18 червня о 18:00Вебінар: Ігрові методики та вправи в роботі вчителя початкових класів

Урок "Емма Андієвська.Казка-притча « Говорюща риба»

Про матеріал
Тема: Емма Андієвська.Казка-притча « Говорюща риба». Принципи толерантного ставлення до оточення, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом. Мета: допомогти учням глибше усвідомити притчевий зміст і художню вартість казки; розвивати навички визначення головної думки твору; сприяти вихованню поваги до морально-етичних цінностей, толерантного ставлення до оточення, що допомагає бачити і розуміти красу світу.
Перегляд файлу

Дата__________                                                                                       Клас______

Уроки №______(спарені)

Тема: Емма Андієвська.Казка-притча « Говорюща риба».  Принципи толерантного ставлення до оточення, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.

Мета: допомогти  учням глибше усвідомити притчевий зміст і художню вартість  казки; розвивати навички визначення головної думки твору; сприяти вихованню поваги до морально-етичних цінностей, толерантного ставлення до оточення, що допомагає бачити і розуміти красу світу.

Обладнання:  портрет письменниці, збірки її творів, дидактичний матеріал, відеоматеріали.

Епіграф:

Вірний приятель – то найбільший скарб.

Народна мудрість.

Хід уроку

І. Організаційний момент

  Вправа«Найцінніший скарб». 

 «У мене на столі чарівна скринька, в якій зараз лежить найцінніший скарб . Хто з вас хоче побачити його, може зазирнути, але поки що не розповідайте іншим, що ви там побачили». Учні по черзі зазирають у скриньку і дивуються. Коли остання дитина дізнається про вміст скриньки, спитайте: «То кого ж ви побачили? Себе, адже на дні скриньки лежить дзеркало. Так, людина і є найцінніший скарб на планеті. Кожен із вас – неповторна особистість, і саме такої дівчинки чи хлопчика більше на цій Землі немає і ніколи не було й не буде.».

II. Мотиваційний етап

 Слово вчителя

Ця жвава й енергійна жінка

буквально заворожує.

Слухаючи її, ледве встигаєш

за гострими поворотами її думки —

часом іронічної, часом парадоксальної.

Голос у неї постійно міняє інтонації,

залежно від теми розмови;

його виразності й відтінкам

могли б позаздрити найдосвідченіші актриси.

Так сказав Михайло Слабошпицький про неперевершеного майстра казок Емму Андієвську. Її казки різні, жодна не повторює попередньої. Вони захоплюють і дивують своєю красою і внутрішньою напругою.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

У Емми Андієвської є цикл не зовсім звичайних казок-притч, об'єднаних спільним початком і закінченням.

Казки були опубліковані разом у 2000 р. видавництвом «Зерна» і частина казок була видана видавництвом «Піраміда». Частина казок також опублікована у книжці «Джалапіта», виданій у 2006 р. львівським видавництвом «Піраміда».

Збірка казок містить вісімнадцять оповідань. Перед самими казками, між ними та після них відбувається розмова між шакалом та консервною бляшанкою. Ці двоє, зустрівшись ввечері, домовляються розповідати один одному казки. Вони почали розмовляти про те, що люди їх не розуміють, забувають, «що речі, які перебувають в людському оточенні, олюднюються», теж мають душу. При цьому шакал розповідає казки із сумним закінченням, а бляшанка – казки із щасливим кінцем. Кожну розказану казку обоє коментують та інтерпретують її мораль по своєму.

Як і в багатьох інших творах Андієвської, в казках відбувається олюднення речей. Шакал та бляшанка обговорюють власне уподібнення до людей.

1.Робота над змістом твору

2. Виразне читання казки. Обмін враженнями.

3.Ідейно-тематичний аналіз казки

Тема  життя риби, яка була не такою, як всі.

Ідея – трагедія індивідуальності, яка не підозрює про свою не пересічність; роль дружби в житті людини.

Вправа «Фішбоун»

Проблематика твору

 

4.Система образів

https://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2014/06/1_UkrLit-6-4.jpg

 

https://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2014/06/1_UkrLit-6-5.jpg

 

 

https://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2014/06/1_UkrLit-6-6.jpg

 

Система образів прийом «Гронування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Характеристика образу Риби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Змініть свої окуляри»,
Час: 20 хв.
Інструкція
1. Створіть приємну спокійну атмосферу з приємною музикою.
2. Спитайте у дітей, які чарівні казкові предмети вони знають. Після того, як дівчата та хлопці назвуть кілька,
поясніть, що вони зможуть зараз приміряти чарівні окуляри та відчути себе іншими людьми. А якими
людьми – вирішить жереб.
3. Попросіть учнів та учениць мовчки витягнути з капелюха рольові картки. Після цього поясніть дітям, що
вони не повинні нікому показувати картки.

Обговорення
Як ви почувалися під час прогулянки класом, школою «в окулярах»? Що було найважчим? Кумедним?
Що лякало? Що бентежило? Що розчарувало? Що найбільше здивувало під час вправи?
Чи знаєте ви когось, хто не схожий на інших? Яку реакцію вони викликають в інших?
Подивіться на навколишнє середовище в будівлі та на вулиці поблизу, чи придатні вони для всіх людей?
Що ваша школа може зробити для сприяння рівності і гідності усіх людей?
4. Запросіть усіх сісти, де кому зручно, й уважно прочитати рольові картки.
5. Далі попросіть хлопців та дівчат починати перевтілюватися в ролі. Поясніть, що зараз вони мають
пройтися класною кімнатою, вийти за її межі та дослідити світ очима тієї особи. Роздайте дітям різноманітні
окуляри, щоб допомогти їм увійти у роль.
6. Зверніть їх увагу, що важливо не виконувати роль, а вийти та представити, як це бути іншою людиною. Як
це – відчувати себе іншою людиною? Наприклад, чи зможуть вони скористатися сходами? Бути успішними
на уроках? Спілкуватися з однолітками? тощо.
7. Перебування в окулярах (7 хв.).
8. Спільне обговорення.
Ролі:
Ви – дитина з альбінізмом (уродженою відсутністю пігменту шкіри, волосся, райдужки ока, тобто у вас
біла шкіра, біле волосся, білі очі. Вам не можна перебувати на сонці, у вас поганий зір).
Ви – дитина з порушеннями опорно-рухового апарату, пересуваєтеся на візку.
Ви – дитина з порушеннями опорно-рухового апарату, пересуваєтеся на милицях.
Ви – дитина з порушеннями зору, нічого не бачите.
Ви – дитина з порушеннями слуху, нічого не чуєте.
Ви – дитина з дислексією (ви сприймаєте кожне слово під час читання окремо і не зв’язуєте з іншими
словами, тому неправильно розумієте будь-який прочитаний текст; читаєте з граматичними помилками:
помиляєтеся в закінченнях, неправильно відмінюєте слова, змінюєте відмінкові закінчення тощо).
Ви – дитина з порушеннями пам’яті (ви не можете запам’ятати вірш, правила, таблицю множення, фор-
мули тощо).
Ви – дитина з мовною вадою (заїкання).

 

Складання пазлу

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Вправа «Мікрофон»

Я для себе зробив такий висновок, що …

Слово вчителя

Для кожної людини важливо бути почутою і зрозумілою іншими.

Зараз, коли ми навчилися літати в повітрі,

як птахи, плавати під водою як риби, нам не

вистачає лише одного – навчитися жити на землі

як люди.

Б. Шоу

Бажаю вам бути добрими до людей. Прийняття, толерантність, терпимість і розуміння оточуючих – ті уроки, що змінюють життя.

VI. Домашнє завдання

Намалювати ілюстрації до твору.

Есе «Чи важко бути «говорющою» рибою?

Скласти за казкою «Говорюща риба» колаж, акровірш, сенкан  (на вибір)

 

Використані матеріали
1.Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас» («Шукайте можливості»
http://www.coe.int/uk/web/compass/see-the-ability-,
«Змініть свої окуляри» http://www.coe.int/uk/web/compass/change-your-glasses).

2. https://natalianemirovska.blogspot.com

3. https://vseosvita.ua


 

docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку