Конспект уроку музичного мистецтва
4 клас І семестр урок 9
Розділ: Стежинами музичних жанрів
ТЕМА : Дзвінкі таємниці
Сприймання: музика у виконанні троїстих музик, п’єса
Хоровий спів:
Мета уроку : знайомство з музичним жанром (п’єса); дати поняття «музичні інструменти», їх групи; познайомити учнів з інструментальним українським ансамблем «троїсті музики»; розвиати вокально-хорові навички; виховувати патріотизм та любов до інструментальної музики.
Тип уроку: поглиблення та розширення знань
Обладнання: баян, саморобні музичні інструменти, ілюстраційні картики із зображенням інструментів різних груп, ноутбук.
ХІД УРОКУ :
1.Вхід до класу у супроводі звучання музики «В’язанка галицьких коломийок» у виконанні троїстих музик.
-Дітки, давайте ми з вами привітаємося!
Музичне вітання
«добрий день»
- А тепер поверніться до наших гостей і теж з ними привітайтеся!
2.Організаційний момент
- А зараз прошу вас стати в коло. Давайте один одному по черзі скажемо свої побажання на сьогоднішній день.
Молодці
3. Вивчення нової теми
Як смичок струни торкнеться,
Вона піснею озветься.
Дуже ніжну душу має,
Що сміється і ридає.
(Скрипка)
Голосок тоненький має,
Всіх маляток звеселяє,
Ви на ній всі граєте,
Хто вона – впізнаєте?
Ду-ду-ду, віть-віть-віть!
Ви моє ім’я назвіть.
Не паличка, не гілочка,
Звуть мене…
(Сопілочка)
Люблять мене, поважають,
Та б’ють мене, коли грають.
(Барабан)
-Молодці, а як ви думаєте, чому ми зараз відгадували загадки про музичні інструменти?
-Так, вірно як ви здогадалися тема нашого уроку – (слайд№1)«Дзвінкі таємниці».
Послухайте вірш та здогадайтеся, про що у ньому йдеться.
1.Дзвінкі таємниці — і справжні, й казкові.
Хто дав їм такі голоси веселкові?
Які невичерпні музичні скарбниці
заховані в тих чарівних таємницях?
2.Вони такі різні, та іноді схожі:
звучати і грізно, і лагідно можуть,
і високо, й низько, і близько, й далеко,
як вибухи грому, як клекіт лелеки.
3.Вони намалюють без пензля картину,
вони зачарують звучанням людину.
В руках музиканта, на знак диригента,
прокинуться і оживуть … (інструменти)
- Так, мова на уроці піде про музичні інструменти. З давніх часів люди були дуже уважними: до всього приглядалися та прислухалися. Звуки удару по каменю навіяли людині думку про створення ударних інструментів. Гудіння вітру в очереті – духових інструментів. Заспівала тятива лука – з’явилися струнні. Перші інструменти люди робили самі зі звичних матеріалів – дерева, глини, каменю.
(Слайд№2)
(Вчитель демонструє окарини з глини, сопілку та най з дерева, трещітки та барабанчики, також старі музичні інструменти демонструються на екрані)
- Тепер музичні інструменти виготовляють на спеціальних заводах талановиті майстри. То що ж таке музичні інструменти?
Слайд№3
(Демонстрація слайду із визначенням: «Музичні інструменти — спеціальні пристрої для виконання музики». Діти повторюють. Наступний слайд: «Їх поділяють на ударні, духові та струнні.» Діти повторюють. Наступний слайд: «У кожній групі є клавішні інструменти.» Діти повторюють.)
- У нас в Україні існує інструментальний колектив, якого немає більше ніде в світі. Називається він «троїсті музики». А про те, як він з’явився, існує така легенда...
Три легені — скрипаль, цимбаліст та сопілкар — закохалися у дівчину. Вибираючи собі нареченого, дівчина запропонувала їм принародно змагатись у грі: чиє виконання народ визнає найліпшим — за того вийде заміж.
Кожний легінь грав на своєму інструменті найулюбленішу мелодію. Та ж виконання було таким майстерним, що жодний не одержав переваги. Тоді дівчина звеліла кожному зіграти одну й ту ж пісню, — але й цього разу не розсудили найкращого…
Залишилося останнє — грати легіням разом. Та від сумісної гри народилася нечувана досі, чарівна музика і народ вирішив — не слід розлучати легінів.
А музику ту назвали ТРОЇСТОЮ МУЗИКОЮ…
Слайд №4
До складу троїстих музик в різих куточках України можуть входити різні інструменти: сопілка, скрипка, цимбали, бубон, барабан.
(Вчитель демонструє на екрані зображення троїстих музик)
Але завжди є інструменти духовий, ударний та струнний.
4.Слухання «Вязанка коломийок бойківських» у виконанні троїстих музик.
А зараз я кожному скажу
-Давайте ми об’єднаємось у три групи таким чином: струнні інструменти, духові, та ударні. А тепер будь-ласка сядьте кожен у свою групу: струнні до струнних, духові до духових, ударні до ударних
- Ваше завдання слухаючи «Вязанка коломийок бойківських» у виконанні троїстих музик показувати рухами ніби ви граєте на музичних інструментах які почуєте, але подумайте бо інструмент має відповідати вашій групі.
(Звучить музика троїстих музик)
- Молодці! Ви все вірно виконали.
Слайд №5
- А зараз послухайте ще раз Вязанку коломийок бойківських і споглядаючи картину художниці Лариси Зоріної «Троїсті музики» подумайте які настрої викликала у вас ця репродукція і музичний твір.
(слухання)
Які настрої викликала у вас ця репродукція і музичний твір?
Включити пазли
-Дітки, любите складати пазли?
Готові складати?
-Ну тоді вперед!!!
5.Засвоєння поняття «п’єса»
Слайд№6
- Важливий жанр інструментальної музики – п’єса. Це невеликий сольний або ансамблевий твір.
- Гарним прикладом цього жанру є «Гуцулочка» троїсті музики.
-Послухайте фрагмент.
Слайд №7
(Звучить музика «Гуцулочка»)
6. Хоровий спів пісні
Слайд №8
-Ну в зараз давайте ми з вами приготуємось до співу. Вирівняйте спинки.
а) вокально-хорові вправи
Мі-ме-ма-мо-му…..
- Попрацюємо над диханням і дикцією. Сіли рівно,
Слайд №9
б) розучування пісні
- Ось ви і готові до співу. Сьогодні ми будемо вчити пісню, яка називається «Гарний танець гопачок» послухайте, і скажете про що в ній розповідається.
(Співає вичтель, потім учні разом із вчителем, згодом учні співають самостійно, вчитель виправляє помилки. Аналогічно працюємо над розучуванням приспіву.)
- А тепер прошу вас встати та виконати перший куплет.
Звучить піснею
9.Підсумок уроку
- Пригадайте, то з які дзвінкі таємниці ми сьогодні відгадали?
- На які групи поділяються інструменти?
- З якими інструментами ми сьогодні зустрілися? До якої групи вони належать?
СЛАЙД №1
Включити на слайді музику.
1.Вхід до класу
-Дітки, давайте ми з вами привітаємося!
Музичне вітання
«добрий день»
- А тепер поверніться до наших гостей і теж з ними привітайтеся!
2.Організаційний момент
- А зараз прошу вас стати в коло. Давайте один одному по черзі скажемо свої побажання на сьогоднішній день.
Молодці
3. Вивчення нової теми
Як смичок струни торкнеться,
Вона піснею озветься.
Дуже ніжну душу має,
Що сміється і ридає.
(Скрипка)
Голосок тоненький має,
Всіх маляток звеселяє,
Ви на ній всі граєте,
Хто вона – впізнаєте?
Ду-ду-ду, віть-віть-віть!
Ви моє ім’я назвіть.
Не паличка, не гілочка,
Звуть мене…
(Сопілочка)
Люблять мене, поважають,
Та б’ють мене, коли грають.
(Барабан)
-Молодці, а як ви думаєте, чому ми зараз відгадували загадки про музичні інструменти?
-Так, вірно як ви здогадалися тема нашого уроку – (слайд№1)«Дзвінкі таємниці».
Послухайте вірш та здогадайтеся, про що у ньому йдеться.
1.Дзвінкі таємниці — і справжні, й казкові.
Хто дав їм такі голоси веселкові?
Які невичерпні музичні скарбниці
заховані в тих чарівних таємницях?
2.Вони такі різні, та іноді схожі:
звучати і грізно, і лагідно можуть,
і високо, й низько, і близько, й далеко,
як вибухи грому, як клекіт лелеки.
3.Вони намалюють без пензля картину,
вони зачарують звучанням людину.
В руках музиканта, на знак диригента,
прокинуться і оживуть … (інструменти)
- Так, мова на уроці піде про музичні інструменти. З давніх часів люди були дуже уважними: до всього приглядалися та прислухалися. Звуки удару по каменю навіяли людині думку про створення ударних інструментів. Гудіння вітру в очереті – духових інструментів. Заспівала тятива лука – з’явилися струнні. Перші інструменти люди робили самі зі звичних матеріалів – дерева, глини, каменю.
СЛАЙД №2
(Вчитель демонструє окарини з глини, сопілку та най з дерева, трещітки та барабанчики, також старі музичні інструменти демонструються на екрані)
- Тепер музичні інструменти виготовляють на спеціальних заводах талановиті майстри. То що ж таке музичні інструменти?
СЛАЙД №3
(Демонстрація слайду із визначенням: «Музичні інструменти — спеціальні пристрої для виконання музики». Діти повторюють. Наступний слайд: «Їх поділяють на ударні, духові та струнні.» Діти повторюють. Наступний слайд: «У кожній групі є клавішні інструменти.» Діти повторюють.)
- У нас в Україні існує інструментальний колектив, якого немає більше ніде в світі. Називається він «троїсті музики». А про те, як він з’явився, існує така легенда...
Три легені — скрипаль, цимбаліст та сопілкар — закохалися у дівчину. Вибираючи собі нареченого, дівчина запропонувала їм принародно змагатись у грі: чиє виконання народ визнає найліпшим — за того вийде заміж.
Кожний легінь грав на своєму інструменті найулюбленішу мелодію. Та ж виконання було таким майстерним, що жодний не одержав переваги. Тоді дівчина звеліла кожному зіграти одну й ту ж пісню, — але й цього разу не розсудили найкращого…
Залишилося останнє — грати легіням разом. Та від сумісної гри народилася нечувана досі, чарівна музика і народ вирішив — не слід розлучати легінів.
А музику ту назвали ТРОЇСТОЮ МУЗИКОЮ…
СЛАЙД №4
До складу троїстих музик в різих куточках України можуть входити різні інструменти: сопілка, скрипка, цимбали, бубон, барабан.
(Вчитель демонструє на екрані зображення троїстих музик)
Але завжди є інструменти духовий, ударний та струнний.
ВКЛЮЧИТИ НА ТЕЛЕФОНІ СЛУХАННЯ
4.Слухання «Вязанка коломийок бойківських» у виконанні троїстих музик.
А зараз я кожному скажу одну із груп інструментів, а ви запам’ятайте.
-Давайте ми об’єднаємось у три групи таким чином: струнні інструменти, духові, та ударні. А тепер будь-ласка сядьте кожен у свою групу: струнні до струнних, духові до духових, ударні до ударних
- Ваше завдання слухаючи «Вязанка коломийок бойківських» у виконанні троїстих музик показувати рухами ніби ви граєте на музичних інструментах які почуєте, але подумайте бо інструмент має відповідати вашій групі.
(Звучить музика троїстих музик)
- Молодці! Ви все вірно виконали.
СЛАЙД №5
- А зараз послухайте ще раз Вязанку коломийок бойківських і споглядаючи картину художниці Лариси Зоріної «Троїсті музики» подумайте які настрої викликала у вас ця репродукція і музичний твір.
(слухання)
Які настрої викликала у вас ця репродукція і музичний твір?
СЛАЙД №6
- Важливий жанр інструментальної музики – п’єса. Це невеликий сольний або ансамблевий твір.
- Гарним прикладом цього жанру є «Гуцулочка» троїсті музики.
-Послухайте фрагмент.
СЛАЙД №7
(Звучить музика «Гуцулочка»)
Слайд №8
-Ну в зараз давайте ми з вами приготуємось до співу. Вирівняйте спинки.
а) вокально-хорові вправи
Мі-ме-ма-мо-му…..
- Попрацюємо над диханням і дикцією. Сіли рівно,
Слайд №9
розучування пісні
- Ось ви і готові до співу. Сьогодні ми будемо вчити пісню, яка називається «Гарний танець гопачок» послухайте, і скажете про що в ній розповідається.
(Співає вичтель, потім учні разом із вчителем, згодом учні співають самостійно, вчитель виправляє помилки. Аналогічно працюємо над розучуванням приспіву.)
- А тепер прошу вас встати та виконати перший куплет.
Звучить пісня
СЛАЙД №10.
Підсумок уроку
-Про що вам було цікаво дізнатись?
- На які групи поділяються інструменти?
- З якими інструментами ми сьогодні зустрілися? До якої групи вони належать?
-За сьогоднішній урок за ваші старання я вам роздам ось такі наклейки.
СЛАЙД №11
Звучить музика вихіл дітей