Урок "Дзвінкі таємниці"

Про матеріал
знайомство з музичним жанром (п’єса); поняття «музичні інструменти», їх групи; знайомство учнів з інструментальним українським ансамблем «троїсті музики»; виховання патріотизму та любові до інструментальної музики.
Перегляд файлу

Конспект уроку музичного мистецтва

4 клас І семестр урок 9
 

Розділ: Стежинами музичних жанрів

 

ТЕМА : Дзвінкі таємниці

Сприймання: музика у виконанні троїстих музик, п’єса

Хоровий спів:

 

Мета уроку :  знайомство з музичним жанром (п’єса); дати поняття «музичні інструменти», їх групи; познайомити учнів з інструментальним українським ансамблем «троїсті музики»; розвиати вокально-хорові навички; виховувати патріотизм та любов до інструментальної музики.

 

Тип уроку: поглиблення та розширення знань

 

Обладнання: баян, саморобні музичні інструменти, ілюстраційні картики із зображенням інструментів різних груп, ноутбук.

 

 ХІД УРОКУ : 
 

1.Вхід до класу у супроводі звучання музики «В’язанка галицьких коломийок» у виконанні троїстих музик.

-Дітки, давайте ми з вами привітаємося!

Музичне вітання

«добрий день»

- А тепер поверніться до наших гостей і теж з ними привітайтеся!

2.Організаційний момент

- А зараз прошу вас стати в коло. Давайте один одному по черзі скажемо свої побажання на сьогоднішній день.

Молодці

3. Вивчення нової теми

  • Діти, послухайте загадки і спробуйте їх відгадати.

Як смичок струни торкнеться,

Вона піснею озветься.

Дуже ніжну душу має,

Що сміється і ридає.

     (Скрипка)

Голосок тоненький має,

Всіх маляток звеселяє,

Ви на ній всі граєте,

Хто вона – впізнаєте?

Ду-ду-ду, віть-віть-віть!

Ви моє ім’я назвіть.

Не паличка, не гілочка,

Звуть мене…

     (Сопілочка)

Люблять мене, поважають,

Та б’ють мене, коли грають.

     (Барабан)

-Молодці, а як ви думаєте, чому ми зараз відгадували загадки про музичні інструменти?

-Так, вірно як ви здогадалися тема нашого уроку – (слайд№1)«Дзвінкі таємниці».

Послухайте вірш та здогадайтеся, про що у ньому йдеться.

1.Дзвінкі таємниці — і справжні, й казкові.

Хто дав їм такі голоси веселкові?

Які невичерпні музичні скарбниці

заховані в тих чарівних таємницях?

2.Вони такі різні, та іноді схожі:

звучати і грізно, і лагідно можуть,

і високо, й низько, і близько, й далеко,

як вибухи грому, як клекіт лелеки.

3.Вони намалюють без пензля картину,

вони зачарують звучанням людину.

В руках музиканта, на знак диригента,

прокинуться і оживуть … (інструменти)

- Так, мова на уроці піде про музичні інструменти. З давніх часів люди були дуже уважними: до всього приглядалися та прислухалися. Звуки удару по каменю навіяли людині думку про створення ударних інструментів. Гудіння вітру в очереті – духових інструментів. Заспівала тятива лука – з’явилися струнні. Перші інструменти люди робили самі зі звичних матеріалів – дерева, глини, каменю.

(Слайд№2)

(Вчитель демонструє окарини з глини, сопілку та най з дерева, трещітки та барабанчики, також старі музичні інструменти демонструються на екрані)
 

- Тепер музичні інструменти виготовляють на спеціальних заводах талановиті майстри. То що ж таке музичні інструменти?

 

Слайд№3

(Демонстрація слайду із визначенням: «Музичні інструменти — спеціальні пристрої для виконання музики». Діти повторюють. Наступний слайд: «Їх поділяють на ударні, духові та струнні.» Діти повторюють. Наступний слайд: «У кожній групі є клавішні інструменти.» Діти повторюють.)
 

- У нас в Україні існує інструментальний колектив, якого немає більше ніде в світі. Називається він «троїсті музики». А про те, як він з’явився, існує така легенда...

     Три легені — скрипаль, цимбаліст та сопілкар — закохалися у дівчину. Вибираючи собі нареченого, дівчина запропонувала їм принародно змагатись у грі: чиє виконання народ визнає найліпшим — за того вийде заміж.

 

     Кожний легінь грав на своєму інструменті найулюбленішу мелодію. Та ж виконання було таким майстерним, що жодний не одержав переваги. Тоді дівчина звеліла кожному зіграти одну й ту ж пісню, — але й цього разу не розсудили найкращого…

     Залишилося останнє — грати легіням разом. Та від сумісної гри народилася нечувана досі, чарівна музика і народ вирішив — не слід розлучати легінів.

     А музику ту назвали ТРОЇСТОЮ МУЗИКОЮ…

Слайд №4

 

До складу троїстих музик в різих куточках України можуть входити різні інструменти: сопілка, скрипка, цимбали, бубон, барабан.

 (Вчитель демонструє на екрані зображення троїстих музик)

Але завжди є інструменти духовий, ударний та струнний.

 

4.Слухання «Вязанка коломийок бойківських» у виконанні троїстих музик.

А зараз я кожному скажу

-Давайте ми об’єднаємось у три групи таким чином: струнні інструменти, духові, та ударні.  А тепер будь-ласка сядьте кожен у свою групу: струнні до струнних, духові до духових, ударні до ударних

- Ваше завдання слухаючи «Вязанка коломийок бойківських» у виконанні троїстих музик  показувати рухами ніби ви граєте на музичних інструментах які почуєте, але подумайте бо інструмент має відповідати вашій групі.

(Звучить музика троїстих музик)

- Молодці! Ви все вірно виконали.

Слайд №5

- А зараз послухайте ще раз Вязанку коломийок бойківських і споглядаючи картину художниці Лариси Зоріної «Троїсті музики» подумайте які настрої викликала у вас ця репродукція і музичний твір.

(слухання)

Які  настрої викликала у вас ця репродукція і музичний твір?

 

Включити пазли

-Дітки, любите складати пазли?

Готові складати?

-Ну тоді вперед!!!

5.Засвоєння поняття «п’єса»

Слайд№6

- Важливий жанр інструментальної музики – п’єса. Це невеликий сольний або ансамблевий твір.

- Гарним прикладом цього жанру є «Гуцулочка» троїсті музики.

-Послухайте фрагмент.

Слайд №7

 (Звучить музика «Гуцулочка»)

6. Хоровий спів пісні

Слайд №8

-Ну в зараз давайте ми з вами приготуємось до співу. Вирівняйте спинки.

а) вокально-хорові вправи

Мі-ме-ма-мо-му…..

- Попрацюємо над диханням і дикцією. Сіли рівно,

 

Слайд №9

 

 

б) розучування пісні

- Ось ви і готові до співу. Сьогодні ми будемо вчити пісню, яка називається «Гарний танець гопачок» послухайте, і скажете про що в ній розповідається.

(Співає вичтель, потім учні разом із вчителем, згодом учні співають самостійно, вчитель виправляє помилки. Аналогічно працюємо над розучуванням приспіву.)

- А тепер прошу вас встати та виконати перший куплет.

Звучить піснею

 

9.Підсумок уроку

- Пригадайте, то з які дзвінкі таємниці ми сьогодні відгадали?

- На які групи поділяються інструменти?

- З якими інструментами ми сьогодні зустрілися? До якої групи вони належать?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛАЙД №1

Включити на слайді музику.

1.Вхід до класу

-Дітки, давайте ми з вами привітаємося!

Музичне вітання

«добрий день»

- А тепер поверніться до наших гостей і теж з ними привітайтеся!

2.Організаційний момент

- А зараз прошу вас стати в коло. Давайте один одному по черзі скажемо свої побажання на сьогоднішній день.

Молодці

3. Вивчення нової теми

  • Діти, послухайте загадки і спробуйте їх відгадати.

Як смичок струни торкнеться,

Вона піснею озветься.

Дуже ніжну душу має,

Що сміється і ридає.

     (Скрипка)

Голосок тоненький має,

Всіх маляток звеселяє,

Ви на ній всі граєте,

Хто вона – впізнаєте?

Ду-ду-ду, віть-віть-віть!

Ви моє ім’я назвіть.

Не паличка, не гілочка,

Звуть мене…

     (Сопілочка)

Люблять мене, поважають,

Та б’ють мене, коли грають.

     (Барабан)

-Молодці, а як ви думаєте, чому ми зараз відгадували загадки про музичні інструменти?

-Так, вірно як ви здогадалися тема нашого уроку – (слайд№1)«Дзвінкі таємниці».

Послухайте вірш та здогадайтеся, про що у ньому йдеться.

1.Дзвінкі таємниці — і справжні, й казкові.

Хто дав їм такі голоси веселкові?

Які невичерпні музичні скарбниці

заховані в тих чарівних таємницях?

2.Вони такі різні, та іноді схожі:

звучати і грізно, і лагідно можуть,

і високо, й низько, і близько, й далеко,

як вибухи грому, як клекіт лелеки.

3.Вони намалюють без пензля картину,

вони зачарують звучанням людину.

В руках музиканта, на знак диригента,

прокинуться і оживуть … (інструменти)

- Так, мова на уроці піде про музичні інструменти. З давніх часів люди були дуже уважними: до всього приглядалися та прислухалися. Звуки удару по каменю навіяли людині думку про створення ударних інструментів. Гудіння вітру в очереті – духових інструментів. Заспівала тятива лука – з’явилися струнні. Перші інструменти люди робили самі зі звичних матеріалів – дерева, глини, каменю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛАЙД №2

 

(Вчитель демонструє окарини з глини, сопілку та най з дерева, трещітки та барабанчики, також старі музичні інструменти демонструються на екрані)
 

- Тепер музичні інструменти виготовляють на спеціальних заводах талановиті майстри. То що ж таке музичні інструменти?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛАЙД №3

(Демонстрація слайду із визначенням: «Музичні інструменти — спеціальні пристрої для виконання музики». Діти повторюють. Наступний слайд: «Їх поділяють на ударні, духові та струнні.» Діти повторюють. Наступний слайд: «У кожній групі є клавішні інструменти.» Діти повторюють.)
 

- У нас в Україні існує інструментальний колектив, якого немає більше ніде в світі. Називається він «троїсті музики». А про те, як він з’явився, існує така легенда...

     Три легені — скрипаль, цимбаліст та сопілкар — закохалися у дівчину. Вибираючи собі нареченого, дівчина запропонувала їм принародно змагатись у грі: чиє виконання народ визнає найліпшим — за того вийде заміж.

 

     Кожний легінь грав на своєму інструменті найулюбленішу мелодію. Та ж виконання було таким майстерним, що жодний не одержав переваги. Тоді дівчина звеліла кожному зіграти одну й ту ж пісню, — але й цього разу не розсудили найкращого…

     Залишилося останнє — грати легіням разом. Та від сумісної гри народилася нечувана досі, чарівна музика і народ вирішив — не слід розлучати легінів.

     А музику ту назвали ТРОЇСТОЮ МУЗИКОЮ…

 

 

 

 

 

 

 

СЛАЙД №4

До складу троїстих музик в різих куточках України можуть входити різні інструменти: сопілка, скрипка, цимбали, бубон, барабан.

 

(Вчитель демонструє на екрані зображення троїстих музик)

Але завжди є інструменти духовий, ударний та струнний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВКЛЮЧИТИ НА ТЕЛЕФОНІ СЛУХАННЯ

 

4.Слухання «Вязанка коломийок бойківських» у виконанні троїстих музик.

А зараз я кожному скажу одну із груп інструментів, а ви запам’ятайте.

-Давайте ми об’єднаємось у три групи таким чином: струнні інструменти, духові, та ударні.  А тепер будь-ласка сядьте кожен у свою групу: струнні до струнних, духові до духових, ударні до ударних

- Ваше завдання слухаючи «Вязанка коломийок бойківських» у виконанні троїстих музик  показувати рухами ніби ви граєте на музичних інструментах які почуєте, але подумайте бо інструмент має відповідати вашій групі.

(Звучить музика троїстих музик)

- Молодці! Ви все вірно виконали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛАЙД №5

 

- А зараз послухайте ще раз Вязанку коломийок бойківських і споглядаючи картину художниці Лариси Зоріної «Троїсті музики» подумайте які настрої викликала у вас ця репродукція і музичний твір.

(слухання)

Які  настрої викликала у вас ця репродукція і музичний твір?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  СЛАЙД №6

- Важливий жанр інструментальної музики – п’єса. Це невеликий сольний або ансамблевий твір.

- Гарним прикладом цього жанру є «Гуцулочка» троїсті музики.

-Послухайте фрагмент.

 

     

                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     СЛАЙД №7

(Звучить музика «Гуцулочка»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №8

-Ну в зараз давайте ми з вами приготуємось до співу. Вирівняйте спинки.

а) вокально-хорові вправи

Мі-ме-ма-мо-му…..

- Попрацюємо над диханням і дикцією. Сіли рівно,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №9

 

 розучування пісні

- Ось ви і готові до співу. Сьогодні ми будемо вчити пісню, яка називається «Гарний танець гопачок» послухайте, і скажете про що в ній розповідається.

(Співає вичтель, потім учні разом із вчителем, згодом учні співають самостійно, вчитель виправляє помилки. Аналогічно працюємо над розучуванням приспіву.)

- А тепер прошу вас встати та виконати перший куплет.

Звучить пісня

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛАЙД №10.

Підсумок уроку

-Про що вам було цікаво дізнатись?

- На які групи поділяються інструменти?

- З якими інструментами ми сьогодні зустрілися? До якої групи вони належать?

 

-За сьогоднішній урок за ваші старання я вам роздам ось такі наклейки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛАЙД №11

 

Звучить музика вихіл дітей

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку