Матеріал допоиагає розкрити поняття «культурні рослини», «зернові рослини», «технічні рослини», ; ознайомити учнів з істотними ознаками різних груп рослин, навчити порівнювати, визначати відмінні характеристики, описувати різні групи рослин; розширити знання й уявлення учнів про рослини поля; виховати спостережливість, допитливість, прагнення до пізнання рослинного світу поля, дбайливе ставлення до рослин; виробити екологічне сприйняття довкілля, виховати любов до праці, бережливе ставлення до рідної землі та повагу до людей, що на ній працюють.
Мета екскурсії: розкрити поняття «культурні рослини», «зернові рослини», «технічні рослини», ; ознайомити учнів з істотними ознаками різних груп рослин, навчити порівнювати, визначати відмінні характеристики, описувати різні групи рослин; розширити знання й уявлення учнів про рослини поля; виховати спостережливість, допитливість, прагнення до пізнання рослинного світу поля, дбайливе ставлення до рослин; виробити екологічне сприйняття довкілля, виховати любов до праці, бережливе ставлення до рідної землі та повагу до людей, що на ній працюють.
Спорядження: сумка або папка для збирання рослин, блокноти й олівці, фотоапарат.
Маршрут: школа поле зернових рослин (пшениця, жито) поле
технічних рослин (овес) поле технічних рослин (кукурудза) школа.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Привітання вчителя.
Ти прокинься рано-рано,
Лиш над селом сонце встане,
Привітайся з ластівками,
З кожним променем ласкавим.
Сам гарнесенько умийся,
Сам швидесенько вдягнися,
Підійди до тата й мами,
І скажи їм: «Добрий ранок!»
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, полю,
І тобі всміхнуться люди –
День тоді веселим буде!
II. Оголошення теми уроку.
Вчитель.
Земля – це край, де ти народився і живеш, край неповторної краси та багатства. Кожне дерево, квітка, травинка – це частина рідної природи, частинка рідної землі. Природа подарувала їх людям навіки. Людина живе і працює серед природи, тому зобов’язана її берегти. Україна здавна славиться своїми природними багатствами: полями, лісами, горами та річками.
Особливо шанобливо люди ставляться до землі, яку називають годувальницею. І від того, як ми будемо ставитись до неї, до довкілля, залежить наше майбутнє.
- Чому землю називають годувальницею? (Відповіді дітей)
- Що ми називаємо довкіллям? (Відповіді дітей)
Дуби і сосни величаві,
Озер блакить і синь небес.
Високі верби кучеряві
Кудись зовуть у край чудес.
І я захоплено дивлюся,
Ловлю щасливу, дивну мить.
Люблю це все і признаюся:
Я без краси не зможу жить.
- Як потрібно ставитись до природи, що нас оточує?
Сьогодні ми помандруємо на екскурсію просторами рідного краю. Про місце екскурсії ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадки.
1. Маю жовтий вусок,
Запашний колосок.
Буде з мене мука
І паляниця м’яка. ( Пшениця )
2. Наш поживний «Геркулес» не що інше, як … ( овес )
3. Зуби жовті має, ними не кусає. (Кукурудза)
4. Хто старший? Овес чи ячмінь? ( Ячмінь, бо має довші вуса)
5. Море безкрає золотом грає, котить поволі хвилі шовкові. (Хлібне поле).
- Куди ми помандруємо на екскурсію? (В поле)
ІІІ. Основна частина. Проведення екскурсії. Етап дослідження.
1. Перехід до об’єкту спостереження.
2. Повторення правил вуличного руху, правил поведінки в транспорті.
3. Повторення правил поведінки на природі:
- Не топчи, не зривай рослини!
- Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
- Не галасуй і ти побачиш казку про життя рослин.
- Не шуми – послухай, як шелестять налиті зерном колоски. Це музика поля!
- Не лови комах – вони запилюють рослини!
- Не залишай сміття на природі!
- Уважно слухай вчителя, усе запам’ятовуй!
- Не відходь від класу, ти можеш заблукати.
Усі учні вчаться впізнавати рослини, описують їх, визначають характерні ознаки та відмінності між групами рослин. Кожна група учнів загадує загадки про свій вид рослин. Школярі збирають зразки зернових рослин для гербарію, фотографують цікаві моменти екскурсії.
Зупинка 1. Поля зернових рослин. (Пшениця, жито)
Вчитель.
-Погляньте на безкраї лани, які колишуться ніби морські хвилі.
- Що називається полем?
Поле – це величезні ділянки родючої землі, оброблені і засіяні культурними рослинами.
- Які зернові культури ростуть на цих полях? (Пшениця і жито)
Чим відрізняється пшениця від жита?
За типом розвитку зернові культури діляться на озимі культури та ярові культури. Пшениця - однорічна озима або яра трав'яниста рослина. Стебло — прямостояча соломина, складається з 4—7 міжвузлів, які надають стійкості стеблу проти вітру. Листки у озимої пшениці майже голі.
Пшениця належить до зернових культур, займає основну частину посівних площ України. Вона є головною культурою, яка використовується у харчовій галузі та для корму тварин.
Жито посівне — рослина близько пов'язана із ячменем та пшеницею,
що широко вирощується людиною для отримання зерна та в якості кормової культури. Зерно посівного жита використовується для виготовлення певних сортів хліба, пива та інших продуктів, також часом споживається в їжу цільне зерно, приготовлене у вигляді каші.
Зупинка 2. Поле технічних рослин. (Овес)
- А як називається ця рослина (вчитель показує на посіви вівса)?
- За якою ознакою можна відрізнити овес від пшениці і жита? (Відповіді учнів)
Зверніть увагу на висоту, форму й розмір колоса, стебла, розмір і забарвлення листя. Як раніше, так і тепер близько 95 % вівса вирошується для годівлі тварин або як технічна культура, і лише 5 % для людського споживання. Зерно вівса має занадто мало клейковини, тому для випічки хліба воно ніколи не використовувалось.
Зупинка 3. Поле технічних рослин. (Кукурудза)
- Що ви можете сказати про цю рослину (вчитель вказує на ділянку кукурудзи)?
При певному розвитку кукурудза може досягти 4-5 м заввишки. Вона також належить до зернових культур. З неї виготовляють борошно, крупу, олію, готують різні страви, вона є добрим кормом для сільськогосподарських тварин.
Вчитель.
- Які рослини крім зернових ви побачили на полі? (Відповіді учнів)
Так, ви побачили осот, волошки, мак, лободу, щирицю, мишій – це бур’яни.
- Як потрапили вони на поле?
- Чи сіяла їх людина? (Відповіді учнів)
- Бур’яни мають добре розвинуту кореневу систему, висушують грунт і забирають з нього поживні речовини, які необхідні для росту і розвитку культурних рослин. Вони швидше ростуть і затінюють їх. Бур’яни сприяють масовому розмноженню шкідливих комах і збудників хвороб рослин, що знижує урожай. (Вчитель ознайомлює учнів з представниками шкідливих комах у міру того, як вони зустрічаються з ними на різних полях).
Вчитель.
- Діти, відгадайте загадку!
В полі ріс я, колосився,
На стеблині уродився.
А тепер мене ви ріжте,
Й на здоров’я смачно їжте. (Хліб)
Хліб. Яке коротке це слово. Всього чотири літери, а скільки в ньому тепла. З хлібом пов’язано так багато в нашому житті, цей продукт харчування став символом праці й миру. З давніх-давен наш народ над усе цінує хліб. Хліб – це достаток.
- Давайте пригадаємо прислів’я про хліб!
Гра «Закінчи прислів’я»
- Хліб – усьому … . ( голова)
- Хто про хліб дбає, тому земля … . (повертає)
- Хто хліб має, той лиха … . (не знає)
- Хочеш їсти калачі – не сиди … . (на печі)
- Глибше орати – більше хліба … . (мати)
Вчитель.
- Усі професії важливі, але професія хлібороба найважливіша. Адже саме хлібороб дає нам смачний хліб, солодкий цукор, добру кашу. Нелегко дається хліб. Справжню його ціну знають ті, хто до землі ближче. Хто від засіву до жнив живе сподіваннями і турботами хлібної ниви.
Учень.
Тато мій – механізатор,
В нього дуже гарний трактор –
Наче небо, голубий,
І великий, і прудкий.
Учень.
Пшениці шумлять на волі –
Де початок їм, де край?
Агроном в безмежнім полі
Нам вирощує врожай.
Учень.
Працьовитий тракторист –
Він до всього має хист:
І посіє, й виоре,
І насадить, і збере.
Вчитель.
- Тож будемо цінувати працю цих людей, не будемо марнувати хліба. Адже хліб – це найдорожче для людини, це її душа, пісня, це її життя!
ІV. Заключний етап. Підсумок.
- Де ми побували?
- Що називається полем?
- Які рослини там ростуть?
- Чим вони схожі і чим відрізняються?
- Чим вони корисні?
- Що потрібно для того, щоб була висока врожайність культурних рослин?
- Що сподобалось найбільше під час екскурсії?
V. Домашнє завдання
1 група. Створити гербарій з зернових рослин поля.
2 група. Написати твір на тему «Спогади про екскурсію в поле».
3 група. Намалювати малюнки на тему «Поле», дібрати прислів’я про хліб.
4 група. Створити фотоколаж цікавих моментів з екскурсії полем.