Мета уроку: сформувати уявлення про електричну напругу та одиниці її вимірювання; ознайомлення з особливостями та правилами вимірювання електричної напруги за допомогою вольтметра;
Тема: Електрична напруга. Одиниця напруги. Вольтметр
Мета уроку:
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Обладнання уроку : дошка, крейда, книга, плакати: вольтметра, амперметра,кросфорда, портрет Александро Вольта, електрична лампа, джерело струму, амперметр, вольтметр, з'єднувальні проводи, ключ.
Прогнозовані результати навчання : після проведення уроку учні зможуть:
- підключати в коло, а також вимірювати напругу за допомогою вольтметра;
- давати визначеня напруги та одиниць виімірювання її;
- розв'язувати задачі на знаходження напруги.
План уроку:
І. Організаційний момент (1 хв.)
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актулізація опорних знань (5 хв.)
ІІІ. Повідомлення теми і задач уроку, мотивція навчальної діяльності (5хв.)
ІV. Вивчення нового матеріалу (16хв.)
V. Закріпленя матеріалу (15хв.)
VI. Підбиття підсумків уроку (4хв.)
VII. Домашнє завдання ( 1 хв.)
Хід уроку
І. Організаційний момент:
Привітання з учнями, перевірка присутніх та готовності класу до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актулізація опорних знань
Фізичний диктант
ІІІ. Повідомлення теми і задач уроку
Тема сьогоднішнього уроку – це «Електрична напруга та її вимірювання».
На цьому уроці ми навчимося та дізнаємося:
- дадимо визначення напрузі;
- виміряємо напругу в електричному колі;
- дізнаємося та навчимося, як підключати вольтметр в електричне коло;
ІV. Вивчення нового матеріалу
Напрямлений рух вільних заряджених частинок (електричний струм) можливий завдяки дії на ці частинки сили з боку електричного поля. А з курсу фізики ви знаєте, що коли тіло рухається піддією певної сили і напрямок руху тіла збігається з напрямком дії цієї сили, то сила виконує роботу. Отже, кооли в певній ділянці кола існує струм, то електричне поле виконує роботу. Цю роботу називают роботою струму. Робота, яку може виконати або виконує електричне поле. Переміщуючи заряд по данній ділянці кола, визначається електричною напругою.
1. Напруга. Для характеристики електричного поля вводять фізичну величину – електричну напругу.
Напруга – це фізична величина, що визначається відношенням роботи електричного поля на певній ділянці кола до електричного заряду, що пройшов по цій ділянці. Вона характеризує електричне поле, яке створює струм.
Напруга позначається U. Її визначають за формулою:
U =
де А – робота, виконана електричним полем під час протікання струму, q – значення електричного заряду, перенесеного струмом.
2. Одиниця сили струму.
Одиницею напруги є вольт (1 В). Названа вона за ім’ям італійського вченого Алессандро Вольта, який створив перший гальванічний елемент.
Один вольт (1 В) – це напруга на кінцях провідника, при якій робота щодо переміщення електричного заряду один кулон (1 Кл) по цьому провіднику дорівнює одному джоулю (1 Дж).
1В=
Під час вимірювання застосовують також частинні або кратні одиниці напруги:
1мкВ = В;
1мВ = В;
1кВ = В;
Електричні прилади працюють при різній напрузі. Різні джерела струму характеризуються робочою напругою.
Для вимірювання напруги в електричних колах використовують прилад – вольтметр. Зовні він дуже схожий на амперметр, але на шкалах вольтметрів є позначка V, що й відрізняє його від амперметра.
Амперметр в ми піключали послідовно, а на вашу думку, як потрібно підключити вольтметер, щоб підключивши його в електричне коло значення напруги на цій ділянці кола практично не змінилося? Так, правильно слід приєднувати в колі паралельно до ділянки кола, на якій вимірюється напруга, тобто затискачі приєднуються до тих точок кола, між якими слід виміряти напругу.
Подивимося це на досліді, але для почтку нам необхідно визначити ціну поділки наших приладів. Як визначити ціну поділки?
V. Закріплення матеріалу
Задача 1. При перенесенні 60 Кл електрики з однієї точки електричної ланцюга в іншу за 12 хв досконала робота 900 Дж. Визначте напругу і силу струму в ланцюгу.
Дано: СІ Розв’язання:
q = 60 Кл U = U =
t = 12 хв 720 с I = І =
A = 900 Дж
U – ?
I - ?
Відповідь: U = 16 В; I = 0, 08 А
Задача 2. Через нитку лампи розжарення тече струм 2А. За якої напруги працює лампа, якщо за 1 хв електричне поле в нитці лампи виконує роботу 1,44 кДж?
Дано: СІ Розв’язання:
І = 2А U = U =
t = 1 хв 60 с q = It
A = 1,44 кДж 1440Дж U =
U – ?
Відповідь: U = 12В.
Кросфорд ( Додаток 1)
(Для того, щоб учням було цікавіше розгадувати кросфор, а також повторити більше вивченого матеріалу, на уроці діти будуть отримувати картинки з приладами, називати їх, а на зворотній стороні знаходитиметься номер з питаннями кросфорду)
3.Камертон 4. Мензурка
5.Спідометр 6. Градусник
7.Вольтметр 8. Амперметр
9. Динамометр
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
-Що ви нового дізналися сьогодні на уроці?
-Чому ви сьогодні навчилися?
-Що вам найбільше сподобалося?
VII. Домашнє завдання
Опрацювати § 10
Ст. 36 № 5.1; 5.4; 5.7 – І рівень складності
Ст. 37 № 5.11; 5.18; 5.20 – ІІ рівень складності
Ст. 40 № 5.27; 5.29; 5.30 – ІІІ рівень складності
Додаток 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
в |
о |
л |
ь |
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
к |
л |
ю |
ч |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
с |
х |
е |
м |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
н |
а |
п |
р |
у |
г |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
п |
а |
р |
а |
л |
е |
л |
ь |
н |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
а |
к |
у |
м |
у |
л |
я |
т |
о |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
п |
о |
с |
л |
і |
д |
о |
в |
н |
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|