1
Красноградський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1
Ім. О. І Копиленка
Красноградської районної ради Харківської області
Зустріч з народними майстринями
у Красноградському краєзначому музеї
«Талантами уславлена земля –
це рідна Красноградщина моя»
Підготувала: Левіна О. Є., вчитель
образотворчого мистецтва
Красноград 2020
Зустріч з народними майстринями у Красноградському краєзначому музеї
«Талантами уславлена земля – це рідна Красноградщина моя»
Мета: сформувати у дітей естетичне ставлення до світу, уміння творити за законами краси; пробудити інтерес до сучасних видів декоративно-ужиткового мистецтва та викликати прагнення до їх примноження на основі предметно-практичної діяльності; виховувати загальнолюдські цінності, любов та повагу до праці
Обладнання: мультимедійні презентації, ноутбук, проектор
Хід заходу
І. Виступ учнів
Люблю тебе, мій рідний край,
Люблю, як матінку свою.
І вірним серцем я вбираю
Красу невимовну твою.
Ти у піснях, у вишиванках,
В барвистих квітках навесні,
Вмиваєш росами щоранку
Свої простори осяйні.
1-й ведучий. Україна — край смутку і краси, радості і печалі, розкішний вінок рути і барвінку, над яким сяють ясні зорі. Україна — віковічна боротьба нашого народу за незалежність, волю, за щастя. Україна — це милосердна рідна мова, вишитий рушник і задушевна лірична пісня.
2-й ведучий. Одним із видів декоративно-ужиткового мистецтва є вишивка. Вишивка — це вид мистецтва, в якому узор та зображення виконується ручним або машинним способом на різних тканинах, шкірі та інших матеріалах лляними, бавовняними, шовковими і вовняними нитками, а також бісером і перлами.
1-й ведучий. Українська вишивка сягає своїм корінням у сиву давнину. Елементи символіки сучасних узорів української вишивки перегукуються з орнаментами, що прикрашали посуд трипільських племен.
2-й ведучий. Дуже цінувалась вишивка в Київській Русі. Сестра Володимира Мономаха Ан-на організувала в Андріївському монастирі школу, де дівчата вишивали золотом і сріблом. (Дівчата вишивають рушники, серветки і виконують пісню — «Вишивання»).
1-й ведучий. Народні вишивки захоплюють нас досконалою композицією, різнобарвним
колоритним вирішенням. У своїх роботах народні майстрині відбили одвічний потяг людини до краси, зв’язок з рідною природою.
2-й ведучий. В українському орнаменті, його плавних лініях, в улюблених мотивах промовляє душа народу, його історія, природа, в оточенні якої він живе. З орнаментом пов’язані образи добра, краси, оберегу. Він опоетизований народною свідомістю, теплом людських рук. За ним стоїть тисячолітня історія українського народу.
1-й ведучий. Майже кожна область, кожний район, часто і окремі села з покоління в покоління, від матері до дочки надавали перевагу тому чи іншому узору, барвам. Тому за кольором, орнаментом, фактурою вишивки завжди можна було визначити місце її виготовлення. Народні майстрині старанно зберігають свої традиції.
2-й ведучий. Здебільшого на Україні переважали вишивки червоними і чорними нитками. За давніми переказами і легендами чорна гама символізувала жіночу тугу за своїми вірними охоронцями, мала однотонність з додатком неозначених червоних відтінків.
1-й ведучий. Український рушник... Його можна порівняти з піснею, витканою та вишитою на полотні. Ознакою охайності, працьовитості кожної господині є прибрана хата: вишиті рушники. А тому на Україні не було жодної оселі, де б не полум’яніли рушники.
2-й ведучий. А скільки народних приказок існує про український рушник.
1-й учень. Хата без рушників — родина без дітей.
2-й учень. Рушники на кілочку — хата у віночку.
3-й учень. Не лінуйся, дівонько, рушники вишивати, буде чим гостей шанувати.
1-й ведучий. А скільки існує народних пісень про рушник. Давайте послухаємо уривки з них.
1-й учень.
У коморі сволок — на ньому рушників сорок. Біжіте принесіте, боярів прикрасіте.
2-й учень.
Дожинай доню та іди додому,
Бо у тебе аж троє гостей,
Аж троє гостей, всі старости.
Ой одні стали аж за садами,
Другі стали під ворітьми,
А треті стали під сіньми кіньми.
Що за садами — тим відказали,
Що за воротами — тим слово дали,
Під сіньми — кіньми — тим рушники дали.
3-й учень.
Ой стелися, рушничку, стелись,
Щоб на тобі дві долі зійшлись.
А ви, молодята, станьте на рушник,
Щоб прожити разом довгий вік.
4-й ведучий. Український рушник. Він супроводжував людину від народження до останнього моменту життя. На вишитий рушник повитуха приймала немовля, а мати заздалегідь їх вишивала, не знаючи, хто народиться: хлопчик чи дівчинка. Рушником прикрашали колиску.
1-й ведучий. Готуючись вийти заміж кожна дівчина готувала чимало рушників. Сватам, щоб зв’язати в церкві руки молодим, рушники, на яких клали весільні калачі. Висіли рушники над головами молодих.
2-й ведучий. І на останню життєву подію готували рушники. До процесії, похоронного походу, до хреста, і тим, хто буде нести домовину і кришку. На поминки столи застилали довгим рушником, який нагадував скатертину, щоб закликати душу покійника.
1-й ведучий. Рушниками прикрашають ікони в церкві. Кращими рушниками обв’язували хрести, що стояли на перехрестях доріг і битих шляхах. їх не можна було міняти, поки вони самі не впадуть від негоди.
2-й ведучий. На щастя-долю давала мати рушник синові. Тим-то і зачіпає і не вмирає пісня про рушник. Вишивала мати — думала, добра бажала, і загорне син в рушник хліб, і смакуватиме йому: чи простелить в чужому краю — матір згадає. Бо то не рушник, а пам’ять і оберіг.
(Пісня — «Рідна мати моя»).
1-й ведучий. Споконвіку українські жінки та чоловіки свято шанували одяг, а особливо вишиту сорочку. Наші пращури вірили, що вона захищає людину не лише від негоди, а й від ворожих сил. Ця віра походить від язичництва — релігії, гармонії людини і природи, людини і Всесвіту. Вважалося, що сорочка, яка прилягає до тіла, є провідником прихованої у людини магічної сили і водночас — це оберіг.
2-й ведучий. Наші пращури вважали, що сорочка має чарівну силу. Чи не тому вона і досі бажана в нашому вбранні? Що закарбували жінки у своїх візерунках, якими щедро оздоблювали одяг?
1-й ведучий. Ромби, хрестики, кружальця — все те було прагненням людини славити добро, обійти лихо. Геометричний, рослинний орнамент, а також зооморфний (стилізоване зображення тварин і птахів) гармонійно сусідять один з одним.
2-й ведучий. Має мак чарівну силу, що захищає від зла, рута — сонячний рух з вічним оновленням, троянди — уявлення народу про Всесвіт, виноград — радість і краса створення сім’ї, лілія — символ дівочих чарів, чистоти; барвінок — немеркнуче життя.
1-й ведучий. Люди відображали в вишивках те, що бачили довкола себе, і свято вірили, що перенесене з любов’ю і заклинанням на сорочку довго оберігатиме від хвороби і лиха.
(Легенда «Вишиванка»).
2-й ведучий. Ставлення до сорочки, значення її в житті людини народ закарбував у прислів’ях і приказках.
1. У кого мати рідненька, у того сорочка біленька і голівка гладенька.
2. Як неділя, то й сорочка біла.
3. Немає нічого, окрім сорочки, в якій мати народила.
4. Бідний на сорочку старається, а багатий і кожуха цурається.
5. Хто має дочки, той ходить без сорочки, а хто
має сини, той готує сумки.
1-й ведучий. Давайте згадаємо уривки з творів відомих українських письменників, в яких згадується сорочка.
1. «Материне шлюбне вбрання — біла сорочка, вишита великими червоними квітами, вишита шовкова спідниця, теж у квітку — все так хороше пахло добром»
(О.Довженко)
2. «Вставши раненько, Ромен прибрався у вишивану сорочку, в новий жупан».
(І.Нечуй-Левицький)
3. «Хати біленькі виглядають, Мов діти в білих сорочках».
(Т.Г. Шевченко)
2-й ведучий. Як не згадати поетичний образ відомої української пісні Д.Павличка «Два кольори».
(Пісня «Два кольори»).
1-й ведучий. Відлітають роки, минають віки, змінюється мода, але ніщо не затьмарить краси вишитих речей.
2-й ведучий. Вони вічні. Свідченням цього є наш музей. Про це йдеться у вірші Д. Павленко.
Читець.Доріжки білі ненька вишивала,
А заполоч блакитну з хвилі брала,
З клубочка свого серця жар — червону,
Із пасма ночі та із смутку — чорну...
П’ять ниточок на голку,
П’ять — під голку,
Ой білий шовку, непокірний шовку!
Швидкі роки ковзнули п’ятірнею
За матір’ю ласкавою моєю.
Та в’ю із хмелю радощі зелені,
Бо вірю я у вишивання нені,
Хто сам малюнок долі вибирає
Той пустоцвіту у житті не має.
ІІ. Виступ майстринь: Рогачової Валентини Петрівни, Руденко Катерини Олексієвни
ІІІ. Питання до майстринь
Народна вишивка — це мистецтво, яке постійно розвивається. Це величезне багатство, створене протягом віків тисячами безіменних талановитих народних майстринь. Наше завдання — не розгубити його, передати це живе іскристе диво наступним поколінням.
ІV. Пісня «А я бажаю вам добра».
Діти дарують квіти майстриням
1