Вона розрахована на дітей початкової школи. Я розробляля цей урок для курсу "Екологія рідного краю", але він може бути використан для уроків природознавства. Дана екскурсія дозволяє навчити розрізняти дерева по листкам, впізнавати найпоширеніші рослини в зимовий період, нагадувати правила поведінки з рослинами, розглянути хід роботи досліду, продовжувати працювати групами, розподіляти та виконувати отримані обов'язки. Під час екскурсії дітям надається можливість обрати гілки з дерев, що не мають листків, і розпочати спостереження за умовами прокидання рослини після зимової сплячки, тобто самостійно проводити експеримент. використовуючи отримані данні визначити вподальшому вид дерева, від якого була взята гілочка.
Екскурсія «Знайомі незнайомці».
Мета: перевірити та закріпити знання, отримані на попередніх уроках, навчити розрізняти дерева по листкам, впізнавати найпоширеніші рослини в зимовий період, нагадувати правила поведінки з рослинами, розглянути хід роботи досліду, продовжувати працювати групами, розподіляти та виконувати отримані обов’язки.
Тип уроку: урок-екскурсія.
Обладнання: картинки рослин та тварин Червоної книги України, заготовки для кожного учня з картинками листків та плодів відповідних дерев, значки за правильні відповіді, картки різного кольору (сині, зелені, білі), фотографії дерев (дуб, калина, берізка, ялинка), секатор або ножиці, картки з інструкцією виконання домашнього експерименту для кожної команди, склянки з водою з назвами команд.
Підготовка вчителя до екскурсії:
Підготовка учнів до екскурсії:
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
У них багато є роботи,
Хоч стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони одвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву,
Хто ж вони такі?
(авереД)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Щоб сьогодні нам розглянути, як себе почувають дерева взимку, давайте спочатку спробуємо пригадати, що ми вже про них знаємо.
Завдання 1. На тому уроці ми розглядали рослини та тварини Червоної книги. Самі назви ви можете підглядати в власних книгах. Я зараз вам показую картки, а ви говорите мені, хто на них зображений.
Завдання 2. З’єднати в зошиті лініями листочки та плоди даних дерев. Правильне виконання – дитина отримує значок.
Завдання 3. Пограємо в гру. Вчитель називає назви рослин. Учень показує картки: синя – це дерево, зелена – кущі, біла – трави.
Сосна, чорниця, береза, зірочки жовті, дуб, шипшина, папороть, підсніжник, пролісок, сон-трава, липа, вовчі ягоди, конвалія, осика, калина, фіалка, клен, малина, тополя, ліщина, барвінок, дзвоники, ялинка.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Відгадаємо загадки.
Всім шапки справляє, а собі – не має. (Дуб і жолуді)
Вдивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
Її ніколи не знімаю,
Один-єдиний раз на рік
Зірками прикрашаю. (Ялинка)
Який вигляд мали дерева до того, як випав перший сніг?
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Ви вірно відгадали загадки. Ми ці дерева знаємо і не знаємо. Давайте з ними познайомимося краще.
ДУБ.
«Запорізький дуб. Пам’ятка природи ХІІ століття. Висота дерева – 36 м, довжина обхвату – більш як 6 м».
А ось яку легенду про те, як пан став дубом, записано на Волині.
Був та жив у селі Свинюхах пан Михайло і звався він Свинюським.
І в того пана Михайла Свинюського був конюх Іван. І що той Іван не зробить, то пан йому:
От одного разу поїхали пан з Іваном до лісу: Іван попереду, коней поганяє, а пан з якоюсь молодицею ззаду позіхає. От вони приїхали до лісу, пан і каже:
Взяв Іван відра, поливав ліс, поливав та все пана дожидав. Вже й вечір надворі, а Іван все поливає та поливає. Так і не помітив, як до Турина дійшов. Дивиться, а пан собі з молодицею гуляє, мед-горілку попиває. Взяла Івана злість, згадав він, як пан його величає, та й накинувся на нього:
І щоб ви думали? Став пан дубом, а побіля нього ще й повиростали дубки зелені.
Величезна краса дуба викликає захоплення кожного з нас. У спеку його могутня крона дає жадану прохолоду і затримує пилюку, а в дощ – служить надійною парасолькою.
КАЛИНА.
Калина – це символ рідної землі, батьківської хати, символ любові, що пам'ять людська береже, нагадуючи про милий рідний край, символ безсмертя, невіддільний від життя.
Було це у ті часи, коли на нашу землю завойовники нападали, наші землі плюндрували, а людей у неволю забирали.
У селі жила дівчинка Маринка. Пішла вона назустріч ворогам і завела турків-бусурманіву в непрохідні нетрі, там вони і загинули. Загину і дівчинка Маринка, султан-турок стяв Маринці голову. Заструменіла гаряча кров. І де та крівця на землю впала – калиною стала. Весною цвіте білим цвітом, нагадує нам про ніжну красу Маринки, а восени червоні кетяги скидаються на краплини крові. А насінинки схожі на серце – серце дівчинки Маринки.
Існує ще одна коротка легенда.
Жили в одному селі хлопець і дівчинка. Палко покохала вони один одного. Батьки дівчини не погоджувалися віддати дочку за бідного наймита. Утік козак за своєю милою, та ніде не міг повінчатися без благословення батьків. То й обернувся юнак теренам у полі, а дівчина – калиною.
БЕРІЗКА.
А зараз давайте дізнаємось, як берізка листя роздарувала.
Позолотила осінь Берізку. Заблищала вона, засяяла. Хто не пройде, кожен берізкою замилується.
Зраділа Мурашка, схопила листочок, до мурашника потягнула.
Приліпив його Підберезник до капелюха, стоїть і не дихає від щастя.
Гойднула гілками Берізка, жменю листочків на землю скинула. Покачався на них Їжак, начепив листя на колючки і золотою кулькою додому покотився.
ЯЛИНКА.
Раз я взувся в чобітки,
Одягнувся в кожушинку,
Сам запрягся в саночки
І поїхав по ялинку.
Ледве я зрубати встиг,
Ледве встиг ялинку брати,
А на мене зайчик – плиг!
Став ялинку відбирати.
Я сюди, а він туди…
Кричить, - нізащо!
Ти ялинку посади,
А тоді рубай, ледащо!
Не пущу, і не проси!
І цяцьками можна гратись,
Порубаєте ліси –
Ніде буде і сховатись…
Тільки ялинка залишається взимку гарна, така ж сама як і влітку.
А зараз давайте з вами послухаємо, як дерева до зими готуються.
V. Екскурсія до подвір’я школи.
Інструктаж щодо поведінки під час екскурсії.
Під час екскурсії кожна команда обирає собі дерево, за пробудженням бруньок якого, вони будуть спостерігати продовж деякого часу.
Учитель акуратно обрізає три гілки, які обрали учні для свого дослідження.
Повернувшись до класу, діти ставлять свої гілки у теплу воду до склянок з назвою власної команди.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
Ось ми і дізналися щось нове про наших незнайомців. Але треба пам’ятати, що ставитися до них потрібно поважно, незважаючи на те, в якому вони зараз вигляді та стані, але ж вони постійно живі.
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави,
Я скажу їй:
Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб вони жили у мирі й щасті.
Розкажіть мені, як потрібно поводитися з нашими вже знайомцями.
VІІ. Підготовка до домашнього завдання.
У вас на партах лежать аркуші з підказкою, як ви вдома будете пробуджувати гілочки від зими. – робота з картками.