Урок «Елеонор Портер «Поліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі. Особливості побудови листа. Адреса. Оформлення конверта. Написання листа літературним героям.

Про матеріал

Узагальнення знаннь учнів про твір та його естетичну цінність; розвиток усного мовлення,удосконалення навичок аналізу художнього твору,користування різними інформаційними джерелами та вміння працювати з комп'ютером;виховування інтересу до літератури,сприяння формуванню життєвих компетенцій.

Перегляд файлу

Хмелівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Теребовлянського району

Тернопільської області

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

«Елеонор Портер «Поліанна».

Ідея радості життя й відкриття світу у творі. Особливості побудови листа. Адреса. Оформлення конверта. Написання листа літературним героям.

( 5 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготували

Бакалець О. І.,

вчитель зарубіжної літератури,

Стефанишин О.В. ,

 вчитель української мови та літератури,

Ничик М. В.,

вчитель інформатики.

 

 

 Тема: Використання ІКТ на уроках словесності.

Елеонор Портер «Поліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі. Особливості побудови листа. Адреса. Оформлення конверта. Написання листа літературним героям.

Мета: узагальнити знання учнів про твір та його естетичну цінність; розвивати усне мовлення,удосконалювати  навички аналізу художнього твору,користування різними інформаційними джерелами та вміння працювати з комп’ютером;виховувати інтерес до літератури,сприяти формуванню життєвих компетенцій.

Ознайомити учнів з основними правилами листування,побудовою листа,його мовним оформленням,вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті;розвивати культуру писемного мовлення,виховувати шанобливе ставлення до людей,інтерес до живого спілкування.

 

  Треба завжди бути радісним.

Якщо радість закінчується,

 шукай, в чому помилився.

 Л. Толстой

                                                                           Пишіть листи і надсилайте  вчасно

                                                                            Коли їх ждуть далекі адресати,

                                                                            Коли є час,коли немає часу,

                                                                            І коли навіть ні про що писати.

                                                                                                           Ліна Костенко

 

                                                Перебіг уроку

I.Організаційний момент.

Вчитель літератури

Доброго дня,діти!Сьогоднішній урок буде для вас  незвичним,бо ми спробуємо поєднати аж три предмети. Але не хвилюйтеся,посміхніться один одному,нам,від ваших посмішок стало сонячно. Я дуже хочу,щоб гарний настрій не полишав вас до кінця уроку. Будьте уважними,зібраними,активними,якщо будете такими,то разом створимо цікавий,творчий,продуктивний урок.

 Психологічне налаштування

Побутує думка: «Ніколи не кажи: «Я — неук»,

                     А завжди кажи: «Я — зірка».

До кожного з вас прилетіла зірочка. Прочитайте,яке повідомлення вона вам принесла.

 

Я — учень

Я — хочу знати

Я — думаю

Я — вмію

Я — знаю

Я ---- аналізую

Я — особистість творча

Я — зірка.

 

 

 

 

 

 

 

F:\cемінар\Фото семінар\5.jpg

 

 II.Повідомлення теми, мети, епіграфа уроку.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель інформатики.

Для того, щоб зробити урок цікавішим, змістовнішим, а ви, діти, отримали якісно-нові знання, ми вирішили заінтригувати вас, тобто змоделювати презентацію уроку у вигляді буктрейлера – рекламного ролика нашого часу.

З англійської book - це книга, trailer - тягач, причіп. Дослівний переклад: тягнути книгу на причепі. А простіше кажучи, буктрейлер - відео розповідь, яскравих моментів у книзі на 2-3 хвилини. Основне його завдання - яскраво і образно розповісти про книгу, зацікавити читача, спонукати до читання.

Отож давайте переглянемо БУКТРЕЙЛЕР нашого  уроку до роману Елеонор Портер «Полліанна».

Вчитель зарубіжної літератури

В одному зі своїх листів Елеонор Портер пи­сала: «У кожної людини повинно бути попереду щось таке, що дає їй снагу жити. Ми всі повин­ні знайти свій смисл життя - великий він чи малий. Окрім того, кожний несе в собі добре світло, треба тільки вміти відкрити свою душу і подарувати це світло людям...». Це дивне світло, яке освітило життя маленького містечка, несла в собі героїня письменниці - Полліанна. Це дівчинка,котра, незважа­ючи на смерть батьків та інші життєві випро­бування, радіє кожному дню і намагається до­помогти всім, з ким зустрічається. Полліанна має незвичайний дар – бачити у всіх життєвих ситуаціях позитив та жити своєю «грою у радість».Тож сьогодні на уроці ви  навчитеся грати  в Полліаннину гру,давати оцінку моральним якостям,вчинкам персонажів, а ще  висловлювати свої думки та обґрунтовувати їх. Я сподіваюсь, що  цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей,доброту та толерантність.

Вчитель укр. мови  А ще ознайомимося з основними правилами листування,будовою листа,мовним оформленням та вимогами до оформлення адреси на конверті

IV.Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Пригадаємо вивчений матеріал використовуючи

 «Детектор брехні» ( вчитель зачитає твердження, учень відповідає «так» чи «ні»

  • 1. Батько Поліанни був лікарем? (-)
  • 2. Сім’я була бідною (+)
  • 3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)
  • 4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)
  • 5. Поліанна була веселою і радісною? (+)
  • 6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)
  • 7. Тітка Полі дала прочитати книгу полінні про Робінзона Крузо? (-)
  • 8. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)
  • 9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)
  • 10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)
  • 11. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)
  • 12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)

Слово вчителялітератури. На сьогоднішній урок ви мали підготувати ще одне завдання: намалювати ілюстрації до книги  Елеонор Портер.

  • Презентація учнівських малюнків, коментування.

 

 

 

F:\cемінар\Фото семінар\7.jpg

 

 

  • Як бачимо, на кожному вашому малюнку рудоволоса усміхнена дівчинка, яка ніколи не сумує, завжди посміхається, радіє. А  що таке радість? Дати відповідь на це запитання допоможе вірш «Що таке радість?»

Радість - це пісня, радість - це сонечко,

Радість - коли усміхається донечка.

Радість - із квітів килим строкатий,

Радість - це мамині руки і тата.

Радість - веселки шарфик барвистий,

Радість - із зірок сріблясте намисто.

Радість - дарунки, радість - це свято,

Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.

Радість - оцінка, радість - це друзі,

Радість - метелик в зеленому лузі.

Радість - робота, радість - це успіх,

А після всього - втомлений усміх.

Радість - це усмішка й тепле слово,

Що з твоїх уст злетіти готове.

Радість - добро, без якого на світі

Не можуть жити й дорослі, і діти.

Найголовніше для вас, любі діти, -

Бачити радість навкруг і радіти,

Вміти її по краплинах збирати

І одне одному їх дарувати.

Слово вч.

 Ми сьогодні  багато говорили про радість і як ви вже зрозуміли ключовим словом у нас на уроці буде слово Радість.

 А що для вас є радість? 

Вчитель мови

 А чи радієте ви, коли отримуєте листи??? Для виконання наступного завдання вам необхідно об’єднатися у дві групи. Для цього пропоную розраху­ватися на «Р» і «Л». Усі «Р»підбиратимуть асоціації до слова радість,Л – лист,а зробимо ми це за допомогою комп’ютера.

Вчитель інформатики

Діти, ми пам’ятаємо, що в кабінеті інформатики «мешкають» комп’ютери, а ми маємо з ними «дружити». Для того, щоб комп’ютери допомагали нам у навчанні, ми повинні до них бережливо ставитися і виконувати правила техніки безпеки, а також правила безпечного використання мережі Інтернет.

Озвучуємо правило і відповідно вибираємо малюнок, що підходить саме до цього правила та прикріплюємо його на плакат.

Я впевнена, що ви виконуєте ці правила.

 

 

F:\cемінар\Фото семінар\8.jpg

 

 

 

Для створення малюнка та для втілення ваших художніх талантів ми використаємо вже добре знайомий вам графічний редактор Paint. Підійдіть до завдання творчо. Підгадаю,  І група  створює малюнок-асоціаціацію до слова РАДІСТЬ, ІІ група – до слова ЛИСТ.

На це завдання у вас є 5 хв.

 

F:\cемінар\Фото семінар\10.jpg

 

 

 

F:\cемінар\Фото семінар\11.jpg

 

 

Вчитель мови

 1.А для чого потрібні листи??? 

Як ви вважаєте,чи потрібно вміти писати листи,адже можна комусь зателефонувати,чи відправити лист есемескою?

  1.  Хто з вас уже писав або отримував листа?

3. Чи можна без дозволу читати листи адресовані комусь іншому?

Ви мали випереджувальне завдання підготувати відомості

про історію виникнення листів?(розповіді учнів)

V.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1.Слово вчителя мови

Отже,сьогодні ми приділимо увагу листам,бо листування один із видів письмового спілкування.

Лист-це особиста творчість кожної людини. Але існують загальні правила, як вести листування. До них відносяться:ввічливий тон,увага до адресата,уміння писати про себе коротко,та висвітлювати цікаві факти та події. Отже,запишіть у своїх зошитах:

Лист-це писаний текст,метою якого є повідомлення про щось адресата.

Давайте розглянемо композицію листа:(слайд)……

 Початок—звертання до того ,кому адресований лист.

В основній частині автор розповідає про своє життя ,цікаві новини.Він просить написати що нового в того до кого звертається.

Кінцівка—лист закінчується словами ввічливості ,побажанням здоровя,щастя,передаємо вітання родичам і знайомим .Підпис і дата.Більшістьз нас пише листи майже автоматично:розповідає про своє здоровя,роботу,навчання,цікаві історії з свого життя ,але від побудови листа ,від слів,які добере автор,залежить реакція того,кому ми пишемо,його настрій.

Д., а чи зустрічалися ви із зразками листів у худ.творах?(так,зустрічалися у Поллінні є два види таких листів..)

 

Вчитель літератури

Напевне, усіх нас захопила та вразила історія щирої та безпосередньої дівчинки Полліанни. З її появою у містечку всі люди змінились на краще, а головне – стали щасливими. Полліанна навчила всіх головному правилу – треба радіти, тому що життя дуже складне, але людина не повинна впадати у відчай, замикатись, страждати, пасувати перед проблемами та негараздами.

2. Проблемні питання та проблемні ситуації.

  • Як ви думаєте, чому люди бувають злими?
  • Як, на ваш погляд, їм можна допомогти стати щасливими?

3.Перегляньте уривок із кіно. «Полліанна»

Уривок

   4.Бесіда з учнями

    Що ж то за така гра,яка її суть ?(відповіді учнів)

  • Суть гри в тому, щоб знайти щось таке, з чого можна радіти, не має значення, що саме.

      Хто навчив Поліанну  цієї гри?(навчив гратися у неї тато.)

  • З чого все почалося?  (Все почалося з того, що якось разом із міссіонерською пожертвою замість ляльки, яку дуже хотіла Поліанна, прислали дитячі милиці.)
  •  Чому ж тут можна радіти, коли хочеш ляльку, а тобі дають милиці?... Радіти з того, що ці милиці... вам не потрібні.
  • Чи сподобалася вам гра Полліанни? Граючись, призвичаюєшся знаходити щось, з чого можна радіти.

5.Малювання кольорограми Полліанна.

Вчитель інформатики

Діти, займіть свої робочі місця за комп’ютерами.  На Робочому столі у вас є файл з назвою «Полліанна». Відкрийте його в графічному редакторі Paint та розфарбуйте.

Які інструменти ви для цього використаєте?

Добре подумайте, в яких кольорах, теплих чи холодних,  ви протягом вивчення твору побачили Полліанну.

На виконання завдання у вас 5 хвилини.

 

F:\cемінар\Фото семінар\13.jpg

 

F:\cемінар\Фото семінар\14.jpg

 

Вчитель літератури

 У ваших кольорограмах переважають оранжевий,жовтий кольори,а це означає ,що наша героїня – сонячна дівчинка. Давайте згадаємо як дівчинку називали інші герої твору( благословенна дитина, янголятко…

 В житті Полліанни багато труднощів, вона рано залишилася сиротою,дуже хотіла ляльку, а їй прислали милиці,тітка поселила її на горищі,дівчинку часто залишали без вечері, але вона не опускає руки,а навпаки допомагає та підтримує інших жителів містечка,граючись з ними у свою гру.

6.Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до « гри  в радість»?

Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.

6.Літературна гра «Упізнай героя»

Якщо впізнаєте з першої фрази – отримуєте 10 балів. Кожна наступна прикмета позбавляє 2 балів

  1. Людина обов’язку.
  2. Дуже не любить мух.
  3. Ніколи не грюкала дверима.
  4. Різко змінила свої погляди,характер.(тітка Поллі)

 

  1. Любить поговорити про особисте життя інших.
  2. Працьовита,добра,вправна.
  3. Уболіває за Полліану.
  4. Не любить свого імені.(Ненсі)

 

  1. Страждає від самотності.
  2. Давно закоханий у тітку Поллі.
  3. Завжди приходить на допомогу людям.
  4. Сприяє одужанню Полліанни.(Лікар Чилтон)

 

  1. Ходить самотою парком.
  2. Ні з ким не розмовляє.
  3. Закоханий у маму Полліанни.
  4. Усиновив Джиммі.(Джон Пендлтон)

 

  1. Дратівлива,нетерпляча.
  2. Дуже перебірлива в їжі.
  3. Має дочку Міллі.
  4. Не може ходити.(Місіс Сноу)

 

1.Минуло 10 років

2. Жив у сиротинці

3.Хотів мати власну домівку.

4. Був усиновлений Джоном Пендлтоном(Джиммі)

Ланцюжок

Місс  Поллі – Ненсі – лікар Чилтон – Джон Пендлтон- місіс Сноу – Джиммі – Своєю «грою в радість» Полліанна змінила життя й багатьох інших мешканців містечка,адже чутки про цю диво – дівчинку розходилися дуже швидко. Це і безутішна вдова,яка багато років носила лише чорний одяг,нарешті зважилася одягнути щось кольорове; місіс Пейтон вирішила не розлучатися з чоловіком і не здавати дітей до притулку та інші.

7.Фізкультхвилинка

Раз! Два! Час вставати:       

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Полліанночко до нас

Завітай у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Гру у радість дружно грати.

Потанцюємо ми трішки

              Розімнемо ручки й ніжки!

8.Написання листів до Полліанни(повторити вимоги до написання листа)

(пишуть лист)

F:\cемінар\Фото семінар\17.jpg

Слайд(слова ввічливого типу:з повагою………)

Слайд(слова ввічливого типу: любий друже,дорога сестричко,шановний добродію,будь ласка,дякую, з повагою,пиши мені,на все добре,до зустрічі,до побаченя,мої вітання усім,чекаю відповіді,………)

9.Рольова гра  Заходить листоноша.

F:\cемінар\Фото семінар\18.jpg

 

 Зачитування листів

Як бачимо з цих листів людина сама може змінювати своє життя на краще,варто тільки цього захотіти та наповнити своє серце добром і турботою,виявляти любов і милосердя до інших.

Якщо тут вже є листоноша, то давайте підпишемо конверт і передамо свої листи  для Полліанни. А для того, що вірно підписати конверт, ми викор. Метод Скрайбінг.

Скрайбінг (від англійського "scribe" – розмічати) – це новітня техніка презентацій  винайдена британським художником Ендрю Парком.

В скрайбінгу мова людини, що виступає, ілюструється "на льоту" малюнками фломастером чи ручкою на аркуші паперу чи білій дошці; виходить ніби "ефект паралельного слідування", коли ми чуємо і бачимо приблизно одне і те ж.

Скрайбінг широко використовують у рекламі, маркетингу, бізнес-презентаціях і в освіті.

 То ж перегляньмо  СКРАЙБІНГ «Як правильно підписати поштовий конверт»  https://www.youtube.com/watch?v=LUB3G72hVQ4

 

 

F:\cемінар\Фото семінар\19.jpg

10.Діти заадресовують  конверт

11.Слово вчителя. Після виходу у світ книги про Полліанну в Америці було створено клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашій школі. Звісно,у цій справі потрібна й ваша допомога- створіть запрошення для всіх охочих.

 

Як створювати вітальні листівки, запрошення в Плейкаст ви вже знаєте. Адже на уроках інформатики ми це практикували.

Для тих, хто призабув, давайте пригадаємо, а що таке плейкаст. (Відповідають учні)

Перша група сідає за 4 компютер, а друга - за 5-ий.

На виконання цього завдання у вас 6 хвилин.

F:\cемінар\Фото семінар\20.jpg

 

Запрошуємо всіх бажаючих до нашого клубу. У кого будуть якісь негаразди,прикрощі,проблеми,то ми будемо вирішувати їх разом,і у всьому шукати позитив.

 

F:\cемінар\Фото семінар\21.jpg

 

VI. Підсумок уроку.

   Ось і підійшов до завершення наш урок,наші діти виготовили невеликі долоньки щастя ,на яких написані правила гри в радість.

Правила « гри в радість»:

  1. Щиро радій життю.
  2. Будь вдячний за все, що дає життя.
  3. У будь-якій ситуації  знаходь щось таке. З чого можна було б порадіти.
  4. Перетвори кожен день на маленьке свято.
  5. Подаруй собі і людям  щастя.

 

F:\cемінар\Фото семінар\24.jpg

 

Наш урок я хочу завершити словами Екзюпері « Найбільша розкіш - це розкіш людського спілкування»отже ,(епіграф)

«… кожний несе в собі добре світло, треба тільки вміти відкрити свою душу і подарувати це світло людям». Тож нехай це світло радості і щирості буде поряд зі мною,з вами. з кожним, хто живе на нашій чудовій планеті Земля. І тоді запанують серед людей мир, злагода, добро і милосердя і прийде до кожного Божа благодать.
 

VI. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи

Напишіть  листа своїм друзям про те,що було радісного у вас цього дня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
12757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку