились ці рядки внаслідок духовної кризи письменника, породженої відступом військ Радянської армії, обставинами особистого життя, втратами.

«...Ми дурний народ і невеликий, ми народ безцвітний, наша немов один до одного непошана, наша відсутність солідарності і взаємопідтримки, наше наплювательство на свою долю і долю своєї культури абсолютно разючі і об’єктивно абсолютно не викликаючи до себе ні в кого добрих почуттів, бо ми їх не заслуговуємо.

У нас нема справжнього почуття гідності і поняття особистої свободи існує у нас, як щось індивідуальне, анархічне, як поняття волі, а не як народнодержавне розуміння свободи, як усвідомлення необхідності. Ми вічні парубки. А Україна наша — вічна вдова. Ми удовині діти».

Доповнення вчителя: У «Щоденнику» передано перепади настрою автора, його психологічний стан. Звертають на себе увагу ті записи, які стосуються самого автора безпосередньо: «...Я вмру в Москві, так і не побачивши України» Перед смертю я попрошу Сталіна, аби перед тим, як спалити мене в крематорії, з грудей моїх вийняли серце і закопали його в рідну землю у Києві десь над Дніпром на горі. Пошли, доле, щастя людям на поруйнованій, скривавленій землі! Зникни, ненависть! Щезни, убозтво! Часом мені здається, що я вже вмер і давно лежу в ямі, і кожна звістка з України падає на мої груди, як могильна земля, заступ за заступом, що мене не тільки вже нема, а наче й не було ніколи. Неначе не створювала мене зовсім українська земля п’ятдесят один рік тому, не годувала хлібом і медом, не поїла думками, почуттями, не купала у віруваннях і звичаях нашого народу, не вкладала в мою душу ні своїх гордих героїчних поем, ні любові до себе, ні плачу, коли плакала сама, як удова в неволі.

Так, попросивши один раз хліба поради і одержавши камінь осуду, я, народжений для добра, похитнувсь і мовчки впав, як падає мертвий, і кров моя запеклась і присохла до сивого мого волосся...»

Слово вчителя. Із записів випливає думка про великий гуманізм автора, його налаштованість на добро, а не на зло чи на ненависть, помсту. Зі «Щоденника» перед нами постає величний образ автора — людини з глибоким мисленням, різносторонньою обдарованістю, яка безмежно любила свій народ і вболівала за нього. Слова Довженка тривожать душу, будять сумління, закликають не повторювати помилок історії.

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

Бесіда

     Які риси характеру О. П. Довженка простежуються в його «Щоденнику»?

     Чи вірить О. Довженко в щасливе майбутнє свого народу (на основі записів «Щоденника»)?

     У чому полягає трагізм творчої долі митця (на основі «Щоденника»)?

     Чи порушено в «Щоденнику проблему духовності»?

     Який висновок можна зробити після опрацювання щоденникових записів О.П.Довженка?

VI. Підсумки уроку.

Рефлексія

Продовжте речення: «Зі щоденникових записів О. П. Довженка я дізнався (дізналась)...»

VII. Домашнє завдання.

     Опрацювати матеріал уроку за допомогою конспекту.

     Творча робота на тему «Щоденник» О. Довженка — важливий історико-літературний документ епохи».

     Прочитати кіноповість «Зачарована Десна».

 

 

 

 

doc
Додано
16 лютого
Переглядів
466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку