Урок "Еритроцити. Групи крові"

Про матеріал
Розробка містить конспект уроку з біології 8 класу "Еритроцити. Групи крові".
Перегляд файлу

Автор: Кондрацька Оксана Анатоліївна,  вчитель біології Острозького

НВК «Школа І-ІІІ ступенів-гімназія»

 

Тема: Еритроцити, їх будова і функції. Групи крові.

Мета: ознайомити учнів з будовою, функціями еритроцитів, навчити визначати взаємозв̓язок між будовою та функціями, групами крові, недокрів̓ям, розвивати пам̓ять, увагу, мислення, аналітико-синтетичні вміння та навички, виховувати бережливе ставлення до власного організму.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація Microsoft PowerPoint.

 

Хід уроку І. Організаційний момент.

Зверніть увагу чи є у вас на партах підручник, зошит, ручка – необхідні предмети для роботи на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Гра „Пароль”.

— Кожен з вас повинен назвати слово, словосполучення по темі яку ми зараз вичаємо „Кров” в послідовному порядку – ланцюжком. Однак, пароль не повинен повторюватися.

— За допомогою невеличкого тесту, перевірте, діти, свої знання, виконавши його самостійно.(слайд 2)

—А тепер методом самоконтролю, перевірте свої самостійні роботи, виправивши помилки. (слайд 3.)

Тепер, кожен з вас, знає на що йому потрібно звернути більше увагу по даній темі, що повторити.

—Дайте, діти, будь ласка, відповідь на запитання, як ви вважаєте, чому для життя клітин необхідне рідке середовище?

—Яка рідина виступає на шкірі у вигляді прозорих крапельок?

—Чому в кров людини не можна вливати чисту воду?

—Чому не лопаються клітини крові, якщо людина вип”є велику кількість води?

—Концентрація солей фізіологічного розчину, що замінює в дослідах кров, для холоднокровних дорівнює 0,65%, для теплокровних — 0,9%.

Чим пояснюється така відмінність?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сповільнена відгадка (проблемне питання).

 У 5 л крові може розчинитися 100 см3 кисню, а для задоволення потреб організму в кисні його необхідно значно більше. Яким шляхом організм дістає потрібну кількість кисню?

 Відповідь на дане запитання ви спробуєте мені дати в кінці уроку. Отож, для того щоб відповісти на дане запитання ми з вами сьогодні спробуємо наблизитися до таємниць крові, пам’ятаючи  слова В. Гете:

Людина повинна вірити, що незрозуміле можна ...... зрозуміти, Інакше вона не стане міркувати про нього.

Тема сьогоднішнього уроку „Еритроцити, їх будова і функції. Групи крові”.

Цілі уроку: 

-   розпізнавати формені елементи крові людини;

-   характеризувати будову і функції еритроцитів;

-   пояснювати взаємозв̉язок будови еритроцитів з виконуваними функціями;

-   порівнювати формені елементи крові людини і жаби;

-   визначати сумісність груп крові; - характеризувати кожну групу крові.

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

«Ротаційні трійки».

1.     Будова еритроцитів.

2.     Місце утворення еритроцитів.

3.     Гемоглобін, будова і функції.

—Що таке еритроцити? (Це червоні кров’яні тільця, що здійснюють дихальну функцію в організмі).

—Як ви вважаєте, яке значення має така форма еритроцитів у виконанні їхньої функції? 

— Еритроцити не мають ядер. Це важливо. Чому? (тому що якби еритроцити мали ядра, то вони не могли б проходити найтоншими

капілярами, аби живити очі, найвищі шари шкіри та ін. ) До речі, в тварин еритроцити мають ядра.

 — Як ви вважаєте з чим пов̓язано? (в них не такі тонкі капіляри)

— Як ви вважаєте, до чого може призвести злипання еритроцитів? (до розриву капілярів)

 «Синтез думок». 

— Яка природа червоного мережива на носах та щоках у п'яниць?

(Ніс, очі - це все наявні ознаки розриву капілярів. Те саме відбувається у всьому організмі - у серці, нирках, мозкові, у м'язах, у статєвих органах, у шкірі (з якої, до речі, росте волосся - не забули?) - скрізь. Людина у алкогольному сп’янінні руйнує власну серцево-судинну систему, причому від дози залежить виключно обсяг ушкоджень - якісної різниці немає.)

Отже, коли людина приймаєте дозу алкоголю відбувається от що:

етиловий спирт, потрапляючи до крові, змиває "мастило" з еритроцитів і вони зліплюються. Потім вони потрапляють до капілярів та розривають їх. 

Отже, коли ви чуєте: "За здоров'я!", будьте чесними, виправте оратора хоч подумки - "За рахунок здоров'я..." 

«»Коло ідей»

 Цікаво знати, що ... канадські хірурги виявили у пацієнта зелену кров. Під час звичайної операції хірурги міста Ванкувер зіштовхнулися з досить дивовижним явищем: у пацієнта виявився дуже дивний колір крові. Замість звичного червоного лікарі побачили рідину темно-зеленого кольору. У 42річного затятого курця, були проблеми з кровообігом у нозі, унаслідок чого йому призначили операцію. Хворий уживав занадто багато препарату за назвою Суматріптан (Sumatriptan), що знижує головний біль. Діюча речовина цього препарату містить сульфонамідну групу. Як ви вважаєте, яка причина даного явища?

(Дивну рідину негайно відправили на аналіз, що виявив у пацієнта сульфогемоглобінемію - стан, викликаний приєднанням атома сірки до білка гемоглобіну. Хімічна реакція змінила структуру гемоглобіну, у результаті чого змінився і колір крові. Виявилося, що хворий уживав занадто багато препарату за назвою Суматріптан (Sumatriptan), що знижує головний біль. Діюча речовина цього препарату містить сульфонамідну групу, що і могла стати джерелом сірки в крові канадця. Однак незважаючи на дивну хімічну реакцію у своєму організмі, пацієнт відмінно переніс операцію і швидко пішов на одужання. За рекомендацією лікарів пацієнт припинив вживати ліки, і через кілька тижнів його кров знову набула природний колір.) Робота в малих групах.

1.   Недокрів’я.Причини зниження гемоглобіну в крові.

2.   Групи крові. 

3.   Резус – чинник.

Бесіда. 

— Як рятують людей при великих втратах крові?

Донори і тим, кому кров буде перелита, повинні володіти сумісною кров'ю - тобто мати сумісні групи крові.

— Яка ж закономірність сумісності груп крові?

 Основна закономірність сукупності груп крові полягає в тому, що еритроцити крові донора не повинні містити білкових речовин А і В, на які б могли подіяти антитіла (а і б) плазми хворого. Однак оборотна зустріч а і в в донора з білками А і В еритроцитів хворого не має суттєвого значення через велике розведення їх в плазмі крові хворого.

Заповнення таблиці.

Донор

/Хворий

І (а і в)

ІІ (А і в)

ІІІ (В і а)

ІV (А і В)

І (а і в)

Можна +

+

+

+

ІІ (А і в)

+

+

ІІІ (а і В)

+

+

ІV (А і В)

+

 

— Отже, проаналізувавши заповнену таблицю, дайте відповідь на запитання:

— Люди з якою групою крові є універсальними донорами, особи, які віддають кров іншій особі - хворому?

— Люди з якою групою крові є універсальними реципієнтами, тобто особи, які приймають кров від інших осіб (донорів)?

Самостійна робота учнів.

— Закінчте схему у ваших зошитах.

— Перевірте чи правильно ви виконали ваше завдання (слайд 12).

Вчитель. Щодня тисячі хворих «зависають» між життям та смертю в очікуванні порції чужої плазми, тромбоцитів, еритроцитів чи білків. Якщо таким пацієнтам не надати допомогу вчасно, вони можуть померти. Існує ціла низка захворювань, які неможливо вилікувати без систематичного переливання крові та її компонентів. Йдеться про найважчі гематологічні захворювання — гемофілію, рак крові, анемію, захворювання імунної системи. Лікування цих захворювань може тривати роками, і без вливання спеціальних препаратів, виготовлених із крові, такі пацієнти приречені на смерть. 

Дискусія «Чому донорської крові в Україні не вистачає?» Це слід знати...

У разі навмисного приховування інформації про стан свого здоров'я або надання неправдивих відомостей, що зашкодило чи могло зашкодити реципієнту, такий донор притягується до адміністративної, цивільноправової чи кримінальної відповідальності. 

V. Узагальнення і систематизація вивченого.

„Два – чотири - всі разом”.

Упродовж кількох вилин ви читаєте інформацію на картці, а тоді ознайомлюєте зі своєю інфолрмацією однокласників – сусіда по парті та по сусідніх партах вашого ряду і в результаті загальне обговорення. При цьому учень може одночасно спілкуватися з кимось одним. 

Завдання: поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня.

ФАКТ 1 НА ЧАСІ - АВТОДОНОРСТВО

Останнім часом набуло поширення автодонорство. Практично здорова людина може здати кров та покласти її у банк крові. І за потреби, а від цього не застрахований ніхто, їй будуть вливати її ж власну кров. Ця кров за згодою автодонора може бути використана і для його кровних родичів, інших осіб, звичайно ж, якщо за своїми показниками вона їм підходить. 

Беручи кров у автодонора, її розділяють на компоненти: плазму та еритроцити. Еритроцити зберігають у спеціальній установці за температури -196°С до 10 років. Плазму зберігають в режимі температури -40°С протягом 2 років. 

ФАКТ 2 Медики навчилися змінювати групу крові

Міжнародна команда вчених під керівництвом Хенріка Клаузена з Копенгагенського університету запропонувала ефективний спосіб боротьби з дефіцитом донорської крові. Їм удалося одержати ферменти, здатні розщеплювати антигени А и В, що наявні в II(А), III(У) і IV(АВ) групах крові, перетворюючи будь-яку кров в «універсальну» I (0) групу.

Дослідники проаналізували 2500 екстрактів різних бактерій і грибів у пошуках ферментів, здатних розщеплювати антигени А і В. В результаті, вони змогли знайти два ферменти, що розщеплюють антигени А і В і перетворюють будь-яку кров в універсальну I (0) групу.

Найближчим часом плануються клінічні випробування, що повинні підтвердити безпеку й ефективність «універсальної» крові, отриманої таким чином.

ФАКТ 3 Створення штучної крові

Японськими дослідниками було створено штучну кров, яка нездатна викликати відторгнення. 

Нова кров, на відміну від донорської, не має групи, резус-фактора і не може переносити вірусні інфекції. 

Головною функцією крові є доставка кисню у всі органи і тканини. Японці замість гемоглобіну використовували білок альбумін. Для того, щоб примусити альбумін переносити кисень, учені приєднали до нього фермент гемоглобіну, що містить залізо – гем. 

Штучна кров може доставляти кисень навіть у закупорені тромбами судини. Наприклад, при інфаркті або інсульті.

Вже існують технології для масового виробництва такої крові. При необхідності препарат можна зберігати впродовж тривалого часу. 

Проблеми, які є такими, що ведуть на даному етапі розробки кровозамінників, які містять кисень, на основі гемоглобіну: відсутність відповіді на питання про нешкідливість препаратів, що створюються, їхню токсичність, особливо при повторних інфузіях, руйнування і виведення з організму відповідних конструкцій, стерилізації препаратів, дорожнечі їх приготування. 

Використання штучної крові в лікувальній практиці стане можливим після завершення всіх випробувань. Учені вважають, що це відбудеться найближчис часом.

ФАКТ 4

Донорська кров небезпечна?

      Як додатковий аргумент відмови від переливання крові наводять численні приклади, коли через кров лікарі заражали пацієнтів різноманітними хворобами, в тому числі й СНІДом. 

     Дійсно, ні для кого не секрет, що контроль за якістю донорської крові є далеко не ідеальний. Адже лікування з використанням “штучної крові” зводить до мінімуму ризик зараження. Але це у теорії, оскільки „штучна кров” є досить дорогою. Медики змогли довести, що донорська кров є небезпечною для організму, оскільки призводить до інсультів і інфарктів. На їхню думку, кров, яка тече по судинах, і донорська кров дуже відрізняються за своїм складом. Кров, яка зберігається якийсь час, позбавляється украй важливої складової – оксиду азоту. Саме цей компонент необхідний людині для успішної доставки кисню в тканини. 

Унаслідок спостережень за пацієнтами було встановлено, що люди, яким хоч раз переливали кров, набагато частіше страждають від серцевої недостатності, інсультів та інфарктів. Виявляється, відразу оксид азоту починає випаровуватися з крові. Цей важливий компонент забезпечує доставку кисню в тканини людського тіла через розширення судин. Не важливо, скільки кисню несуть на собі еритроцити, він не може потрапити в тканини у необхідній кількості через відсутность оксиду азоту.

На думку вчених, проблему браку оксиду азоту можна легко вирішити. Кров донора, перш ніж відправитися на переливання має бути штучно насчена цією речовиною. 

— Відтворіть отриману інформацію.

„За і проти” на тему: „Штучна та донорська кров – за і проти”.

VІ. Підсумок уроку. Д/з.

Сповільнена відгадка.

— Отож, спробуйте дати відповідь на завдання, яке було поставлено перед вами на початку уроку.

„Мікрофон”.

Підведіть межу уроку за допомогою відкритих речень

„На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було ...”.

„Ця інформація дає нам підстави для висновку, що ...”

 

У житті кожної людини бувають дні тривоги і сумнівів. Моменти, коли приходиться зупинитися й оглянутися: чому я такий? Виявляється відповіді на це пекуче питання може дати група крові. 

Вивчаючи групи крові, вчені спочатку з подивом, а потім більш впевнено констатували, що особистість людини і його група крові пов”язані напряму. Для кожної групи характерні якісь глибинні риси, що впливають на те, як протікає життя людини. Вони закладені в крові і передаються з покоління в покоління. 

Коли японець Масахіто Наомі написав книгу з назвою-твердженням: "Ви такі, яка ваша група крові", усі співвітчизники відразу повірили йому. Тепер в анкетах при прийомі на роботу претенденти повинні вказати свою групу крові. Тепер усі японці з гордістю вказують свою групу, як би говорячи: Я -1-а група - ентузіаст і лідер, 2-а - працьовитий і посидючий, 3-я - творча людина і 4-а - організатор з нешаблонним мисленням. І відділи кадрів підшукують відповідну посаду. Творчий для творця, конвеєр для посидючого, менеджмент - для організатора.  Тренери і вчителі теж враховують групу крові своїх підопічних.  Дійшло до того, що на етикетках прохолоджених напоїв вказують ті групи крові, для власників яких цей продукт найбільш корисний. 

Я вам пропоную ознайомитися характеристикою кожної групи крові за дослідженнями японського вченого Пошітако Номі (слайд 15). СКАЖИ, ЯКУ ТИ МАЄШ ГРУПУ КРОВІ,

а я скажу, хто ти...

1 -а група крові

Ти - лідер. Усе задумане тобою обов'язково здійснюється. Вмієш вибирати правильний напрямок для досягнення мети. Віриш у свої сили, але при цьому маєш певні недоліки: ревнощі та неймовірну амбіційність.

 

2-га група

Ти сприймаєш усе довкола як гармонійне ціле. Намагаєшся все впорядкувати і жити спокійним розміреним життям. Ти досить комфортна людина для оточуючих. Маєш позитивні риси: терпимість і доброзичливість. Але досить часто тобі заважає впертість і невміння розслабитися.

 

3-тя група

Індивідуалізм і схильність чинити усе на свій розсуд - риси твого характеру. Ти маєш багату уяву й бурхливі фантазії. Але тобі важко пристосуватися до нових умов, тебе часто напружують різкі зміни життя, абсолютно не вмієш вести гнучку політику.

 

4-та група

Твої переваги - спокій та врівноваженість. Тебе люблять оточуючі, бо ти вмієш гарно розважати людей. Тобі властива тактовність і справедливість, але інколи ти втрачаєш контроль і занадто різко відповідаєш співрозмовникові. Тобі важко у прийнятті серйозних рішень.

Д/з. §22 опрацювати, підготувати повідомлення про резус-фактор.

 

Висновки вчителя: використані на уроці методи і форми роботи дають позитивний результат — високу мотивацію, навчальну діяльність і досягнення під час вивчення даної теми, а головне не залишаючи жодну дитину в пасивній позиції у процесі навчання. Організована на уроці самостійна пізнавальна діяльність, проблемне навчання, використані різноманітні розумові операції, такі як аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. На уроці успішно поєднується індивідуальна, парна та групова  розумова діяльність, що забезпечує постійний процес обміну думками між учнями. Створені на уроці свобода вибору учнів та ситуація успіху – це свідоме регулювання і активізація учнями своєї поведінки, отримання учнями позитивних емоцій та відчуттів, задоволення та радощів від спільної взаємодії на уроці.

pdf
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку