Урок "Філософський зміст, проблематика новели «Момент». Імпресіоністична манера письма автора"

Про матеріал
У даній розробці було досліджено філософський зміст новели "Момент", з'ясовано головні проблеми твору та визначено основні ознаки імпресіоністичної манери письма В.Винниченка.
Перегляд файлу

Тема: Філософський зміст, проблематика новели «Момент».  Імпресіоністична манера письма автора

Мета: сприяти формуванню компетентностей: предметних: знати зміст новели «Момент»; пояснювати композицію та сюжет новели, розуміти філософський зміст  та проблематику; характеризувати стильові особливості твору та імпресіоністичні елементи в ньому ;  аналізувати засоби художнього увиразнення, аргументувати власну думку щодо змісту новели та актуальність творчості В. Винниченка; ;

ключових:  пояснювати моральні уроки, які продемонстрували герої новели, висловлювати судження про кохання, брати участь у дискусії щодо кохання та подружнього життя; загальнокультурних: виховувати почуття відповідальності, людяності, вміння цінувати кожен момент життя, інтерес до творчості В.Винниченка

Обладнання: портрет письменника, текст новели, тлумачний словник.

Теорія літератури: новела, імпресіонізм.

Тип уроку: комбінований.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивації навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

     В. Винниченко увірвався  в українську прозу, як подих свіжого повітря. Вже перші оповідання здобули схвальні відгуки І. Франка та М. Коцюбинського, і його  ім'я  стали згадуватися  з іменами найвидатніших митців. Євген Чикаленко назвав „прекрасним витвором” словесного мистецтва

один із найкращих його творів — новелу „Момент”. Саме над цим твором ми і будемо сьогодні працювати.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання.  Гра «ТАК – НІ »

   Зараз перевіримо, як ви засвоїли біографію В. Винниченка .Для цього пограємо в гру «ТАК - НІ». Якщо ви згодні з твердженням, то пишете «Так», якщо вас хоч щось не задовольняє, пишіть «Ні».  За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

1. В. Винниченко народився в робітничо-селянській родині                                                          (так)

2. В. Винниченко закінчив Єлисаветградську  гімназію                                                                 (ні)

3. Під час навчання у гімназії став членом релігійної організації                                                    (ні)

4. У 1901 р. В. Винниченко став  студентом філологічного факультету  Київського університету   (ні)

5. Перший твір «Сила і краса»  було надруковане в Галичині                                                         (ні)

6. Через виключення з числа студентів  Володимира Винниченка  забрано в солдати                     (так)

7. Перша збірка оповідань мала назву  «Сила і краса»                                                                                           (ні)

8. За пропагандистку діяльність був ув'язнений до Лук'янівської в'язниці в Києві                           (так)

9.  Після революції 1917 року був президентом УНР                                                                      (ні)

10. Останні роки життя В. Винниченко провів а Італії                                                                    (ні)

11. У вересні 1933 р. митець звинуватив Сталіна  в голодоморі й репресіях українського народу    (так)

12. Письменник похований на цвинтарі Мужена поблизу Канн у Франції.  (так)

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Створення проблемної ситуації

       Зигмунд Фрейд, психолог, невролог і засновник психоаналізу, протягом 40 років досліджував  людське мислення, працював із тисячами людей, і, спостерігаючи прояви психіки своїх пацієнтів, дійшов висновку, що щастя є вигадкою. Людина не може бути щасливою. У кращому випадку людина може трішки зменшити нещастя, але бути щасливою вона не може. Найбільше, чого можна досягнути, — це зробити умови існування більш комфортнішими. — і все.

 А як ви вважаєте: щастя — це вигадка чи реальність? Чи може людина бути щасливою? Що,  на вашу думку,  може бути джерелом щастя для людини?

3.1 Асоціативний кущ „Щастя — це...”

 здоровя

                    сімя

 вірні друзі

               кохання  

 улюблена справа

                 мир            

  власне житло

                          діти                     

                                                  багатство         свобода                        коли, тебе розуміють

                                                                     

 

2.Слово вчителя

       Любов і щастя — це те, чого споконвіку прагне кожна людина.  Саме цю проблему  і порушує

В. Винниченко в новелі „Момент”. Але письменник намагається  розв'язати її по-новому.

        За Винниченком,  « Щастя – це «свободна воля», воля від тягаря, й обов’язку, що є наслідком тривалих стосунків. Справжнє щастя – у миттєвому захваті».  Відповідь на це проблемне питання ми і спробуємо сьогодні знайти.

3. Словникова робота

     Момент — середньовічна одиниця виміру часу, яка дорівнює 1,5 хвилини або ж 1/40 години. У сучасних мовах, зокрема — в українській, слово „момент” означає короткий проміжок часу, не вказуючи його точної тривалості.

    Синоніми: мить, термін, відтинок, проміжок часу; строк.

4. Бесіда за змістом твору

 -  Який підзаголовок має новела? З якою метою автор його використовує?

(„Із розповідей тюремного Шехерезади”. Шахразада — одна з найвідоміших оповідачок у світі. Цей персонаж арабського збірника казок «Тисяча й одна ніч»ожливо, Цпідзаголовок автор використовує, щоб заінтригувати читача, надати розповіді чарівності казки)

- Як зовуть героя-оповідача? Чому він не має імені?

(Головна увага зосереджується  на почуттях і переживаннях героя, а не на його особі)

- У яку пору року відбувається подія? Чому? (навесні, коли природи буяє, все навколо живе і радіє., Герой  готується нелегально перетнути кордон, наражаючи себе на смертельну небезпеку.  Автор використовує прийом контрасту життя-смерть)

- Які причини змушують Панну нелегально переходити кордон?

(Причини невідомі, але  якусь панну розшукує поліція. Отже, певно, вона, як і герой, займається нелегальною підпільною діяльністю)

-Герой, як і Панна, заради ідеї ризикують  своїм життям? Як ви гадаєте, чи варта будь-яка ідея життя?

- Як ви гадаєте, чи зробив акт любові героїв щасливими?

-Чому, на вашу думку, після всього пережитого разом героїня все-таки приймає рішення розлучитися?

- Як персонажі ставляться до смерті? Чи змінюється це ставлення протягом розповіді?

(Спочатку для оповідача смерть як  гра. Для нього ніби їїі не існує. : „Я — будучий мертвяк. Лежу в якому-небудь яру дикому, порожньому, надо мною небо, на виску маленька чорна ранка, а над ранкою кружком сидять такі ж самі блискучі, зеленкуваті мушки й ніби ворожать, заглядаючи у неї, туди, де оселилась смерть. І лице моє зеленкувате, тверде... А на скелі якійсь сидять чорні, великі таємні ворони і ждуть чогось...” Персонаж ще не усвідомлює повністю небезпеки).

  Муся — інша. Вона стверджує, , що свідомо на смерть може піти лише той, хто дійсно любить життя („Вмерла так, як вмирають ті, що люблять життя”).Вона намагається подолати загрозу смерті. У її світовідчутті життя і смерть протиставлені, вони змагаються,  і перемога кожного з них однаково можлива. Життя в уяві дівчини не є всеохоплюючим природним потоком,це кінець всього живого.  Герой же смерть н не сприймає як кінець усього, бо навіть мертвим герой уявляє себе часткою великого життя. Екстремальність екзистенційної межової ситуації, момент на межі життя і смерті, сприйняття оточуючого середовища на емоційному рівні дали можливість кожному з персонажів збагатити себе досвідом іншого. Муся, яка ділила життя на високе, духовне і низьке, буденне, відчула „вихор життя”, який змітає на своєму шляху судження типу „не треба”, „не можна”. Юнак пізнав справжній страх смерті, який допоміг йому усвідомити і навіки закарбувати в пам'яті справжню цінність життя і щастя)

- Яку роль у новелі відіграють описи природи? Які рядки підкреслюють контраст природи і цивілізації? Відповідь проілюструйте цитатами з тексту.

(Природа є уособленням натурального, справжнього порядку буття. У природи немає такого поняття, як вульгарність. Спалах почуттєвої любові у природі — момент, найвища точка буття, у той час як людина перетворює свято кохання на побутовий елемент щоденного життя. Тому зрозумілі слова Мусі: „Щастя — момент. Далі вже буденщина, пошлість”.

       В оцінці кузьок як „чистих циніків” відчувається погляд соціалізованого світу, відголосок набутого соціального досвіду. В. Винниченко піддається спокусі натуралізмом, відводячи природі роль своєрідного каталізатора бажання. Відвертістю живої наочності природа ніби дає модель поведінки, протиставляючи її фальші абстрактної мертвої культури людського суспільства)

 5. Слово вчителя.

-Після виходу у світ новелу сприйняли неоднозначно. Були думки, що в ній Винниченко оспівує „вільне кохання”, сприймаючи вчинок героїв як просто розбещеність, аморальність, те, про що говорять „лови момент”. Як ви сприймаєте цей епізод твору?

( У новелі чітко простежується доволі відверте протиставлення усталеної, традиційної моралі з її суворими, а то й пуританськими приписами природності й принадності душевних і тілесних поривань двох молодих людей)

- Які проблеми порушено в новелі?

  • кохання й щастя;
  • вічність і сила кохання;
  • гармонія людини і природи;
  • вічний двобій добра і зла
  • сенс людського життя;
  • швидкоплинність людського життя і щастя
  • природність душевних і тілесних поривань

- Чи вдало письменник дібрав назву твору? (Щастя — момент, і його треба цінувати)

6 . Робота в парах. Аналітично-пошукова робота „Мозаїка”

Слово вчителя.

     Все наше життя — це безкінечність різноманітних моментів. Одні ми навіть не помічаємо , згадка про інші наповнюють нас теплом і світлом.  Буває, що на все  життя запам'ятовується не сама подія, а чийсь погляд, аромат чи ніжний дотик. Спираючись на  текст новели,  складіть мозаїку із найяскравіших вражень героя, які він запамятав назавжди, бо вони зробили для нього цей момент життя незабутнім.

  • « Семен прикрив мене рядном, яке дуже пахло огірками»
  • « Я... зстрибнув з возика й побіг до повітки. Одчинивши двері, я ступив до неї... і від несподіванки закам'янів: на розкиданій соломі сиділа...— уявіть собі!..— сиділа панна»
  • « Пам'ятаю, в якомусь кутку повітки тягнулась до землі жовта смуга проміння і здавалась золотою палицею, припнутою до стіни»
  • « Вона ставала все ближчою й ближчою мені. Здавалось, ми давно-давно колись разом жили десь, потім розлучились, а тепер знову зійшлись»
  • « Починався ліс. Старі товсті дуби, широко розставивши волохаті руки-віти, ніби приймали нас в свої зрадливі обійми. Стрункі берези, білі, мов оголені до пояса, соромливо стояли між дубами і ховалися за ними»
  • « Ліс помирився з нами й провадив далі своє життя, життя кохання, народження, росту. На блідих квіточках кущів діловито гуділи бджоли; тукав дятел десь вгорі; дві пташки, пурхаючи з гілки на гілку, подивлялись на нас і несподівано зливались в обіймах. Літали сплетені коханням метелики або в щасливому безсиллі сиділи на листку й поводили вусиками. У траві парами кишіли кузьки. Одбувався великий, прекрасний процес життя»
  • « Ліс похмурився. Злякано спурхнули пташки й полетіли в глиб його. Темна глибина ждала нас»
  • «Ще кілька кроків... Просвіт більше... Засивіло небо... Руки дрижали, під грудьми проходили холодні хвилі, серце гупало...»
  • « Зашумів весь ліс, замиготіли стовбури, вдарив світ, в очах промайнула картина якоїсь довгої, рівної просіки, і разом хтось десь крикнув, сильно вибухнуло щось збоку, крикнуло, знов вибухнув постріл»
  • « Це було торжество двох великих кузьок; це був вихор життя, який зміта все сміття „не треба”, „не можна”, це було щастя крові, мозку, нервів, кісток; це було найвище щастя народження, народження не з сліпими, а з одвертими, видющими очима душі»
  • «— А тепер ми попрощаємося. Чуєте? Я піду в один бік, а ви — в другий. І ніколи ви не повинні шукати мене. Чуєте! Як вас зовуть?»
  • « І, криво посміхаючись, дивилась на мене великими благаючими очима підстреленої лані»
  • «— Щастя — момент. Далі вже буденщина, пошлість. Я знаю вже. Саме найбільше щастя буде мізерним в порівнянні з цим»
  • « Вона тихо пішла, а я сидів, і в мені з мукою щеміло осиротіле щастя»

 

-Що ж є щастям для героя новели? Зробіть висновки: щастя — це категорія індивідуальна чи стала?

 

 

7. Повторення відомостей з теорії літератури

        Як ви гадаєте, модерновий стиль використав В. Винниченко у новелі. Думку обґрунтуйте

(Твір В. Винниченка “Момент” — імпресіоністична новела”. У творі тонко передаються враження, почуття і переживання героя-оповідача; автор використовує психологізм у зображенні внутрішнього стану героя; велика  увага приділяється кольорам і звукам, наявні яскраві деталі; мова твору  лаконічна; відсутність політичних вподобань та поглядів . Наявність цих імпресіоністичних засобів допомагає  створити колористику тексту (сонячні барви, лісова зелень, небесна блакить); багатство зорових і слухових образів увиразнює пейзаж, творить тло, на якому розгортаються події в новелі.

V. Систематизація і узагальнення вивченого

1.„Мозковий штурм”

    Відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку:

      « Щастя – це «свободна воля», воля від тягаря, й обов’язку, що є наслідком тривалих стосунків. Справжнє щастя – у миттєвому захваті».   

2. Робота в зошиті.

       В. Винниченко у новелі „Момент” автор поєднує реалістичне змалювання дійсності з філософським підтекстом про плинність життя, про щастя людини, про мить як часточку вічності. Він описує

такий відрізок часу, який, переживши раз, пам'ятатимеш усе життя. В. Винниченко використовує  зовнішні події  як тло, на якому розквітає кохання . Автор не описує любовну  сцену, а акцентує увагу на зображенні почуттів і чуттів героїв. Також Винниченко по-новому зображує поведінку жінки в любовному тандемі: саме вона виступає ініціатором рішучого кроку — розриву. Обраний стиль розповіді допомагає відчути те, що переживав головний герой, а екстремальність ситуації — момент на межі життя і смерті — сприйняття юнаком оточуючого середовища на емоційному рівні роблять читача ніби співучасником події. Пережитий момент любовного екстазу очищує героїв і збагачує їх новим духовним досвідом.

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

Інтерактивна вправа „Мікрофон”

-Такий випадок, який описує  в новелі В. Винниченко, я вважав би (не вважав) моментом щастя для себе, тому що...

- Сьогодні цікавим для мене було...

- Ця новела змусила мене замислитися над …

VII. Домашнє завдання

1. Повторити матеріал уроку та статті підручника

2. Дібрати цитати до характеристики образу Панни.

3. Твір-роздум формату ЗНО.   Доведіть або спростуйте тезу: «Щастя – момент. Далі вже буденщина, пошлість»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Антипова Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
8468
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку