_____________________
Тема уроку. Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні властивості. Гідроліз естерів.
Мета: - повторити основні класи органічних речовин, їх характерні ознаки, продовжити формування системи знань про класи органічних сполук і генетичного звязку між ними, дати уявлення про утворення естерів, розглянути найпростіші за складом і будовою естери, суть реакції етерифікації й гідролізу, умови їх перебігу;
- розвивати вміння самостійно здобувати знання, використовуючи різні джерела інформації, творче мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, ерудованість;
соціальну активність учнів через групову роботу;
-сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню життєвих компетентностей учнів, досвіду творчої діяльності, ділового спілкування, виховувати інтерес до предмету.
Обладнаня й реактиви до уроку: прилад для добування естерів, виставка парфумірованої продукції (мила, духи й одеколони, живі квіти (фіаки, роза, гіацинт), масла; учительська презентація, маркери, ватмани.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форми роботи: фронтальна робота, самостійна робота учнів, робота в парах
Методи навчання: словесні (бесіда, пояснення, «Експрес»-опитування), наочні
(демонстрація), практичні (виконання вправ, «Ромашка Блума»).
Обладнання: зразки продуктів, отриманих з естерів (парфуми, харчові
ароматизатори)
Наскрізні змістовні лінії:
Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток
Вплив естерів на організм людини. Застосування.
Підприємливість і фінансова грамотність. Реакція естерифікації.
Компетентності: предметна компетентність, ключова компетентність: інформаційно-цифрова, спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична компетентність
Знайомство
Доброго дня! Я вітаю всіх присутніх на нашому уроці. Я сьогодні до вас прийшла з подарунком, а найкращий подарунок для дітей це що? Цукерки. Але це не просто цукерки, сьогодні це будуть ваші оцінки, тобто відповіді будуть оцінюватися цукерками. Чому саме ними, ви зможете сказати в кінці уроку. Правильна, повна відповідь – (шоколадна цукерка), неповна відповідь –льодяники
ІІ Актуалізація опорних знань
А тема сьогоднішнього уроку записана на дошці. (смайлик) (Слайд 1) Для того щоб зясувати тему уроку нам потрібно виконати завдання, повторити те, що ви вивчили на попередніх уроках, а це карбонові кислоти.
Експрес-тест В-1
1 |
Функціональною групою карбонових кислот є
|
г)альдегідна ж)карбоксильна в)кетогрупа д)гідроксогрупа |
2 |
В нумерацію карбонового ланцюга обов’язково входить:
|
к)замісник е)радикал в)етан а)атом Карбону функціональної групи |
3 |
Дайте назву формулі СН3-СН2-СН-СООН СН3 |
с) 2-метилбутанова кислота р) пентанова кислота п) 3-метилбутанова кислота т) 2-метилпропанова кислота |
4 |
Позначте назву карбонової кислоти, для якої характерна реакція «срібного дзеркала» |
к) етанова л) пропанова м) метанова н) бутанова |
5 |
В якому із рядів всі речовини реагують з метановою кислотою :
|
а) СН3– СОН, СН3– ОН, СН3 – СООН ; и) С2 Н5 ОН , Аg2 О , металічний Мg; е) Сu(ОН)2 , Nа2 СО3, С3 Н7 СОН . |
6 |
Який агрегатний стан нехарактерний для карбонових кислот |
з) рідина б) тверда речовина н) газоподібна речовина к) всі характерні |
ж |
а |
с |
м |
и |
н |
Експрес-тест В-2
1 |
Загальна формула насичених одноосновних карбонових кислот |
д)СnH2nCOOH п)СnH2n+1COOH з)СnH2n+1OH г)СnH2n+1CO |
2 |
Нумерація найдовшого карбонового ланцюга починається:
|
а)з функціональної групи б)з того боку, де ближче замісник в)з того боку, де ближче кратний зв’язок г)з атома Карбону, зв’язаного з функціональною групою |
3 |
Дайте назву формулі СН3-СН-СН2-СООН СН3 |
к) пентанова кислота р) 3-метилбутанова кислота п) 3-метилпентанова кислота с)2-метилбутанова кислота |
4 |
Які з перелічених реакцій є спільними для етанової та хлоридної кислот :
|
з) взаємодія з лугами й одноатомними спиртами ; ф) взаємодія з металами та лугами; д) взаємодія з солями та багатоатомними спиртами. |
5 |
Реакція, що описуються схемою НСООН + КОН → НСООК + Н2О, належить до реакцій: |
а) окиснення; о) відновлення; у) нейтралізації; е) заміщення |
6 |
Галузі застосування оцтової кислоти |
м) виготовлення штучних волокон н) виготовлення парфум л)виготовлення кіноплівки г)виготовлення солодких напоїв |
п |
а |
р |
ф |
у |
м |
(слайд 2) А що подібного в цих двох поняттях? (Запах)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Запах плодів приваблює тварин, цим самим сприяє поширеню насіння, запах квітів сприяє запиленю
- А від чого залежить наш настрій? А як ви вважаєте чи мають якесь відношення приємні запахи до хорошого настрою, до його підвищення?
Аромат, запах полонив людей давним давно. (Історична довідка, слайд 3)
Ми з вами народилися, виростаємо і живемо в прекрасному світі ароматів, їх мають багато речовин. Вони приваблюють нас своїм запахом, хвилють, спокушають, сприяють виробленю ендорфінів – гормонів щастя.
ІV Повідомлення теми і завдань уроку
Саме тому тема уроку має бути приємна і цікава. Адже саме аромат виробам надають сполуки, які ми сьогодні вивчатимемо на уроці. (слайд 4)
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні властивості. Гідроліз естерів.»
План уроку (слайд 5):
Поняття про естери, їх ізомерія
Добування та номенклатура
Властивості
Значення та застосування
V Вивчення нової теми (слайд 6)
R1 – COO –R2 - загальна формула естерів
або СnH2nO2 - в молекулярному вигляді
Зверніть увагу, така ж загальна формула насичених карбонових кислот
Тому, як ви вважаєте яка ізомерія характерна естерам?
СН3СООН і НСООСН3 - приклади
Метод «Загублені деталі»
Пояснення механізму реакції.
Дана реакція називається рекцією естерифікації, оскільки внаслідок реакції утворюється естер.
Реакція, яка відбувається в протилежному напрямку, називається гідролізом.
Номенклатура естерів: (слайд 8)
замісник + алкан + оат (метил +пропан+оат)
Систиматична номенклатура |
Структурна формула |
Тривіальна назва |
Метилметаноат |
HCOOCH3 |
Метиловий естер мурашиної кислоти |
Етилметаноат |
HCOOC2H5 |
? |
Метилетаноат |
CH3COOCH3 |
? |
? |
CH3COOC2H5 |
? |
На дошку проектуємо малюнки з вишнею, яблуком, ананасом. (слайд 9)
Учитель. Дайте назви естерам, які мають запах яблук, ананасу, вишень.
Учні в групах (парах) отримують завдання скласти рівняння реакції естерифікації, внасідок якої утворюється:
1 група: бутилетаноат (запах ананасів);
2 група: метилбутаноат (запах яблук);\
3група: пентилметаноат (запах вишні).
4група: бутилбутаноат (запах банана)
Учні отримують листи, на яких зображено малюнок і назва естеру. Нижче учні пишуть реакцію.
Коментування біля дошки. Запис в конспект рівнянь
Фізичні властивості
Робота з підручником с.126
(демонстрація зразків естерів)
Проблемне питання:
Хімічні властивості естерів (слайд 11)
1. Окиснення (спалахують легко)
НСООСН3 + 2О2 → 2СО2 + 2Н2О
2. Реакція гідролізу – взаємодія з водою (в лужному середовищі)
СН3СООС2Н5 + Н2О = СН3СООН + НО-С2Н5
СН3СООС2Н5 + NaОH = СН3СООNa + НО-С2Н5 – необоротна реакція
1 учень біля дошки Написати гідроліз метилпропаноату
VІ Уточнення і розширення інформації
Ми дізналися про будову та властивості естерів. А тепер спробуйте з’ясувати галузі застосування цього «чарівного» класу органічних сполук. (слайд 12)
Знаєте, щоб отримати 1 кг олії троянди, треба переробити 4 тонни квітів, 1 кг олії м’яти добувають з 1 тонни сировини, 2–5 кілограмів лавандової олії отримують після переробки 1 тонни зеленої маси. Але за допомогою хімічних реакцій людина може врятувати те, що дає нам природа. Більшість ароматизаторів зараз добувають синтетичним шляхом. Справді, хімія — це «чаклунка».
Метод «Читання з позначками»
Небагато людей знають про лікування ароматами — ароматерапію, хоча вона виникла ще в глибоку давнину.
В основі ароматерапії лежить застосування ефірних олій.
Усі вони без винятку виявляють бактерицидну, антисептичну і протизапальну дію.
Вони позитивно впливають на нервову систему,
володіють вираженими косметичними
і дерматологічними якостями.
70 % ефірних олій лікують опіки і травми, 65 % мають знеболювальні властивості, 197 50 % нормалізують функції і стан органів кровообігу, 40 % — системи травлення. Ефірні олії використовуються для гарячих і холодних інгаляцій, ванн, компресів, розтирань, масажів. (Слайд 13)
Метод «Сенкан» (слайд 14)
Наприклад:
Естер
Ароматний, безбарвний
Лікує, розбавляє, гідролізує
Утворюється в результаті естерифікації
Ефір
VІІ Рефлексія уроку
То який же звязок цукерок з темою уроку? (запах цукеркам надють естери).
Чи був урок для вас приємним, цікавим таким, як на початку уроку ви його побачили
VІ Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати параграф підручника 21, № 155-157 (всім), 159 (високий рівень)
Творче завдання: скласти рекламу продуктів виробництва естерів
.