Урок-екскурсія
Тема: Спостереження за сезонними змінами у пририді весною.
Мета: Закріпити знання дітей про весняні зміни в природі, розширити уявлення про прикмети весни; розвивати вміння спостерігати, образну пам’ять, емоційно - естетичне сприйняття весняної природи; виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу.
Місце проведення: Шкільний парк.
Об’єкти спостереження: сонце, небо, хмари, вітер; дерева, перші весняні квіти, птахи, білочка.
Хід уроку
1. Організація класу.
2. Ознайомлення з темою уроку.
-Сьогодні у нас буде урок - екскурсія. Ми проведемо його у шкільному парку і будемо спостерігати за весняними змінами в навколишньому світі.
Вправа “Утворіть коло” - учні знайомлять з правилами поведінки під час екскурсії.
3. Робота над темою уроку.
Спостереження за навколишнім світом.
-Діти, погляньте на наш шкільний парк. Як гарно навколо! Пригадайте, як називається все, що нас оточує?
-Яка зараз пора року?
-Пригадайте, як виглядав шкільний парк восени? А взимку?
-Що змінилося з приходом весни? Назвемо ознаки весни.
-Дійсно, весною вся природа оживає.
-Які почуття виникли у вас з приходом весни? (Стало веселіше, кращий настрій).
-Які зміни сталися в неживій природі? (Сонце стало вище, пригріває, небо голубе).
-А як змінилася жива природа? ( Набухають бруньки, з’вляються перші листочки, птахи повертаються з вирію, будують гнізда, тварини виводять потомство).
-А як змінилося життя людей з настанням весни?
Поетична хвилинка (підготовлені учні читають вірші про весну).
Гра “День - ніч”. Уявіть себе метеликом, який вилетів після довгої зими. Коли я скажу “день”, ви будете літати, а коли “ніч” - потрібно завмерти на місті. Хто поворушиться, той виходить з гри.
Робота в парах.
А тепер кожна група буде виконувати своє завдання. Потім підведемо підсумки.
1 група.
1. Знайдіть знайомі вам дерева. Які зміни з ними сталися з приходом весни? Чому?
2. Скільки ярусів рослин ви знайшли? Назвіть і покажіть їх.
2 група. . 1.Поспостерігайте за небом. Як воно змінилося в порівнянні із зимою? Чому?
2.Знайдіть знайомі вам кущі. Які зміни з ними сталися?
3 група.
1. Поспостерігайте за сонцем. Де воно гріє сильніше: на відкритому місці або під деревами?
2. Огляньте грунт. Твердий чи м’який? Чому?
4 група.
1.Знайдіть знайомі вам трав’янисті рослини. Які зміни з ними сталися?
2. Уважно огляньте пні, коріння дерев. Спробуйте знайти комах. Де їх більше: на сонячмому боці або в тіні? Чому?
5 група.
1. Поспостерігайте за птахами. Яких птахів ви не бачили взиму? Що особливого в їх поведінці.
2. Яких птахів ви знаєте, які прилітають до нас весною?
6 група.
1.Визначте, які дерева “листяні чи хвойні” ростуть у нашому парку? Знайдіть дуб. Як ви його впізнали? Який у нього стовбур?
2. Назвіть квіти, які ви бачите, у шкільному парку.
Підсумок роботи у групах.
-От і закінчується наша екскурсія. Послухайте описи періодів весни і скажіть, який з них відноситься до сьогоднішньої погоди.
-Від повного сходу снігу до цвітіння черемхи ( зелена весна).
-Від цвітіння черемхи до цвітіння яблуні ( пізня весна).
-Молодці! Намалюйте вдома те, що найбільше запам’яталося вам під час екскурсії.
1