План-конспект уроку-екскурсії з “Я досліджую світ” у 1 класі
на тему “Подорож до зимового парку”»
Урок-екскурсія на свіжому повітрі
Клас. 1
Предмет. Я досліджую світ (за програмою Р.Б. Шияна та підручником М.С.Вашуленко, Г.В. Ломаковська, Т.П. Єресько))
Тема. Подорож до зимового парку.
Завдання.
Навчальні. Викликати інтерес до природи рідного краю. Збагатити уявлення дітей про довкілля. Навчати помічати характерні зміни у природі, орієнтуватися у просторі. Спонукати дітей до дослідницької діяльності.
Розвивальні. Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, фантазію, спостережливість і кмітливість; вміння спостерігати, аналізувати й робити висновки, доводити свою думку.
Виховні. Сприяти формуванню активної життєвої позиції, екологічної етики, бажання зберегти красу природи. Виховувати любов до всього живого та відчуття краси.
Очікувані результати:
1) взаємодія дітей із об’єктами природи, реалістичні уявлення про об’єкти та природні явища, зв’язки між ними;
2)вміння орієнтуватися в довкіллі: у парку, у саду, у гаю, у лісі;
3) створення малюнків для класної виставки.
Обладнання: сніжинка-витинанка, лупи, предметний малюнок кленового листка, компас.
Маршрут. Сільський парк.
Санітарно - гігієнічні вимоги. Діти одягнені відповідно погодним умовам.
Інструктаж з техніки безпеки. Правила поведінки на вулиці та у природі.
Підготовка вчителя до екскурсії. Учитель визначає місце проведення екскурсії, заздалегідь визначає, які об’єкти природи зможуть побачити учні. Розробляє маршрут.
Підготовка учнів до екскурсії. Дібрати вірші про зиму та зимові явища.
Хід екскурсії
І. Організація класу
1.Вправа «Які ми?»
-Які у нас дівчатка?
-Красиві!
-Які у нас хлопчики?
-Сміливі!
-А разом ми які?
-Розумні, творчі та кмітливі!
2.Емоційне налаштування
Сьогодні до мене завітала незвичайна гостя.А дізнатися, хто вона, ви зможете, відгадавши загадку.
На долоню зірка впала,
Я дмухнув – вона розтала.
То не зірка вже, краплинка, а була вона… (сніжинка)
Які ви розумнички! Так, це сніжинка. І вона запропонувала нам відвідати наш парк. А ще вона зі своїми подружками підготували для вас різноманітні завдання. Але спершу слід попрацювати з нашим календариком.
ІІ. Актуалізація опорних знань .
Фенологічні спостереження.
Скажіть, будь ласка:
- Добре молодці.
ІІІ. Повідомлення мети уроку
- Йдучи сьогодні до школи, я зустріла сніжинку на ім’я Дивинка. Вона дуже просить поспостерігати за змінами, які відбувалися в природі взимку, порівняти об'єкти та явища, зробити висновки. Ми будемо застосовувати для цього знання про природу, отримані на попередніх уроках. Окрім знань візьміть з собою спостережливість, прагнення пізнавати природу, бажання бачити красу і берегти усе живе.
ІV. Інструктаж з техніки безпеки.
- І перш ніж ми підемо, повторимо правила поведінки на екскурсії.
V. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.
1. Практична робота
ПЕРША ЗУПИНКА.
- Погляньте навколо Як красиво! Помилуйтесь природою. Прислухайтеся! Що чуєте ? Якими ароматами наповнений парк? Як змінився наш парк? У який колір він забарвився?
А допоможіть мені відгадати загадку, яку загадала мені сніжинка Дивинка.
Диво дивне! Дивина!
Щезла стежка…Де ж вона?
Зникла десь і огорожа.
Ліс на себе щось не схожий.
І усе-усе навкруг
Вкрив біленький ніжний пух…
Дива зовсім тут нема –
То до нас прийшла…. (з и м а )
- Правильно! Які слова допомогли відгадати загадку? Після якої пори року приходить зима? Які зимові місяці ви знаєте? Який зараз місяць?
- Пригадайте, які об’єкти належать до неживої природи? Які зміни відбулися в неживій природі з настанням зими?
- Поспостерігайте за сонцем: високо чи низько воно стоїть на небосхилі? Чи так само гріє, як влітку? Тепліше чи холодніше стало надворі порівняно з літом та осінню?
-Погляньте на небо. Визначте, якого кольору небо; чи є на небі хмари? Якого кольору хмари? Що нагадують воно за своїми обрисами? Рухаються чи стоять на місці хмари?
Подружка сніжинки Дивинки просить вас виконати завдання. Для цього слід об’єднатися у групи.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ МІНІ-ГРУП.
1 група дітей.
Мовне завдання: доберіть лагідні слова до слова сніг. Як називають явище, коли йде сніг? (Снігопад, завірюха, завія, хуга, хурделиця і т. д.)
Завдання для спостереження: роздивіться сніжинку за допомогою лупи. Яку будову вона має? На що схожа?
2 група дітей.
Мовне завдання: вдихніть повітря. Погляньте навколо. Розкажіть про повітря: яке воно?
Завдання для спостереження: чи є вітер? Який вітер — теплий, лагідний чи холодний, злий? Якби ви його назвали: вітерець, вітер чи вітрюган?
3 група дітей.
Мовне завдання: розкажіть про настрій сьогоднішнього неба.
Завдання для спостереження: як сонце та тінь впливають на колір снігу? Чому?
Висновок. (робить вчитель)
Хвилинка відпочинку. Рухлива гра «День і ніч»
ДРУГА ЗУПИНКА
1.Літературна хвилинка
- Прислухайтесь! Чи чуєте, як шумлять дерева?
- Погляньте довкола. Чи є листя на деревах, кущах? Чим вкриті гілки дерев та кущів?
- Послухайте вірш Мар’яни Савки «Біла пані» та з’ясуйте, про кого розповідає авторка.
В білосніжному жупані, у м’якеньких чобітках
Йде по світу біла пані – срібний посох у руках.
Йде полями і лісами, через гори і яри.
А за білими слідами йдуть завії і вітри.
Ми зустріли її нині, коли йшла собі сама
У мережаній хустині. Біла пані – то …(Зима).
- Придумайте ласкаві та гарні слова для зими (зимонька, чарівниця, господиня тощо). Поміркуйте, чому зиму можна назвати чарівницею?
Друга подружка сніжинки Дивинки говорить, що вона звичайна краплинка води. Чи це так? Як це перевірити.
2. Дослідження “Як сніг перетворюється на воду”
Так, треба нагріти сніжинку в долоньках і тоді вона перетвориться на краплю води. А, якщо замерзли руки, то зміниться сніжинка? Що ж тоді треба зробити, щоб вона розтала? (зігріти її своїм диханням). А чи може змінитися краплинка? Так, вона може замерзнути і перетворитися на крижинку.
Учитель підводить до висновку: залежно від температури вода може змінювати свій агрегатний стан.
3.Бесіда “Чи потрібен сніг і кому?”
- Походіть по снігу, прислухайтесь, як він рипить, немов хоче нам про щось розповісти. Як думаєте, про що? Чи потрібен сніг? (Відповіді дітей.) Кому і навіщо?( Відповіді дітей.)
Висновок: сніг потрібен всім рослинам. Через те що сніг не пропускає тепло з поверхні землі, він є хорошим теплоізолятором і рослини під снігом не мерзнуть. А ще сніг під час танення забезпечує ґрунт вологою.
ТРЕТЯ ЗУПИНКА
1.Діалог-дослідження.
Діти, сніжинки маленькі, до школи не ходять, але хочуть більше знати. Їм дуже цікаво, які групи дерев є в парку? (листяні та хвойні). Чим вони відрізяються? Яких дерев більше? Згадайте, чому листяним деревам притамане явище падолисту? Так, щоб зменшити випаровування вологи, якої взимку обмаль. А ще для того, щоб не відбувалося травмування дерев і кущів від ламання гілок. Як гадаєте, де буде більше снігу на листку клена чи голці ялини? Перевіримо? (Кладемо сніг на предметний малюнок листка та на соснову голочку, порівнюємо кількість снігу). Так. А якщо сніг буде лежати на кожному листочку, як відчуватиме себе клен? Правильно, йому буде важко. І під вагою снігу гілки можуть ламатися. А що з сосною?
Висновок: на тонких соснових чи ялинових голках сніг майже не затримується, тож ці дерева більш убезпечені від травмування.
2. Спостереження.
Подивіться, чи рівномірно лежить сніг навколо дерев? Так, з одного боку його більше. Як ви гадаєте, яка це сторона світу? Глянемо на компас: це північ. От, більші купи снігу з північної сторони допомагали людям орієнтуватися на місцевості.
3.Порівняння.
Погляньте на голочки-листочки сосни, ялини, туї, ялівцю. Чим вони відрізняються? Чим вони схожі? Тепер глянемо на плоди цих дерев, бо на ялівцю плодів ще нема. Як називаються ці плоди? Молодці, це шишки. Чим відрізняються ці шишки?(Відповіді дітей.)
Висновок: хвойні рослини відрізняються один від одного, як і люди. Вони різні не лише за розміром-зростом, а ще й за розміром, формою, кольором хвоїнок та плодів.
4.Поетична хвилинка.
