КЗ «Христофорівська гімназія» Лозуватської сільської ради
Урок-філософське дослідження
з елементами інсценізації
Вчитель Валецька
Сніжана Олександрівна
Урок філософське дослідження з елементами інсценізації на тему:
«Хто він, цей Іван франко?»
(За творами видатного класика української літератури.)
Мета: розкрити перед учнями велич життя геніального І. Я. Франка; багатогранність його таланту в найрізноманітніших галузях творчості культурного і політичного життя; за допомогою власних спостережень дослідити ідейно-художні уподобання поета на різних етапах творчості; розвивати логічне мислення, творчі здібності школярів, уміння висловлювати свої думки; виховувати почуття громадянського обов'язку.
Обладнання: тексти творів І. Я. Франка, портрет автора, підручник, схеми, записи українських мелодій.
Тип уроку: урок-філософське дослідження (узагальнення і систематизація знань).
Теорія літератури: лірика як різновид літературних творів, поема, повість, драма.
Завдання перед уроком: підготувати сторінки «папки-успіху»; виразне читання поезій напам'ять; інсценізація уривку з драми «Украдене щастя».
По їхніх плодах ви пізнаєте їх...
(Євангеліє від св. Матвія)
І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (мотивація навчальної діяльності)
1. Цілі уроку
знати: вміти:
біографію І. Франка; характеризувати історичну епоху;
творчий доробок автора; аналізувати твори автора;
теоретичні поняття. складати усні висловлювання
Постать І.Я. Франка в українській літературі - одна з найпомітніших. Письменник, філософ, літературний критик, але ми його знаємо і як борця за народні інтереси. Його творчий доробок по праву є надбанням не тільки української, а й світової культури.
Франко - цілий світ, в якому багато цікавого і для нас. Давайте на сьогоднішньому уроці спробуємо відкрити для себе світлицю його душі і дізнаємось: хто він, цей Іван Франко? (на основі програмових творів).
II. Відтворення і корекція опорних знань
1. «Дерево рішень» (робота біля дошки за схемою).
Учні схематично малюють дерево на дошці і в зошитах, намагаються вирішити проблему за допомогою рішень, позитивних та негативних наслідків.
Отже, на дереві рішень існує три суцвіття:
(Решта класу повинні сформулювати проблемні запитання до доповідачів та скласти схему-опору «Основні види літератури»).
(Узагальнена доповідь учнів про творчу і життєву лабораторію митця).
Титаном праці, видатним письменником — революціонером-демократом, вченим, публіцистом, літературним критиком, перекладачем, видавцем, активним громадським діячем, пристрасним революційним борцем був Іван Якович Франко. Небагато в світовій літературі є діячів з такою, як у Франка, широтою творчого діапазону, з такою енциклопедичністю знань, різносторонністю літературної та наукової діяльності. Як письменник, «продовжуючи священну справу, розпочату Шевченком, — Франко своєю творчістю вивів нашу літературу па широку дорогу, утвердивши за нею славу літератури справді народної, до кінця вірної демократичним революційно-визвольним ідеям» (О. Гончар).
Франко був письменником-реалістом, тісно зв'язаним з передовою науковою думкою в Росії, з ідеями російських революційних демократів. Він сприйняв і розвішуй у нових суспільно-історичних умовах літературно-естетичні погляди Бєлінського, Чернишевського, Шевченка, Добролюбова і вів нещадну боротьбу проти декадансу та буржуазного націоналізму, проти різних реакційних течій та напрямів у літературному процесі на Україні. Розкажіть про велику пошану Франка до передової російської літератури, культури, до російського народу, про наполегливу його працю як перекладача творів письменників-класиків.
Саме тоді, коли революційні події в Росії наводили страх на реакційні кола Галичини, Франко писав: «Ми любимо великоруський народ і бажаємо йому всякого добра, любимо і виучуємо його мову. І російських письменників, великих світочів у духовнім царстві, ми знаємо й любимо». В 1905 році він виступив із статтею «Максим Горький», в якій гнівно протестував проти арешту царською владою видатного письменника, друкував переклади його творів «Пісня про Буревісника», «Пісня про Сокола», та інші на сторінках українських видань. Все життя Франко був палким поборником дружби народів, дружби і взаємозв'язку їхньої передової культури, літератури та мистецтва. В 80-х — на початку 90-х років Франко стояв у центрі літературного і громадсько-політичного життя, був керівником і організатором революційно-демократичного напряму в українській літературі. Під впливом його творчої і громадсько-політичної діяльності зросла ціла плеяда талановитих письменників-реалістів, щирих захисників інтересів трудящих.
Літературна діяльність Франка багатогранна. Він був видатним майстром і новатором у галузі поезії, прози, драматургії. Як поет Франко дав неперевершені зразки громадсько-політичної, філософської і інтимної лірики. Найвидатніша його поетична збірка «З вершин і низин» (1887), яка відзначалася новими темами, проблемами, новими образами та образними засобами і поряд з «Кобзарем» Т. Г. Шевченка стала цілою епохою в українській літературі.
? Які у вас виникли проблемні запитання до доповідача?
III. Повторення і аналіз фактів
1. Захист власних досліджень (повторення і аналіз фактів).
Лірики |
Драматурги |
Прозаїки |
2. Пошукова робота з підручником (проблемні запитання-відповіді, характеристика схеми-опори).
І-ІІ рівень
|
ІІІ-ІV рівень - Скласти схему-опору Основні види літератури
Епос Лірика Драма - Дайте визначення цих основних понять! |
Підтримка аудиторії (поетична хвилинка).
Виразне читання поезій напам'ять «Гімн», «Чого являєшся мені у сні», інсценізація з драми «Украдене щастя».
Рольова гра
Бабуся. Не доведи, Господи, щоб і тебе видали заміж насильно, та ще й за старого.
Анну видали за старого чоловіка — Миколу Задорожного. Аж на друге село, обдурили її брати, сказали, що Ті коханий Михайло загинув в армії.
Внучка. А чому вони так вчинили з рідною сестрою?
Бабуся. Два брати вирішили батьківську хату і землю поділити між собою, жадність,
дитино, штовхає людей на страшні вчинки.
Внучка. А що ж сталося далі? Чи повернувся Михайло? Чи він зустрінеться з Анною?
Бабуся. Повернувся Михайло. Зустрівся з Анною, вона йому давала клятву, що буде
чекати його.
Внучка. І що ж далі, бабусечко?
Бабуся. Та краще б. мабуть, вони не зустрічалися.
Внучка. Чому? Хто? Анна і Михайло?
Внучка. Бабусенько, а хто ж винен у цьому?
Бабуся. Письменник сам ставить це питання перед читачами, перед народом: «Хто
винен? Хто украв у них щастя?».
Внучка. Ну, і хто винен, бабусенько?
Бабуся. Народ, моя дитино, сам розбереться у цьому питанні.
Внучка. І покарає їх?
Бабуся. Так, так, моя дитино, народ— це велика сила, може і покарати тих, хто кривдить.
Роки ідуть. Змінюються життя і люди. То ж будемо надіятися на краще. Як співається в народній пісні:
«Щоб у нас і у вас все було гаразд, Щоб ми і ви щасливі були».
4. Робота біля дошки («дерево рішень).
Отже, на уроці ми довели, що Франко - це високоосвічена особистість, яка стала творцем літературних творів в усіх її видах та жанрах (демонстрація опорної схеми).
Учні записують у зошит та коментують позитивні та негативні наслідки «дерева рішень».
IV. Узагальнення і систематизація понять
І-ІІ рівень Гра «Визнач характер героя» (записати слова на означення якостей характеру Івана Франка). Іван Франко - Вольовий, рішучий, справедливий, свідомий, талановитий, розумний...
|
ІІІ-ІV рівень Творча робота за портретом автора (скласти психологічний портрет Івана Франка на основі власних досліджень та опису портрета).
Іван Франко Сентиментальний, спокійної вдачі чоловік. Іноді переживав напади сильного гніву, що переходив у депресію. Рішучий, але водночас безпорадний перед ситуаціями. Гарний слухач і співрозмовник. Обличчя вказує на інтелігентність, чутливість, артистичність. Не переносив тиску з боку інших людей, дуже незалежний |
V. Засвоєння ведучих ідей і основних теорій
1. Рефлексія навчальної діяльності.
Чого ви навчилися на уроці?
Що було повторенням, а що дізналися нового?
Побажання собі і вчителеві!!!
2. Оцінювання роботи учнів на уроці (власна самооцінка).
3. Заключне слово вчителя (звучить музика).
Чи вірно стверджував російський класик М.Горький: «Сильні - завжди добрі»?
Отже, І. Франко - справжній син і громадянин Української держави!
VI. Домашнє завдання
І-ІІ рівень Скласти інтерв'ю для кількох однокласників на тему: «Бути громадянином своєї держави - означає...». |
ІІІ-ІV рівень Поповнити сторінки «папки успіху» вільними роздумами на тему: «Як я розумію поняття честі і гідності громадянина України». |