Тема: Дзвінкі і глухі приголосні звуки, вимова їх наприкінці слова та складу
Мета: навчати дітей розпізнавати дзвінкі та глухі приголосні звуки; познайомити із поняттям «парні дзвінкі і глухі приголосні звуки»; розвивати фонематичний слух; удосконалювати навички правильної вимови, збагачувати словниковий запас; розвивати творчу уяву, мислення, культуру слухання та мовлення; підтримувати цікавість до світу слів та звуків рідної мови
Хід уроку
Привітайтеся! Добрий день! Посміхніться один одному та у хорошому настрої розпочинаємо урок!
Давайте пригадаємо, як ми розрізняємо звуки і букви. Коли ми вимовляємо – це звук, коли пишемо – це буква; коли чуємо – звук, коли бачимо – буква. Звуки у нас бувають які? Голосні і приголосні. Голосні творяться за допомогою голосу, а приголосні – за допомогою голосу та шуму, або лише шуму.
До нас завітала сьогодні чарівна фея і разом з нею я розкажу вам чарівну історію про дивне королівство звуків
Казка
Одного разу фея Фонетика помітила у своїх братів, приголосних звуків, деякі відмінності у характері. Окремі з них мали дзвінкий голос і Фея стала називати їх дзвінкими приголосними. Дзвінкоголосими стали звуки [ в ], [ л ], [ л' ], [ м ], [ н ], [ н' ], [ й ], [ р ], [р'],[б], [г], [ґ], [д], [д′], [з], [з′], [ж], [дж], [дз], [дз′]
У решти такого голосу не було, вони лише шуміли, шипіли та свистіли. Це такі звуки як [ ф ], [ п ], [х], [к], [т], [т′], [c], [c′], [ш], [ч], [ц], [ц′].
Багато звуків захотіли об'єднатися в пари: дзвінкі - глухі. Довго думали : «Як це зробити?» На допомогу знову прийшла добра Фея.
«Дзвінкі приголосні, вимовте своє ім'я без голосу, пошепки. А ви, глухі, прислухайтесь і пізнайте, кого з вас викликають до пари» - запропонувала Фея. Звуки так і зробили.
Першим вимовив своє ім'я дзвінкий приголосний [ б ] і всі почули його глуху пару - звук [ п ].
- А що було далі давайте здогадаємось самі.
Вимовте дзвінкі приголосні пошепки без голосу і доберіть їм пару. ( Діти вимовляють звуки, вчитель на дошці викладає картки із моделями парних звуків.
[б]-[п] [ж]-[ш] [ґ]-[к]
[д]-[т] [дж]-[ч]
[д']-[т'] [дз ] - [ц]
[з]-[с] [дз']-[ц']
[з']-[с] [г]-[х]
Утворилось 11 пар. Назвала фея Фонетика ці звуки парними дзвінкими і глухими приголосними.
А які звуки залишились без пари?
Дзвінкі [в],[л],[л'],[м],[н],[н'],[й], [р], [р']
Глухий [ф]
Прочитайте слова (ст.62, вп.1), дотримуючись правильної звуковимови. Визначте позицію звука у слові (на початку, в середині, в кінці)
Давайте ще раз повторимо, як творяться дзвінкі та глухі приголосні. Які з них утворюють пари?
Була собі в річці жабка,
а в жабки зелена шапка,
а в шапки підкладка зелена, —
така, як стрічка у мене.
І носить ту шапку жабка,
бо то їй найкраща шапка.
А може б, носила і білу,
якби захотіла.
- Діти прочитайте виразно віршик.
- Про кого розповідається у віршику?
- Який предмет убрання був у жабки?
- Розкажіть, який вигляд мала ця шапка. Як ставилася жабка до своєї зеленої шапочки?
- Над якою темою працювали на уроці ?
- Які приголосні звуки вимовляються з голосом та шумом? Які звуки вимовляються лише з шумом, утворюються без голосу?
- Наведіть приклади дзвінких і глухих приголосних звуків та слів із ними.
- Які парні дзвінкі і приголосні звуки запам'ятали ?