Тема: Джон Бойн «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в романі.
Мета: формувати ключові компетентності: предметні – знати деталі життя та творчості Джона Бойна, переказувати зміст твору, визначати тему та ідею роману, характеризувати головних героїв, вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; загальнокультурні – формувати духовно-моральні основи життя, визначати виховний потенціал твору; виховувати розуміння впливу на людину художніх творів.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Вступне слово вчителя
Кожен народ, кожна країна має в історії такі події та спогади, біль від яких триває століттями. Війна одна з таких подій. На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо знайомитися із творами про Другу світову війну.
2. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда
- Які твори про Другу світову війну ми читали на уроках зарубіжної літератури?
(К.І.Галчинський «Пісня про солдатів Вестерплятте», А. Маргул – Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд»).
- Які теми звучать у цих поезіях?
ІV. Ознайомлення учнів із новим матеріалом.
Майбутній письменник народився 30 квітня 1971 року в Дубліні. Вивчав англійську літературу в Трініті-коледжі. Потім він навчався в Університеті Східної Англії. Він отримав премію Кертіса Брауна за кращу студентську прозу. Певний час працював у книгарні «Waterstone’s» в Дубліні.
Його рання проза представлена переважно оповіданнями. Перше оповідання Бойна — «Entertainments Jar» («Фляга розваг») — було надруковане в Sunday Tribune і 1993 року потрапило до шорт-листа Hennessy Literary Award в Ірландії. Всього Бойн видав близько 70 оповідань.
Роман, який приніс письменнику світову популярність«Хлопчик у смугастій піжамі» (2006). За цей твір він отримав дві ірландські нагороди: Ірландську книжкову премію і Книгу року Бісто.
У 2015 році був головою журі канадської літературної премії Scotiabank Giller Prize. Є постійним книжковим оглядачем для The Irish Times. Живе в Дубліні.
Зараз письменник займає посаду координатора в одному з книжкових магазинів Дубліна, який називається Waterstone’s. В його обов’язки входить організація книжкових виставок, зустрічі з письменниками, знайомство відвідувачів магазину з новою літературою.
Останні твори «Зупинись, а потім йди» для дітей і «Цей будинок з привидами» (для дорослих).
Джерело: https://dovidka.biz.ua/dzhon-boyn-biohrafiya-ta-tsikavi-fakty
Цікаві факти:
Джерело: https://dovidka.biz.ua/dzhon-boyn-biohrafiya-ta-tsikavi-fakty
- Ви мали прочитати твір. Які враження? Про які історичні події ХХ ст. йде мова?
- Пропоную переглянути відеоролик та прослухати спогади людей, які пережили концтабори. Які враження від переглянутого? Над чим змушують задумуватися слова людей.
3. Повідомлення учнів-істориків
- перші концентраційні табори, створені фашистами (за матеріалами Вікіпедії)
Концентраці́йний та́бір — для військовополонених і цивільних у воєнний час або у країнах з тоталітарним режимом. Перші концентраційні табори створено англійцями для африканців під час Другої англо-бурської війни в Південній Африці в 1899 р.
У Німеччині у 1933 р. був прийнятий закон, який розширив повноваження правлячої верхівки. Цього року у табори потрапило майже 15 тис. чоловік. Малі концентраційні табори були ліквідовані, а в'язні переведені до більших таборів — Дахау, Заксенгаузен і Бухенвальд.
Чисельність політичних в'язнів збільшилася після анексії Німеччиною Австрії і Судетської області (1938). Табори переповнилися, особливо у зв'язку з арештом після «Кришталевої ночі» близько 35 тис. євреїв. Загальне число ув'язнених збільшилося в 1938 року з 24 тис. до 60 тис.
- історія Голокосту - у широкому значенні, цілеспрямована політика нацистського
режиму на знищення етнічних та соціальних груп в Європі, за ознакою їхньої расової, етнічної, національної належності. Жертв – 6 млн. чол. у Європі.
- «Гетто» - райони міст, де добровільно або примусово, в більш-менш жорстких умовах проживають етнічні меншини.
4. Колективна робота
Тема – зображення нацистського світу очима дитини;
Ідея – кожна людина має однакову цінність.
Проблеми, які порушує Джон Бойн у романі: нацизму, антисемітизму, рівності та людських прав.
Особливості стилю: відсутність розлогих описів, авторських відступів. Мова твору не драматична, дорстокі сцени відсутні.
V. Закріплення матеріалу
1. «Так/Ні»
- Джон Бойн – англійський письменник.
- «Хлопчик у смугастій піжамі» - роман.
- Писати письменник почав у 40 років.
- Живе у Дубліні.
- Головний герой – маленький хлопчик.
- Події роману відбуваються у фашистській Німеччині.
VІ. Підсумок уроку
Роман «Хлопчик у смугастій піжамі» екранізували у 2008-му. Фільм отримав кілька престижних кінопремій. Він дійсно знятий близько до тексту, передає всю атмосферу у сірих тонах, однак все одно поступається книжці, адже в ній, хоча й максимально лаконічно, але промовисто розкривається психологія хлопчика та його батьків, пояснюються їх вчинки, а також увага привиртається до надзвичайно зворушливих деталей, яких чомусь немає у стрічці. Всього у світі продали понад 5 млн її примірників. The Guardian коротко схарактеризували роман, назвавши його «маленьким шедевром». Однак цільова аудиторія цього твору зовсім не маленька. Його варто прочитати не лише людям, які цікавляться тематикою Другої світової війни, а й просто всім дітям, і дорослим, адже книжка навчить цінувати життя та рідних, покаже, якою буває жорстокість та до яких фатальних наслідків вона може призвести.
VІІ. Домашнє завдання
1. Переказувати зміст твору.
2*. Скласти буктрейлер (творче завдання).
3. Скласти вікторину або тест за сюжетом роману (індивідуальне завдання).