Урок фізики. Тип уроку :урок вивчення нового матеріалу. Розгорнута розробка уроку, в якому використовууються інтерактивні методи навчання, а саме:асоціативний кущ,метод «Фон тес», проблемні методи і екологічні компетенції. Урок має виховний напрямок::виховувати постійну потребу в поповненні знань , виховувати національну свідомість і патріотизм. Формувати в учнів наступні групи компетенцій : а) Комунікативні (вміння донести свою думку). б) Соціальні (бути готовим до самостійного пошуку правильних рішень , виявити ініціативу). в) самоосвітні та само розвиваючі (заохочення до самоосвіти , до вдосконалення уміння працювати с додатковою літературою та системою Інтернет).
Методична розробка уроку
Тема: Фізичні основи ядерної енергетики. Ядерна енергетика та екологія.
Дидактична мета: ознайомити учнів з фізичними основами ядерної енергетики. Вивчити будову та принципи дії ядерного реактора , різновид ректорів. Розглянути екологічні проблеми використання АЕС.
Розвиваюча мета: розвивати пізнавання здібності учнів і зацікавленість предметам.
Виховна мета: виховувати постійну потребу в поповненні знань , виховувати національну свідомість і патріотизм. Формувати в учнів наступні групи компетенцій :
а) Комунікативні (вміння донести свою думку).
б) Соціальні (бути готовим до самостійного пошуку правильних рішень , виявити ініціативу).
в) самоосвітні та само розвиваючі (заохочення до самоосвіти , до вдосконалення уміння працювати с додатковою літературою та системою Інтернет).
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця . «ядерний реактор» , опорні конспекти. Відеофільм «Робота ядерного реактора» , ноутбук , мультимедійний проектор.
План – схема уроку
Етапи уроку |
Час , хв |
Методи й форми роботи з учнями |
|
І |
Організаційний етап |
1 хв |
Методи й форми роботи з учнями |
ІІ |
Актуалізація опорних знань |
7 хв |
Метод «асоціативний кут» |
ІІІ |
Повідомлення теми , мети і завдань уроку |
5 хв |
Визначення мети уроку за планом вивчення теми |
ІV |
Мотивація навчальної діяльності |
Аргументоване пояснення |
|
V |
Сприймання й первина осмислення нового матеріалу |
15 хв |
Пояснення нового матеріалу з елементами еврестичної бесіди |
VI |
Закріплення набутих знань учнів |
10 хв |
Фронтальне опитування. Метод «Фон тес» |
VII |
Підбиття підсумки уроку |
5 |
Метод «Ключові слова» |
VIII |
Домашнє завдання |
2 |
Пояснення , інструктаж учителя |
Хід уроку
|
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань .
Вправа «Асоціативний кущ» з поняттями атом, ядро, ядерні реакції , поділ ядер урану і т.п. , учні знайомі з попередніх уроків , тому пропоную скласти «Асоціативний кущ»з ключовими словами «Ядерний реактор» всією групою на дошці.
III. Повідомлення теми , мети й завдань уроку
Я повідомляю тему уроку пропоную учням ознайомитися з планом вивчення записаним на дошці. Після цього прошу учнів самостійно сформувати тему уроку.
IV. План вивчення теми.
1. Процес ділення Урану-235. (таблиця)
2. Визначення ядерного реактора.
3. Схема роботи ядерного реактора (таблиця , опорний конспект , анімація).
4. Причини чорнобильської аварії (відео фрагмент).
5. Екологічні проблеми використання АЕС
1. Ми з вами розглядали типи ядерних реакцій , у тому числі і реакції поділу ядра на кілька частин. Особливе місце посідають реакції поділу важких ядер на оскільки приблизно однакової маси. Ви вже знаєте , що під час кожного поділу ядра Урану вивільняються нейтрони. Експериментальна було встановлено , що в середньому на один акт поділу випускається 2-3 нейтрони. Будь-який з нейтронів який виступає у процесі поділу ядра , може в свою чергу викликати поділ 2-3 ядер , які також випускають нейтрони , здатні викликати поділ ядер. Для початку хімічної ланцюгової реакції потрібен запал (іскра) . Запалом служить невелика кількість нейтронів , коли б розмноження відбувалося так , як описано вище , то один нейтрон у 50 поколінні розмножився до 350 1025 нейтронів .
Запит. Яка умова необхідна для виникнення ланцюгової реакції?
Обов’язковою умовою виникнення ланцюгової ядерної реакції є наявність розмноження нейтронів.
Розмноження нейтронів характеризують коефіцієнтом , розмножено k , який дорівнює відношенню числа нейтронів Nt , які викликають поділ ядер речовини на одному з етапів в реакції , до Nt-1 – нейтронів які викликали поділ на попередньому етапі реакції
Nt K= _______ Nt-1 |
Значення k > 1 - ланцюгова ядерна реакція поширюється.
k < 1 - ланцюгова ядерна реакція закінчується.
k = 1 - стаціонарна реакція
В ядерному реакторі k=1,005
В атомній бомбі вибух при k=1,01
Критична маса – це найменша маса , починаючи з якої можлива незатухаюча ланцюгова реакція ділення Урану – 235 .
2. Ядерним реактором називається пристрій , у якому здійснюється керована ланцюгова реакція поділу ядер урану .
Існу багато різновидів реакторів , які відрізняються за робочими енергіями нейтронів , за матеріалом сповільнювача , за призначенням.
Але не залежно від призначення і конструкції основними елементами ядерного реактора :
1. Ядерне пальне ; Cl235 , U238 , Pu239
2. Пристрій для регулювання ходу швидкої ланцюгової реакції ; (стрижні які водяться в робочій простір реактора та містять речовини, які добре поглинають нейтрони) ;
3. Сповільнювач нейтронів (важка вода , графіт);
4. Теплоносій та виведення енергії , що утворюються під час роботи реактора (вода , рідкий натрій та ін.) ядерне пальне розміщене в активній зоні у вигляді вертикальних стрижнів , які наз. тепловиділяючими елементами (ТВЕЛ).
Види реакторів:
а) Реактор на повільних нейтронах найбільш ефективний поділ ядер Урану-235 відбувається під дією повільних нейтронів. Такі реактори наз. реакторами на повільних нейтронах. Вторинні нейтрони , які утворюються в результаті реакції поділу , є швидкими. Для того щоб їхня наступна взаємодія з ядрами Урану-235 у ланцюговій реакції була найбільш ефективною застосовують оповільнювач – речовини , яка зменшує кінетичну енергію нейтронів .
б) Реактор на швидких нейтронах : оскільки ймовірність поділу , викликаного швидкими нейтронами , мала , то реактори на швидких нейтронах не можуть працювати на природному Урані. Реакцію можна підтримувати лише у збагаченій суміші яка містить не менше ніж 15% ізотопу U-235 .Перевага реакторів на швидких нейтронах у тому, що під час їхньої роботи утворюється значна кількість Плутонію Pu-239 , який потім можна використовувати як ядерне паливо. Ці реактори наз. реакторами-розмножувачами , оскільки вони відтворюють матеріал , який ділиться.
Запит. Які АЕС в Україні вам відомі?
1.Хмельницька
2.Рівненська
3.Ново-Українська
4.Запоріжська
5.Чорнобильська
Вам відомо , що 26 квітня 1986р. відбувся вибух на 4-ому реакторі Чорнобильської АЕС. Найбільша в історії людства техногенна катастрофа сталася вже на 32-ому році використання ядерної енергії. Причина аварії технічна помилка у проектуванні. Внаслідок аварії постраждало 3.5млн. людей . Через чорнобиль пройшло понад 650 тис. ліквідаторів наслідків катастрофи. Відбувається постійне винесення радіоактивних речовин за межі 304 кілометрової зони. Зростання кількості хвороб , спричинених радіацією , особливо у дітей , загальна захворюваність населення – усе це наслідки АЕС.
Моя Україно , вітчизно трагедій
Мадонно Чорнобильська з болю віків
Здається , сам Бог катастрофу прогледів
У тисячі тисяч тернових вінків
Чорнобильський вітер по душам мете
Годинник життя безшумно іде…
Екологічні проблеми використання АЕС(опорний конспект)
1.Вилучення земель під будівництво АЕС.
2.Руйнування екосистем та їх елементів(грунтів , структур)
3.Проблеми радіаційних відходів .
4.Необхідність у водоймищах – охолоджувачах. Вилучення значних об’ємів води із різних джерел та злив отруйних вод.
5.Проблема теплового забруднення.
6.Радіаційне забруднення атмосфери , вод , грунтів у процесі видобування й транспортування сировини.
VI. Закріплення набутих знань.
1.Які ізотопи Урану вам відомі?
2.Як відбувається процес ділення Урану-235?
3.Який пристрій наз. ядерним реактором?
4.З яких основних частин складається ядерний реактор?
5.Яка причина чорнобильської аварії?
6.Які екологічні проблеми вам відомі при використанні АЕС?
VII. Підсумок уроку.
Сьогодні ми з вами ознайомилися з різними основами ядерної енергетики та проблемами екології. Вивчили будову та причини дії ядерних реакторів , які є основними пристроями у атомних електростанцій. Україні необхідно працювати над зменшенням енергозалежності від інших країн , а значить збільшувати вироблення електроенергії на атомних електростанціях .
Коментоване виставлення оцінок.
VIII. Домашнє завдання.
Підготувати інформацію за темою «Проблеми розвитку ядерної енергетики в Україні , Чорнобильське катастрофа та ліквідація її наслідків. Боротьба за ліквідацію ядерної війни»