Тема: Федько як особистість. Дружба удавана і справжня
Мета: дати поняття «головний герой», «другорядний герой твору», охарактеризувати Федька – головного героя оповідання В.Винниченка як щедрого на добро хлопчика, як особистість, порівняти його з Толею, допомогти учням розібратися в складностях характерів та вчинках героїв; розвивати зв’язне мовлення, мислення, вчити розпізнавати справжніх друзів, виховувати доброту, дружелюбність
Тип уроку: урок-дослідження
Краще голий та правдивий,
Ніж багатий та беззаконний.
Г.С.Сковорода
Методично-дидактичне забезпечення уроку: міні-підручник, гроно « Справжній друг», індивідуальні картки для дослідження.
Очікувані результати:
Структура уроку
Хід роботи
І.Організація учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Розгадайте кросворд. (5 хв) У кольоровій колонці ви отримаєте поняття, над яким ми будемо працювати.
1.Х |
А |
Л |
А |
М |
И |
Д |
Н |
И |
К |
|
|
2.П |
Р |
А |
В |
Д |
У |
||||
|
3.Д |
Р |
У |
К |
А |
Р |
|
|||
4.Ч |
И |
Ж |
И |
К |
|
|||||
5.Н |
А |
Б |
А |
К |
И |
Р |
||||
6.П |
І |
Д |
К |
О |
В |
А |
|
1.Одне з прізвиськ головного героя.
2.За що поважав батько Толі поважав Федька?
3.Ким за фахом був батько Федька?
4.Пташка, на яку посперечалися Толя з Федьком?
5.Як Федько носив картуза?
6.Річ, знайдена хлопцями під час дощу, яка за повір’ям приносить щастя.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація діяльності учнів
- На уроці ми з вами визначимо поняття «дружба удавана і справжня» через характеристику Федька, порівняння його з Толею.(Учні записують у зошит)
- Для організації роботи учні розділяються на три групи дослідників
Метод «Гронування»
- Які основні риси характеру повинен мати справжній друг?
- А ось п’яту основну рису справжнього друга ви визначите після того, як дослідите образи Федька і Толі.
- Мені б хотілося, щоб ви навчилися розпізнавати дружбу справжню і удавану.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Вступне слово вчителя.
Вчитель: Г.Сковорода говорив таку істину:
Краще голий та правдивий,
Ніж багатий та беззаконний.
- Як ви розумієте слова філософа?
2.Робота з літературними термінами
- На 7- ій сторінці міні-підручника знайдіть визначення поняття «головний герой», самостійно прочитайте і розкажіть.
Головний герой – це персонаж, навколо якого розгортається основний сюжет.
- Опрацюйте визначення «другорядні герої»
Другорядні герої – це персонажі, які допомагають глибше розкрити характер головного героя, часто мають яскраво виражений характер, але поступаються своїм значенням головному герою.
3.Дослідження-характеристика.
Після відповіді учні записують риси характеру на дошці і в зошити.
І група
Учень 1
Хто такі Федько і Толя? Чим різнилися їхні сім’ї? (Толя – син багатого господаря . Федько – син бідного друкаря.)
Учень 2 Назвіть вид опису, рису характеру.
«Руки в кишені, картуз набакир. Чуб йому.
стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають.» (Федько – розбишака)
Учень 3. Чому Толя після прогулянки під дощем Толя захворів, а Федько – ні? (Толя – хворобливий. Федько загартований)
Учень 4. Знайдіть і зачитайте портретну характеристику Толі (Толя – ніжний, смирний, випещений.)
Учень 5. Чому ніхто не піднімався битися з Федьком або тікати від нього ? Знайди цититу в підручнику. ( Федько – сильний, швидкий, забіяка.)
Учень 6. Як характеризують слова автора Толю:«Тихо хреститься й блідніє, але од вікна цікавий одійти не може»? (Толя – богобоязливий)
ІІгрупа
Учень 1. Ким вважає себе Толя у думці: «Але він терпіти не міг, як йому цей Федько говорив «Только». Наче він йому товариш.» (Толя – само поважний).
Учень 2.Яку рису Федька хоче підкреслити автор: «Він міг би підійти тихенько, так, що й не почув би ніхто, - але Федько того не любив.
Він ще здалеку кричить: «Ану, гей, там, давай сюди змія!» (Федько –відкритий.)
Учень 3. Як характеризують Федька слова мами:«А кляте ж яке! А кляте! –Хоч би ж витривалий попросило тата, хоч би заплакало,камінь, а не дитина. Сибіряка якийсь.» (Федько – упертий)
Учень 4.Чому батько давав гроші синові після того, як карав?
Знайди цитату з тексту. (Федько – правдивий)
Учень 5.
Як характеризують Федька слова автора : «Федько той, якби зачепили його тата, зразу грубощі почав говорити, а то й битися поліз би». (Федько любить і поважає батька.)
Учень 6.Чому Толя, хоч і побоювався, але вирішив, перейти річку? Зачитай рядки з твору. (Толя – самовпевнений, боязливий.)
ІІІ група
Учень.1 Як повівся Федько, коли побачив Толю у скрутному становищі? Чи загрожував цей вчинок життю Федька? (Федько спритний, здатний на взаємодопомогу).
Учень 2.Хто допоміг Федькові вилізти з води? Чи загрожувало це життю рятівників? (Федька поважали друзі.)
Учень 3. Як характеризує Толю той вчинок, що після смерті головного героя Толя забирає чижика у мами Федька, стверджуючи їй, що він пташину виграв? (Толя – брехун)
Учень 4. Знайдіть і зачитайте , як веде себе Федько після того, як друзі витягли його з річки. Як це його характеризує? (Федько – кмітливий)
Учень 5.Федько тричі провалювався під кригу і залишився живим. Чи міг би він одужати після останнього падіння під кригу? Що для цього треба було зробити йому та його батькам?
4.Інсценізація діалогу
Вчитель :- Перегляньте інсценізований уривок із твору. Визначте, які риси характеру проявляють герої діалогу?
ДІАЛОГ
ТОЛЯ — Папочко!.. Мамочко!.. Я не винен, я не винен!..
МАМА ФЕДЬКА —Додому, іроде! Ось я тобі покажу!
БАТЬКО ТОЛІ— Він був на льоду?
ТОЛЯ - Я не винен, я не винен...
БАТЬКО ТОЛІ - Мовчи! — крикнув до нього батько і знов повернувся до Федька: — Був він на льоду?
ФЕДЬКО - Був...
ТОЛЯ - Неправда! Неправда! Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку.
А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу... Спитайте всіх... Я не винен...
МАМА ФЕДЬКА —Ох, Боже ж мій! Та що ж ти собі думаєш, люципере ти! Та батько ж з тебе три шкури здере, та він же на тобі живого місця не оставить. Чом тебе чортяка не вхопила там, у воді, ти, ідоляко!
БАТЬКО ТОЛІ — Підождіть, Іванихо! — зупинив її батько Толин і підняв Федька. — Встань... Чекайте, Іванихо... Я хочу спитати його... Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешеш, не бреши й тепер: говори, ти потягнув Толю на річку?
МАТИ ФЕДЬКА — Говори ж, падлюко!
БАТЬКО ТОЛІ — Ну говори ж, Федьку.
ФЕДЬКО - Повів...
БАТЬКО ТОЛІ - І пхнув його на кригу?
ФЕДЬКО - Пхнув...
БАТЬКО ТОЛІ - Паршивець же ти! Надіюся, що на цей раз чоловік ваш покарає його як слід... Інакше лучче очистіть мені квартиру.
5.Бесіда за діалогом
Вчитель: - Отже, яка риса притаманна Федькові? (Робота зі схемою «Справжній друг», розпочатою на початку уроку)
- Чи жертвує Федько своїм принципом казати правду?
- Яка ще одна з важливих рис справжнього друга?
- Жертовність(відкриваю на дошці ознаку)
-Яка риса притаманна Толі? - Підлість.
6.Робота з міні-підручником - Відкрийте 7 сторінку міні-підручника
Знайдіть визначення «особистість»
Чи можна Федька назвати особистістю?
- Чия дружба була справжня, а чия удавана?
7.Робота з епіграфом уроку
- Що ми з вами повинні цінити під час вибору друга за словами Г.Сковороди? Багатство чи чесність друга?
3.Робота з прислів’ями. Відкрийте сторінку міні-підручника
5.Спершу треба розсудити, а потім робити.
V. Підсумок уроку
VІ.Домашнє завдання.
Відкрийте 8 сторінку міні-підручника
Читати й переказувати ст. 92 – 103, вивчити поняття «епічний твір», «головний герой», «другорядні герої»
На вищий бал за бажанням написати твір «Кого б я хотів мати за друга: Толю чи Федька?».