Урок "Федько як особистість. Дружба удавана і справжня"

Про матеріал
Мета: дати поняття «головний герой», «другорядний герой твору», охарактеризувати Федька – головного героя оповідання В.Винниченка як щедрого на добро хлопчика, як особистість, порівняти його з Толею, допомогти учням розібратися в складностях характерів та вчинках героїв; розвивати зв’язне мовлення, мислення, вчити розпізнавати справжніх друзів, виховувати доброту, дружелюбність
Перегляд файлу

Тема: Федько як особистість. Дружба удавана і справжня

Мета: дати поняття «головний герой», «другорядний герой твору», охарактеризувати Федька – головного героя оповідання В.Винниченка як щедрого на добро хлопчика, як особистість, порівняти його з Толею, допомогти учням розібратися в складностях характерів та вчинках героїв; розвивати зв’язне мовлення, мислення, вчити розпізнавати справжніх друзів, виховувати доброту, дружелюбність

Тип уроку: урок-дослідження

Краще голий та правдивий,

Ніж багатий та беззаконний.

Г.С.Сковорода

Методично-дидактичне забезпечення уроку: міні-підручник, гроно              « Справжній друг», індивідуальні картки для дослідження.

Очікувані результати:

  • учні знатимуть  поняття «головний герой», «другорядний герой»  ;
  • вмітимуть розгадувати кросворд;
  • вмітимуть інсценізувати  уривок з твору;
  • вмітимуть аналізувати вчинки героїв, визначати рису характеру
  • вмітимуть працювати з прислв׳ями.  

Структура уроку

  1.  Організація учнів.
  2.  Актуалізація опорних знань.
  3.  Повідомлення теми і мети уроку, мотивація діяльності учнів
  4.  Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
  5. Підсумок уроку.
  6. Домашнє завдання.

Хід роботи

І.Організація учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Розгадайте кросворд. (5 хв) У кольоровій колонці ви отримаєте поняття, над яким ми будемо працювати.

1.Х

А

Л

А

М

И

Д

Н

И

К

 

 

2.П

Р

А

В

Д

У

 

3.Д

Р

У

К

А

Р

 

4.Ч

И

Ж

И

К

 

5.Н

А

Б

А

К

И

Р

6.П

І

Д

К

О

В

А

 

1.Одне з прізвиськ головного героя.

2.За що поважав батько Толі поважав Федька?

3.Ким за фахом був батько Федька?

4.Пташка, на яку посперечалися Толя з Федьком?

5.Як Федько носив картуза?

6.Річ, знайдена хлопцями під час дощу, яка за повірям приносить щастя.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація діяльності учнів

-  На уроці ми з вами визначимо поняття «дружба удавана і справжня» через характеристику Федька, порівняння його з Толею.(Учні записують у зошит)

- Для організації роботи учні розділяються на три групи дослідників

Метод «Гронування»

- Які основні риси характеру повинен мати справжній друг?

- А ось пяту основну рису справжнього друга ви визначите після того, як дослідите образи Федька і Толі.

- Мені б хотілося, щоб ви навчилися розпізнавати дружбу справжню і удавану.

 ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1.Вступне слово вчителя.

Вчитель: Г.Сковорода говорив таку істину:

Краще голий та правдивий,

Ніж багатий та беззаконний.

- Як ви розумієте слова філософа?

2.Робота з літературними термінами

- На 7- ій сторінці міні-підручника знайдіть визначення поняття «головний герой», самостійно прочитайте і розкажіть.

Головний герой – це персонаж, навколо якого розгортається основний сюжет.

- Опрацюйте визначення «другорядні герої»

Другорядні герої – це персонажі, які допомагають глибше розкрити характер головного героя, часто мають яскраво виражений характер, але поступаються своїм значенням головному герою.

  • Назвіть у творі головного та другорядних героїв.

3.Дослідження-характеристика.

  • Кожна група отримала завдання для дослідження. Дослідник повинен підготувати відповідь на питання, назвати рису характеру героя, записати її на дошці.
  • Керівники груп  повинні прослідкувати, щоб їхня група правильно дала відповіді на всі запитання. Керівники, а також дослідники, які найбільш повно і правильно відповіли, отримають одинадцять балів.
  • На обдумування завдання дається 6 хвилин.

Після відповіді учні записують риси характеру на дошці і в зошити.

І група

Учень 1

Хто такі Федько і Толя? Чим різнилися їхні сім’ї? (Толя – син багатого господаря . Федько – син бідного друкаря.)

Учень 2 Назвіть вид опису, рису характеру.

«Руки в кишені, картуз набакир. Чуб йому.

стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають.» (Федько – розбишака)

Учень 3. Чому Толя після прогулянки під дощем Толя  захворів, а Федько – ні? (Толя – хворобливий. Федько загартований)

Учень 4. Знайдіть і зачитайте портретну характеристику Толі (Толя – ніжний, смирний,  випещений.)

Учень 5. Чому ніхто не піднімався битися з Федьком або тікати від нього ? Знайди цититу в підручнику. ( Федько – сильний, швидкий,  забіяка.)

Учень 6. Як характеризують слова автора Толю:«Тихо хреститься й блідніє, але од вікна цікавий  одійти не може»? (Толя – богобоязливий)

ІІгрупа

Учень 1. Ким вважає себе Толя у думці: «Але він терпіти не міг, як йому цей Федько говорив «Только». Наче він йому товариш.» (Толя – само поважний).

Учень 2.Яку рису Федька хоче підкреслити автор: «Він міг би підійти тихенько, так, що й не  почув би ніхто, - але Федько того не любив.

Він ще здалеку кричить: «Ану, гей, там, давай сюди змія!» (Федько –відкритий.)

Учень 3. Як характеризують Федька слова мами:«А кляте ж яке! А кляте! –Хоч би ж витривалий попросило тата, хоч би заплакало,камінь, а не дитина. Сибіряка якийсь.» (Федько – упертий)

Учень 4.Чому батько давав гроші синові після того, як карав?

Знайди цитату з тексту. (Федько – правдивий)

Учень 5.

Як характеризують Федька слова автора : «Федько той, якби зачепили його тата, зразу грубощі почав говорити, а то й битися поліз би». (Федько любить і поважає батька.)

Учень 6.Чому Толя, хоч і побоювався, але вирішив,  перейти річку? Зачитай рядки з твору. (Толя – самовпевнений, боязливий.)

ІІІ група

Учень.1 Як повівся Федько, коли побачив Толю  у скрутному становищі? Чи загрожував цей вчинок життю Федька?    (Федько спритний, здатний на взаємодопомогу).

Учень 2.Хто допоміг Федькові вилізти з води? Чи загрожувало це життю рятівників? (Федька поважали друзі.)

Учень 3. Як характеризує Толю той вчинок, що  після смерті головного героя Толя забирає чижика у мами Федька, стверджуючи їй, що він пташину виграв? (Толя – брехун)

Учень 4. Знайдіть і зачитайте , як веде себе Федько після того, як друзі витягли його з річки. Як це його характеризує? (Федько – кмітливий)

Учень 5.Федько тричі провалювався під кригу і залишився живим. Чи міг би він одужати після останнього падіння під кригу? Що для цього треба було зробити йому та його батькам?

4.Інсценізація діалогу

Вчитель :- Перегляньте інсценізований уривок із твору. Визначте, які риси характеру проявляють герої діалогу?

ДІАЛОГ

ТОЛЯ — Папочко!.. Мамочко!.. Я не винен, я не винен!..
МАМА ФЕДЬКА —Додому, іроде! Ось я тобі покажу!

БАТЬКО ТОЛІ— Він був на льоду?

ТОЛЯ - Я не винен, я не винен...

БАТЬКО ТОЛІ - Мовчи! — крикнув до нього батько і знов повер­нувся до Федька: — Був він на льоду?

ФЕДЬКО - Був...

ТОЛЯ - Неправда! Неправда! Я не хотів іти, а вони мене потягну­ли на річку.

А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу... Спитайте всіх... Я не винен...

МАМА ФЕДЬКА —Ох, Боже ж мій! Та що ж ти собі думаєш, люци­пере ти! Та батько ж з тебе три шкури здере, та він же на тобі живого місця не оставить. Чом тебе чортяка не вхопила там, у воді, ти, ідоляко!

БАТЬКО ТОЛІ — Підождіть, Іванихо! — зупинив її батько Толин і підняв Федька. — Встань... Чекайте, Іванихо... Я хочу спитати його... Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ні­коли не брешеш, не бреши й тепер: говори, ти потяг­нув Толю на річку?

МАТИ ФЕДЬКА — Говори ж, падлюко!

БАТЬКО ТОЛІ — Ну говори ж, Федьку.

ФЕДЬКО - Повів...

БАТЬКО ТОЛІ - І пхнув його на кригу?

ФЕДЬКО - Пхнув...

БАТЬКО ТОЛІ - Паршивець же ти! Надіюся, що на цей раз чоловік ваш покарає його як слід... Інакше лучче очис­тіть мені квартиру.

5.Бесіда за діалогом

Вчитель: - Отже, яка риса притаманна Федькові? (Робота зі схемою  «Справжній друг», розпочатою на початку уроку)

- Чи жертвує Федько своїм принципом казати правду?

- Яка ще одна з важливих рис справжнього друга?

- Жертовність(відкриваю на дошці ознаку)

-Яка риса притаманна Толі? - Підлість.

  • Чи був Федько другом Толі? А Толя другом Федька?

6.Робота з міні-підручником - Відкрийте 7 сторінку міні-підручника

Знайдіть визначення «особистість»

Чи можна Федька назвати особистістю?

- Чия дружба була справжня, а чия удавана?

7.Робота з епіграфом уроку

  • Про кого з героїв твору сказано у першому рядку висловлювання філософа?
  • Про кого другий рядок? Чому?

- Що ми з вами повинні цінити під час вибору друга за словами Г.Сковороди? Багатство чи чесність друга?

3.Робота з прислівями. Відкрийте сторінку міні-підручника

  • Поясніть, якими з прислівїв можна визначити характер Федька, Толі та їхніх батьків.
  • 1.Наперед спитайся, а потім лайся.
  • 2.Сміливому море по коліна.
  • 3.Панського роду, а песького ходу.
  • 4.Лякливий, як заєць, а шкідливий, як кішка.

5.Спершу треба розсудити, а потім робити.

 V. Підсумок уроку

VІ.Домашнє завдання.

Відкрийте 8 сторінку міні-підручника

Читати й переказувати ст. 92 – 103, вивчити поняття «епічний твір», «головний герой», «другорядні герої»

На вищий бал за бажанням написати твір «Кого б я хотів мати за друга: Толю чи Федька?».

 

 

 

 

docx
Додано
1 серпня
Переглядів
71
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку