«Вільнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат»
Запорізької обласної ради
Підготувала та провела
вчителель-дефектолог
Івженко В.П.
Географія 9-Б клас Урок №__ Дата___________
Тема. Електроенергетика, її склад. Типи електростанцій. Потужні ЛЕП. Вплив виробництва палива та електроенергії на довкілля. (слайд №1)
Мета: охарактеризувати структуру електроенергетики, її значення, основні типи електростанцій та найважливіші ЛЕП; сформувати в учнів поняття про електроенергетику країни як складову частину паливно-енергетичного комплексу; познайомити з різними типами електростанцій, з принципами їх дії, географією розміщення, характером впливу на навколишнє середовище;
продовжувати формувати вміння працювати з атласом, настінною картою і контурними картами, аналізувати статистичний матеріал;
виховувати позитивність мислення, економічну культуру в побуті, бажання бути справжніми господарями країни, громадянську позицію (стосовно проблематики енергозбереження) та екологічну культуру;
корегувати увагу, мовлення учнів та осанку. (слайд №2)
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Підручники (діаграми, малюнки), Карта паливно-енергетичний комплекс України, атласи, контурні карти, презентація «Електроенергетика України»
Епіграф до уроку:
Земля — не рабиня наша, а мати.
Сонце — не вітчим, а рідний батько,
Ліси — наші брати, річки — сестри.
Дощі, вітри, сніги — добрі гості.
А ми на своїй планеті — мудрі господарі.
Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів.
(Притчі Соломона один із найбільш могутніх, розумних та заможних царів давньої держави Ізраїль) (слайд №3)
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.1. Організаційний момент.
(Привітання, створення позитивного настрою та ситуації успіху)
Доброго дня!
Діти, станьте рівно, посміхніться,
До гостей ви поверніться.
З добрим днем всіх привітайте
І за парти посідайте.
Продзвенів уже дзвінок
В житті зробимо ще крок,
Розглянемо тему глобальну
Бо й для нас це актуально.
Я рада вітати вас на нашому сьогоднішньому уроці і дарую вам свою посмішку. Пропоную вам посміхнутися своєму сусідові, нашій гості та мені, щоб урок наш пройшов у теплій дружній атмосфері.
Дякую вам за ваші позитивні емоції та тепло, яке, сподіваюсь, надихне нас на активну, творчу та плідну роботу.
Пригадаємо головне правило на уроці – «Правило піднятої руки». Не забувайте про це. Тож успіхів вам!
А тепер перевірте чи ви все приготували до уроку: зошити, підручники, ручки. Сіли рівненько.
Зробили глибокий вдих носом і видих (через рот). (3 рази) !
1.2. Нервово- психологічна підготовка учнів до уроку.
Діти, зверніть увагу на девіз нашого уроку:
Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів!
(Притчі Соломона один із найбільш могутніх, розумних та заможних царів давньої держави Ізраїль)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
2.1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів на уроці
Методичний прийом «Практичність теорії»
Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо чергову сторінку цікавого світу географії. Закріпимо вже вивчений матеріал, познайомимося із новою темою, попрацюємо із картами, атласами – цим ми закріпимо своє вміння працювати з ними, пограємо в цікаву гру і звичайно відпочинемо.
2.2. Перевірка домашнього завдання
Методичний прийом «Шквал питань»
а)Для слабших учнів індивідуально на картці
1.Встановити співвідношення стрілочками (для слабших учнів)
2.Дай відповідь, що об’єднує ці корисні копалини?
б) фронтально
2.3. Нервово - дидактична підготовка
Діти, зверніть увагу на наш епіграф до уроку:
Земля — не рабиня наша, а мати.
Сонце — не вітчим, а рідний батько,
Ліси — наші брати, річки — сестри.
Дощі, вітри, сніги — добрі гості.
А ми на своїй планеті — мудрі господарі.
Дійсно, як нашій молодій Українській державі потрібні мудрі господарі. Її надра багаті різноманітними природними ресурсами, її населяє талановитий і працьовитий народ. Отже, Україна має всі можливості для того, щоб стати високорозвиненою в економічному і соціальному плані державою. Основна надія побудови такої держави на — молодь. Тому вам потрібно вже зі шкільної лави вчитися мислити по-новому, економічно, ефективно, враховуючи вплив людини на природу, бути розумними господарями нашого дому.
Але пам’ятайте, що «розум — це здатність використовувати сили навколишнього світу без руйнування цього світу» (брати Стругацькі) (слайд №4)
2.4. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми спробуємо спрямувати наш розум на розв’язання важливих для нашої країни проблем, а саме — розвиток електроенергетики. Що ви хочете дізнатися з цієї теми, чого очікуєте від уроку. Прошу озвучити свої очікування в уявний мікрофон, починаючи з незакінченого речення «Я очікую від сьогоднішнього уроку...» (Відповіді учнів)
Я розраховую, що ви гідно проявите себе на уроці, будете уважними та старанними.
Робота в зошитах.
Запишіть в зошитах дату та тему уроку. (діти записують у зошитах)
Електроенергетика, її склад. Типи електростанцій. Потужні ЛЕП. Вплив виробництва палива та електроенергії на довкілля. (слайд №5)
2.5. Вивчення нового матеріалу
Методичний прийом «Картинна галерея»
Перед вами слайд з картинками. Що їх поєднує? (слайд №6)
Вправа «Дерево асоціацій».
Які асоціації викликає у вас слово «електроенергетика»?
(тепло, світло, потужність, сила, радість, страх
Які електричні прилади є у вас удома? Як ви їх використовуєте?
Вправа «Коло ідей».
Електрична енергія потрібна
· для освітлення,
· для роботи електроприладів і механізмів,
· для отримання тепла для обігріву,
· для розплаву речовин (металів, скла…),
розпарювання целюлози при виробництві паперу…
Методичний прийом «Картинна галерея»
Перед вами слайд з картинками. Що їх поєднує?
Прийом «Прогнозування за ілюстрацією» (слайд №7)
Діти, як ви думаєте, що тут зображено? (Різні типи електростанцій ТЕС, АЕС, ГЕС, СЕС, ВЕС)
Отже сьогодні на уроці ми будемо вивчати електроенергетику.
Поясніть вислів: «Електроенергія – «хліб» промисловості. (слайд №8 ), який має бути доступним. Підвищення ціни на електроенергію призводить до подорожчання товарів і послуг, для створення або надання яких її використовують.
(Перегляд фільму)
Особливості галузі. Значення електроенергетики.
АЕС
(використовують
енергію атома)
Рис.1 Структура електроенергетики України (слайд № 10)
Це одна із провідних галузей економіки. Вона представлена тепловими ТЕС, гідравлічними ГЕС, атомними АЕС, тепловими електростанціями ТЕЦ,
Сонячними СЕС, вітровими ВЕС. (слайд №11)
Провідне місце у виробництві електроенергії (50%) належить тепловим електростанціям (ТЕС), що працюють на вугіллі, природному газі й мазуті. Більшість (ТЕС) поряд з електроенергією виробляють і тепло, що використовується споживачами у вигляді пари й гарячої води. Такі електростанції називають теплоелектроцентралями (ТЕЦ).
В Україні працює багато великих і середніх теплових електростанцій в усіх регіонах.
Рис.2. Електроенергетика України
Великі теплові електростанції збудовано на Донбасі – Луганська, Слов’янська, Старобешівська, Вуглегірська, у Придніпров’ї – Придніпровська, Криворізька, Запорізька, у західних областях – Добротвірська і Бурштинська, поблизу Києва, Харкова, Херсона та інших великих міст.
Потужні теплові електростанції дуже забруднюють довкілля: атмосферу – газовими й пиловими викидами, земну поверхню- відвалами шлаків і кар’єрами. Так, одна з найпотужніших в Україні Бурштинська ТЕС щороку викидає в повітря більше шкідливих речовин, ніж від усіх видів атмосферного забруднення Києва й Київської області. Щоб запобігти цьому, необхідно створювати очисні споруди.
Рис.3. Димові викиди Бурштинської ТЕС
В Україні збудовано багато гідроелектростанцій (ГЕС). На Дніпрі – Дніпрогес, Київську, Кременчуцьку, Дніпродзержинську, Каховську, на Дністрі – Дністровську.
Найкращі умови для спорудження ГЕС мають гірські річки з високими берегами. Таких умов на рівнинних річках України майже немає. І тому природі й земельному фонду України завдано значної шкоди: перед греблями всіх збудованих гідроелектростанцій виникли так звані штучні моря. Це призвело до втрати великих площ орних земель, луків, а також багатьох населених пунктів (їх було перенесено в інші місця).
На території України є атомні електорстанції (АЕС), які працюють на урановій руді. Це Хмельницька, Рівненська, Запорізька, Південноукраїнська атомні електростанції. Вони виробляють понад 42% електроенергії країни. На думку вчених, АЕС майже не забруднюють довкілля.
Проте необхідно пам’ятати: якщо АЕС вийде з-під контролю людини, то це матиме жахливі наслідки. Це переконливо засвідчила катастрофа, що сталася в 1986 р. на Чорнобильській АЕС. Крім того, гострою є проблема захоронення відходів атомної енергетики.
Останнім часом в Україні робляться спроби використовувати енергію вітру для забезпечення електроенергією.
Електростанції України об’єднані в електроенергетичну систему.
Це дає змогу передавати електроенергію в ті райони, які не мають потужних електростанцій. Для цього створюються лінії електропередач (ЛЕП), найпотужнішою з яких є лінія Донбас – Вінниця -Бурштин. Вона постачає електроенергію навіть до Угорщини.
Рис.4. Ділянка ЛЕП Донбас – Вінниця -Бурштин
Друга така лінія електропередачі сполучає Хмельницьку АЕС і польське місто Жешув.
Україна передає за кордон частину електроенергії, яку виробляє.
Важливим напрямом енергозбереження в Україні є заміна застарілого та енергоємного обладнання й устаткування в усіх без винятку сферах людської діяльності. Необхідно модернізувати ЛЕП, особливо ті з них, по яких подають електричний струм населенню, через високий ступінь їх зношення. Для зменшення втрат електричного струму ЛЕП доцільно прокладати під землею, як це практикують у Західній Європі. Це подовжить термін їхнього використання, знизить втрати та зменшить можливість пошкодження чи незаконного під’єд нання до електромережі.
Говорячи про альтернативні джерела енергії ми говоримо про економію енергоресурсів. Економія енергоресурсів є важливим завданням, що стоїть перед усім світом. Переважна більшість енергогенеруючих потужностей працює на невідновних джерелах первинної енергії, серед яких першість тримають паливні мінеральні ресурси.
Але економити можна не тільки на державному рівні, а й на побутовому. Кожен з нас щодня використовує електричний струм. Тому важливо не забувати вимикати світло й електроприлади, коли не користуєшся ними.
Як часто у нас у домі одночасно працюють телевізор, програвач, комп’ютер, увімкнені всі лампочки…. Адже на кожній лампочці ми можемо зекономити і власні кошти і енергоресурси.
2.6. Фізкультурна хвилинка
Всі ми трішечки втомились,
Всім потрібно відпочити,
Увага на монітор!....(учні виконують вправи)…
Зробили глибокий вдих і видих
До товариша всміхнулись.
Та й до роботи повернулись!
2.7. Закріплення вивченого матеріалу:
а) Робота з підручником
Відкрийте підручник на ст. 111 та випишіть із рубрики «Запамятайте!»
б) Відповіді на запитання
Методичний прийом « Бесіда»
Методичний прийом «Проблемне питання»
Які електростанції ви б закрили і які нові побудували? Чому?
Методичний прийом « Подорож картою»
Діти! Уважно подитвіться на карту «Енергетика України» в атласі, знайдіть Запорізьку область та дайте відповідь.
Методичний прийом «Географічний практикум»
Методичний прийом «Дивуй»
На Запоріжжі запустили першу чергу найбільшої сонячної електростанції в Україні. У місті Токмак Запорізької області ввели в експлуатацію першу чергу найбільшої в Україні сонячної електростанції «Тоkmak Solar Energy».
2.8. Запис і пояснення домашнього завдання:
Опрацювати параграф 33. Відповідати на запитання. Слабшим учням читати.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Отже, наш урок добігає кінця.
3.1. Рефлексія Прийом «Ланцюжок думок».
- Давайте з’ясуємо чого ми навчилися?
- З якою темою познайомилися?
- Що робили ми на уроці?
- Які виникали найбільші труднощі?
3.2. Бальне оцінювання (коментування оцінок)
Молодці! Я вами задоволена!
3.3. Зняття нервової напруги
( лунає заспокійлива мелодія «Пори року Зима»)
Збіг урок наш, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків,
І цікавих, і важких уроків.
Завдання покличуть у майбутнє,
Найскладніше ж завдання ЖИТТЯ.
Так старайтесь вправно все вивчати!
Пам’ятайте: учня скарб ЗНАННЯ!
На цьому ми завершуємо наш урок.