Хто хоче розказати вірш про зиму, сніг, сніжинку, снігопад чи інше зимове явище? (Діти за бажанням читають вірші. Якщо діти не готові, то вчитель може прочитати їм свій улюблений поетичний твір).
VІ. Закріплення.
1) Гра “Чия голочка, чий плід”
- Учитель показує листок або плід дерева чи куща, а діти називають цю рослину і стають біля неї
3) Узагальнююча бесіда
- Взимку відбуваються зміни і в живій природі. На деревах і кущах можна помітити снігові шапки й хустки. Листяні дерева скинули листя й заснули до весни. Хвойні рослини (їх ще називають вічнозеленими) теж сплять, прикрашені хвоїнками. Тому хвойні рослини є одним із символів незламності, стійкості й сміливості.
А зараз давайте назбираємо шишок для виготовлення різних поробок.
VІІ. Рефлексія.
1. Гра “Добери словечко”.
Настала ... (зима).
Сонце стоїть на небосхилі ... (низько).
Температура повітря ... (низька).
Небо буває вкритим важкими (хмарами), які приносять (сніг).
Отже, ми завершили невелику екскурсію до нашого зимового чудового куточку природи – сільський… (парк).
2. Підсумок екскурсії.
- Що нового ви дізналися?
- Що вас вразило?
- Що цікавого ви побачили на екскурсії?
-Про що б хотіли дізнатися більше?
3. Творче завдання.
- Розкажіть батькам, що ви бачили на екскурсії. Намалюйте зимовий пейзаж для виставки малюнків.
- Ви сьогодні молодці. Природа – наш добрий дім, вона як мати, яку ми повинні любити та оберігати. Пам’ятайте про це.
Організоване повернення класу до школи.
ПОЕТИЧНІ ТВОРИ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ
Пада сніг, пада сніг, Тоненькі сніжинки на мене сідають,
Білий танець біля ніг. Мене за ялинку, напевне, вважають.
Білі взули черевички Не знають сніжинки – смішинки тоненькі,
Вже ворони і синички. Що я – не ялинка, а просто – Оленка!
Білі стали димарі, А. Костецький
Сніг кружляє угорі.
Біла хустка у шипшини, Ну і снігу намело –
Біла сукня у ялини, Стало білим все село.
Срібно-білі стежечки, Біла стежка, біла річка,
Білі в кленів сорочки. Біла вишня і смерічка,
Пада сніг, пада сніг, Біла хата, білі коні,
Стелить килим на поріг. Тільки носики червоні
Л. Новикова Л.Куліш-Зіньків
Ходить, ходить зима гаєм — білосніжна, к
илимочки простеляє по доріжках.
Беріз коси стрічками заплітає,
по ярочках з потічками розмовляє.
Ходить, ходить зима в полі — білосніжка,
розклада в полях перини на ліжках.
Накрива дбайливо ниви в час негоди,
щоби спали без пригод озимі сходи.
Ходить зима то узбіччям, то в діброві,
то шелесне, то шепоче в чар-розмові.
М. Підгірянка
Йде зима, красуня мила. Всю ніч вирувала хурделиця,
В неї сукня сніжно-біла, А зранку спокійненько стелиться
черевички з кришталю — По білій землі припорошеній
дуже зимоньку люблю! Легенький вітрець заморожений.
Йде в засніженім уборі, Зимове усміхнене сонечко
очі сяють, наче зорі. Крізь скло загляда у віконечко,
Щоб своє побачить личко, Виблискують сонячні зайчики,
дзеркало зробила з річки. Морозко хапає за пальчики,
Білі коси розпустила, Потріскують срібні сніжиноньки,
землю лагідно укрила — На небі нема ні хмариноньки:
хай спочине до весни Так затишно скрізь, спокійнесенько,
і чарівні бачить сни. Так весело, сніжно, білесенько!
В. Паронова Повітря виспівує солодко,
Хоч зранку й мороз, та – не холодно,
Сипле, сипле, сипле сніг... Так дихать приємно і радісно –
Мов метелики сріблисті, Зима така мила і лагідна…
ті сніжинки білі, чисті В. Зорик
тихо стеляться до ніг...
Сипле, сипле, сипле сніг... Вкрив дерева білими крильми
Сипле, сипле, сипле сніг... Морозець колючий, мов шипшина.
Тихо, легко і спроквола Білі черевички у зими,
покриває все довкола, — Біла-біла в неї кожушина.
ні стежок, ані доріг... Білі сани, білогриві коні,
Сипле, сипле, сипле сніг... Білі рукавички пухові.
Сипле, сипле, сипле сніг... Білі щоки, а вуста червоні,
Вже присипав доли, гори, Мов розквітлі маки польові. М. Сингаївський
вже весь світ, мов біле море,
біле море без доріг...
Сипле, сипле, сипле сніг...
М. Підгірянка