15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Урок природознавства у 1 класі "Птахи. Риби. Звірі."

Про матеріал

План-конспект комбінованого уроку природознавства у 1 класі з мультимедійним на тему "Риби. Птахи. Звірі." розроблений на учнів з особливими освітніми потребами. Урок супроводжується презентацією. Метою уроку є формування природознавчої компетентності учнів через засвоєння системи інтегрованих знань про природу; оволодіння доступними способами пізнання природи та суспільства; засвоєння традицій українського народу у відносинах людини з природою; виявлення характерних ознак груп тварин, розпізнавання тварин за цими ознаками.

Перегляд файлу

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ 

з мультимедійним супроводом

 

 

Тема. Риби. Птахи. Звірі.

 

Тип уроку. Комбінований.

Мета. Формування природознавчої компетентності учнів через засвоєння системи інтегрованих знань про природу; оволодіння доступними способами пізнання природи та суспільства; засвоєння традицій українського народу у відносинах людини з природою; вчити з’ясовувати та визначати характерні ознаки груп тварин, розпізнавати тварин за цими ознаками;

- розвиток розумових здібностей учнів та їх емоційно-вольової сфери, пізнавальної активності та самостійності, спостережливості, кмітливості, здатності до спілкування, до співпраці у парі; корекція уваги, зорового сприймання, пам’яті, логічного мислення, семантична корекція;

- виховання соціально активної особистості, яка здатна мислити, доводити та відстоювати свою думку, поваги до народних та державних символів України, усвідомлення та бажання оберігати тварин, допомагати їм.

Обладнання. Комп’ютер, проектор, екран, презентація, аудіо запис «Спів птахів», малюнки з зображенням тварин, конверти з лускою, пір’ям, хутром, шерстю, стенд «Куточок природи», пазли для гри «Впізнай тварину», картки для індивідуальної роботи.

 

Хід уроку

I.  Організаційний момент.

1. Вступне слово вчителя. Привітання.

2. Вправа «Погода». Робота з «Куточком природи» (слайд 2)

 

 

    Яка зараз пора року?

    Який місяць?  Яке число?

    Тепло чи холодно надворі?

    Яка температура повітря?

    Що ви можете сказати про стан неба?

    Чи були сьогодні протягом дня опади?

 

II. Актуалізація знань, умінь і навичок.

1. Загадка.

Аж шість ніжок вони мають,

одні бігають, інші стрибають,

Деякі літають, та не птахи,

ну а звуть їх всіх …(Комахи)    (слайд 3)

Так, це комахи – найчисельніша група тварин. Це жуки, коники, метелики, мухи. Вони мешкають скрізь: у воді, у землі, у корі і дуплах дерев та в інших місцях.

  • Скажіть, а за якою характерною ознакою ви впізнали комах та відгадали мою загадку? (Кожна комаха має 6 ніжок. Ця ознака вирізняє її серед інших тварин.)

2. Гра «Чотири стихії» (слайд 4)

Вчитель називає стихії (вода, земля, повітря, вогонь), а учні називають тварин, життя яких пов’язане з відповідною стихією.

 

слайд 4

 

III. Повідомлення мети і завдань уроку. 

- Щойно ми згрупували тварин за місцем їхнього мешкання, а сьогодні на уроці розподілимо їх на групи за характерними ознаками.

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок.

1. Робота з малюнками.

На дошці малюнки: жаба, бобер, рак, в’юн, щука, водомірка, карась.

- Що об’єднує цих тварин? (Життя цих тварин пов’язане з водою.)

2. Гра «Відгадай загадку — покажи відгадку»

Хоч малий, та силу має —

З рук миттєво висковзає!

Схожий зовні на змію,

Має чималу сім’ю.

(В’юн)

Не дрімають карасі,

Знають добре геть усі:

Стерегтись потрібно злюки,

Хижої, страшної...

(щуки).

Взимку ловиться і влітку

Вудкою або у сітку.

Мабуть, риба це якась.

Хто впізнає? Це - …

(Карась)

- Як одним словом їх усіх назвати? (Риби)

 

 

(Слайд 5)

 

 

 

 

 

 

- Давайте уважно розглянемо ці малюнки (відгадки) і спробуємо визначити характерні ознаки риб – тобто, чим риби відрізняються від інших тварин?

(Тіло риб укрите лускою, мають зябра, замість ніжок, лап, крил вони мають плавці,  не мають шиї) (слайд 6)

3. Теоретичний матеріал.  Розповідь вчителя. 

- Риби пристосовані до життя у воді,  вони не можуть жити на суші. Тіло риб вкрите слизькою лускою. Пересуватися можуть тільки  у воді за допомогою плавців і хвоста, дихають лише тоді, коли зябра омиваються водою, киснем, розчиненим у воді.

- Отже, які спільні характерні ознаки мають риби?  (слайд 7)

 

- На малюнках ви побачили риб, що зустрічаються у водоймах Харківщини – річках, ставках, водосховищі. Це річкові або прісноводні риби, оскільки живуть у прісній воді.

- А де ще живуть риби?   Яка на смак вода в морях та океанах?

- Риб, що живуть у солоній воді, називають морськими.

- А маленькі рибки, які живуть у невеликих скляних будиночках, як називаються?

- Отже, за місцем мешкання риби поділяються на три групи: морські, прісноводні та акваріумні. (слайд 8) 

  • Як ви гадаєте, а яка найбільша за розміром риба?  

4. Хвилинка-цікавинка  (Слайди 9,10 )

         Найбільша риба на Землі – китова акула, її довжина – 20 метрів.

         Найбільша риба річок – сом. Довжина його сягає до 5 метрів, а важить він більше 300 кілограмів.

Слайд 9

Слайд 10

 

Фізкультхвилинка. «Чотири стихії»

  • Пропоную вам пограти у гру «Чотири стихії», але мовчки, тварин, що там мешкають спробуйте показати рухами, як вони пересуваються

(Вчитель називає стихію, а учні показують рухами її мешканців.)

5. Слухання співу пташок.

- Що це за звуки? Хто так співає? (птахи)  (слайд 11)

- Хто такі птахи? (тварини)

6. Створення проблемної ситуації. 

- Що ви знаєте про птахів?

- Чи всі птахи літають? (Пінгвін і страус не літають.) 

- А як іще можуть пересуватися птахи? (стрибають,бігають, плавають)

- Чим, на ваш погляд, птахи відрізняються від інших тварин?

 7. Розв’язання проблемної ситуації. Ілюстрована розповідь вчителя.

- Отже, вміння літати - це не головна ознака птахів.

- Давайте розглянемо тіло птахів.

(Вчитель виставляє малюнки птахів: ластівка, горобець, качка, синиця, дятел, лелека, шпак)

- Чим вкрите тіло птахів? (пір’ям)

- Чи може бути вкрите пір’ям тіло тварини іншої групи?

- Це і є головна ознака всіх птахів.

- А навіщо птахам пір’я? (Пір’я рятує птаха від спеки і холоду, маскує від ворогів.)

- Що ще у зовнішній будові у птахів вирізняє їх від інших тварин? (Крила, дві ноги, дзьоб)  (слайд 12)

- Дзьоб – це особливий орган у птахів, він їм замінює і рот, і ніс.

А ще за допомогою дзьоба птахи добувають їжу, чистять своє пір’я, в’ють гнізда, доглядають за пташенятами, подають сигнали.

- Отже, істотними ознаками птахів є…

8. Цікавинки про птахів.  (слайди 13,14)

  Найбільші птахи – страуси. У них малі крила, порівняно з тілом, тому вони не можуть літати. Зате в них довгі ноги, завдяки яким страуси швидко бігають.

  Пінгвіни не вміють ані літати, ані бігати. Крила вони використовують, як ласти, щоб плавати у воді і під водою.

 

Слайд 13

Слайд 14

 

 

9. Гра «Відгадай загадку — покажи відгадку»

• Відгадайте, що за птиця

Зовсім зливи не боїться,

Літає, плава, діток водить,

Сухою із води виходить. (Качка, гуска)

- Цих птахів називають водоплавними. Добре плавати їм допомагають перетинки на ніжках, зовні схожі на ласти. (слайд 15)

- Яких водоплавних птахів ви ще знаєте? (слайд 15, зображення 2,3)

 

• Сіра шубка із пір’їн,
На морозі жвавий він.
Крихти дзьоба стрибунець.
Хто це,  діти? - … (Горобець)

 

10. Створення проблемної ситуації

- Чи всіх птахів ми можемо зустріти в саду або в лісі взимку?

- Чому птахи відлітають в теплі краї? (Зникають комахи, зелені рослини — усе вкривається снігом. Тому перелітні птахи відлітають у теплі краї, де є корм. Частина птахів знаходить їжу і взимку, тому залишаються зимувати в рідних краях).

- Птахів, які живуть у нас увесь рік, називають осілими. (Синиця, дятел, голуб, горобець.) (слайд 16)

- Птахи, які прилітають до нас навесні, називають перелітними. (Ластівка, соловей, журавель,  лелека, жайворонок, шпак.) (слайд 17)

 

Слайд 16

Слайд 17

 

• Довгі ноги, гострий  ніс!

По болоту ходить скрізь.

Гніздо своє на хаті має,

І жабам всім рахунок знає. (Лелека)

 

(Слайд 18)

- Лелека – це крилатий символ українського народу,  символ любові до батька-матері, символ сімейного благополуччя, любові до рідної землі, Батьківщини. Його назвали на честь божества добра і кохання - Леля. Говорили колись, що Лель живе у душі доброї людини, а лелека мостить гніздо на подвір'ї добрих людей. Щасливий той двір, де є гніздо лелеки, бо він - птаха священна. І щасливе те село, яке має хоча б одне лелече гніздо – його обходитимуть стороною чорні хмари та злі буреломи.

А ще лелека приносить до оселі немовлят...

 

• Жовтогруді щебетушки

В темно-синіх капелюшках,

А ще мають білі щічки,

Називають їх... (синички).

 

- Що вам нагадує забарвлення цих пташок? (слайд 19)

- В такі ж кольори одяглися і деякі риби. (слайд 20)

- Не відразу із-за кольорів можна відгадати оцю модницю! (слайд 21) Її ми віднесемо до якої групи тварин – комахи, риби чи птахи?

 

Слайд 19

Слайд 20

Слайд 21

 

11. Робота з ілюстраціями підручника (с.62-63)

- Розгляньте малюнки, яких тварин ви впізнали? Як їх назвати одним словом? (Звірі)

Слайд 22

Фізкультхвилинка «Корова».

Учень рухами, мімікою, жестами показує якусь тварину, всі інші відгадують.

12. Інтерактивна вправа «Незакінчені  речення»

- Тіло майже всіх звірів вкрите…(шерстю) (слайд 23)

- Своїх малят звірі вигодовують …(молоком) (слайд 24)

Слайд 23

Слайд 24

 

- Майже у всіх звірів ніг …(чотири) (слайд 25)

- Є звір, який вміє літати, це …(кажан) (слайд 26)

Слайд 25

Слайд 26

Слайд 27

Слайд 28

 

- Є звірі, які живуть лише у воді, але дихають повітрям над водою, це… (дельфін, кит) (слайд 27)

- Є звірі, які стрибають на двох ногах, а своїх малюків носять у спеціальних сумках, це …(кенгуру) (слайд 28)

- Найбільший звір, що живе у воді, це …(кит) (слайд 29)

- Найбільший звір, що живе на землі, це …(слон) (слайд 30)

 

Слайд 29

Слайд 30

Слайд 31

 

- Отже, за якими характерними ознаками ми можемо впізнати звіра?

- Але з усіх тварин тільки звірі вигодовують своїх дитинчат молоком. (слайд 31)

V. Закріплення і осмислення отриманих знань

1. Робота в парах.

1) «Впізнай тварину» Завдання: за фрагментом малюнка впізнати тварину, скласти увесь малюнок, розповісти про неї, віднести до відповідної групи, довести це.

2) «Слідопит» Завдання: розкрити конверти, за їх вмістом визначити, хто з тварин міг би це загубити? Довести це.

2. Гра «Хто де живе?» (слайд 32)

 

 

Фронтальна робота –  «Так чи ні?»

- Заєць живе у дуплі…

- Ведмідь живе в барлозі…

- Лисиця живе в норі…

- Білка живе у дуплі…

- Лось живе в гнізді…

- Мишка живе в норі…

- Ластівка живе в гнізді…

- Слон живе в барлозі…

Індивідуальна робота за картками

 VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. Підсумкова бесіда

 - Як ви гадаєте, якою була тема нашого уроку?  (слайд 33)

- Про що дізналися на уроці? Чого навчилися?

2. Вербальне оцінювання діяльності учнів на уроці

3. Бесіда про охорону тварин

- Люди називають тварин своїми «меншими братами» людини? Як ви думаєте, чому?

- Як ми піклуємося про свої менших братиків і сестричок?

- Як ми можемо допомогти тваринам?

4. Бесіда про мир, символ  миру. (слайд 34)

- Жахливі події відбуваються нині на сході України. Гинуть та страждають люди, багато людей внаслідок обстрілів та вибухів залишаються без домівок. Наша держава, благодійні фонди та волонтерські організації допомагають постраждалим людям з тимчасово окупованої території. Але мало хто знає, що небайдужими людьми створені спеціальні волонтерські організації, які допомагають тваринам із зони АТО. Результатом діяльності цих любителів природи багато тварин знаходять собі нову домівку і нових господарів.

- На щастя, ми з вами не знаємо лиха війни. Я хочу побажати вам миру – миру у ваших душах і серцях, миру у ваших родинах, миру в нашій державі. А символом миру для всього людства є оцей птах.

ГОЛУБ - Символ Святого Духа. А також - щирої любові і злагоди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
16 липня 2018
Переглядів
2282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку