Урок-діалог за проблемою твору допоможе ознайомити учнів з поезією Є.Маланюка, розкрити її ідейний зміст, вказати на художню довершеність; розвивати навички виразного читання; формувати вміння аналізувати поезію; виховувати патріотичні почуття, які проявляються на відстані від рідного краю, усвідомлення їх щирості й безпосередності.
Голик Олена Валеріївна,
вчитель української мови та літератури, вчитель вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист, відмінник освіти України
комунального закладу «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ступенів №20 -
ДЮЦ «Сузір’я» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»
ЦИКЛ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЗА ТВОРЧІСТЮ ЄВГЕНА МАЛАНЮКА
(11 клас)
Голик О.В.
ФЕНОМЕН ЕМІГРАЦІЙНОЇ ПОЕЗІЇ
Тема. Роль поета-патріота в суспільному житті. Поезія Євгена Маланюка «Біографія».
Мета: ознайомити учнів з поезією, розкрити її ідейний зміст, вказати на художню довершеність; розвивати навички виразного читання; формувати вміння аналізувати поезію; виховувати патріотичні почуття, які проявляються на відстані від рідного краю, усвідомлення їх щирості й безпосередності.
Тип уроку: урок літератури рідного краю.
Форма уроку: урок-діалог за проблемою твору.
Наочність, обладнання: портрет Є.Маланюка, тлумачні та літературознавчі словники, збірка поезій «Стилет та стилос», епіграф.
Форми, методи та прийоми роботи: словникова робота, «Хвилинка релігієзнавства», робота з таблицею, епіграфом, асоціативний кущ, «Незакінчене речення», бесіда, «Синонімічна хвилинка», «Поетична хвилинка».
Міжпредметні зв’язки: історія України (еміграція українців у 20-40-ві рр. ХІХ століття), психологія (внутрішній світ людини), філософія (буття людини).
Теорія літератури: медитація, автобіографічний твір, триптих, цикл, символ, порівняння, метафора, уособлення, епітет, оксиморон.
Епіграф:
Еміграційна поезія куди давніша, ніж нинішні
інтелектуальні зацікавлення. Можна сказати, що
починається вона там, де починається сама поезія.
Б.Рубчак
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ
Графічне зображення настрою.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань та завдань.
Вступне слово вчителя.
Автобіографічні мотиви Євгена Маланюка мали велике значення, оскільки допомагали збагнути етичний світ героя, його душевні сум’яття й поривання, його розчарування й віру у воскресіння народу. Таким чином, окреслювався неповторний світ його громадсько-особистісної лірики. У цьому плані характерною є поезія «Біографія».
Виразне читання вірша Є.Маланюка «Біографія». Збірка «Стилет і стилос» (1923).
Теорія літератури.
Медитація – (лат. meditatio, від meditor – роздумую) – ліричний вірш-роздум над важливими філософськими та іншими проблемами людського буття.
Теорія літератури.
Триптих – від гр. triptychos – складений утроє) – поєднання трьох самостійних, але пов’язаних ідейним змістом чи задумом віршів, картин тощо.
Цикл – (від гр. kyklos – круг, коло) – кілька художніх творів, що їх зближує між собою чи жанр, чи тема, чи матеріал, чи головні персонажі, чи історична епоха, чи єдиний замисел автора, чи місце подій, настрій і т.д.
Теорія літератури.
Автобіографічний – твір, в основу якого автор кладе факти власного життя.
Теорія літератури.
Символ – від гр. symbolon – умовний знак, прикмета) – предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.
Словникова робота.
Мусити – робити не з власної волі, з примусу.
«Хвилинка релігієзнавства».
Випити келих – понести покарання, страждати за справу, ідею, переконання.
Словникова робота.
Апостол – у християнстві – кожний з дванадцяти учнів Христа, які поширювали його вчення.
Теорія літератури.
Порівняння – троп, що є порівнянням одного предмета з іншим на основі спільної для них ознаки.
Теорія літератури.
Оксиморон (оксюморон) – поєднання логічно суперечливих понять, несумісних ознак, що утворюють новий яскравий образ.
Словникова робота.
Самота – стан за значенням «самітний».
Самітний – який залишився, живе наодинці, без нікого.
Асоціативний кущ.
Самота – пригнічення, стан, тиша, сум, біль, відчуття.
Словникова робота.
Біографія – опис чийого-небудь життя і діяльності; життєвий шлях кого-небудь.
«Синонімічна хвилинка».
Біографія – життєпис, життя, життєвий шлях.
Ліричний герой |
Український митець; вийшов із «глухого степу», із «зітхань страждальної землі»; відчуває болі й страждання рідного краю; розуміє, що має перед ним святий обов’язок; свідомий українець; прагне до вільного життя і творення; готовий загинути заради Батьківщини. |
Метафори |
«спалює мета», «мудрість протина»… |
Порівняння |
«як кобра», «недорізаним звіром – вітер», «Єдиним болем бути»… |
Уособлення |
«вітер / Проридає»… |
Епітети |
«завжди заслуханий», «кривавім утиску», глухого степу», «німий життєпис», «вічний образ», «діамантовий гіпноз», «полиновий мед»... |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Бесіда.
Робота з епіграфом.
«Поетична хвилинка».
Учень читає вірш Оксани Лятуринської «На далеку дорогу».
ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда.
VI. РЕФЛЕКСІЯ
«Незакінчене речення».
Я хочу більше дізнатися про творчість Євгена Маланюка, тому що…
VII. ОЦІНЮВАННЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
Феномен еміграційної поезії.
Шляхи до розв’язання національного питання.
Слово про письменника-земляка.
Лицар духу.
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА
– С. 90.