Урок-екскурсія з радіоелектронного конструювання для учнів
5 класу
Розробив: Грицюк Павло Васильович,
бакалавр інженерно- педагогічного факультету
Тернопільського національного педагогічного
університету ім. В.Гнатюка
Тема уроку: |
«Екскурсія в кабінет радіоелектронного конструювання Тернопільського обласного центру науково технічної творчості школярів та учнівської молоді».
|
Мета уроку: |
Ознайомити учнів з теоретичними знаннями про прилади, розхідні матеріали, радіозапчастини, які використовують радіоаматори.
Виховувати в учнів повагу до професії викладача; прагнення розвивати і удосконалювати свої знання, уміння уважно слухати.
Розвивати і спрямовувати увагу, мислення (розгадування загадок, ребусів), вміння, бачити і сприймати теоретичний матеріал, пробуджувати інтерес до радіоелектроніки.
|
Місце проведення: |
Кабінет радіоелектронного конструювання «Тернопільського обласного центру науково технічної творчості школярів та учнівської молоді». |
Хід уроку
Діти, ми сьогодні проведемо екскурсію в кабінет радіоелектронного конструювання «Тернопільського обласного центру науково технічної творчості школярів та учнівської молоді», який знаходиться за адресою вул. Січових стрільців,1. Можливо після неї у вас з’явиться бажання відвідувати заняття гуртка, які відбуваються двічі на тиждень. Ми сьогодні лише оглянемо інструменти, матеріали, які використовуються радіоконструктурами для роботи.
Екскурсію нашу розіб’ємо на зупинки.
|
|
Зупинка 1.Паяльник – незамінимий інструмент в роботі радіоаматора.
Вчитель: Для початку відгадайте загадку:
Не бджілка, а має жало
(Паяльник)
На цій станції ми ознайомимося з найголовнішим приладом у радіоконструюванні – паяльником. Пая́льник або лютівни́к — найпростіший ручний інструмент (після розігрітої викрутки) для контактного нагріву об'єктів шляхом передачі їм тепла від розжареного твердого тіла. Призначений для здійснення операцій лудіння поверхонь та спаювання деталей шляхом локального паяння. Конструктивно складається з нагріваємого робочого органу («жала») та теплоізольованої ручки. Теплові характеристики типових паяльників, дозволяють використовувати їх для виконання паяльних робіт з вживанням лише м'яких припоїв. Перші конструкції подібних інструментів могли бути відомі ще за часів бронзової доби.
На підставі конструктивних особливостей, паяльники бувають:
(Вчитель демонструє такий паяльник)
(Вчитель демонструє такий паяльник).
- А чи знаєте ви, як потрібно поводитись з паяльником?(Акуратно)
Зупинка 2.Текстоліт.
Вчитель:
(Вчитель демонструє плати).
Зупинка 3. Розхідний матеріал для паяння.
Для того щоб виконати паяння, потрібно використовувати багато матеріалів. Наша зупинка присвячена саме їм.
Вчитель демонструє зразок каніфолі або картинку із її зображенням. Запитує, чи дітям відома така речовина.
- Хто з вас знає, що таке каніфоль? ( Це суміш смоляних кислот)
_ Чи знаєте ви, для чого ті місця мідних предметів, які будуть спаювати, змащують каніфоллю? ( Щоб зняти оксидну плівку)
Далі пропоную вам розгадати ребус
|
|
|
|
|
Хто скаже, яке слово тут зашифровано? (Припій)
Припі́й— метал, сплав або суміш оксидів, що застосовується для з'єднання металевих, мінерало-керамічних та інших деталей, для лудіння посуду тощо. Процес поєднання деталей за допомогою припою називається паянням. При паянні утворюється міцне з'єднання окремих деталей завдяки заповненню проміжку між ними рідким припоєм, який має нижчу ніж у деталей температуру плавлення, із наступним його затвердінням.
Ми будемо застосовувати для паяння припій «Сінель Юніпрес», який є сплавом олова 60% і свинцю 40%.
Наступному розхідному матеріалу присвячений наступний ребус. Спробуйте його відгадати (КИСЛОТА).
|
|
|
|
Отже, ми будемо використовувати ортофосфорну кислоту Н3РО4.
Чому саме її? Хто знає? ( бо це кислота середньої сили, використовується з метою зняття іржі та окислів в побуті).
Для розгляду наступного матеріалу згадаємо англійську мову. Що з англійської означає Flux ? А з німецької? (річка). Так, це дійсно флюс. Але не той, що біля зуба, коли дуже болить. Це інший флюс. Флюс (нім. Fluß — «потік», «течія») — речовина, що додається до розплавленого металу для видалення його окисів і сторонніх шлаків, чи під час паяння для запобігання окиснення поверхні металу. Залежно від температури плавлення металу, чи температури паяння, найчастіше використовують такі флюси: вапняк, силікати, бура, борна кислота, каніфоль. А ми будемо використовувати Ф-38 Н.
Зупинка 4. Радіозапчастини.
А хто зуміє впізнати ці радіозапчастини? (Вчитель демонструє резистори і конденсатори).
- Чи знаєте ви для чого їх використовують?( Для виготовлення плат)
Резистори -пасивний елемент електричного кола, призначений для використання його електричного опору. Основною характеристикою резистора є величина його електричного опору.
Конденсатори - система з двох чи більше електродів (обкладок), які розділені діелектриком, товщина якого менша у порівнянні з розміром обкладок. Така система має взаємну електричну ємність і здатна зберігати електричний заряд.
Конденсатор є пасивним електронним компонентом і широко застосовується в електронних схемах для блокування постійного струму, пропускаючи змінний струм.
4.Підсумок уроку.
Отже, на екскурсії ви дізналися про прилади, розхідні матеріали, радіозапчастини, які використовують радіоаматори. Ці знання вам будуть необхідними , адже наступний крок буде практичний – створення монтажних плат, на основі яких ви зможете виготовляти бігучі вогні ,маячки тощо.
5. Проведення опитування про те, хто і що запам’ятав.
- Чи сподобалася вам екскурсія?
- Що нового для себе ви дізналися?
- Яким паяльником будете користуватися?
- З якою метою використовують флюси?
- Чи будете надалі відвідувати заняття гуртка?
6. Домашнє завдання.
Скласти звіт про побачене під час екскурсії (у формі реферату, презентації, стендової доповіді, фотовиставки тощо).
1