Урок з трудового
навчання в 9 кл
Підготував вчитель
трудового навчання
Стельмах О.О.
Тема. Електрифіковані знаряддя праці, їх переваги та недоліки у роботі з деревяними заготовками.
Мета: повторити принцип дії електрифікованих інструментів, їх призначення та використання; ознайомити учнів із значенням цих інструментів для виготовлення конкурентоспроможної продукції; виховувати економічне мислення, бережливе ставлення до енергетичних ресурсів, довкілля.
Тип уроку: урок здобуття учнями нових знань.
Основні поняття: електрифікована машина, електрофіковані знаряддя праці, живлення , мережа.
Обладнання: електрифіковані знаряддя праці : електро рубанок, ручний електро фрезер, електро пилка, електро дриль.
Міжпредметні зв'язки: природознавство, математика.
Очікувані результати навчальної діяльності: знання будови основних складових, призначення конструктивних елементів, електрифікованих знарядь праці; призначення основних вузлів: двигуна, передавального та виконавчого механізмів; знання та дотримання правил безпечної праці при користуванні електрифікованими інструментами.
Структура уроку
І. Організаційний момент 2 хв
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів 3 хв
ІІІ. Вивчення нового матеріалу 15 хв
IV. Практична робота………………………20 хв.
V. Підсумки уроку. Домашнє завдання 5 хв
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку
II. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
2. Як можна підвищити ефективність обробки конструкційних матеріалів під час виготовлення виробів?
3. За допомогою якого пристрою приводиться в рух робочий орган електрифікованого інструмента?
4.З яких частин складається пасова передача?
IІІ. Вивчення нового матеріалу
Сучасні електроінструменти.
Щоб полегшити технологію виготовлення виробів, поліпшити їх якість та здешевити вартість, люди сконструювали різноманітні механізовані знаряддя праці. Широкого використання в побуті та на промислових підприємствах набули електрифіковані ручні технологічні машини: електричні пилки, дрилі, лобзики, шліфувальні та полірувальні машини. Завдяки тому, що електрифіковані інструменти легкі й портативні, їх часто застосовують при виконанні різноманітних технологічних операцій.
Шліфувальні машини призначені для шліфування поверхонь металу, деревини, пластичних мас.
Дисковими електропилками розпилюють заготовки з деревини, фанери, ДВП, ДСП та інших деревинних матеріалів.
Електричний лобзик слугує для випилювання складних криволінійних контурів.
За допомогою електричної свердлильної машини (дриля) свердлять отвори в деталях з деревини, металу, пластичних мас тощо.
До електрифікованих технологічних машин належить також токарний верстат з обробки деревини.
Як і будь-яка технологічна машина, електрифіковані машини мають три основні частини: електричний двигун, передавальний механізм та виконуючий (робочий) орган.
Електричний двигун призначений для перетворення електричної енергії в механічну роботу. Основними частинами електродвигуна є статор і ротор. Статор - це нерухома частина електродвигуна з великою кількістю обмоток з мідного дроту. Ротор - обертова частина електродвигуна.
Перед виконанням технологічних операцій електрифікованими знаряддями праці необхідно ознайомитися з інструкціями до інструментів, визначити їх призначення, особливості користування ними, безпечні прийоми роботи. З метою економного споживання електричної енергії не рекомендується залишати ввімкненими в електричну мережу інструменти після припинення виконання технологічних операцій.
Сучасний електроінструмент виготовляють переважно в Китаї. Він недорогий але ресурс у нього невеликий. Тому такі електроінструменти не можна довго навантажувати, а тим більше перевантажувати. Користуються ним, як правило, лише для забезпечення побутових потреб.
Більш якісні інструменти (напівпрофесійні, професійні) виготовляють в країнах Євросоюзу, Японії, Росії та Україні.
Кожне електрифіковане знаряддя праці має певні механічні і електричні параметри, які записані в паспорті до інструмента та на табличці, що кріпиться на його корпусі. Потрібно пояснює значення цих параметрів на прикладі електропилки чи електродриля та як правильно їх визначати (див. таблицю).
Зразок таблиці
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Практична робота
Розмічання кухонної достоски на деревяній заготовці за встановленими розмірами
ПТБ при розмічанні
Обладнання та інструменти: дерев’яна заготовка, лінійка, кутник, простий олівець, циркуль.
V. Підсумки уроку.
Виставлення мотивованих балів оцінювання, перевірка практичної роботи.
Домашнє завдання: Опрацювати відповідний матеріал за записами в робочому зошиті.