Урок "Емоції та почуття. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання та співчуття"

Про матеріал

Розробка містить конспект уроку та презентацію до уроку " "Емоції та почуття. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання та співчуття"

Перегляд файлу

Урок 13. Тема: ПОЧУТТЯ І ЕМОЦІЇ. ВИЯВИ ПОЧУТТІВ. СПОСОБИ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ПОЧУТТІВ. СПІВПЕРЕЖИВАННЯ І СПІВЧУТТЯ.

Практичне завдання: Відпрацювання навичок висловлювати почуття.

Цілі уроку: розглянути почуття й емоції, способи вияву почуттів, розглянути співпереживання й співчуття як вияв почуттів; розвивати в учнів розуміння необхідності виховання культури почуттів; розвивати вміння учнів пояснювати взаємозв’язок почуттів і здоров’я; виховувати  бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, гуманізм, доброту.

Очікувані результати: учні:

розрізнятимуть почуття та емоції;

описуватимуть знаки невербального прояву почуттів;

розрізнятимуть «Я – повідомлення» і «Ти – повідомлення»;

демонструватимуть здатність ставати себе на місце іншого, уявляти, що він думає і відчуває;

Обладнання та матеріали: ПК, проектор, картки, малюнки, підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові слова: емоції, почуття, милосердя, співпереживання, співчуття.

ХІД УРОКУ

1.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. Привітання вчителя.

 Знайомство. Вправа «Моя улюблена справа»

 Для ефективного співробітництва ми спочатку познайомимось.  Я –  ( учень називає своє ім’я)  у вільний час люблю  займатися …….

Для  успішної роботи на уроці нам потрібно пригадати  правила роботи в групі, а саме:  ( слайд 1)

  1. Активна участь в роботі.
  2. Доброзичливе ставлення один до одного.
  3. Довіра.
  4. Відкритість.
  5. Відвертість.
  6. Кожна думка має право на існування.
  7. Слухати уважно, не перебивати.
  8. Мати хороший настрій.

ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  • Вправа «Асоціативний кущ». 

На минулому уроці  ви познайомилися з поняттям «толерантність». Назвати ознаки толерантності з правил роботи  в групі ( доброзичливість, відкритість, уважна , поважає думку інших)

ІІІ.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

На екран проектується зображення  дітей з тваринами  ( слайд 2)

Які емоції у вас викликають  ці фотографії?

Щодня у нашому житті відбувається чимало подій, які не зали­шають нас байдужими і викликають різні емоції та почуття. Світ почуттів — необмежений, кожен з вас у цю хвилину щось переживає. Наприклад, ви можете відчувати радість з приводу того, що почався урок, або цікавість до нової теми. Але можуть бути і неприємні емоції  та почуття. Це також абсолютно нормально.
Сьогодні ми поговоримо про те, що таке почуття та емоції, які вони бувають. Як розпізнати емоційний стан людини за її зовнішнім виглядом;  чи 
потрібно контролювати наші почуття та як це можна зробити. 

Повідомлення теми та  мети уроку.  (слайд 3)

 (Учні записують тему уроку.)

Формулювання разом з учнями  очікуваних результатів. Учні записують свої очікувані результати на стікерах і кладуть на край парти, (прикріплюють на дошці)

Очікувані результати: (слайд 4)

Чи є різниця між почуттями та емоціями?

 

 

VІ.  ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1. Емоції – це миттєві реакції організму на подію, людину, тварину. (слайд 5) В емоціях виявляється ставлення людей до навколишнього світу, до усього, що відбувається в житті.

Позитивні емоції (радість, захоплення, задоволення) покращують настрій, а негативні (страх, відчай, гнів, тривога) – псують його. Не завжди людина може чітко усвідомити емоцію, що не скажеш про почуття.

2. Почуття формуються довше і зазвичай не зникають миттєво. Почуття – це стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища. (слайд 6) Наприклад: любов, дружба, заздрість, ворожість. Почуття виражаються через емоції. Проте інколи буває так, що вони не співпадають, або ж навпаки суперечать одне одному.

  1. Якщо вас насварила (емоція) мама за якийсь ваш нехороший вчинок, то це не означає, що вона вас не любить або ставляться вороже.
  2. Ви любите свою собаку. ( це почуття). Він погриз ваше взуття, ви розсердилися ( це емоція), вона швидко мине, але любов до вашого улюбленця залишиться.
  3. Вам не зателефонував друг, ви образилися (це емоція), але дружба ( це почуття) не зникла. (слайд 7)

3. Вправа « Мозковий штурм»

? Які бувають почуття? (приємні та неприємні)

? Назвіть приклади різних почуттів, та запишіть їх у опорну схему.

Радість,  щастя,  гордість,  любов,  горе,  страждання,  гнів, сором, захоплення, страх, смуток, надія, рішучість, злість, розпач, спокійність, незадоволення, образа.   ( слайд 8)

       

 

 

 

Небезпечні дії зазвичай породжують неприємні почуття — страх, гнів, образу.  І  навпаки, добрі новини й події — задоволення, вдячність, цікавість. Позитивні спонукають людину до діяльності та досягнення 

корисного результату.

 Коли нам нічого не загрожує, ми відчуваємо спокій і задоволення. А як втратив щось важливе (наприклад, друг переїхав до іншого  міста), тебе огортає сум. Якщо хтось кепкує або зневажливо висловлюється про тебе, ти ображаєшся. А коли відбирають те, що  тобі належить, у душі мимоволі закипає гнів. На перший погляд здається, що неприємні почуття — це вади і треба  їх долати. Та хіба не почуття страху час від часу попереджує про небезпеку, втримує від необачних кроків або змушує швидше  діяти? Від того, що такі почуття неприємно переживати, вони не втрачають цінності.  Негативні емоції  стимулюють активність, спрямовану на  уникнення шкідливих дій. 

4. Способи висловлення почуттів.

 «У тебе все написано на обличчі» коли так говорять? Чи говорили вам ці слова?

Вияв емоцій та почуттів  ( слайд 9)

    словесний;

    мімічний;

    руховий;

    комплексний.

Вправа «Вгадай емоційний стан» (слайд 10)

http://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_6.pnghttp://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_11.pnghttp://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_7.png

 

 

 

 

 

 

http://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_10.pnghttp://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081813_1603_8.pngРадісний  Спокійний  Здивований          Винний                Сердитий

 

Ми бачимо, що про почуття людини можна судити не  тільки з її слів, але і з виразу обличчя (міміки), жестів, рухів, виразу очей.

Такий вияв почуттів називається  невербальним.

5. Виконання практичне завдання:

Відпрацювання навичок висловлювати почуття.

Виконання вправи «Передай  маску».  ( слайд11)

Поверніться до сусіда за партою та по черзі зобразіть на обличчі почуття: радість, сум, захоплення, гнів, здивування ( можна використовувати звуки, жести).

Виконання вправи « Впізнай почуття»

Учні  витягують з конверта листки із записаними почуттями і по черзі демонструють їх, а клас вгадує, що це за почуття. Оплесками вітаємо правильні відповіді.

  • Чи потрібно висловлювати свої почуття?

Коли людина тривалий час переживає неприємні почуття (образу, роздратування, злість), це шкодить її здоров’ю,  з часом ці почуття можуть стати нестерпними, ще болючішими. Отже, треба постаратись якнайшвидше виправити ситуацію, сказавши про це тому, хто викликає ці почуття. Але так, щоб не образити його.  Не варто використовувати «Ти- повідомлення» («Ти сам такий, ти дурень, ти нічого не розумієш»). Це ображає, викликає бажання захищатися і нападати. Найкраще висловлювати свої почуття за допомогою «Я- повідомлення». Це речення, яке містить слова «я», «мені», «мене» і повідомляє про твою проблему та твої почуття. «Мені не  подобається, коли без дозволу беруть мої речі». Це не ображає, адже ти не звинувачуєш  співрозмовника, а просиш його зробити тобі послугу.

Відпрацювання уміння правильно висловлювати свої почуття.

Робота в групах. Розіграйте і обговоріть задані ситуації, використовуючи «Я-повідомлення» ( слайд 12 -13)

Ситуація 1. Сашко взяв у Андрійка книжку і не повертає, хоча той не раз йому нагадував. Що робити Андрієві?

Ситуація 2. До Лесі  перед контрольною сідає Оксана, щоб списати. Минулого разу Леся через це не виконала останній приклад. Як їй сказати про це?

Ситуація 3. Сергійка весь клас дражнить Вовком, бо раніше звали просто Сірим. Йому це не подобається. Як сказати про це?(слайд 14)

6. Руханка «Австралійський дощ»

7. Читання й обговорення оповідання В. Осеєвої «Просто бабуся».

Послухайте оповідання і скажіть, чому воно так називається.

По вулиці йшли хлопчик і дівчинка. А попереду них чимчикувала 

старенька бабуся. Було дуже слизько. Старенька посковзнулась і упала. «Потримай мої книжки!»  крикнув хлопчик, передав дівчинці свою сумку і кинувсь на допомогу старенькій. Коли він повернувся, дівчинка запитала; 
 Це твоя бабуся?

 Ні,  відповів хлопчик.

 Мама?  здивувалась дівчинка.

 Ні.

 Тітка? Чи знайома?

 Та ні ж, ні! Це просто бабуся

Як би ви вчинили в такій ситуації?

Співпереживання та співчуття – це те, що робить людину людиною. Це вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він. Коли виникає необхідність у співпереживанні? Мабуть, коли 
людина чогось боїться, у неї має бути якийсь виступ, вона очікує 
неприємної події.

Проте треба вміти не тільки співпереживати. А й виявляти співчуття.

Співчуття  це вираження підтримки іншій людині за важких для неї  обставин. При вираженні співчуття треба бути тактовним, знати міру, обережно добирати слова. (слайд 15)

Ситуація. 
Твоєму другові сьогодні не щастить. У нього поганий настрій.  Як йому допомогти? 

(Намагатися пригадати щось приємне, усміхнутися,послухати музику та ін.

Робота  в малих групах. Виконати завдання на с.70 підручника. Обговорити ситуації та виступити перед класом.

V.   УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.

На початку уроку ми ставили перед собою завдання: ( слайд 16)

розрізняти почуття та емоції;

описувати знаки невербального прояву почуттів;

розрізняти  «Я – повідомлення» і «Ти – повідомлення»;

демонструвати здатність ставати себе на місце іншого, уявляти, що він думає і відчуває;

Вставити пропущені слова : (слайд 17)

У людини є _________ та __________. Миттєві реакції організму на подію, людину, тварину - це _______________. Стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища – це _____________. Радість, задоволення , любов – це __________ почуття. Негативні почуття : _____, _______, ________. Почуття та емоції можна виражати _____________, ___________, ___________. Для висловлювання своїх почуттів краще використовувати «_____ - повідомлення». Вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він – це _____________.

 

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

Очікування. Чи справдились ваші очікування щодо нашої сьогоднішньої зустрічі?

Рефлексія. Вправа «Продовжи речення…»( слайд18)

«Сьогодні на уроці я дізнався, ……..»

 «Після цього уроку  я знатиму,… (що таке…….)   ( як ….) та (вмітиму….)  ».

    Узагальнююче слово вчителя.

В школі чи на вулиці, у магазині чи в лікарні, в середовищі знайомих чи незнайомих нам людей є ті, що потребують нашої підтримки і допомоги, розуміння та співчуття. Я впевнена, що коли ви зустрінете таких людей, то виявите свою толерантність, турботу та милосердя, адже всі ви добрі, чуйні, щирі діти. Завжди стався до людей так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе. А знання отримані на сьогоднішньому уроці нехай допоможуть вам у цьому.

Вправа «Подаруй усмішку»

Від усмішки хмарний день ясніш,

від усмішки засія веселка в небі…

Поділись усмішкою щедріш,

і вона повернеться до тебе.

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.  ( слайд 19)

Опрацювати матеріал § 13 підручника.  Намалювати малюнок «Милосердя я уявляю таким…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
30289
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку