Предмет Біологія, 9 клас
Клас 9-А, 9-Б
Дата __________________
Тема №8 Надорганізмові біологічні системи
Тема уроку № 55: Екосистема. Різноманітність екосистем.
Мета:
• освітня: систематизувати знання про екосистеми (природні, штучні); сформувати поняття про екосистему; проаналізувати особливості їх розвитку та послідовних змін;
• розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності взаємозв’язків живих організмів в їх угрупованнях та екосистемах; формулювати висновки із власних спостережень;
• виховна: виховувати дбайливе ставлення до різноманіття природи рідного краю.
Обладнання і матеріали: слайди презентації з прикладами різноманітних екосистем.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Організація онлайн-навчання: онлайн-зошит, онлайн дошка Jamboard.
Базові поняття і терміни: екосистема, розвиток екосистем, зміна екосистем, сукцесія, наземні, морські та прісноводні екосистеми.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти:
Знаннєвий компонент: з’ясувати особливості функціонування екосистем для обґрунтування заходів їх збереження; ознайомитися з методами дослідження процесів в екосистемах; одержати інформацію про основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;
Діяльнісний компонент: наводити приклади пристосованості організмів до умов середовища; формулювати висновки про цілісність і саморегуляцію живих систем;
Ціннісний компонент: прогнозувати наслідки впливу людини на екосистеми, визначати правила своєї поведінки в сучасних екосистемах; формувати громадянську позицію в галузі збереження довкілля.
Підручник:
Біологія: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.І.Соболь. - Кам’янець-Подільський: Абетка, 2017. – 288 с.: іл.
https://pidruchnyk.com.ua/912-biologiya-sobol-9-klas.html
Хід уроку
І. Організаційний етап. Добрий день, шановні гімназисти Сподіваюсь всі ви почуваєтесь добре. Я пропоную відслідкувати ваш настрій перед уроком. Оберіть свій смайлик.
|
|
|
1 |
2 |
3 |
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слайд 2-3
«Вступна вправа»
Установіть послідовність біологічних систем та отримайте прізвище британського еколога, який у 1935 р. запропонував концепцію екосистеми: Л - екосистема; І - біосфера; Т - клітина; Н - популяція; С - вид; Е - організм.
Відповідь: Сер А́ртур Те́нслі — британський ботанік, один з перших у світі екологів.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Слайд 4-6
3.1.«Поміркуйте»
Розгляньте зображення. Як ви вважаєте якої науки вони можуть стосуватися?
Відповідь: Екологія.
Коментарі вчителя: Насправді, екологія порівняно із біологією є досить молодою наукою. Вперше цей термін запропонував німецький вчений Ернст Геккель у 1866 році для позначення взаємовідносин живих організмів із навколишнім середовищем. А у дослівному перекладі з грецької екологія означає наука про дім, помешкання.
Слайд 7
3.2.Оголошення теми та мети уроку
Як ви вже зрозуміли, ми розпочинаємо вивчення нової теми «Надорганізмові біологічні системи», і сьогодні темою нашого уроку є: «Екосистема. Різноманітність екосистем».
Мета уроку: сформувати поняття про екосистему; систематизувати знання про екосистеми (природні, штучні); проаналізувати особливості їх розвитку та послідовних змін.
ІV. Вивчення нового матеріалу
4.1.Екосистема (робота з терміном та схемою)
Вправа «Мозковий штурм»
Що таке екосистема?
Слайд 8
4.2.Міні-лекція
Екосистема це сукупність організмів різних видів та середовища їхнього існування, що пов’язані з обміном речовин, енергії та інформації. Прикладом екосистеми може бути як домашній акваріум, так і гірське озеро. На слайді – озеро Росохан у Карпатах.
Чому озеру варто приділити увагу? Втім, якщо ви глянули на фотографії, то вже, напевно, все зрозуміли. Росохан заворожує: неприродно яскравий бірюзовий колір води, абсолютна прозорість, кам’янисте дно. Озеро знаходиться під хребтом Аршиця, з усіх боків воно оточене деревами. Навіть у найспекотніші літні дні воно не пересихає.
Слайд 9-11
Визначальним чинником в будь-якій екосистемі є енергія Сонця яку засвоюють автотрофні організми. Кожна екосистема має дві складові частини – абіотичну та біотичну. Абіотична частина (біотоп) екосистеми це кліматичні, рельєфні, грунтові, гідрологічні фактори. Біотична (біоценоз) – це живі організми та їх угрупування.
Екосистеми є відкритими системами, оскільки в них відбувається постійний потік енергії та речовин, а також вони здатні до саморегуляції.
Висновок: Отже, екосистема є сукупністю абіотичного й біотичного компонентів, для якої характерні цілісність, відкритість, стійкість та саморегуляція.
Слайд 12-13
Будь-яка екосистема має свою структуру, тобто сукупність компонентів, які виділяються за певними критеріями. Отже, просторова структура визначається розташуванням елементів екосистеми у просторі, тобто ярусність. Видова структура визначається видовою різноманітністю живих організмів. Екологічна структура визначається співвідношенням різних видів, які виконують певні функції. До цих груп належать продуценти, консументи та редуценти.
Висновок: Отже, загальна структура екосистеми визначається просторовим, видовим та екологічним розмаїттям груп, що є обов'язковою умовою її існування.
Слайд 14
4.3. Вправа «Асистент» (Вчитель наводить основні поняття, а учні доповнюють його розглядаючи картинки – підказки, разом формулюють правильне твердження)
Різноманітність екосистем
Слайд 15
Слайд 16
Слайд 17
Слайд 18-20 Додаток. Характеристика екосистем на прикладі лісових, трав’янистих, водних. Ілюстрація інформації в онлайн-зошиті.
Слайд 21
4.4. РОБОТА в онлайн-зошиті
Чи можуть екосистеми залишатися незмінними?
Чи залежить стійкість екосистеми від її структури?
Посилання для вчителя
https://app.classkick.com/#/account/assignments
Онлайн-зошит
Сторінка 1 Теоретичний матеріал. Інформаційна сторінка.
Сторінка 2. Інтерактивні вправи
Завдання 1. Відповіді: Екосистема
Завдання 2. Відповіді: мішані ліси, лісостеп, степ.
Слайд 18-20
4.2. Робота з текстом підручником
Останнім нашим завданням на сьогодні є визначення основних методів дослідження екосистем із якими ви ознайомитеся у підручнику
Завдання 4 (робочий зошит) Назвіть методи дослідження процесів у екосистемах.
Завдання 4. Відповіді: спостереження, екологічний моніторинг, екологічне моделювання, екологічна індикація.
V. Динамічна пауза
Слайд 25
Нейробіка 4 ефективний вправ
https://www.youtube.com/watch?v=RTJ_zcT7QJ4
VІ. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь здобувачів освіти
Слайд 26
6.1.Виконання тренувальної вправи «Екосистема» за посиланням
https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23
на базі гри «Хто хоче стати мільйонером»
Конструктор для вчителя https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23
СЛАЙД 27
6.2. Бесіда
СЛАЙД 32
VІІ. Домашнє завдання
Завдання 3. Відповідь
Завдання 5. (Використані завдання ЗНО за 2016-2022 роки)
VІІІ.Рефлексія
«Акрослово»
• Е – Ернест Геккель запропонував термін «екологія»
• К – консументи
• О – океан – приклад водної екосистеми
• С – спостереження метод вивчення
• И –
• С –
• Т -
• Е –
• М – моніторинг –метод вивчення
• А– агробіоценози належать до штучних трав’яних ландшафтів