Урок "Екосистема. Різноманітність екосистем."

Про матеріал
Перший урок теми №8 "Надорганізмові біологічні системи". Тип уроку: засвоєння нових знань. Організація онлайн-навчання: онлайн-зошит, онлайн-вправа. Містить інтерактивні завдання.
Перегляд файлу

Предмет Біологія, 9 клас

Клас 9-А, 9-Б

Дата __________________

Тема №8 Надорганізмові біологічні системи

Тема уроку № 55: Екосистема. Різноманітність екосистем.

Мета:

 освітня: систематизувати знання про екосистеми (природні, штучні); сформувати поняття про екосистему; проаналізувати особливості їх розвитку та послідовних змін;

 розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності взаємозв’язків живих організмів в їх угрупованнях та екосистемах; формулювати висновки із власних спостережень;

 виховна: виховувати дбайливе ставлення до різноманіття природи рідного краю.

 

Обладнання і матеріали: слайди презентації з прикладами різноманітних екосистем.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Організація онлайн-навчання: онлайн-зошит, онлайн дошка Jamboard.

Базові поняття і терміни: екосистема, розвиток екосистем, зміна екосистем, сукцесія, наземні, морські та прісноводні екосистеми.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти:

Знаннєвий компонент: з’ясувати особливості функціонування екосистем для обґрунтування заходів їх збереження; ознайомитися з методами дослідження процесів в екосистемах; одержати інформацію про основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;

Діяльнісний компонент: наводити приклади пристосованості організмів до умов середовища; формулювати  висновки  про цілісність і саморегуляцію живих систем;

Ціннісний компонент: прогнозувати наслідки впливу людини на екосистеми, визначати правила своєї поведінки в сучасних екосистемах; формувати громадянську позицію в галузі збереження довкілля.

 

Підручник:

Біологія: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.І.Соболь. - Кам’янець-Подільський: Абетка, 2017. – 288 с.: іл.

https://pidruchnyk.com.ua/912-biologiya-sobol-9-klas.html

 

Хід уроку

І. Організаційний етап. Добрий день, шановні гімназисти Сподіваюсь всі ви почуваєтесь добре. Я пропоную відслідкувати ваш настрій перед уроком. Оберіть свій смайлик.

Pin on рабочий стол

Neutral or Surprised Emoticon Face Stock Vector - Illustration of comic,  expressionless: 114997988

Картинки смайлики настроения для детей (44 фото) » Юмор, позитив и много  смешных картинок

1

2

3

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слайд 2-3

«Вступна вправа»

Установіть послідовність біологічних систем та отримайте прізвище британського еколога, який у 1935 р. запропонував концепцію екосистеми: Л - екосистема; І - біосфера; Т - клітина; Н - популяція; С - вид; Е - організм.

Відповідь: Сер А́ртур Те́нслі — британський ботанік, один з перших у світі екологів.

 

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Слайд 4-6

3.1.«Поміркуйте»

Розгляньте зображення. Як ви вважаєте якої науки вони можуть стосуватися? 

Відповідь: Екологія.

Коментарі вчителя: Насправді, екологія порівняно із біологією є досить молодою наукою. Вперше цей термін запропонував німецький вчений Ернст Геккель у 1866 році для позначення взаємовідносин живих організмів із навколишнім середовищем. А у дослівному перекладі з грецької екологія означає наука про дім, помешкання.

Слайд 7

3.2.Оголошення теми та мети уроку

Як ви вже зрозуміли, ми розпочинаємо вивчення нової теми «Надорганізмові біологічні системи», і сьогодні темою нашого уроку є: «Екосистема. Різноманітність екосистем».

Мета уроку: сформувати поняття про екосистему; систематизувати знання про екосистеми (природні, штучні); проаналізувати особливості їх розвитку та послідовних змін.

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.1.Екосистема (робота з терміном та схемою)

Вправа «Мозковий штурм»

Що таке екосистема?

 

Слайд 8

4.2.Міні-лекція

Екосистема це сукупність організмів різних видів та середовища їхнього існування, що пов’язані з обміном речовин, енергії та інформації. Прикладом екосистеми може бути як домашній акваріум, так і гірське озеро. На слайді – озеро Росохан у Карпатах.

Чому озеру варто приділити увагу? Втім, якщо ви глянули на фотографії, то вже, напевно, все зрозуміли. Росохан заворожує: неприродно яскравий бірюзовий колір води, абсолютна прозорість, кам’янисте дно. Озеро знаходиться під хребтом Аршиця, з усіх боків воно оточене деревами. Навіть у найспекотніші літні дні воно не пересихає.

Слайд 9-11

Визначальним чинником в будь-якій екосистемі є енергія Сонця яку засвоюють автотрофні організми. Кожна екосистема має дві складові частини – абіотичну та біотичну. Абіотична частина (біотоп) екосистеми це кліматичні, рельєфні, грунтові, гідрологічні фактори. Біотична (біоценоз) – це живі організми та їх угрупування.

Екосистеми є відкритими системами, оскільки  в них відбувається постійний потік енергії та речовин, а також вони здатні до саморегуляції.

Висновок: Отже, екосистема є сукупністю абіотичного й біотичного компонентів, для якої характерні цілісність, відкритість, стійкість та саморегуляція.

Слайд 12-13

Будь-яка екосистема має свою структуру, тобто сукупність компонентів, які виділяються за певними критеріями. Отже, просторова структура визначається розташуванням елементів екосистеми у просторі, тобто ярусність. Видова структура  визначається видовою різноманітністю живих організмів. Екологічна структура визначається співвідношенням різних видів, які виконують певні функції. До цих груп належать продуценти, консументи та редуценти.

Висновок: Отже, загальна структура екосистеми визначається просторовим, видовим та екологічним розмаїттям груп, що є обов'язковою умовою її існування.

Слайд 14

4.3. Вправа «Асистент» (Вчитель наводить основні поняття, а учні доповнюють його розглядаючи картинки – підказки, разом формулюють правильне твердження)

Різноманітність екосистем

Слайд 15

  1. За розмірами розрізняють екосистеми…(демонструються зображення мурашника і лісу, як приклади мікро- і макроекосистем)

Слайд 16

  1. За походженням вони бувають…(демонструються зображення річки і фруктового саду, як приклади природніх та штучних екосистем)

Слайд 17

  1. За біотопами екосистеми поділяються на… (демонстрація степу, струмка і бухти, як приклад наземної, прісноводної та морської екосистеми)

 

Слайд 18-20 Додаток. Характеристика екосистем на прикладі лісових, трав’янистих, водних. Ілюстрація інформації в онлайн-зошиті.

 

Слайд 21

4.4. РОБОТА в онлайн-зошиті

 

  • Ознайомтесь з першим аркушем онлайн-зошита.
  • Дайте відповідь на питання:

Чи можуть екосистеми залишатися незмінними?

Чи залежить стійкість екосистеми від її структури? 

 

 

Посилання для вчителя

https://app.classkick.com/#/account/assignments

 

Онлайн-зошит

Сторінка 1 Теоретичний матеріал. Інформаційна сторінка.

 

Сторінка 2. Інтерактивні вправи

Завдання 1. Відповіді: Екосистема

Завдання 2. Відповіді:  мішані ліси, лісостеп, степ.

 

 

 

 

Слайд 18-20

4.2. Робота з текстом підручником

  Останнім нашим завданням на сьогодні є визначення основних методів дослідження екосистем із якими ви ознайомитеся у підручнику

Завдання 4 (робочий зошит) Назвіть методи дослідження процесів у екосистемах.

Завдання 4. Відповіді: спостереження, екологічний моніторинг, екологічне моделювання, екологічна індикація.

 

 

V. Динамічна пауза

Слайд 25

Нейробіка 4 ефективний вправ

https://www.youtube.com/watch?v=RTJ_zcT7QJ4

 

VІ. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь здобувачів освіти

Слайд 26

6.1.Виконання тренувальної вправи «Екосистема» за посиланням

https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23

на базі гри «Хто хоче стати мільйонером»

 

Конструктор для вчителя  https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23

СЛАЙД 27

6.2. Бесіда

  1. Що таке екосистема? Яка її будова?
  2.  Назвіть властивості екосистем.
  3.  Які приклади екосистем вам відомі?
  4.  Яку структуру має екосистема?
  5.  Чи можуть екосистеми залишатися незмінними?

СЛАЙД 32

VІІ. Домашнє завдання

  • Ознайомитися з матеріалом § 54;
  • Відповісти на завдання № 3 онлайн-зошита

 

 

Завдання 3. Відповідь

 

 

  • Виконати тест в онлайн-зошиті

Завдання 5. (Використані завдання ЗНО за 2016-2022 роки)

 

 

 

 

 

 

VІІІ.Рефлексія

«Акрослово»

  • На кожну літеру слова «Екосистема» надайте його змістовну характеристику.

 Е – Ернест Геккель запропонував термін «екологія»

 К – консументи

 О – океан – приклад водної екосистеми 

 С – спостереження метод вивчення

 И –

 С –

 Т - 

 Е –

 М – моніторинг –метод вивчення

 А– агробіоценози належать до штучних трав’яних ландшафтів

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
13 травня 2023
Переглядів
1964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку