Розробка уроку з української літератури. 11 клас
Тема: Життєва основа твору «Мина Мазайло» М. Куліша. Проблема міщанства і українізації.
Мета: учні повинні знати історичну основу твору; повинні вміти аналізувати драматичний твір, характеризувати образи персонажів, давати їм оцінку; виховувати у дітей любов та повагу до рідної мови, почуття національної свідомості.
Тип уроку: урок - проблемний пошук
Обладнання: портрет Куліша, презентація, конституція України, вислови-рушнички про красу української мови.
ХІД УРОКУ
«Я не буду розв’язувати національне питання
в білих рукавичках, хоч воно і досі для
літературної кар’єри вважається небезпечним…»
М. Куліш
-Сьогодні, діти, третій урок вивчення творчості М. Куліша. На першому - ви познайомились з трагічною долею письменника, другий і третій урок – це наше творче дослідження його знаменитої драми ідей «Мина Мазайло».
- Громадянське і літературне життя Миколи Куліша його сучасники порівнювали з фейєрверком : «барвисте, яскраве, гучне і скороминуще». І це дійсно було так, бо доля відвела письменникові всього 10 років творчості. У далекому 37-му його не стало. Як ви знаєте, незаконно репресований, він був розстріляний і загинув у хвилях Білого моря. Але сьогодні М. Куліш повертається до життя завдяки своїм творам, які колись вважалися націоналістичними і були заборонені. Ми з вами на уроках літератури маємо можливість читати комедію «Мина Мазайло», повертати втрачені художні цінності.
2. Актуалізація знань
Перевірка знання учнями змісту п’ єси.
Розмістити персонажів п’ єси по таборах (робота біля дошки).
Шовіністичний Націоналістичний
Тьотя Мотя Мокій
Мина Мазайло Дядько Тарас
Жінка Мини - Килина Уля Розсоха
Дочка Мини – Рита
Вчителька правільних
проізношеній
(комсомольці)
Дати визначення комедії як жанру.
Назвати твори комедійного жанру, що вже вивчались на уроках української літератури раніше («Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ’яненка, «За двома зайцями» М. Старицький, «Сто тисяч», «Хазяїн» І. Карпенка-Карого); у світовій літературі «Міщанин-шляхтич» Мольєра.
- Розкрийте зміст епіграфу уроку. Як ви його розумієте?
- Дайте оцінку історичній епосі, зображеній в п’єсі, суспільно-політичним подіям 20-30 рр. ХХ ст. (підготовлена розповідь учня- історика)
- Яка історія написання п єси Кулішем? (підготовлена розповідь учня-біографа)
Слово вчителя.
- Перш ніж ми перейдемо до обговорення проблем, які порушує драматург у своїй п’єсі, давайте послухаємо героїв комедії і уявімо собі, що відбувалося в домі Мини Мазайла ( інсценізація уривка з п’єси «Ідейна сутичка між Мокієм і Мазайлом під час одночасного навчання української та російської мови. (Вірш «Сєнокос» і вірш «Під горою»)
- Висновок: Мина Мазайло –яскравий тип міщанина-малороса, який вважає ганебним для себе носити українське прізвище і говорити рідною мовою. Він стає зрадником і пристосуванцем.
- Назвіть причини деградації Мини.
- Виділіть з тексту і чітко сформулюйте погляди Мокія, дядька Тараса, тьоті Моті, Мазайла, комсомольців на українізацію. Як вони її розуміють? Зацитуйте їх репліки, дайте коментарі.
- В чому актуальність п’єси? (відповідь консультанта-історика)
Колективний запис у зошити.
Слово вчителя.
Споконвіків наші предки пишалися прізвищами, успадкованими від своїх батьків. У прізвищі – історія роду. Тож ним слід дорожити й гордитися. Не чинити так, як це зробили Мина, його затуркана дружина-міщанка Килина та їхня дочка Рина. Ні переконливі голоси предків , ні здоровий глузд на Мину не діють.
Рефлексія.
-Звідки така зневага до своєї нації?
Очікувані відповіді.
Протягом останніх століть ніхто не виховував у нашого народу почуття національної гідності, навпаки багато десятиліть нас принижували і гнобили.
Тому, мабуть, Мина втратив своє національне коріння, втратив потребу користуватися рідною мовою.
- Чиє в п’єсі позитивні герої?
- Чи зустрічалися у вашому житті типи, змальовані М. Кулішем у комедії?
- Чи зустрічаються сьогодні випадки зневаги до української мови як державної? (Верховна Рада, телебачення, преса, захоплення англійською мовою)
- Що ми можемо побажати сьогодні сучасним поколінням українців?
Молитися за рідну мову, поважати її так, як її поважав і любив Куліш, захищати своєю активною життєвою позицією.
Звучить «Молитва до мови»
Виписати афоризми з п’єси, скласти план комедії.